Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Driter folk i regelverket for au pairer?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-04-13, 13:33   #41
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.243
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Driter folk i regelverket for au pairer?

Brennpunkt er omtrent like troverdig som VG, men jeg mener også at det er veldig synd at vi ikke har en annen ordning for de au pair-ene som er her av andre årsaker enn kulturutveksling. Jeg skulle ønske vi hadde midlertidig arbeids- og oppholdstillatelse for folk som er her for å tjene penger; der de kunne velge selv om kost og losji skulle medregnes i lønnen, der de kan jobbe så mye de vil innen arbeidsmiljøloven.

Så kunne de som ønsket en hushjelp få tak i det, og de som ønsker "en ekstra hånd i familien" få det.

Jeg skulle gjerne hatt hushjelp, men jeg vil ikke ha noen som bor hos meg, og jeg vil ikke betale det det koster. Så da, så.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-13, 13:35   #42
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Driter folk i regelverket for au pairer?

Opprinnelig lagt inn av Katinka, her.

Det totale bildet har garantert mange fasetter, men Brennpunkt-dokumentaren var uansett til å bli kvalm av.


Det var mye tragisk utnyttelse på tv i går. Og selv om man kan tvile på troverdigheten, så setter det fokus på et problem som absolutt er til stede.
Et eller annet må evt gjøres med reglene da? Jeg vet ikke.
Jeg synes tanken er god. Men jeg tror det er mange fler enn vi tror som utnytter dette grovt. FP er sjeldent representativt i slike sammenhenger.

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-13, 13:41   #43
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.135
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Driter folk i regelverket for au pairer?

Vår forrige au pair var utnyttet grovt av de hun bodde hos før, så det skjer, ja. Absolutt.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-13, 14:00   #44
zinatara
Bør lage seg en tittel selv
 
zinatara sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 6.729
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Driter folk i regelverket for au pairer?

Dersom man kommer til et fremmed land der man ikke kjenner språket og kulturen, ikke har et nettverk rundt seg og i tillegg kommer som ung jente inn i en familie man skal jobbe for, så er man jo i en sårbar situasjon. Så jeg har ingen problemer med å se at de lett kan komme i en situasjon der de blir utnyttet.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-13, 14:38   #45
Darth
En, av to-tre
 
Darth sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 5.083
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Re: Driter folk i regelverket for au pairer?

Jeg syns au pair-ordningen bør avvikles.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-13, 14:58   #46
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.135
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Driter folk i regelverket for au pairer?

Fordi den kan misbrukes?

Jeg syns det er synd å avvikle en ordning som gir både familier ønsket hjelp, og au pairer mulighet til å komme til steder de ellers ikke kunne kommet til.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-13, 15:41   #47
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.493
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Driter folk i regelverket for au pairer?

Opprinnelig lagt inn av Cumulus, her.

Du burde se Brennpunktdokuentaren. Den ligger på NRK nett-tv. Da vil du få et mer helhetlig bilde over situasjonen.

Eg trur dei historiane som blei fortalde i Brennpunktdokumentaren er sanne og eg trur det er viktig at dei blir fortald. Men dette er ekstremtilfella, dei vonde og vanskelege situasjonane, dei som blir utnytta. Og det er bra at media tar opp dette og belyser dette. Men dette er på ingen måte eit heilheitleg bilete av situasjonen! Påstandane dine er så kategoriske at eg får litt "alle innvadrarar er tygdemisbrukarar"-vibber av måten du formulerer deg på. Det totale biletet har nok ganske mange fleire nyansar enn det du skisserer.

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-13, 15:56   #48
Darth
En, av to-tre
 
Darth sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 5.083
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Re: Sv: Driter folk i regelverket for au pairer?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Fordi den kan misbrukes?

Jeg syns det er synd å avvikle en ordning som gir både familier ønsket hjelp, og au pairer mulighet til å komme til steder de ellers ikke kunne kommet til.

Ja. Jeg syns at prinsippet i au pair-ordningen er bra - og det er helt klart mange au pairer som er i Norge som kulturutveksling, og som har det bra. Men, når det begynner å bli noe som ligner en "industri" som minner mer om arbeidsimport av billig arbeidskraft som ikke får arbeidstillatelse på annen måte, da må man stoppe opp og tenke på om det virkelig er verdt det. Man bør i alle fall gjøre tydelige endringer syns jeg.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-13, 21:30   #49
Miss Norway
Kidding, right?
 
Miss Norway sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 12.630
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Driter folk i regelverket for au pairer?

Jeg er helt enig med Polyanna (selvsagt). Jeg synes istedet ordningen burde "utvides" i den forstand at det burde vært lettere for dem å fortsatt være i Norge om de ønsket det. (Arbeidstillatelse, studietilbud, lærlingeplasser etc.) Det er mange muligheter for dem som kan norsk, og mange av dem går virkelig inn for å lære språket. (Min er pt på norskkurs, hun går to ganger i uken.)

__________________
I'm on a seafood diet. Everytime I see food, I eat.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-13, 21:33   #50
Darth
En, av to-tre
 
Darth sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 5.083
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Re: Driter folk i regelverket for au pairer?

En slik ordning vil vel få vidtrekkende konsekvenser for andre som ønsker arbeidstillatelse vil jeg tro, jeg syns det er en dårlig ide.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-13, 21:45   #51
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.135
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Driter folk i regelverket for au pairer?

Jeg er jo også for en langt mer liberal arbeidsinnvandring, hvis noen skulle være i tvil. Vi har godt av konkurransen.

Ellers hørte jeg på damen fra JURK (?) på radioen i dag, og tiltakene hun beskriver med mer kontroll er jeg helt for. Litt usikker på å gå fra en tross alt solid og god au pair kontrakt til mer vanlige arbeidstakerplikter og rettigheter. Jeg er ikke sikker på om det vil være en fordel, men det kan jo hende.

Hvis du spør au pairer om hva de ønsker seg, så tror jeg veldig mange av dem vil svare at de ønsker å kunne arbeide hvitt utover de max 30 timene de kan jobbe i dag...

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-13, 16:43   #52
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.929
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Driter folk i regelverket for au pairer?

Jeg snakket litt med vår tidligere au pair, nå student i Norge (filippinsk) om denne dokumentaren i dag. Jeg tipset henne om den på forhånd, så hun så den med noen venninner, og de kjente seg ikke igjen - i hennes bekjentskapskrets var dette langt på ekstremsiden uheldig, som hun sa.
Hun kjenner til denne au pairen, og vertsmoren er fra Singapore, faren norsk. Hun jobbet lange dager hos dem før de kom til Norge - og ble forventet å jobbe mye her, og ble vel forventet å følge Singaporsk arbeidsstandard av vertsmoren slik jeg forstår det. Arbeidskulturen der er mye røffere.
Så det er jo et poeng jeg synes ikke kom fram i dokumentaren...


Et annet godt poeng hun kom med er at flere av hennes bekjente i etterkant av denne dokumentaren kommer med utsagn av typen "å guriland så heldig jeg er, vi har det ikke sånn"! Og at det fort kan maskere om de faktisk ikke har det helt greit, fordi dette de nå sammenligner seg med var så veldig ekstremt igjen.

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-13, 17:05   #53
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Driter folk i regelverket for au pairer?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Vår forrige au pair var utnyttet grovt av de hun bodde hos før, så det skjer, ja. Absolutt.

Vår også. I Singapore. Hun fortalte skrekkhistorier om å være en uke alene med tre barn mens foreldrene var i utlandet, om at hun jobber opp til
20 timer i døgnet - husarbeid og hva har du. Vi hadde store problemer i begynnelsen med å få henne til å forstå at når hun var med iss i selskap (jul og bursdager) så var hun gjest og skulle ikke rydde og servere.

Hun ble også forsøkt utnyttet hos familien vi fant til henne etterpå da vi måtte dra fra landet, men da hadde hun jo erfart hva som var rett og galt og valgte selv å forlate familien (jeg fikk skikkelig sure Mail fra den nye vertsfamilien på grunn av dette. ).

Så ja, jeg tror det finnes dem som utnytter au pairer. Men mener det er en flott ordning som heller bør følges opp enn å avvikles.

Vår au pair ble forresten meget motvillig sendt på norskkurs. Hun var veldig klar på at hun var er for å tjene penger, og ha blanke f i norsk kultur. Og en smule irritert over at vi ikke lot henne jobbe (svart) som vaskehjelp. Men hun vasker hos oss mot ekstra betaling (vi sa opp vaskehjelpen da denne påpekte at det var liten vits å vaske et hus som allerede var rent...).

Forøvrig var hun supersosial og det var et stort miljø i Stavanger med au pairer. Hun hadde ofte både tre og fire venninner på overnatting i helgene, eller hun sov over hos venninner. Da hun feiret bursdagen sin hadde vi nærmere 30 jenter i stua.

Men hun var lite og ingenting interessert i å bli nærmere kjent med oss. Vi gjorde flere forsøk på å hale henne ut i stuen på kveldstid for å være med oss, men hun foretrakk rommet sitt. Og det var jo hennes valg.

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:10.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no