Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Plan-fadder eller SOS barnebyer-fadder?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-12-08, 23:17   #1
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Plan-fadder eller SOS barnebyer-fadder?

Minstebarnet har snakket endel om de barna som ikke har det så bra i det siste, og har vært ivrig til å putte penger i Frelesearmeens gryter og lignende. Jeg tenkte at det ville være en god ide med et fadderbarn, som blir litt mer konkret og lettfattelig for små barn. Kikket på sidene til Plan og SOS, men føler meg ikke sikker på om det ene er bedre enn det andre, og i tilfelle hvilken av dem? Noen som har erfaring eller vet mer om dette?

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-08, 23:22   #2
Hønni
 
Hønni sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.317
Blogginnlegg: 38
Hønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Plan-fadder eller SOS barnebyer-fadder?

Jeg har besøkt en SOS barneby i Gambia og det var en fantastisk opplevelse.
Møtet med kvinnene som tar jobb som mamma i barnebyen var sterkt.

Vi har et nydelig fadderbarn i Bangladesh og kan anbefale det.
Da vi ble faddere spurte vi om vi kunne få et barn på alder med guttene og det fikk vi.
Vi får bilder og oppdatering og guttene synes det er spennende med en jente på andre siden av verden, som er like gammel som dem men som har et helt annet utgangspunkt.

__________________
Gutta (02) og Lillesøster (06)


Hønni er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-08, 23:27   #3
Skvetten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Plan-fadder eller SOS barnebyer-fadder?

http://www.sos-barnebyer.no/forside/...ansiering.aspx

Ellers kan jeg anbefale denne barnebyen. Et tiltak som er fantastisk og som virkelig fungerer. Disse barna trenger også støtte og hjelp til tross for at de bor i Norge.

  Svar med sitat
Gammel 20-12-08, 23:28   #4
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.082
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Plan-fadder eller SOS barnebyer-fadder?

Barnebyer. Definitivt.

SOS barnebyer fokuserer på å hjelpe alle, både de som bor i barnebyen og de rundt, f.eks. får alle gå på skolen/plass i barnehagen osv.

Den i Norge er jo et unikt prosjekt sånn sett, da den vil fokusere på å ta inn søsken, dvs. unngå å splitte søskenpar som av en eller annen grunn ikke bor med foreldrene.
(Den norske er ikke bygget etter helt de samme prinsippene, den har ingen skole eller barnehage eller arbeidstreningssenter.)

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-08, 23:31   #5
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Plan-fadder eller SOS barnebyer-fadder?

Ser jo ut til at Plan også jobber med hele områder og ikke bare ett og ett barn: http://fadderskap.plan-norge.no/inde...iveButton=btn3

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-08, 23:31   #6
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.128
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Plan-fadder eller SOS barnebyer-fadder?

Jeg har ingen erfaring med Plan, men er i alle fall fornøyd med det jeg har hørt om SOS Barnebyer (særlig det Ru sier om at de lager skoler som også barna i området rundt får gå på) og med min erfaring med dem. Fadderbarnet mitt er nær voksen nå, og jeg tenker å få et nytt når han flytter ut, og involvere Poden litt i det denne gangen.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-08, 23:31   #7
Skvetten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Plan-fadder eller SOS barnebyer-fadder?

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Barnebyer. Definitivt.

SOS barnebyer fokuserer på å hjelpe alle, både de som bor i barnebyen og de rundt, f.eks. får alle gå på skolen/plass i barnehagen osv.

Den i Norge er jo et unikt prosjekt sånn sett, da den vil fokusere på å ta inn søsken, dvs. unngå å splitte søskenpar som av en eller annen grunn ikke bor med foreldrene.
(Den norske er ikke bygget etter helt de samme prinsippene, den har ingen skole eller barnehage eller arbeidstreningssenter.)

Den er ikke videre unik, Ru, de har hatt barnebyer i Norden siden 60-tallet. Men det som er unikt er at dette er barnevernstiltak som faktisk virker.

  Svar med sitat
Gammel 20-12-08, 23:33   #8
Skvetten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Plan-fadder eller SOS barnebyer-fadder?

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Ser jo ut til at Plan også jobber med hele områder og ikke bare ett og ett barn: http://fadderskap.plan-norge.no/inde...iveButton=btn3

Sånn har jeg forstått det. Man får "sitt" barn som bor i et område som får hjelp via Plan.

  Svar med sitat
Gammel 20-12-08, 23:34   #9
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Plan-fadder eller SOS barnebyer-fadder?

Vi hadde også fadderbarn da jeg var liten også, men jeg husker ikke hvilken organisasjon det var gjennom. Husker derimot at jeg var litt skuffet over at det var en litt stor gutt og ikke en liten nusselig jente med store øyne og krøller. Jaja, det var mens jeg var ung og dum, siden har jeg absolutt utviklet et romslig hjerte for store gutter.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-08, 23:35   #10
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.082
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Plan-fadder eller SOS barnebyer-fadder?

Åkkeida, flisespikker Skvetten.

Men den er ikke bygget etter helt samme modellen som de gjør f.eks. i Angola.


Jeg liker ikke den der greien Plan har om at man kan sende presanger til "sitt" fadderbarn. Fint for dem som har faddere som bryr seg og sender ting, kjipt for dem som har faddere som bare gjør det for skattetrekket skyld (for å sette det på spissen). Det kan fort bli en skjevfordeling og et materalistisk jag som er helt unødvendig.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-08, 23:35   #11
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Plan-fadder eller SOS barnebyer-fadder?

Opprinnelig lagt inn av Skvetten, her.

Sånn har jeg forstått det. Man får "sitt" barn som bor i et område som får hjelp via Plan.

"Å være Plan-fadder er en personlig og virkningsfull måte å hjelpe barn til bedre liv. Som Plan-fadder er du fadder til ett barn som du får bilde av og kan ha kontakt med, men din hjelp går til å forbedre helse, utdanning og boforhold for hele lokalsamfunnet. Ditt fadderbidrag går ikke direkte til barnet, men til viktige prosjekter i barnets lokalsamfunn. På den måten hjelper vi ikke bare fadderbarnet, men alle gutter og jenter som bor der. "

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-08, 23:42   #12
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.004
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Plan-fadder eller SOS barnebyer-fadder?

Anbefaler SOS barnebyer. Jeg har hatt fadderbarn i Sør-Korea via dem siden studiedagene, og føler meg svært sikker på at pengene jeg betaler faktisk når fram til han. Jeg synes også at jeg får god tilbakemelding om hvordan det går med han.

Noe av det jeg har mest sans for ifbm. SOS barnebyer er at de legger vekt på at barna skal vokse opp i familier som tilsvarer gjennomsnittsfamilien i området barnebyen ligger. Det gjelder både antall barn, størrelse på hus, materielle goder (såfremt snittet ikke er ekstremt fattig, selvsagt), og ikke minst religion. Det betyr at barnebyer i sterkt religiøse områder med bare en religion oppdrar barna i denne religionen, mens det finnes andre barnebyer der barna kan ha ulike religioner - og andre igjen der religion ikke spiller noen sentral rolle. Jeg innbiller meg at dette gjør det lettere for barna å integreres i det ordinære samfunnet utenfor barnebyen når de blir voksne. Jeg liker oså at godene i barnebyen også er tilgjengelige for andre i nærområdet.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-08, 23:54   #13
Skvetten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Plan-fadder eller SOS barnebyer-fadder?

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Åkkeida, flisespikker Skvetten.

Men den er ikke bygget etter helt samme modellen som de gjør f.eks. i Angola.


Klarte ikke å la være, Lille Ru.

  Svar med sitat
Gammel 21-12-08, 02:00   #14
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.826
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Plan-fadder eller SOS barnebyer-fadder?

Jeg vet ikke om det fortsatt gjelder, men jeg hørte et program på radioen for et par år siden om de ulike hjelpeorganisasjonene og da sa de at SOS barnebyer var den organisasjonen som hadde lavest andel administrasjonskostnader av alle. Det synes jeg er et viktig poeng.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-08, 11:13   #15
Stikka
...
 
Stikka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.284
Stikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Plan-fadder eller SOS barnebyer-fadder?

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Jeg vet ikke om det fortsatt gjelder, men jeg hørte et program på radioen for et par år siden om de ulike hjelpeorganisasjonene og da sa de at SOS barnebyer var den organisasjonen som hadde lavest andel administrasjonskostnader av alle. Det synes jeg er et viktig poeng.

Det må da være av de store organisasjonene. Vi har fadderbarn gjennom Zulufadder. Der går alle pengene til barnet, ingen administrasjonskostnader. Det jobbes også for lokalsamfunnet selv om alle pengene som kommer inn gjennom fadderordningen går til barnet man er fadder for.

__________________
-------------------------------------------------------------
Hard work has a future payoff. Laziness pays off NOW
Stikka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-08, 11:17   #16
Cazandra
Erfaren
 
Cazandra sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Egersund
Innlegg: 919
Blogginnlegg: 10
Cazandra er populærCazandra er populærCazandra er populærCazandra er populær
Standard

Sv: Plan-fadder eller SOS barnebyer-fadder?

Jeg støtter begge. Har en gutt 2003 gjennom SOS og ei jente 2001, med ei lillesøster 2006, gjennom Plan.

Får ofte brev og bilder av begge organisasjonene.

__________________
2001-2003-2006 + Bendik 2010
Cazandra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-08, 11:52   #17
LaBanga
fri
 
LaBanga sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.011
Blogginnlegg: 11
LaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Plan-fadder eller SOS barnebyer-fadder?

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Jeg vet ikke om det fortsatt gjelder, men jeg hørte et program på radioen for et par år siden om de ulike hjelpeorganisasjonene og da sa de at SOS barnebyer var den organisasjonen som hadde lavest andel administrasjonskostnader av alle. Det synes jeg er et viktig poeng.

SOS har iallfall mindre adm.kostnad5 er enn Plan.

En annen forskjell på Plan og SOS barnebyer er at Plan er mer prosjektbasert, slik at de f.eks kan være en plass i 5 år, og så er det helt borte fra det stedet. Barnebyene til SOS er alle langsiktige prosjekter.

LaBanga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-09, 15:49   #18
Bærekraftig
Gro
 
Bærekraftig sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 779
Bærekraftig er populærBærekraftig er populærBærekraftig er populærBærekraftig er populærBærekraftig er populær
Standard

Sv: Plan-fadder eller SOS barnebyer-fadder?

Jeg har fadderbarn gjennom både Plan og SOS-barnebyer. Ei nydelig jente på fire år i Paraguay og en fire gammel gutt i Tunisia (som jeg ikke har fått bilde av enda).

Jeg har akkurat blitt fadder i SOS-barnebyer, så jeg kan ikke sammenligne. De virker veldig seriøse begge to. Jeg var fadder for en gutt i Vietnam før, og fikk ofte bilder, tegninger og oppdateringer om han, hans familie og hvordan Plan jobbet i lokalsamfunnet deres.

Bærekraftig er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-09, 10:10   #19
Mississippi
ull-lue
 
Mississippi sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Akershus
Innlegg: 2.327
Mississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Plan-fadder eller SOS barnebyer-fadder?

Zulufadder har ingen adm kostnader ...

http://www.zulufadder.no/

__________________
"Det er ikke dråpen som får begeret til å flyte over. Problemet er at da dråpen kom var begeret alleredet fullt, og det hadde ikke dråpen noe med, den hadde jo nettopp kommet" -Karsten Isachsen
Mississippi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-09, 10:16   #20
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.128
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Plan-fadder eller SOS barnebyer-fadder?

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Siden administrasjonskostnader er nevnt så må man ha i bakhodet at det krever mer å administrere slik hjelp i enkelte land enn i andre. Det er ikke nødvendigvis organisasjonen som "sløser" bort penger.

Det at en organisasjon bruker mer penger på administrasjon enn en annen er ikke nødvendigvis en dårlig ting. Det kan f.eks. bety at de har bedre kontroll på hvor pengene er og hva de går til.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:06.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no