Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Hvordan spiser du sardiner?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-08-16, 13:36   #1
DM
Live and let live
 
DM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.119
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Spørsmål

Hvordan spiser du sardiner?

Sardiner i olje skal være rikt på kalsium, og siden kalsium fra mat tas bedre opp enn tilskudd, så tenkte jeg at jeg skulle forsøke å øke litt opp på matvarer som er kalsiumrike. Som sardiner. (Og grønnkål, sesamfrø, spinat og brokkoli.)

Men hvordan spiser man sardiner? På knekkebrød, alene? I salat? Er det noe som er spesielt godt sammen med det?

__________________
Poden des. 01, Admini jan. 07 og Admikra feb.14.
-Det du tror, avgjør hva du ser.
DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-16, 13:41   #2
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.181
Blogginnlegg: 261
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan spiser du sardiner?

Jeg lager meg en salat og slenger sardinen oppå. Har gjerne guacamole eller majones til. Det må være sardiner i olje med urter eller chili.

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-16, 14:08   #3
Elisabet
Står på egne ben
 
Elisabet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.924
Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan spiser du sardiner?

Sardiner i olje spises på brødskive med majones under og litt salt oppå. Men orker ikke knase bein, så jeg deler den i to på tallerken og drar ut beinet i midten, og da følger mye av småbeina med også når jeg drar den ut sakte bakfra og oppover. Spiser ikke ofte sardiner, for det er så styrete. Men jeg synes egentlig det er godt da.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-16, 14:25   #4
Anne
Bør lage seg en tittel selv
 
Anne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.740
Anne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan spiser du sardiner?

Veeeeeldig sakte

Anne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-16, 14:37   #5
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.678
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan spiser du sardiner?

Jeg var en periode veldig glad i oliven med sardiner - det er for øvrig den eneste formen for sardinspising jeg har bedrevet.

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-16, 14:41   #6
Retz
Slim på hovednerven
 
Retz sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Innlegg: 4.750
Retz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan spiser du sardiner?

Smører dem utover grove brødskiver. Agurk oppå.

Retz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-16, 14:41   #7
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.978
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan spiser du sardiner?

Helst ikke, er vel svaret mitt på det.

Sardiner er av de få mattypene jeg sliter med å få i meg.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-16, 14:45   #8
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.908
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan spiser du sardiner?

Fastbundet til en stol, mens jeg nekter å oppgi navnet på medspionene mine.

Nei, altså, jeg fikk en gang servert pastasalat med sardin. Jeg likte den ikke så godt, men alle de andre skrøt veldig, og synes sardiner i pastasalat var både gøy og fiffig.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-16, 14:46   #9
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.932
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan spiser du sardiner?

Sardiner smører jeg utover en, gjerne grov, brødskive eller et grovt knekkebrød. Alternativt utover sånne runde Korni havrekjeks (men det er vel ikke spesielt sunnt).

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-16, 14:47   #10
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvordan spiser du sardiner?

Aldri smakt sardiner. Jeg er egentlig ikke kresen.

Men min far spiste slike sammen med egg, både stekte og kokte.

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-16, 14:48   #11
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.181
Blogginnlegg: 261
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan spiser du sardiner?

Jeg anbefaler å prøve forskjellige typer inntil man finner en variant man liker, eller eventuelt gir opp.
Jeg likte ikke sardiner inntil jeg oppdaget en fransk produsent som altså har en variant med urter og en med chili og sitron.

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-16, 14:49   #12
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.481
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan spiser du sardiner?

Hvis du liker italiensk mat så bruker de mye sardiner feks spagetti alla puttanesca

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-16, 15:23   #13
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.932
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan spiser du sardiner?

Opprinnelig lagt inn av frukt, her.

Jeg anbefaler å prøve forskjellige typer inntil man finner en variant man liker, eller eventuelt gir opp.
Jeg likte ikke sardiner inntil jeg oppdaget en fransk produsent som altså har en variant med urter og en med chili og sitron.

Jeg tror aldri jeg har funnet en variant jeg IKKE liker.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-16, 15:27   #14
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.127
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan spiser du sardiner?

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Hvis du liker italiensk mat så bruker de mye sardiner feks spagetti alla puttanesca

Det er vel ansjoser, ikke sardiner? (Italienske ansjoser, altså, med helt annen smak enn norsk "juleansjos".)

Jeg liker sardiner i olje og spiser dem lett smurt utover knekkebrød eller brød, gjerne med pepper og sitronsaft på. Plukker kanskje vekk de største ryggbena, men ikke nødvendigvis. (Jeg antar også at hvis kalsium er noe av poenget, så bør man spise bena pgså?)

Og så er ferske, grillede sardiner veldig godt. Men det får man vel knapt tak i her til lands.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-16, 15:37   #15
Retz
Slim på hovednerven
 
Retz sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Innlegg: 4.750
Retz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan spiser du sardiner?

Det er ansjos, ja. Aciuge tror jeg det skrives. Kjempegode! Spiser det til lunsj av og til; aciuge, oliven, parmesan og bønner. Med brød til. uslåelig.

Retz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-16, 16:57   #16
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.481
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan spiser du sardiner?

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Det er vel ansjoser, ikke sardiner? (Italienske ansjoser, altså, med helt annen smak enn norsk "juleansjos".)

Ah, dett satt jeg leeeeenge å søkte på sist jeg prøvde meg. Jeg er enda litt forvirret, men så vidt jeg kan skjønne er det tre forskjellige sildetyper: sardiner, ansjos og brisling. I Norge brukes brisling til å lage både "sardiner" og "ansjos", og i tillegg er det slik at den norske ansjosen er brisling lagt ned i krydderlake, mens italiensk ansjos er ansjoser lakt ned i olje. Har derfor forstått det slik at oppskrift med italiensk ansjos kan erstattes av "norske sardiner" som da er brisling lagt ned i olje! Det stemmer kanskje ikke?

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-16, 17:12   #17
Strutsen
TittelTøs
 
Strutsen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Urban sunnmøring
Innlegg: 2.822
Blogginnlegg: 36
Strutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan spiser du sardiner?

Opprinnelig lagt inn av Fløyel, her.

Aldri smakt sardiner. Jeg er egentlig ikke kresen.

Men min far spiste slike sammen med egg, både stekte og kokte.

Kan egentlig signere denne, bortsett fra at jeg er kresen. Mener å huske at min far i tillegg hadde kaviar på.

Strutsen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-16, 17:15   #18
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.808
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan spiser du sardiner?

Jeg spiser ikke sardiner.

Snodig egentlig, for jeg er veldig glad i fisk, men sardin, sild og ansjos får jeg bare ikke til å like.

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-16, 17:19   #19
Retz
Slim på hovednerven
 
Retz sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Innlegg: 4.750
Retz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan spiser du sardiner?

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Ah, dett satt jeg leeeeenge å søkte på sist jeg prøvde meg. Jeg er enda litt forvirret, men så vidt jeg kan skjønne er det tre forskjellige sildetyper: sardiner, ansjos og brisling. I Norge brukes brisling til å lage både "sardiner" og "ansjos", og i tillegg er det slik at den norske ansjosen er brisling lagt ned i krydderlake, mens italiensk ansjos er ansjoser lakt ned i olje. Har derfor forstått det slik at oppskrift med italiensk ansjos kan erstattes av "norske sardiner" som da er brisling lagt ned i olje! Det stemmer kanskje ikke?

Nei, de smaker veldig forskjellig. Acciuge (sjekket skrivemåten nå) er en god del saltere, og har nesten noe røykt preg selv om de ikke er røykt. Mye mer smak i acciuge, og man trenger mindre av den. Det blir som å sammenligne servelat og chorizo.

Retz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-16, 17:21   #20
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.181
Blogginnlegg: 261
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan spiser du sardiner?

Opprinnelig lagt inn av Strå, her.

Jeg tror aldri jeg har funnet en variant jeg IKKE liker.

Heldig du.
Jeg har visst sardiner i fryseren. Hva kan jeg gjøre med de tro?

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:55.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no