Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Barnemat

Introduksjon av fast føde

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-08-07, 22:30   #21
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Introduksjon av fast føde

Vi startet med most gulrot, og fortsatte med andre grønnsaker. Deretter usukret grøt fra Holle, og tilslutt frukt. Valgte bevisst frukten sist for å venne han til ikke-fullt-så-søte-spiselige-ting først.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-07, 22:37   #22
Noba
🎈
 
Noba sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 3.792
Noba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Introduksjon av fast føde

Vi holder oss til bare pupp enda, men nobalille er snart 5 mnd, så jeg har begynt å tenke litt på dette med fast føde. Lillemor fikk grøt først, men denne gangen tenkte jeg å prøve med litt grønnsaker eller avokado først. Hvorfor blandes avokadoen med banan forresten? Høres ut som en besyndelig blanding.

Når det gjelder introduksjon av glutengrøter så sa helsesøster til meg at det var viktig at det gjøres like forsiktig som når en startet med fast føde. Selv om man er oppe i full porsjon med grønnsaker/glutenfri grøt så skal man kun gi 1-2 teskje første gang barnet får glutengrøt. Dette var nytt for meg, med Lillemor fikk jeg ingen slike beskjeder, så hun stakkars fikk en hel porsjon første gangen hun fikk glutengrøt.

__________________
Frøkna (mai 03) og Junior (mars 07)

Noba er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-07, 22:58   #23
DM
Live and let live
 
DM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.119
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Introduksjon av fast føde

Opprinnelig lagt inn av Marianne, her.

får jeg spørre om når han står opp da?

hadde jeg lagt snuppa kl 18-19, har prøvd så står hun opp kl 4

Rundt halv åtte.

__________________
Poden des. 01, Admini jan. 07 og Admikra feb.14.
-Det du tror, avgjør hva du ser.
DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-07, 23:00   #24
Honda
Type R ;)
 
Honda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nord
Innlegg: 8.453
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Introduksjon av fast føde

Opprinnelig lagt inn av Desembermamma, her.

Rundt halv åtte.

wow

Hvordan får dere en sånn unge?

__________________
Honda som ikke kjører Honda bil for tiden men har Honda snøfres og gressklipper med Honda motor...
Honda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-07, 23:02   #25
Albertine
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Introduksjon av fast føde

Han er jo et par måneder eldre da, Marianne...

  Svar med sitat
Gammel 11-08-07, 23:04   #26
Honda
Type R ;)
 
Honda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nord
Innlegg: 8.453
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Introduksjon av fast føde

Opprinnelig lagt inn av Albertine, her.

Han er jo et par måneder eldre da, Marianne...


Ja men turbo var aldri sånn

Han sov ikke en hel natt fra kl 20-21 til kl 7 kanskje. ca,. Før han var nesten 2 år


Hun sover fra 21 til 05 så kanskje til 7.

__________________
Honda som ikke kjører Honda bil for tiden men har Honda snøfres og gressklipper med Honda motor...
Honda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-08-07, 21:27   #27
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.038
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Introduksjon av fast føde

Opprinnelig lagt inn av ElinM, her.

Og nettopp fordi en grøt inneholder gluten bør man ikke drøye introduksjonen av det. Gluten bør man ikke vente for lenge med å introdusere, fordi da har barnet begynt å spise større porsjoner og kan dermed få reaksjoner pga glutensjokk. Man bør introdusere gluten mens barnet fortsatt spiser små porsjoner. Og det beste er å variere grøtsorter, noen med og noen uten gluten, slik at tilvenningen til gluten blir veldig gradvis.

Vente for lenge nei, men jeg ville ikke startet med det uansett, og det anbefales heller ikke noen av de stedene jeg sjekket.
Selvfølgelig lar man ikke barnet spise seg mett på full porsjon glutenholdig grøt når man introduserer det senere. Jeg gav bittelitt med gluten, så full porsjon glutenfri, i introduksjonen. Så økte jeg gradvis på. Når jeg nådde full porsjon med gluten, varierte jeg hele tiden mellom de ulike sortene og var spesielt obs på å ikke gi bare hvetegrøt.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-08-07, 21:37   #28
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.858
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Introduksjon av fast føde

Vi startet med Holle risgrøt fra helsekosten, iblandet morsmelk som jeg hadde pumpet ut. Det gikk kjempefint. I motsetning til flere andre her, ser jeg, foretrekker Liv at grøten er skikkelig tykk. (Dette er mor også fornøyd med, da det blir mindre søl ). Siden har vi brukt flere typer Holle-grøt med MM, og jeg har nå pumpet til den store gullmedalje i fire måneder. :utrolig tålmodig til meg å være:

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-08-07, 22:01   #29
DM
Live and let live
 
DM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.119
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Introduksjon av fast føde

Opprinnelig lagt inn av Marianne, her.

wow

Hvordan får dere en sånn unge?

Han har vært slik siden han var litt over 3 mndr, og slik var det med storebroren også. :heldig:

(Men han våkner jo for mat 0-4 ganger i det tidsrommet.)

__________________
Poden des. 01, Admini jan. 07 og Admikra feb.14.
-Det du tror, avgjør hva du ser.
DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-08-07, 23:00   #30
ElinM
På vei
 
ElinM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.976
ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Introduksjon av fast føde

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Vente for lenge nei, men jeg ville ikke startet med det uansett, og det anbefales heller ikke noen av de stedene jeg sjekket.
Selvfølgelig lar man ikke barnet spise seg mett på full porsjon glutenholdig grøt når man introduserer det senere.

Så vidt jeg kan se sier anbefalningene ingen ting om at man ikke kan begynne å introdusere gluten med det samme man begynner å introdusere fast føde. Anbefalningene sier heller det motsatte. Anbefalningene kan du lese i "anbefalninger for spedbarnsernæring": http://www.shdir.no/vp/multimedia/ar...019__1971a.pdf.

Det er ellers flott at du vet at man ikke skal gi barnet en full porsjon med glutenholdig grøt når man introduserer det på et sent tidspunkt, og at du tar det som en selvfølge. Men du skal ikke ta for gitt at dette er en selvfølge for alle andre.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-08-07, 23:04   #31
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.038
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Introduksjon av fast føde

Opprinnelig lagt inn av ElinM, her.

Så vidt jeg kan se sier anbefalningene ingen ting om at man ikke kan begynne å introdusere gluten med det samme man begynner å introdusere fast føde. Anbefalningene sier heller det motsatte. Anbefalningene kan du lese i "anbefalninger for spedbarnsernæring": http://www.shdir.no/vp/multimedia/ar...019__1971a.pdf.

Det er ellers flott at du vet at man ikke skal gi barnet en full porsjon med glutenholdig grøt når man introduserer det på et sent tidspunkt, og at du tar det som en selvfølge. Men du skal ikke ta for gitt at dette er en selvfølge for alle andre.

Det er jo et par år siden jeg leste rundt dette, og selv om jeg leste litt ymse da også, konkluderte jeg overordnet med det slik som jeg gjorde det. Men dette tror jeg alltid det sies forskjellig om, både på helsestasjonene og i anbefalinger. Min helsesøster var helt klar på dette, og hun var ellers en fornuftig dame. Jeg synes iallfall det er uheldig at Nestle har en glutenholdig grøt som er merket fra 4 måneder, en alder hvor man tross alt så langt det er mulig anbefaler fullamming. Det er ganske mange som bruker barnematprodusentenes merking som sin veiledning istedenfor å sette seg inn i det uavhengig av disse.

Jeg er enig i at dette ikke nødvendigvis er en selvfølge for andre, men jeg synes det blir litt dumt hvis man må anbefale tidlig introduksjon for å sikre seg at man starter med små porsjoner. Da synes jeg heller man kan si hele sannheten, at det er viktig å starte med små porsjoner, så får foreldrene vurdere selv hvordan de løser det. Jeg tror vel det er dette med porsjonsstørrelsen som er det viktigste, ikke akkurat når dette skjer.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-07, 08:16   #32
Honda
Type R ;)
 
Honda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nord
Innlegg: 8.453
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Introduksjon av fast føde

Snuppa vil ikke ha mais grøt og ikke ris med hvete[mann kjøpte feil så prøvde med bare et par ts]

Hva kan jeg gi henne da på ettermiddagen\kvelden?



Turbo likte den derre holle grøten men ikke nesle grøt. Kanskje jeg skal prøve den...




Men dere.. Frukt.
Hva er best å begynne med?


Noen sier at man ikke skal begynne med baban for at ungene kan få sikkelig vondt i magen av det.


Kjenner at jeg blir forvirret.
Begynnte med svensk frukt purer, blåbær, pærer osv. til turbo.





Når kan jeg gi yogurt?




Føler meg rett og slett

__________________
Honda som ikke kjører Honda bil for tiden men har Honda snøfres og gressklipper med Honda motor...
Honda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-07, 08:19   #33
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.038
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Introduksjon av fast føde

Har du prøvd mye da, Marianne? Man må prøve mange ganger før man kan si om de liker den eller ikke.
Men det går an å ta en pause og prøve noe annet først. Vi hadde stort hell med litt grønnsaksmos i starten når grøten gikk litt trått.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-07, 08:35   #34
Honda
Type R ;)
 
Honda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nord
Innlegg: 8.453
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Introduksjon av fast føde

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Har du prøvd mye da, Marianne? Man må prøve mange ganger før man kan si om de liker den eller ikke.
Men det går an å ta en pause og prøve noe annet først. Vi hadde stort hell med litt grønnsaksmos i starten når grøten gikk litt trått.

Prøvd i en uke... Med mais grøten. Det går med 3 skjeer men så er det stopp. Da kommer resten ut

Hvete og maisen kom alt ut. Men er gluten i den så skal vente litt med den

__________________
Honda som ikke kjører Honda bil for tiden men har Honda snøfres og gressklipper med Honda motor...
Honda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-07, 09:21   #35
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.301
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Introduksjon av fast føde

Nå gjør det jo ikke så mye at gutten din ikke liker Nestlé, da.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-07, 09:44   #36
ElinM
På vei
 
ElinM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.976
ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Introduksjon av fast føde

Marianne, jeg syns du bare skal fortsette å gi smaksprøver på forskjellig mat, og ellers ikke stresse med dette. Når hun er klar til for å spise mer, kommer hun til å gjøre det. Pass på at hun ikke er skrubbsulten når du gir henne mat, hun er nok mer lysten på å prøve ut forskjellige smaker når hun er småmett.

Yngstejenta mi har aldri vært noen storspiser av annet enn morsmelk. Hun var på smaksporsjon-nivå helt til hun ble nærmere to år... Fra hun var 7 måneder fikk hun f.eks. smake banan, avokado, potet, gulrot, brokolli, sviskegrøt, kokt og most eple (kokt pga mindre allergent) Jeg ga henne smakebiter fra det vi spiste, usaltete grønnsaker. Etterhvert prøvde jeg forskjellige grøter, brødskive. Ingenting fikk henne til å ble særlig entusiastisk. Til slutt orket jeg ikke å tilby henne grøt mer. Hun spiser i en alder av 2,5 år fortsatt ikke mye, men hun spiser bortimot alt.

Yoghurt kan man vel gi fra ca 10 måneder.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-07, 12:35   #37
Honda
Type R ;)
 
Honda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nord
Innlegg: 8.453
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Introduksjon av fast føde

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Nå gjør det jo ikke så mye at gutten din ikke liker Nestlé, da.

Hadde nå ikke så mange andre anternativ da

Det har vi nu ikke nå heller.
Alle andre merker er jo fra 8 mnd..


Opprinnelig lagt inn av ElinM, her.

Marianne, jeg syns du bare skal fortsette å gi smaksprøver på forskjellig mat, og ellers ikke stresse med dette. Når hun er klar til for å spise mer, kommer hun til å gjøre det. Pass på at hun ikke er skrubbsulten når du gir henne mat, hun er nok mer lysten på å prøve ut forskjellige smaker når hun er småmett.

Yngstejenta mi har aldri vært noen storspiser av annet enn morsmelk. Hun var på smaksporsjon-nivå helt til hun ble nærmere to år... Fra hun var 7 måneder fikk hun f.eks. smake banan, avokado, potet, gulrot, brokolli, sviskegrøt, kokt og most eple (kokt pga mindre allergent) Jeg ga henne smakebiter fra det vi spiste, usaltete grønnsaker. Etterhvert prøvde jeg forskjellige grøter, brødskive. Ingenting fikk henne til å ble særlig entusiastisk. Til slutt orket jeg ikke å tilby henne grøt mer. Hun spiser i en alder av 2,5 år fortsatt ikke mye, men hun spiser bortimot alt.

Yoghurt kan man vel gi fra ca 10 måneder.

Kjøpte ris grøt i går til henne, og det virket som om hun likte.


Takk for tips

__________________
Honda som ikke kjører Honda bil for tiden men har Honda snøfres og gressklipper med Honda motor...
Honda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-07, 13:50   #38
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.141
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Introduksjon av fast føde

Opprinnelig lagt inn av ElinM, her.

Og nettopp fordi en grøt inneholder gluten bør man ikke drøye introduksjonen av det. Gluten bør man ikke vente for lenge med å introdusere, fordi da har barnet begynt å spise større porsjoner og kan dermed få reaksjoner pga glutensjokk. Man bør introdusere gluten mens barnet fortsatt spiser små porsjoner. Og det beste er å variere grøtsorter, noen med og noen uten gluten, slik at tilvenningen til gluten blir veldig gradvis.

Men man kan vel fortsatt begynne forsiktig med gluten? Alle nye matsorter bør vel introduseres som smaksprøver uansett?

(Kjenner forresten en som opplevde fullt allergisjokk første gangen barnet fikk glutengrøt. De hadde flaks og var tilfeldigvis på helsestasjonen, så det gikk bra, men det kunne gått skikkelig ille).

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-07, 13:51   #39
DM
Live and let live
 
DM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.119
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Introduksjon av fast føde

Du kan koke grøten selv, og du kan gi grønnsaker og frukt, det finnes alltid alternativer.

Men det kan jo ta litt tid før han har lyst på mat, jeg tror det viktigste er som de andre sier her, at du fortsetter å gi smaksprøver av forskjellig art, slik at han får smakt på mange forskjellige smaker (frukt, bær, grønnsaker , osv.). Det kan jo virke veldig overveldende for en baby å plutselig skulle innta noe nytt hver dag. Kanskje han trenger en gradvis tilnærming og at du har god tid? Noen barn er jo slik også.

__________________
Poden des. 01, Admini jan. 07 og Admikra feb.14.
-Det du tror, avgjør hva du ser.
DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-07, 14:12   #40
Honda
Type R ;)
 
Honda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nord
Innlegg: 8.453
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Introduksjon av fast føde

Koke grøt selv av hva da?

__________________
Honda som ikke kjører Honda bil for tiden men har Honda snøfres og gressklipper med Honda motor...
Honda er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:34.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no