Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Glitterchicks film- og musikkforum

Allsång på Skansen og grensen

Glitterchicks film- og musikkforum Film, tv-serier og musikk

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-07-13, 20:23   #1
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.407
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Allsång på Skansen og grensen

Det er ganke fascinerene og senpå forskjellen på progammene Allsång på Skansen og Allsang på grensen.

Allsång på Skansen er et program som har sendts alle år siden 1979 og jeg er selv oppvokst med det. Fortsatt så er det fullt unge som ser og er med, men publikumet er blandet. Jeg har 20-årige svenske venner på Facebook som skal dit og som skriver om det. Artisterne synger en av sine egne sanger og en sang fra sangheftet og alle synger med. Alle. Det kan være en Evert Taube eller noe nnet nytt eller gammelt.

Allsang fra grensen er et program som ingen snakker om. I Norge har jeg inntrykk av at unge ikke skulle synes at noe slikt var romsrent, eller tar jeg feil?

Jeg er veldig glsd i svensk allsangstradisjon. Vi synger masse i bryllup, på krepselag eller andre fester og det hører til å ha et sanghefte på de fleste festligheter av litt større type (he finnes det selvsagt unntak, men det er veldig vanlig). Jeg er ikke god på å synge, men jeg synger for det. Det er en herlig tradisjon og så befriende, det er godt å synge når det er prestisjeløst.

Det er interessant å se forskjellene på to land som er så pass nær hverandre. Hva er dine tanker om dette?

Pelen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 09-07-13, 20:47   #2
venla
jabbsaft
 
venla sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 7.874
venla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Allsång på Skansen og grensen

Allsang på grensen er kleint, mens på Skansen fungerer det på et hvis mye bedre. Kan ikke helt forklare hvorfor. Kanskje fordi det ikke har vært noen tradisjon her?

(Har selv vært på Skansen under Allsången, og det var utrolig artig)

__________________
09 & 13
venla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-07-13, 21:33   #3
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.739
Blogginnlegg: 213
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Allsång på Skansen og grensen

Jeg synes begge konseptene er slitsomme på TV, det blir litt 'nå skal vi kose oss så veldig'-stemning av det. Vi ramlet innom festningen i Halden en dag det var opptak og jeg hadde absolutt inntrykk av at det var alle aldersgrupper representert. At jeg synes det er kleint og rart har ikke med alder å gjøre, tror jeg.

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-07-13, 21:46   #4
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Allsång på Skansen og grensen

Allsang på grensen er kleint, jeg tror det har med en litt falsk hyggestemningsgreie å gjøre, en krysning mellom folk som vil vise seg frem og at det virker litt tilgjort. Allsang der tv ikke er målet blir noe helt, helt annet.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-13, 23:33   #5
Dronningen
Pauset
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 12.595
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Allsång på Skansen og grensen

Jeg liker musikk, og har pvr'n innstilt på Allsang på grensen, og ser/hører gjennom det. Synes det er helt ok. Men 'Ølbriller' som allsang kunne de spart seg. Er godt kjent med den, og teksten er alt annet enn hyggelig koseprat for familien.

Den svenske varianten har jeg ikke noe eget forhold til, men kan godt ha på det om det dukker opp. Har inntrykk av at sangene er litt mer ukjente for meg om jeg husker riktig.

Kanskje vi nordmenn gjerne vil idyllisere alt det svenske, og er mindre villig til å anerkjenne det norske som noe annet enn en 'kopi'? Samtidig har jeg inntrykk av at mange ser programmet, og det er jo flust med publikum der, så det kommer nok an på hvem man spør.


Sist redigert av Dronningen : 15-07-13 kl 23:39.
Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:50.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no