Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Plan-fadder eller SOS barnebyer-fadder?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-01-09, 10:22   #21
emm
Men først, kaffe!
 
emm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.552
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Plan-fadder eller SOS barnebyer-fadder?

Vi er planfadder, jeg blir litt sjokkert når det reageres på gavesending (for å trekke fra på skatten liksom , jaja)
Man kan toppen sende to gaver i året, de skal være på 15 gr eller mindre og må kjøpes i Planbutikken som drives av Sprell. Tingene er slikt som fargeblyanter, myggnetting, fotball o.l Mye der jeg tror også barna rundt mottager vil sette pris på.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-09, 10:25   #22
emm
Men først, kaffe!
 
emm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.552
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Plan-fadder eller SOS barnebyer-fadder?

Vi brevveksler med jenta vi har fått tildelt. I byen der hun bor jobber Plan med å bygge skole (De som bor i byen får underveis opplæring i diverse arbeid i forbindelse med skolen, muring, snekkerarbeide o.l), det jobbes også så de skal få en vannpost i byen og et legesenter. Ettersom jeg har fortsått trekker Plan seg mer eller mindre ut når dette fungerer som det skal, og da får vi et nytt fadderbarn.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-09, 10:51   #23
Frances
Lykkelig naiv
 
Frances sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 861
Frances er populærFrances er populærFrances er populærFrances er populærFrances er populær
Standard

Sv: Plan-fadder eller SOS barnebyer-fadder?

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.


Jeg liker ikke den der greien Plan har om at man kan sende presanger til "sitt" fadderbarn. Fint for dem som har faddere som bryr seg og sender ting, kjipt for dem som har faddere som bare gjør det for skattetrekket skyld (for å sette det på spissen). Det kan fort bli en skjevfordeling og et materalistisk jag som er helt unødvendig.

Jeg vil tro en god del av gavene kommer mange til gode. For eksempel fotball, hoppetau og hoppestrikk. Dette bidrar jo til felles lek. Men selvfølgelig er nettopp Plan sin begrensning (kun 2 gaver pr. år) noe som vil unngå veldig skjevfordeling og misunnelse. Materalistisk jag klarer jeg liksom ikke helt å se for meg.

Frances er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-09, 22:18   #24
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.135
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Plan-fadder eller SOS barnebyer-fadder?

Jeg syns begge organisasjonene gjør bra arbeid. Plan er en nyere organisasjon, og ganske moderne i sine metoder, også for innsamling. De er proffere på å være "kommerse". Husk at administrasjonskostnader også innebærer innsamligskostnader. De bruker mer penger for å skaffe penger, men så skaffer de mye penger også.

Men personlig er jeg veldig glad i SOS barnebyer. Den norske innsamlingsorganisasjonen er veldig godt drevet (de er en "stjerne" i SOS barnebyer internasjonalt). Jeg liker helheten i konseptet deres - at de tar tak i barn fra de mister sine omsorgspersoner til de er voksne, utdannet og klarer seg selv. Ja, også etter det har de en familie, noen å reise til med eksamensresultater, å invitere i bryllupet sitt. Tanter og onkler og fetter og kusiner og bestemor til barna sine.

I tillegg gjør de mye bra samfunnsarbeid. HIV-forebygging, skoler, ungdomsarbeid.


Det er en dyr modell. Plan hjelper nok flere mennesker per krone. Men for meg blir det et "tynnere lag" med hjelp, hvis dere forstår hva jeg mener.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-04-13, 14:18   #25
Flipperflipper
Nybegynner
 
Medlem siden: Apr 2013
Innlegg: 1
Flipperflipper har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Plan-fadder eller SOS barnebyer-fadder?

Hei medmennesker, blir med på denne kampanjen!

https://www.facebook.com/Handavtrykk/info

Er du en av de som rekker ute en hånd for å hjelpe mennesker som trenger det? Enten det er gjennom en organisasjon, eller det er på egenhånd i hverdagen - er du en av de som ser at mange bekker små blir en stor elv - sett ditt håndavtrykk her og bli med å inspirere andre til å bidra! Klarer vi 1000? Last opp bilde av ditt håndavtrykk: i sanden, i snøen, med farge eller bare rett og slett et bilde av hånden din...

Flipperflipper er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-04-13, 14:22   #26
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Plan-fadder eller SOS barnebyer-fadder?

Dette er en kampanje jeg sier nei takk til å følge. Det går ikke fram hvem som har startet den, og jeg synes formålet virker ullent.

Sitat:

Håndavtrykk er et privat initiativ for å samle bistandsytere og omsorgsmennesker i Norge på ett sted, og for å skape et samfunn for medmennesker med engasjement. Siden vil kommuniserer nøkkeltall og nøkkelprosjekter i det norske samfunnet, samt enkle regnestykker som setter bistand i perspektiv. Etterhvert vil vi se om vi sammen klarer å støtte opp enkelte små prosjekter som er gjennomførbare, som vil bli tett kommunisert og fulgt opp underveis.

Det ser ut som om pengeinnsamling er målet på sikt. Da støtter jeg heller de store organisasjonene som vet hva de driver med.

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:09.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no