Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Gode matpakketips til barnehage- og skolebarna

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-08-16, 10:29   #121
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.852
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Gode matpakketips til barnehage- og skolebarna

Eldstemann er like vanedyr som mora, han har med en dobbel skive med prim, en brettet med kaviar og en hel med rødpølse. Vil ikke ha noe annet pålegg og vil som regel ikke ha noe annet med heller.
Men som oftest så drar de innom butikken på veien hjem på fredager og da kjøper han oftest tacobaguett, kyllingvinger, en halv kylling eller noe liknende. Noen ganger har han kjøpt fløtegratinerte poteter i løsvekt.

Minsten vil variere mer.
Han har stort sett med en brødskive med skinke/rødpølse og et eple. Varierer med en yoghurt/skyr/gomorgen/et hardkokt egg/bær/en røkt kjøttpølse/banan/gulrot/lompe med kanel og sukker/kanelknekkebrød.

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-16, 15:11   #122
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gode matpakketips til barnehage- og skolebarna

Opprinnelig lagt inn av Karamell, her.

Vi har fått veganerbarn i barnehagen, for første gang, Dixie. Har ditt barn med seg pålegg til alle måltider i barnehagen? Vi har fullpensjon, men barnet det er er snakk om må ha med eget pålegg for vi har lite uten animalsk tilgjengelig (det er vel nesten bare grønnsaker?). Foreldrene får refundert beløp.

Her må de ha med seg frokost, ellers får de alle måltider. Barnehagen står for soyamelk og melkefri ost (Wilmersburger skivet) og margarin (blå soft), samt det ungene ellers måtte tåle og kan spise. Men jeg sender med Tartex-tuber (en slags leverpostei) og litt annet pålegg alt etter hva jeg får tak i. Men hun er veldig glad i ost og Tartex og spiser mest av det, samt grønnsaker. Lager ofte en boks "veggerøre" og sender med så det holder for hele uka. De er to veganerbarn på samme avdeling så jeg og mora bytter litt på å kjøpe inn. Vi får ikke refundert noe men det er greit, barnehagen kjøper jo inn alt de får tak i.
Frysevarer som burgere, pølser og "kjøttboller" og lignende i vegetarisk versjon kjøper jeg inn og har i fryseren i barnehagen, samt melkefri tomatsuppepose, soyapuddinger, soyafløte osv i skapet, slik at de alltid har det tilgjengelig. Har også bakt sjokoladekake og kjøpt is som ligger i frysen i tilfelle bursdager, samt bhg sier fra om det er noe ekstra. Er aldri noe stress.

I dag skulle de plutselig lage lapper og da spurte pedleder meg om oppskrift ved levering, det hadde jeg levert for en stund siden så de fant frem det heftet jeg hadde skrevet med enkle oppskrifter på vafler, pannekaker, tips osv og laget melk- og eggefrie lapper til de to veganerbarna. Null stress.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-16, 14:56   #123
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.775
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gode matpakketips til barnehage- og skolebarna

Vi har havremelk og blått smør.
Jeg finner kanskje oppskrifter på bloggen din. Tenker det kan være lurt å være litt forberedt i tilfelle vafler og den slags ja. Jeg er lite på jobb, men skal oppdatere de andre litt.

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-16, 15:12   #124
Bayone
snur
 
Bayone sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 5.440
Blogginnlegg: 4
Bayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt likt
Standard

Sv: Gode matpakketips til barnehage- og skolebarna

Våre får disse vaflene i matpakka. Melkefri og uten sukker

Sitat:

Sitat:

Disse grove vaflene kan like gjerne serveres til kvelds, eller lunsj.

På hytta eller hjemme. De kan til og med være med i matboksen.

I mitt hus er dette favoritt-vaflene!

Til ca. 7-8 vaffelplater:

1 1/2 dl hvetemel
1 1/2 dl sammalt hvete, fin
1 dl havregryn (av det lettkokte slaget)
1/2 ts salt
1/2 ts bakepulver
4 dl havremelk/soyamelk/laktosefri melk
2 egg
2 ss margarin uten melk (smeltet)
Ha alle de tørre ingrediensene i en bakebolle.

Tilsett melk, egg og smeltet margarin.

Rør alt sammen til en glatt røre.

La røren svelle i 15-20 minutter.

Stek vaflene, og legg de oppå hverandre på et fat etterhvert som de blir stekt.

Serveres med tilbehør etter hva man liker og tåler.

__________________
2001 2004
Bayone er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:22.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no