Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Advarer mot fødestuer

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-02-10, 15:46   #61
Vianne Rocher
Kamerat Pære
 
Vianne Rocher sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Innlegg: 6.030
Vianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Advarer mot fødestuer

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Så hva er løsningen da, for kjappe fødere om alle fødestuene forsvinner?

Føde på vanlig fødeavdeling? Jeg ser jo hva du mener altså, men samtidig hadde jeg ikke den opplevelsen av å være "pasient" på sykehus(iallefall ikke før fødselen, at jeg følte meg som en pasient etterpå handler vel mere om min tilstand, ikke omgivelsene) .Men det igjen er jo en individuell greie.
Med fødehotell og lignende slipper man jo omtrent sykehus om fødselen går fort og greit. Da er det rett over på hotellet der man får dobbeltseng, eget bad og bare hjelp fra pleiere om man ønsker det!
For min del høres det jo veldig bra ut for de som ønsker minst mulig sykehusinnblanding.

Og der forsto jeg spm. ditt Teofelia sa det, igjen.

__________________
Ain't nobody dope as me, I'm dressed so fresh and clean.
2008 2013 2015
Vianne Rocher er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-10, 15:47   #62
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Advarer mot fødestuer

Jeg snakker ikke om tipp topp kompetanse. Jeg har jo ikke noe imot fødestuer. Men om disse legges ned, så må det jo være et adekvat tilbud for de som under ingen omstendigheter vil rekke frem. Her er det mange som snakker for større enheter og da er det jo selvsagt slik at man må spørre hva man ser på som løsningen for de som ikke har mulighet til å reise til dette store fylkessykehuset for å føde.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-10, 15:54   #63
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Advarer mot fødestuer

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Jeg snakker ikke om tipp topp kompetanse. Jeg har jo ikke noe imot fødestuer. Men om disse legges ned, så må det jo være et adekvat tilbud for de som under ingen omstendigheter vil rekke frem. Her er det mange som snakker for større enheter og da er det jo selvsagt slik at man må spørre hva man ser på som løsningen for de som ikke har mulighet til å reise til dette store fylkessykehuset for å føde.

Det er jo et slikt tilbud vi har i dag. Grei-nok-men-ikke-optimal-kompetanse i hyggelige fødestuer med snille jordmødre.

Problemet er at det ikke er dette folk egentlig vil ha. Folk vil ha optimalt gode helsetilbud, også lager de ramaskrik hver gang mor eller barn dør på den lokale fødestuen, som resultat av at vakthavende lege eller jordmor ikke hadde den samme kompetansen som de har på Ullevål eller St. Olavs.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-10, 16:02   #64
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Advarer mot fødestuer

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Det er jo et slikt tilbud vi har i dag. Grei-nok-men-ikke-optimal-kompetanse i hyggelige fødestuer med snille jordmødre.

Problemet er at det ikke er dette folk egentlig vil ha. Folk vil ha optimalt gode helsetilbud, også lager de ramaskrik hver gang mor eller barn dør på den lokale fødestuen, som resultat av at vakthavende lege eller jordmor ikke hadde den samme kompetansen som de har på Ullevål eller St. Olavs.

Joda, men igjen, det er ikke dette jeg spør om. Jeg har stort sett opplevd manglende kompetanse på normal føde på sykehus, de to gangene jeg har født der. Så for meg er ikke stort sykehus ensbetydende med kompetent personell.

Så; OM alle fødestuer fjernes på grunn av økonomiske/kompetansegrunner eller whatnot, hvilket tilbud er da adekvat for de som garantert ikke vil rekke frem i tide til fødsel?

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-10, 20:32   #65
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Advarer mot fødestuer

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Joda, men igjen, det er ikke dette jeg spør om. Jeg har stort sett opplevd manglende kompetanse på normal føde på sykehus, de to gangene jeg har født der. Så for meg er ikke stort sykehus ensbetydende med kompetent personell.

Så; OM alle fødestuer fjernes på grunn av økonomiske/kompetansegrunner eller whatnot, hvilket tilbud er da adekvat for de som garantert ikke vil rekke frem i tide til fødsel?

Jeg kan ikke tenke meg at det er aktuelt å fjerne alle. Ikke en gang så godt som alle.

Hva man kunne hatt i stedet? Bedre mottak på de større sykehusene, som Fnatten sier? Bedre dekning med luftambulanser? Omreisende jordmødre? Jeg tror ikke det finnes noe fullgodt distriktsalternativ i et land som Norge.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-10, 20:39   #66
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Advarer mot fødestuer

Jeg syns ikke noen av de alternativene nevnt er særlig gode. Bedre mottak fjerner ikke for lang reisevei for hurtigføderne. Fødsel i luftambulanse? Nah. Omreisende jordmødre? Hvor mange fødestuer finnes det? Nå har jeg ikke kjennskap til Kongsberg sykehus, hvilken situasjon er det snakk om der?

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-10, 20:47   #67
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Advarer mot fødestuer

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Jeg syns ikke noen av de alternativene nevnt er særlig gode. Bedre mottak fjerner ikke for lang reisevei for hurtigføderne. Fødsel i luftambulanse? Nah. Omreisende jordmødre? Hvor mange fødestuer finnes det? Nå har jeg ikke kjennskap til Kongsberg sykehus, hvilken situasjon er det snakk om der?

Jeg synes heller ikke noen av alternativene er helt optimale, men hva man skal gjøre for å få optimale forhold, det vet jeg ikke.

I mitt hode virker det fornuftig å samle sykehusene på større enheter, både fordi det lønner seg og fordi man får personell med mer erfaring på det viset, men jeg ser godt at dette vil forringe tilbudet for dem som føder uten komplikasjoner.

:kan ikke alle bare flytte til byen da?:

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-10, 21:01   #68
Zip
I farta!!
 
Zip sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.500
Blogginnlegg: 59
Zip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Advarer mot fødestuer

Vanskelig det der. Å føde i luftambulansen er ikkje eit alternativ, for å sende ei fødande med luftambulanse må dei stoppe fødselen først.
Omreisande jordmødre?, hmmm, korleis skulle det fungere?

:nektar å flytte til byen:

__________________
Strong is the new skinny
Zip er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-10, 21:05   #69
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.841
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Advarer mot fødestuer

Her i strøket har de plassert ut ambulanser rundt omkring med ambulansepersonell som har ganske bra opptrening, og lokale jordmødre. Med det er mest for de som føder på en halvtime-time, eller etter at ferja har stoppa for kvelden. I områder som er virkelig langt fra allfarveg pleier de vel å legge inn kvinnene på hotel noen uker før fødselen?

Jeg skulle bare ønske fødeavdelingene ble planlagt ut fra hva som var best for kvinnene, ikke hva som passer i forhold til lokalpatriotisme og økonomi.

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-10, 22:02   #70
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.542
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Advarer mot fødestuer

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Det er mye som kan gå galt på grunn av manglende erfaring: Kanskje kjenner man ikke igjen faresignalene når man ser dem, kanskje venter man litt for lenge med å tilkalle vakthavende lege, fordi legen har hjemmevakt og ikke befinner seg 100 meter lenger bort i korridoren, slik h*n gjør på et stort sykehus. Det er ikke et spørsmål om dårlig holdning eller lav arbeidsmoral, men om manglende erfaring.


Prisen for små, "trygge" enheter på mindre utkantsykehus, er jo dessverre at man må forholde seg til helsepersonell uten den samme erfaringen som personalet har ved de store sykehusene.

Må bare komentere dette, før jeg leser resten.
Jeg har født 2 av 3 barn på en fødestue og de ringer ingen hjemmevakt lege, de sender deg avgårde på fødeavdeling før du rekker å si kake.
Med ambulanse og jordmor i bilen.
Dernest hospiterer jordmødrene på små enheter ganske mange uker på større enheter i løpet av et år, nettopp for å få opp antallet fødsler de er med på.

Nå skal jeg lese mer.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-10, 22:14   #71
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.138
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Advarer mot fødestuer

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

I områder som er virkelig langt fra allfarveg pleier de vel å legge inn kvinnene på hotel noen uker før fødselen?
.

Svigerinnen min bor i en bygd som ligger 2 t unna nærmeste sykehus eller noe. Det er værhardt og ikke gitt at helikopter kan lande, og om vinter er veien ofte stengt, evt med kolonnekjøring. Der er det rutine at man bor på hotell i sykehusbyen 3 uker før termin.

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-10, 22:18   #72
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Advarer mot fødestuer

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Må bare komentere dette, før jeg leser resten.
Jeg har født 2 av 3 barn på en fødestue og de ringer ingen hjemmevakt lege, de sender deg avgårde på fødeavdeling før du rekker å si kake.
Med ambulanse og jordmor i bilen.

Bare hvis de kjenner igjen symptomene på at noe er galt og tør iverksette tiltak.

Så vidt jeg har skjønt er det ofte to problemer forbundet med manglende erfaring (enten man nå er nyutdannet eller ikke utfører en prosedyre ofte nok): det ene er at man ikke kjenner igjen symptomer på at noe er galt tidlig nok, og det andre er at man ikke har tilstrekkelig tro på egne observasjoner til å gå til handling.

Dette er ikke noe som er typisk bare for jordmødre altså; det gjelder for alle yrker der man man er avhengig av å vurdere risiko.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-10, 22:28   #73
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.542
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Advarer mot fødestuer

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Bare hvis de kjenner igjen symptomene på at noe er galt og tør iverksette tiltak.

Så vidt jeg har skjønt er det ofte to problemer forbundet med manglende erfaring (enten man nå er nyutdannet eller ikke utfører en prosedyre ofte nok): det ene er at man ikke kjenner igjen symptomer på at noe er galt tidlig nok, og det andre er at man ikke har tilstrekkelig tro på egne observasjoner til å gå til handling.

Dette er ikke noe som er typisk bare for jordmødre altså; det gjelder for alle yrker der man man er avhengig av å vurdere risiko.

Altså, jeg kan bare svare for min fødestue og der er de aldri alene om en fødsel, de er alltid 2 og gjerne en til på telefon.
Og de har knallstrenge kriterier. Med mellombror ble jeg sendt avgårde etter kun noen få timer fordi jeg ikke hadde noen progresjon etter vannavgang. På sykehuset ble jeg liggende i 13 timer før de satte meg igang. Men vi er heldige, vi har bare 2 timer i ambulanse til fullgode fødeavdelinger med mange, mange tusen fødsler.
Jeg er forresten en av de som egentlig ikke får føde på fødestua grunnet BMI men selv velger å ta risken. Fordi jeg har opplevd mine fødestuefødsler som svært gode, mens sykehusfødselen som ganske stressende.
Det å få føde med en jordmor jeg kjenner og som kjenner MEG! er uvurdelig. Å få føde på et sted der jeg ikke får kjeft! for å være ferdig dusjet og påkledd og klar med kamera når de kommer for å hente bayen til veiing og måling og tenk jeg forlangte å få være med
På fødestua vet de at jeg gjør det sånn.
Men drømmen hadde vært fødestua mi, med full fødeavdeling i naborommet

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-10, 22:28   #74
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Advarer mot fødestuer

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jeg synes heller ikke noen av alternativene er helt optimale, men hva man skal gjøre for å få optimale forhold, det vet jeg ikke.

I mitt hode virker det fornuftig å samle sykehusene på større enheter, både fordi det lønner seg og fordi man får personell med mer erfaring på det viset, men jeg ser godt at dette vil forringe tilbudet for dem som føder uten komplikasjoner.

:kan ikke alle bare flytte til byen da?:

Jeg er som sagt farget av egne opplevelser ved å føde på sykehus, på ordinær føde. En av grunnene til at jeg er skeptisk til større enheter er nettopp at jeg tror at samlebåndsføding kan føre til at man i større grad følger "boken", dvs flere pitocinfødsler, flere snitt. Kanskje ikke i morgen, eller neste år, men på sikt. Jeg tror ikke man vil bli istand til å ha et tett forhold til den fødende og at man får færre ansatte per fødekvinne og dermed må få fødslene unnagjort.

Jeg er jo enig i det du sier om kompetanse, men personlig så stritter det altså imot å ha det på den måten, siden egne opplevelser viser mindre kompetanse på stort sted enn lite. Man kan jo selvsagt ikke bruke egne følelser som et argument, men akkurat her så må jeg si at jeg ikke helt klarer å skille.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-10, 22:29   #75
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Advarer mot fødestuer

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Jeg er forresten en av de som egentlig ikke får føde på fødestua grunnet BMI men selv velger å ta risken.

Jeg har også for høy BMI ifølge "boken" til å ha gode svangerskap og perfekte fødsler, men min track record er mye bedre enn mange andres og jeg får nok føde der jeg vil på grunn av det.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-10, 22:32   #76
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Advarer mot fødestuer

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Jeg er som sagt farget av egne opplevelser ved å føde på sykehus, på ordinær føde. En av grunnene til at jeg er skeptisk til større enheter er nettopp at jeg tror at samlebåndsføding kan føre til at man i større grad følger "boken", dvs flere pitocinfødsler, flere snitt. Kanskje ikke i morgen, eller neste år, men på sikt. Jeg tror ikke man vil bli istand til å ha et tett forhold til den fødende og at man får færre ansatte per fødekvinne og dermed må få fødslene unnagjort.

Mine erfaringer er selvsagt akkurat like lite relevante som dine, men jeg har altså følt meg fantastisk godt ivaretatt både under fødselen og på barsel etterpå, og jeg fødte begge mine barn på St. Olavs. (Det het RiT da jeg fikk Frøkna, dog.)

Og selvsagt kan man, som du sier, ikke bruke enkeltpersoners erfaringer for å vurdere slikt. Man er nødt til å bruke statistikken.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-10, 22:33   #77
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Advarer mot fødestuer

Ja, og statistikken tilsier at hjemmefødsler er trygge, hvorfor er da ikke fødestuer trygge om kvinnene der vurderes under de samme kriteriene?

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-10, 22:37   #78
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.542
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Advarer mot fødestuer

Men sier ikke også statestikken at folk på lander er tjukker, trener mindre, drikker og røyker mer og har lavere utdannelse.
Vil ikke det slå ut på fødselsstatistikken?
Jeg tuller ikke altså, øss på bygda er feite, utrente, røykende fyllikker uten mer enn folkeskolen, i følge tallene i allefall

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-10, 22:38   #79
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Advarer mot fødestuer

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Ja, og statistikken tilsier at hjemmefødsler er trygge, hvorfor er da ikke fødestuer trygge om kvinnene der vurderes under de samme kriteriene?

Jeg vet ikke, men jeg gjetter at kun de som har absolutt ukompliserte graviditeter velger å føde hjemme? Og de bor gjerne ganske sentralt også?

Og tar statistikken høyde for de som må "avbryte" hjemmefødselen og følgelig ender opp i statistikken for sykehusfødende?

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-10, 22:44   #80
Vianne Rocher
Kamerat Pære
 
Vianne Rocher sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Innlegg: 6.030
Vianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Advarer mot fødestuer

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Ja, og statistikken tilsier at hjemmefødsler er trygge, hvorfor er da ikke fødestuer trygge om kvinnene der vurderes under de samme kriteriene?

Ja, men da må man jo se på mengden hjemmefødsler også. Og der kan vi ikke sammenligne oss med f.eks. Nederland slik som mange i denne saken gjør, rett og slett pga. av avstanden til sykehusene vi har her i landet. Nederland er jo ett av europas tettest befolkede land, vi er ikke helt der.

I mine øyne er det utelukkende ett gode at man faktisk kan føde med moderne fasiliteter på sykehus. Det at fødsler nå blir gjort under "kontrollerte" former har faktisk minsket hyppigheten i at barn dør før/under og etter fødsel. Det er ikke så mange år siden dette ikke var nyhetsstoff fordi det å miste ett barn i barsel var ganske ordinært.

__________________
Ain't nobody dope as me, I'm dressed so fresh and clean.
2008 2013 2015
Vianne Rocher er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:12.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no