Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Planleggingsdag i barnehagene, ansatte fri?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-01-11, 19:13   #1
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.935
Blogginnlegg: 77
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Planleggingsdag i bhg, ansatte fri?

Dersom den barnehagen vi hadde, med 10 ansatte, såvidt jeg husker, skulle organisert planleggingen uten å stenge, så måtte tre av gangen ha hatt møter mens bemanningen da var tilsvarende mindre på avdelingene. Dette måtte de ha gjort i tre dager, i tillegg til at de på en eller annen måte måtte ha brukt tid til å snakke med hverandre om hva de hadde gjort og hvordan de skulle samordne dette. Da foretrakk jeg langt at de stengte en dag og gjorde dette sammen.

Og når det brukes som argument at andre kan planlegge uten å stenge. Der jeg jobber så enten stenger vi, eller går ned til helt minimumsbemanning (dvs at det er en tilstede i ekspedisjonen) når vi har fellesmøter. Og jeg ville ikke blitt særlig glad for å høre at barnehagen hadde valgt å la en voksen være igjen med barnene mens de andre arbeidet med planlegging.

Nå har jeg vært heldig med en barnehage som annonserte planleggingsdager i god tid slik at det var lett å legge det opp. Jeg er også klar over at jeg er heldig som har en jobb med fleksitid, og altså med mulighet til avspasering, og der jeg i en nødssituasjon kan ha med meg barn. Men etter 8 år med barn i barnehage og skole har jeg aldri opplevd at det var umulig for en av oss å ha fri på en planleggingsdag. Og er det umulig, så er det strengt tatt mulig å samarbeide med andre foreldre, enten om å dele dagen i to, eller å ta en planleggingsdag hver.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-11, 19:20   #2
Avatar
Nå også i farger
 
Avatar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 13.975
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Planleggingsdag i bhg, ansatte fri?

Opprinnelig lagt inn av Blå, her.


Og når det brukes som argument at andre kan planlegge uten å stenge. Der jeg jobber så enten stenger vi, eller går ned til helt minimumsbemanning (dvs at det er en tilstede i ekspedisjonen) når vi har fellesmøter. Og jeg ville ikke blitt særlig glad for å høre at barnehagen hadde valgt å la en voksen være igjen med barnene mens de andre arbeidet med planlegging.

I vår barnehage opplever jeg daglig bare en ansatt til stede, og da er min sønn en av de første som hentes. I forrige barnehage opplevde jeg kun ensatt på morgenen, når det var få barn der.

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-11, 19:24   #3
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.935
Blogginnlegg: 77
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Planleggingsdag i bhg, ansatte fri?

Opprinnelig lagt inn av Avatar, her.

I vår barnehage opplever jeg daglig bare en ansatt til stede, og da er min sønn en av de første som hentes. I forrige barnehage opplevde jeg kun ensatt på morgenen, når det var få barn der.

Men, det betyr jo at de allerede har kuttet bemanningen helt ned. Om de da skulle kutte det ekstra ned for å drive planlegging mens barnene var der ville det jo blitt enda verre, ikke bedre.

Til Lenam sin siste: jeg har faktisk opplevd en gang i vår barnehagetid at da vi kom i barnehagen om morgenen så fikk vi beskjed om at det var så stort sykdomsforfall blant de ansatte at de ikke hadde klart å skaffe nok vikarer og de ba de som hadde mulighet til å hente kl. 12 om å gjøre det, slik at de som ikke hadde mulighet til å hente kunne få ha sine barn der frem til stengetid. Det ville ikke være forsvarlig å ha alle barnene der med så få voksne. Jeg var en av de som kunne hente og gjorde det, og jeg tror at barnehagen holdt åpen for de som ikke hadde anledning.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-11, 20:10   #4
Erica
Hekta
 
Erica sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Innlegg: 7.816
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Planleggingsdag i bhg, ansatte fri?

Grunnen til at det må være den enkelte barnehage som bestemmer om de ønsker å jobbe plandagen eller jobbe det inn på kvelden er fordi kommunen kan ikke kollektivt gå inn og bestemme at barnehagen skal være åpen og personalet jobbe på kvelden. Dette fordi dette vil være å regne som planlagt pålagt overtid, og det vil 1) utløse overtidsgodtgjøring til alle ansatte og 2) endel ansatte vil kunne kreve fritak med bakgrunn i arbeidsmiljølovens regler om påleggelse av overtid. Dermed kunne man risikert at barnehagene ikke kunne samle alle ansatte på disse kveldene og planleggingen ville bli deretter. Og det ville bli dyrt.

At man kunne ønske å redusere antall plandager til mindre enn det er i dag er en annen sak, den diskusjonen hører vel egentlig til i en egen tråd.

__________________
95, 99, 04
Erica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-11, 20:06   #5
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.817
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Planleggingsdag i bhg, ansatte fri?

Opprinnelig lagt inn av Avatar, her.

I vår barnehage opplever jeg daglig bare en ansatt til stede,

Nemlig - og er det optimalt? Nei. Det er faktisk ikke en optimal løsning med bare en ansatt tilstede på et visst antall barn, og jeg håper da at ingen her inne synes at det er greit i det lange løp. Da er det i såfall bare tilsyn og ikke pedagogikk, dere er ute etter. Med tilsyn, håper jeg igjen dere mener et forsvarlig tilsyn, og forsvarlig er det ikke, når det til stadighet er bare en voksen tilstede på 15-20 barn.

Slik ville det vært ganske ofte, ikke bare på morgen-/ettermiddagsvakt, men også midt på dagen, dersom all planlegging skulle legges i barnehagens åpningstid.

Som de fleste kanskje vet, er barnehagen pålagt å følge visse lover og regler. Loven er "Barnehageloven," reglene våre er "Rammeplan for barnehager." Rammeplanen er vårt arbeidsverktøy, som alle ansatte i barnehagen er pålagt å sette seg inn i og følge. Her har vi så fem fagområder, med diverse underkapitler, som vi igjen er forpliktet til å jobbe innenfor i løpet av et barnehageår.

Barnehagen er et pedagogisk tilbud - det skal være et pedagogisk tilbud, ut fra loven. Det er faktisk ikke et tilsynstilbud, selv om det muligens er dette mange behøver, og gir beng i pedagogikken.

Men noe sier meg at ramaskriket hadde vært vel så stort hvis vi begynte å leve etter dette - gi beng i planer og pedagogikk, og bare føre tilsyn med barna, og ferdig med det.

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-11, 19:23   #6
Levic
Bør lage seg en tittel selv
 
Levic sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nær Oslo
Innlegg: 2.801
Levic imponerer mange og er sikkert smartLevic imponerer mange og er sikkert smartLevic imponerer mange og er sikkert smartLevic imponerer mange og er sikkert smartLevic imponerer mange og er sikkert smartLevic imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Planleggingsdag i bhg, ansatte fri?

I barnehagen der jeg jobber er sykefraværet blandt personalet på 19%. de andre kommunale barnehagene har samme høye sykefraværet. Når vi er inne i influensasesonger har vi førre barn, men kanskje fire av ti voksne på jobb. Vi kan aldri ta ut avspasering pga det alltid er for lite folk på jobb, så det er mange som har over 40 timer på lista si.

Vi hadde plandager på fredag, og var da på kurs i kommunen. Alle bhg var samlet, og kurset handlet om språkutvikling. Alle fikk samme info, alle satt igjen med samme kunnskap, motivasjon og pågangsmot.

Hvis man er fornøyd med kun tilsyn til barna, og ikke noe pedagogisk, ja da blir jeg SKREMT!!! Barn lærer alt det grunnleggende i barnehagen, og det er høyst nødvendig med pedagogisk læring før skolestart.

__________________
Tripp 03, trapp 08, Crocs 12
Levic er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
klassiker, planleggingsdag


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:04.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no