Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Driter folk i regelverket for au pairer?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-03-13, 09:33   #21
vixen
Bør lage seg en tittel selv
 
vixen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Innlegg: 8.605
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Driter folk i regelverket for au pairer?

Min søster prøvde au pair i en periode og har hatt to stykker boende hos seg. Hun ene var fra thailand og var langt oppe i tyveårene. Hadde vært aupair i USA og var bare ute etter å få litt erfaring, få bedre engelsk og ha inntekt. Hun var ikke interessert i å lære språket noe særlig og trakk seg alltid tilbake når hun var ferdig med det hun skulle gjøre. Helt tydelig at hun så på det som en jobb og ingenting annet. Min søster syntes det ble litt ubehagelig egentlig så når hun skulle prøve en gang til så kom det en ung tysk jente. Som ville lære seg norsk, lære seg å stå på ski, se seg rundt, være sammen med familien osv. Der ble det sosiale et problem og selv om de prøvde å få henne med på aktiviteter med jevnaldrende så fikk hun såpass til hjemlengsel at hun dro hjem før året hadde gått. Tror egentlig at hjemlengselen ble verre av at hun skypet med vennene sine hver kveld. Men ellers så funket det ganske godt da. Familien hennes var der på besøk og hun dro hjem til jul. Hun var nok litt skuffet selv over at hun ikke "klarte" det. Første gangen hun reiste hjemmefra og kom rett fra videregående så overgangen ble nok litt stor.

Au pair ble ikke prøvd igjen for begge variantene ble egentlig litt merkelig.

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-13, 09:52   #22
Einhyrningur
Be happy!
 
Einhyrningur sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 10.039
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Sv: Driter folk i regelverket for au pairer?

Ble sittende å lese inne på en slik side for au-pairer og ser at dette er jo akkurat hva jeg ønsker meg. Det hadde vært perfekt med noen som hentet barn, laget middag og tørket støv.

Skal jeg ha flere unger står en aupair øverst på ønskelisten!

__________________
jepp, jeg mangler stor forbokstav
Einhyrningur er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-03-13, 23:21   #23
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.134
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Driter folk i regelverket for au pairer?

Vi har fulgt reglene og de to au pairene vi har hatt har blitt behandlet bra og etter boka. Den andre ble mer integrert med familien enn den første, men det handlet om kjemi - hun var veldig lik meg mtp humor og interesser. Hun ble også veldig "norsk": teltet, fisket og plukket bær, elsket Norge, verdiene, trygghet og likestilling. Hun fikk bo hos oss som student ett år etter endt au pair-kontrakt, men så måtte hun hjem.

Vi savner henne noe forferdelig.


Men det er selvsagt anektotisk og lite å bygge en diskusjon på. Denne siste au pairen kom til oss fra en familie som virkelig ikke behandlet henne bra. Hun kom til oss som et magert og forskremt lite vesen. Det skjer og det skjer sikkert for ofte.

De filippinske er på mange måter heldige, fordi det finnes sterke og omsorgsfulle nettverk som passer på nykommere og sørger for at de vet hva de har av rettigheter og ofte hjelper dem til en ny familie (det var slik vi fant hverandre).

Men jeg mener at ordningen burde vært styrket med et tilsyn som sørget for at au pairer vet om rettighetene sine og kan hjelpe med omplassering. Ordningen burde vært finansiert av et gebyr betalt av vertsfamiliene.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-03-13, 09:31   #24
vixen
Bør lage seg en tittel selv
 
vixen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Innlegg: 8.605
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Driter folk i regelverket for au pairer?

Det åpnet et senter nå i Oslo på nyåret.
http://www.folkehjelp.no/Vaart-arbei...Au-Pair-Center

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-13, 12:32   #25
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.929
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Driter folk i regelverket for au pairer?

Jeg kan underskrive Miss Norway når det gjelder behandlingen av vår au pair, som nå er student i Norge og bor hos oss gratis mot litt hjelp i huset, pluss hun jobber som asssitent for lillegutt noen timer i uka. Hun har det bra, og understreker også selv at hun er svært, svært fornøyd. Og utfra det hun forteller har flertallet av hennes venninner som er au-pairer det bra. Hun er forøvrig fra filippinene, og de har et stort nettverk her vi bor.

Men det hun forteller om enkelte au pairer i hennes bekjentskapskrets er til tider nedslående. Mange aner ikke om det betales skatt for dem eller ikke, vet ikke hva et skattekort er og får ikke noe slikt i posten, og har ikke noe forhold til om de har fastlege, forsikring, osv. Får ikke dekket norsk-kurs og får ingen hjelp ift papirarbeide og slikt. Flere har familier som behandler dem ille - og da spesielt utenlandske familier i Norge blant de jeg har hørt om faktisk.
De jeg hører om har ofte 2-3-5-6 svarte jobber ved siden av au-pairstillingen for å spe på lønna, og utfra det jeg hører jobber flere av dem svart hos bedrifter i Norge også, hotell, vask, restaurant, til luselønn. Det synes jeg er ille.

Jeg er veldig glad for at vår tidligere au pair og nå studine har god inntekt gjennom assistanseordningen, og ikke minst et hvitt ansettelsesforhold til meg. Hun jobber kun hvitt og vi har snakket masse om hvorfor akkurat det er lurt her i Norge. Vi snakker i det hele tatt endel om hvordan ting fungerer i Norge, systemer og støtteordninger og innbyggersammensetning og slikt og hvordan det er ift andre land. Det er jo kulturutveksling det også.
Hun er så til de grader innlemmet i vår familie, hun har tross alt bodd med meg og lillegutt i 4 år nå - og nå bor vi på 80kvm, så vi kjenner hverandre godt Hun har et klart sett oppgaver hun er lønnet for, men så hjelper vi hverandre med småting og bidrar der det er noe, begge veier - uten at det er noen forventninger til det. Det blir litt som om jeg hadde bodd med broren min liksom; vi hadde jo ikke sittet oppå hverandre eller vært med på akkurat de samme tingene eller spist sammen hele tiden vi heller. To voksne mennesker med to voksne liv liksom, man må jo ha respekt for det også.

Når det gjelder språk; hun snakker godt engelsk. Eksen har engelsk som førstespråk, og lillegutt er vokst opp med begge språkene så for oss passer det fint med engelsktalende au pair/assistent. Ulempen er selvsagt at hun ikke lærer seg norsk siden lillegutt ikke snakker og siden jeg heller rabler avgårde på engelsk med henne fordi det er enklere . Hun har gått på norskkurs hele veien, og det er jo motiverende at man kommer inn på Universitetet om man lærer seg godt nok norsk (Bergen-test). Da kan man ta masterstudier - bli her i 5 år, og får studielån og stipend for deler av det (det er "karenstid" for au pairer), og kan jobbe 20 timer i uka. Alternativet for å bli her noen ekstra år er norskkurs, bibelskole/livssynsskole, eller studier på betalingshøgskole; litt avhengig av hvilken utdanningsmessige bakgrunn man har.
---

Men at det skal være rart å benytte au pairer til barnepass og (lettere) husarbeid (i HI). Det er jo dette de er her for å jobbe med, satt i en familieramme?
Hyttehjelp vet jeg ikke hva er, så det kan jeg ikke svare på.


Sist redigert av m^2 : 14-04-13 kl 12:46.
m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-13, 13:44   #26
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.769
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Driter folk i regelverket for au pairer?

Jeg har ikke hatt au pair selv, men vet om flere som har. Det er jo store forskjeller, må jeg si. Noen som behandler dem bra, behandler dem som et familiemedlem og gjør så godt de kan for å ha alt i orden, og til de som rett og slett utnytter ordningen som billig hushjelp. Det verste jeg hørte om var en familie som gudhjelpemeg ringte på aupairen med en liten klokke... Veldig praktisk, sikkert... jeje...

Fordi au pairer ikke kan ha ansvar for vask av huset osv. men bare støvsuge litt og stryke klær har jeg funnet ut at det neppe er særlig gunstig for oss. Har derfor heller fått vaskehjelp, som blir lønnet hvitt og etter alle kunstens regler med mer enn minstelønn etter tariffen osv.

For min del syns jeg ikke nødvendigvis det er et problem at aupairen ikke kan norsk, f.eks. hvis man ønsker at barna skal lære et annet språk eller opprettholde et språk til en av foreldrene/ foreldrenes hjemland. Men aupairen skal naturligvis på norskkurs, det ville jeg syns var et krav hvis hun/ han ville være au pair hos meg.

Flisespikking? Ja, noen ganger syns jeg det blir litt too much her. Det er greit å presisere noe eller avgrense ting, men generelt å argumentere med at "sånn er det" her blir litt "jeg promper i stua mi uansett, sånn er det i mitt hus".


Sist redigert av Charlie : 17-04-13 kl 13:53.
Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-13, 11:34   #27
Wingman
her skal det bli liv
 
Wingman sin avatar
 
Medlem siden: May 2012
Hvor: Vestfold
Innlegg: 687
Wingman er populærWingman er populærWingman er populær
Standard

Sv: Driter folk i regelverket for au pairer?

brennpunkt neste gang skal visst handle om dette forstod jeg.info

__________________
Pappaen til kiddo født 2010.
Wingman er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-13, 13:05   #28
emm
Men først, kaffe!
 
emm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.552
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Driter folk i regelverket for au pairer?

Jeg er jo ikke hjemme hos folk, men fra de jeg kjenner, primært på jobb, så virker det som au pairen er en del av familien, går på norskkurs og bistår med litt av den daglige tralten i huset. Letter hverdagen rett og slett.

De au pairerene jeg vet om kommer fra Øst Europa og har ikke egne barn, de er som regel rundt 20 år, det blir kanskje annerledes enn fra endel andre land?

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-13, 09:39   #29
Darth
En, av to-tre
 
Darth sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 5.083
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Re: Driter folk i regelverket for au pairer?

Dokumentar i kveld om dette: http://tv.nrk.no/serie/brennpunkt/md...913/23-04-2013

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-13, 12:19   #30
Cumulus
Bør lage seg en tittel selv
 
Cumulus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 3.625
Cumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Driter folk i regelverket for au pairer?

Jeg synes det er et paradoks at noe som er ment å være kulturutveksling kun benyttes av fattige mennesker som ønsker seg et bedre liv, og som sender de få kronene de tjener hjem til familien sin i et fattig hjemland.... det sier vel sitt om at denne ordningen overhodet ikke fungerer som det den er ment å være. Den er neppe ment å være en ordning som hjelper småbarnsfamilier i Norge med billig barnepass og husarbeid.... er spent på dokumentaren i kveld.

Cumulus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-13, 13:05   #31
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Driter folk i regelverket for au pairer?

Opprinnelig lagt inn av Cumulus, her.

Jeg synes det er et paradoks at noe som er ment å være kulturutveksling kun benyttes av fattige mennesker som ønsker seg et bedre liv, og som sender de få kronene de tjener hjem til familien sin i et fattig hjemland.... det sier vel sitt om at denne ordningen overhodet ikke fungerer som det den er ment å være. Den er neppe ment å være en ordning som hjelper småbarnsfamilier i Norge med billig barnepass og husarbeid.... er spent på dokumentaren i kveld.

Jeg er ikke uenig i hoveddelen av det du sier, men er det virkelig slik at ingen ungdommer fra mer velstående land og uten behov for å sende hjem penger bruker ordningen lenger?

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-13, 14:19   #32
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.134
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Driter folk i regelverket for au pairer?

Jeg tror fortsatt det finnes svenske au pairer i Norge, og jeg vet at en italiensk familie jeg kjenner vurderer å ha en norsk au pair når de flytter tilbake til Italia, for at barna skal beholde språket.

Jeg tror heller ikke det er helt uvanlig å reise til USA, fordi det er et land det ellers ikke er lett å få opphold i over tid.

De europeiske reiser nok i mindre grad til hverandre, fordi det finnes så mange andre utvekslingsprogrammer i dag, og arbeidsmarkedene jo er åpnet opp.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-13, 14:57   #33
Darth
En, av to-tre
 
Darth sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 5.083
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Re: Sv: Driter folk i regelverket for au pairer?

Opprinnelig lagt inn av Cumulus, her.

Jeg synes det er et paradoks at noe som er ment å være kulturutveksling kun benyttes av fattige mennesker som ønsker seg et bedre liv, og som sender de få kronene de tjener hjem til familien sin i et fattig hjemland.... det sier vel sitt om at denne ordningen overhodet ikke fungerer som det den er ment å være. Den er neppe ment å være en ordning som hjelper småbarnsfamilier i Norge med billig barnepass og husarbeid.... er spent på dokumentaren i kveld.

Jeg er også spent på dokumentaren - for jeg må innrømme at jeg er grunnleggende skeptisk til å la voksne fillippinske damer jobbe for luselønn her hjemme under dekke av au-pair-ordningen. Sosial dumping i mitt hode.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-13, 15:01   #34
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.493
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Driter folk i regelverket for au pairer?

Opprinnelig lagt inn av Cumulus, her.

Jeg synes det er et paradoks at noe som er ment å være kulturutveksling ]kun benyttes av fattige mennesker som ønsker seg et bedre liv, og som sender de få kronene de tjener hjem til familien sin i et fattig hjemland.... det sier vel sitt om at denne ordningen overhodet ikke fungerer som det den er ment å være. Den er neppe ment å være en ordning som hjelper småbarnsfamilier i Norge med billig barnepass og husarbeid.... er spent på dokumentaren i kveld.

Det er på ingen måte tilfelle heller.

Eg veit om i alle fall 12 vesteuropeiske jenter som er au pair i Oslo nå, som ein del av eit friår etter det som tilsvarer vidaregåande. Dei bruker lønna på å feste saman med svensken i kassa på rimi, tatoveringar, sminke, klede, konsertar og inngangsbillett til Tusenfryd. Eg rekner ikkje med at dei eg tilfeldigvis kjenner til, er dei einaste i Norge som er i denne situasjonen.

Utvekslingsorganisasjonar som Atlantis har dessutan slutta med formidling av filipinske au pairer, nettopp på grunn av problematikken du skisserer. Så eg trur dette er eit problem som dei som arbeider med denne gruppa er veldig klar over.

Det er billig hjelp, det har du rett i. Og det er nok dei som blir utnytta. Men det er på ingen måte ei ordning som utelukkande blir nytta av folk som skal utnytte fattige stakkarar!

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-13, 17:30   #35
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Driter folk i regelverket for au pairer?

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Hvem er det som ønsker å komme inn i en diskusjon og innrømme at man driter i au pairen sin? Ingen. Overskriften er helt grei hvis man bare ønsker å diskutere saken fra én side og ikke bryr seg om hva motparten mener. Frisespikkingen på FP er noe av det som skiller en FP-debatt fra en VG-debatt.

Jeg tenkte ikke over overskriften før du nevnte den....

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-13, 12:31   #36
Cumulus
Bør lage seg en tittel selv
 
Cumulus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 3.625
Cumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Driter folk i regelverket for au pairer?

Opprinnelig lagt inn av nokon, her.

Det er på ingen måte tilfelle heller.

Eg veit om i alle fall 12 vesteuropeiske jenter som er au pair i Oslo nå, som ein del av eit friår etter det som tilsvarer vidaregåande. Dei bruker lønna på å feste saman med svensken i kassa på rimi, tatoveringar, sminke, klede, konsertar og inngangsbillett til Tusenfryd. Eg rekner ikkje med at dei eg tilfeldigvis kjenner til, er dei einaste i Norge som er i denne situasjonen.

Utvekslingsorganisasjonar som Atlantis har dessutan slutta med formidling av filipinske au pairer, nettopp på grunn av problematikken du skisserer. Så eg trur dette er eit problem som dei som arbeider med denne gruppa er veldig klar over.

Det er billig hjelp, det har du rett i. Og det er nok dei som blir utnytta. Men det er på ingen måte ei ordning som utelukkande blir nytta av folk som skal utnytte fattige stakkarar!



Du burde se Brennpunktdokuentaren. Den ligger på NRK nett-tv. Da vil du få et mer helhetlig bilde over situasjonen.

Cumulus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-13, 12:37   #37
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.383
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Driter folk i regelverket for au pairer?

Opprinnelig lagt inn av Cumulus, her.

Du burde se Brennpunktdokuentaren. Den ligger på NRK nett-tv. Da vil du få et mer helhetlig bilde over situasjonen.

Jeg syns faktisk Nokon sitt innlegg bidrar til et mer helhetlig bilde av situasjonen enn din påstand om at ordningen kun benyttes av fattige.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-13, 12:41   #38
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.859
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Driter folk i regelverket for au pairer?

Jeg synes det er litt tvilsomt å se på østeuropeiske au pairer som en blokk fattige utnyttede jenter også – jeg kjenner litt til miljøet, og oppfatter det som om mange unge jenter bruker ordningen som et springbrett for utdannelse og jobb i Norge. De lærer norsk i au pair-året, og så går de over til studier, ofte med en deltidsjobb hos sitt gamle vertskap i bakhånd. Det er jo fint.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-13, 12:46   #39
Katinka
Skriv og skriv og skriv
 
Katinka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Det meste er nord
Innlegg: 5.101
Katinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Driter folk i regelverket for au pairer?

Det totale bildet har garantert mange fasetter, men Brennpunkt-dokumentaren var uansett til å bli kvalm av.

__________________
I can be your astronaut if you want some space.
Damien Rice
Katinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-13, 12:56   #40
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.134
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Driter folk i regelverket for au pairer?

Jeg mener veldig sterkt at det skulle vært et sikringssystem mot utnyttelse, betalt av au pair-familiene selv.

Men ordningen i seg selv har jeg ikke noe i mot. Det har alltid vært brukt som et springbrett/smutthull for å få reise og oppholde seg i land der man ellers ikke kunne komme til. For å lære språk, treffe franske gutter, oppleve AMERIKA!!!, komme bort fra mor og far, bli kjent i et land der man kanskje har lyst til å studere eller jobbe senere. osv.

Og min opplevelse av de fillipinske au pairene er også at de bruker ordningen i mye større grad til å skaffe på beina et fundament til et bedre liv, i Vesten, enn til å sende penger hjem. De studerer norsk som bare rakkeren, skaffer info om studiemuligheter, og bruker enormt med krefter på å finne ut av 1) hvordan kunne studere i Norge og 2) hvilke jobber vil vi kunne kvalifisere oss til?

Det er altså et smutthull, en mulighet til å komme til Vesten.

Vår forrige au pair elsket å bo i Norge. Fritt, trygt, åpent, masse natur, kunne dra ut i skogen og bo i telt helt trygt, rent og uten søppel. Hun forstod ikke det spøtt av velferdssystemene våre og syns nok i hemmelighet av vi er noen late slabbedasker som ikke jobber selv om vi er tilsynalatende friske, men likte at det var et godt generelt helsetilbud til alle.

Og likestilling! Hun nøt at det gikk an å jobbe i alle yrker som kvinne, og planla å utdanne seg til elektriker her (bygge på egen utdannelse fra hjemlandet).

Dessverre måtte hun dra.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:44.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no