Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Hvor gamle bør barna være når man kan reise på ferie i en uke alene?

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Se resultatene: Hvor gammel må det eldste barnet være når man reiser alene utenlands?
Alle må ha flyttet ut 4 5,26%
Over 20 6 7,89%
20 3 3,95%
19 1 1,32%
18 41 53,95%
17 9 11,84%
16 11 14,47%
15 1 1,32%
14 0 0%
13 (og under) går bra i en uke 0 0%
Deltakere: 76. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-01-19, 10:09   #61
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.442
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor gamle bør barna være når man kan reise på ferie i en uke alene?

Vi bor så sentralt at ting definitivt kan skje. Nabojenta som går på videregående har hatt fest hjemme der, og har kommet med nabovarsel til oss på forhånd. Da har jeg sagt til henne at hun ikke må nøle med å ringe eller sende melding hvis hun trenger hjelp til noe. Jeg kan lett spille rollen som kjip nabo som kommer og ødelegger festen, hvis det er behov for det. Selv om jeg ikke akkurat kan si at det har "gått rolig for seg", det har vært bra med lyd, anlegg flyttet utendørs, hyling og hoiing (og på et tidspunkt har mannen snakket til dem, da noen begynte å ville starte gressklipperen midt på natta), så tror jeg ikke det har skjedd noe veldig galt (nå vet ikke jeg hvordan huset har sett ut innvendig etterpå da), og det har som regel blitt rolig før midnatt. Trashing har nok ikke vært et problem der. Det er tett mellom husene, men et relativt rolig strøk hvor det aldri er bråk, så naboene ville fort begynne å reagere hvis det tok helt av.

__________________
µ 05 07 07
My er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 04-01-19, 10:18   #62
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.975
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor gamle bør barna være når man kan reise på ferie i en uke alene?

Nå spør jeg fordi jeg lurer: Kunne det være nok å involvere naboene?

Da jeg var på alder med min eldste så var jeg hjemme alene i helger (som regel med en venninne boende der for selskap). To av naboene var orientert og hadde stående instruks om å bryte inn hvis noe skjedde. De var forespurt på forhånd og hadde sagt "ja" til å ta ansvar - småbarnsfamilier som uansett skulle være hjemme på kveldstid de helgene.

Nå bor vi i rekkehus tett i tett, og vi kjenner naboene våre veldig godt. Bare vissheten for ungdommene om at naboen var informert og kom til å kunne hjelpe til hvis det trengtes, tenker jeg at kunne være til stor hjelp.

Eller er jeg forskrekkelig naiv nå?

(Jeg har en straks 14-åring som er i overkant sosialt anlagt. Derfor er det fremdeles en stund til jeg mener at det er en reell problemstilling, men jeg ser frem til å kunne dra på hytta uten å ha med furten tenåring som HATER å være der. Foreløpig er problemstillingen løst med at hun reiser til besteforeldre, tante eller at vi avtaler overnatting hos venninner.)

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-19, 10:22   #63
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.390
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor gamle bør barna være når man kan reise på ferie i en uke alene?

Jeg hadde ikke ønsket at naboene skulle være nødt til å til å ta ansvar for en fest ute av kontroll, mulig vold, politi og herping. For at jeg skulle få egentid, liksom.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-19, 10:27   #64
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.975
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor gamle bør barna være når man kan reise på ferie i en uke alene?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg hadde ikke ønsket at naboene skulle være nødt til å til å ta ansvar for en fest ute av kontroll, mulig vold, politi og herping. For at jeg skulle få egentid, liksom.

Jeg er motsatt. Jeg kunne godt gjort det for mine naboer.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-19, 10:30   #65
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.442
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor gamle bør barna være når man kan reise på ferie i en uke alene?

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Jeg er motsatt. Jeg kunne godt gjort det for mine naboer.

Jeg også. Og trolig hadde vissheten om at naboene fulgte med ført til at det ikke ble arrangert noen fest i det hele tatt.

__________________
µ 05 07 07
My er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 04-01-19, 10:35   #66
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.390
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor gamle bør barna være når man kan reise på ferie i en uke alene?

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Jeg er motsatt. Jeg kunne godt gjort det for mine naboer.

En ting er hva man ville gjort selv. En annen ting er hva man pålegger andre.

Opprinnelig lagt inn av My, her.

Jeg også. Og trolig hadde vissheten om at naboene fulgte med ført til at det ikke ble arrangert noen fest i det hele tatt.

Ja, så lenge vi snakker arrangert fest så. Det gjør man jo nødvendigvis ikke.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-19, 10:38   #67
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.925
Blogginnlegg: 77
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor gamle bør barna være når man kan reise på ferie i en uke alene?

Problemet med å spørre naboer er at man ikke nødvendigvis vil kjenne dem godt nok til å vite hvordan de tolker en slik henvendelse.

Vi har småbarnsfamilier på begge sider og et hyggelig pensjonistpar. Og jeg kunne glatt spurt dem alle om jentene kunne kommet bort og spurt om det var noe. Men jeg ville vært redd for at de ville oppfattet det som at jeg la mer ansvar på dem enn jeg mener. For om jeg reiser fra jentene alene, så er det fordi jeg mener at de kan klare seg.

Nå er vi i den heldige situasjonen at vi har min mor nær, så mine har noen de kan spørre om det er noe.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-19, 10:39   #68
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.975
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor gamle bør barna være når man kan reise på ferie i en uke alene?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

En ting er hva man ville gjort selv. En annen ting er hva man pålegger andre.

Ja, jeg ville jo ikke bare forventet det, men spurt om det var en mulighet. Og tenkt at det var helt greit å få et nei.

Hos oss funker det allerede litt sånn. Snuppa sitter litt barnevakt for de mindre nabobarna, og det er da avtalt at vi er tilgjengelige i bakkant hvis noe skulle skje. Det er snuppa som får betalt for jobben, mens vi voksne gjør en nabotjeneste.

Greia hos oss er at alle flyttet inn helt samtidig, og dermed har vi blitt veldig godt kjent på kort tid. Så jeg har en føler ute på hva det er greit å spørre om eller ikke. Og han ene naboen vår har en jobb/posisjon som gjør at han IKKE er en som blir køddet med.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-19, 10:39   #69
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.442
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor gamle bør barna være når man kan reise på ferie i en uke alene?

Opprinnelig lagt inn av Blå, her.

Problemet med å spørre naboer er at man ikke nødvendigvis vil kjenne dem godt nok til å vite hvordan de tolker en slik henvendelse.

Vi har småbarnsfamilier på begge sider og et hyggelig pensjonistpar. Og jeg kunne glatt spurt dem alle om jentene kunne kommet bort og spurt om det var noe. Men jeg ville vært redd for at de ville oppfattet det som at jeg la mer ansvar på dem enn jeg mener. For om jeg reiser fra jentene alene, så er det fordi jeg mener at de kan klare seg.

Nå er vi i den heldige situasjonen at vi har min mor nær, så mine har noen de kan spørre om det er noe.

Forutsetningen er selvsagt at man har naboer man kjenner godt nok til å kunne spørre.

Og man pålegger dem selvsagt ikke noe som helst (altså innspill til Tallullah).

__________________
µ 05 07 07
My er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 04-01-19, 10:44   #70
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.390
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor gamle bør barna være når man kan reise på ferie i en uke alene?

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Ja, jeg ville jo ikke bare forventet det, men spurt om det var en mulighet. Og tenkt at det var helt greit å få et nei.

Hos oss funker det allerede litt sånn. Snuppa sitter litt barnevakt for de mindre nabobarna, og det er da avtalt at vi er tilgjengelige i bakkant hvis noe skulle skje. Det er snuppa som får betalt for jobben, mens vi gjør en nabotjeneste.

Jeg syns det å være bakvakt ved barnevakt er i en HELT annen liga enn "Vi har lyst på fri fra ungene en helg, kan dere passe på at det ikke blir fest?"

For naboer som ikke nødvendigvis kjenner ungdomskulturen i området (fordi de har mindre barn) så kan jo det være vanskelig å vurdere. Og hvilken situajson setter man dem i om de ikke greier å forhindre at 100 ungdommer kommer og træsjer hjemmet deres? Eller at snuppa har tre venninner på besøk, bestemmer seg for å bestille fra sprittaxi og drikker seg døddrukne, men uten så mye lyd at naboene reagerer?

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-19, 10:47   #71
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.775
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor gamle bør barna være når man kan reise på ferie i en uke alene?

Nei, det er det, ikke nødvendigvis arrangert fest. Med tusener på Snapen sin så skal det ekstremt lite til før "halve byen" vet om at noen er alene hjemme. Bare Snapmapen vil jo røpe at "her er det 12 stk. Her skjer det nok noe".

Å flytte på hybel er noe helt annet enn å ha ansvaret for et hus med innhold og verdier fra et helt voksenliv.

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-19, 11:00   #72
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.975
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor gamle bør barna være når man kan reise på ferie i en uke alene?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

For naboer som ikke nødvendigvis kjenner ungdomskulturen i området (fordi de har mindre barn) så kan jo det være vanskelig å vurdere. Og hvilken situajson setter man dem i om de ikke greier å forhindre at 100 ungdommer kommer og træsjer hjemmet deres? Eller at snuppa har tre venninner på besøk, bestemmer seg for å bestille fra sprittaxi og drikker seg døddrukne, men uten så mye lyd at naboene reagerer?

Men i motsetning til deg så kjenner jo jeg naboene mine og vet i hvilken grad de har innsikt i nabolagets ungdomsmiljø eller ikke. Og kjenner til noe av personligheten deres.

Jeg tenker at det er lov til å spørre, og så er det lov til å si nei hvis man ikke vil. Og jeg vet med meg selv at jeg hadde sagt ja ... lett for meg å si siden naboens tenåringer er tidenes mest veloppdragne.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-19, 11:09   #73
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.498
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor gamle bør barna være når man kan reise på ferie i en uke alene?

Jeg er litt usikker. Vi vurderer å la 17-åringen være hjemme alene i sommerferien. Jeg er redd for fest, men samtidig er ikke festing hennes greie. Hun har vært på en ut-av-kontroll-hjemmefest, da ringte hun hjem for å bli hentet halv 11. Så sånn sett er hun jo ganske fornuftig.

Hun ønsker seg sommerjobb, og siden to uker av ferien går med til svigersbesøk blir det veldig lite igjen til jobbing hvis hun skal på ferie med oss i tillegg. Dessuten syns jeg tanken om en ferie uten furt tenåring høres forlokkende ut. Hun har selv ytret ønske om å slippe. Så jeg tenker vi tar den diskusjonen hvis hun finner en sommerjobb. Det er i såfall med besteforeldre 20 min unna, som kommer til å ha instruks om å komme på uanmeldt besøk minst tre ganger i uka. Det er kanskje naivt, men jeg føler at partyrisikoen er betydelig lavere i sommerferien enn i en helt vanlig helg?

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-19, 11:13   #74
løve70
Enda en som trener
 
løve70 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 17.888
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor gamle bør barna være når man kan reise på ferie i en uke alene?

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Men i motsetning til deg så kjenner jo jeg naboene mine og vet i hvilken grad de har innsikt i nabolagets ungdomsmiljø eller ikke. Og kjenner til noe av personligheten deres.

Jeg tenker at det er lov til å spørre, og så er det lov til å si nei hvis man ikke vil. Og jeg vet med meg selv at jeg hadde sagt ja ... lett for meg å si siden naboens tenåringer er tidenes mest veloppdragne.

Samme her
Vi har allerede benyttet oss av naboen da arvingen var alene hjemme. Vi kjenner dem veldig godt og har egentlig en stående avtale om at vi følger med hverandres hus dersom ungdommene er alene hjemme.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-19, 12:13   #75
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.390
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvor gamle bør barna være når man kan reise på ferie i en uke alene?

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Det er akkurat den som bekymrer meg. Og det faktum at særlig 16-åringen sover veldig tungt, så han er jeg redd kunne sove gjennom røykvarsleruling.

Det bekymrer meg også. Mine to ville ikke våknet. De kommer neppe til å være alene på flere år enda.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-19, 12:35   #76
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.314
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor gamle bør barna være når man kan reise på ferie i en uke alene?

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Men i motsetning til deg så kjenner jo jeg naboene mine og vet i hvilken grad de har innsikt i nabolagets ungdomsmiljø eller ikke. Og kjenner til noe av personligheten deres.

Jeg tenker at det er lov til å spørre, og så er det lov til å si nei hvis man ikke vil. Og jeg vet med meg selv at jeg hadde sagt ja ... lett for meg å si siden naboens tenåringer er tidenes mest veloppdragne.

Hva tenker du er nabolagets ungdomsmiljø, da? Har dere grei oversikt over Mortensrud, for eksempel? Og over hvem som kjenner deres veloppdragne nabobarn?

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-19, 13:48   #77
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.038
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor gamle bør barna være når man kan reise på ferie i en uke alene?

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

He, he. Mens jeg ikke har planer om å ha ungene boende hjemme lenger når de er 22.


Nei, jeg tenkte at eldste da kan komme hjem for å passe dem.

Hvor du bor har da ingenting å si uansett slik skolegrensene og annet er i Oslo nå. Alle møtes på alle skoler når de blir 16. Det er jo ikke nødvendigvis slik at det bare er trashere som er greia heller. Jeg har ikke noe ønske om at det skal være 25 stk på fest her uten at jeg vet det for eksempel. Og jeg har nettopp hørt en ganske detaljert historie som i alle fall fortalte meg at alt faktisk kan skje, også med fornuftige barn man stoler på. Det er ikke nødvendigvis så lett å være 16 år og klemt opp i et hjørne. Signerer dem som påpeker at det er en grunn til at politiet ber om man ikke drar fra ungdommen alene hjemme i helgene.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-19, 13:49   #78
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.038
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor gamle bør barna være når man kan reise på ferie i en uke alene?

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Men i motsetning til deg så kjenner jo jeg naboene mine og vet i hvilken grad de har innsikt i nabolagets ungdomsmiljø eller ikke. Og kjenner til noe av personligheten deres.

Jeg tenker at det er lov til å spørre, og så er det lov til å si nei hvis man ikke vil. Og jeg vet med meg selv at jeg hadde sagt ja ... lett for meg å si siden naboens tenåringer er tidenes mest veloppdragne.

Det kan være omfattende å avslutte en fest altså. Også blant veloppdragne tenåringer.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-19, 19:38   #79
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.852
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor gamle bør barna være når man kan reise på ferie i en uke alene?

Dere som tror at dere vet så mye om naboen og gata og området. Fester spres på et øyeblikk, altså et tastetrykk og et bilde og så kommer folk.
Det er ikke sikkert det er barnet ditt som har invitert. Det er søsken/venner av venner av barnet som har sett eller hørt om snapen. Og når noen store slamper på 1.80 står på døra og vil inn så er det ikke så lett å si at de må gå altså. Jeg håper dere vet dette.

Har hørt så mange historier her om foreldre som drar på hytta/helgeturer og lar 15,16,17,18åringene være igjen med yngre søsken og så tar det av. Det er ikke kompisene til barnet som er problemet, det er søsken, venner av venner som er ute etter et varmt sted å være.
En pappa ble slått ned og truet alvorlig fordi han kom hjem uventet (de skulle være på båten men ble oppringt av naboen om at det var vill fest hjemme som var kommet helt ut av kontroll og huset var vireklig stappfullt av ukjente som ikke ville gå når pappan ba de om det. Det var masse som var knust og det ble skikkelig bråk utenfor med knuffing og slag og dytting) og den saken gikk nesten til forliksrådet fordi foreldre til han som hadde slått og truet mente at gullungen ikke oppførte seg sånn. Det er helt sant. Sånt er jo krise.

En annen på trinnet til sønnen min fikk ha fest hjemme. Det var det året vi gikk natteravn her, så det må ha vært da de gikk i 9.kl.
Datteren var hjemme alene og festen tok helt av. Politiet kom og ringte foreldrene men fikk da beskjed om at de selv var på fest så de kunne ikke komme hjem. Jenta hadde spydd utover hele seg, lurer på om jeg hørte at hun hadde tisset på seg også, usikker på om alt er sant, men hun ble ihvertfall sendt til legevakt alene og foreldrene reagerte med at de ikke kunne komme... håper jo at de da kom..Uff.

Ingen ønsker at barna skal komme ut for sånne opplevelser. Verken den ene eller andre parten.

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-19, 20:22   #80
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor gamle bør barna være når man kan reise på ferie i en uke alene?

Alle får jo gjøre det som er best for seg, men for meg blir det helt feil å la skrekkhistorier styre hva jeg tillater barna mine. De har fått og tatt mye ansvar for egne valg, og det slutter ikke å gjelde selv om det er andre utfordringer når de er 16 enn når de er 10. Datteren min fester ikke noe særlig, men er mye rundt med venner og er hjemme alene. Jeg stoler på at hun og vennene ikke snap’er rundt at de er alene, eller inviterer kreti og pleti, inntil det motsatte er bevist.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:54.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no