Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Hva skal jeg gjøre med alle solbærene og ripsbærene i hagen?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-07-14, 22:15   #1
Pepper Lemon
Peppy!
 
Pepper Lemon sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.568
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva skal jeg gjøre med alle solbærene og ripsbærene i hagen?

Jeg har to solbærbusker og en stor ripsbusk i hagen, som har produsert noe så vanvittig med bær. Jeg stolte på at fuglene skulle ta det, men dengang ei. (De tok bare alle morellene og stikkelsbærene. ALLE!) Bærene er modne nå, og er kjempegode. Hva bør jeg gjøre med dem? Jeg har ikke spesialutstyr of any kind.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-07-14, 22:15   #2
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.856
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva skal jeg gjøre med alle solbærene og ripsbærene i hagen?

Chutney!

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-07-14, 22:17   #3
Anda
Smugleser
 
Anda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.965
Blogginnlegg: 411
Anda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva skal jeg gjøre med alle solbærene og ripsbærene i hagen?

Ripsgele og solbærgele.

__________________
Anda
- - - - -
Har Andungen fra '03 og Knøtto fra '06
Anda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-07-14, 22:35   #4
Rug
Det er bare en fase
 
Rug sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.563
Rug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hva skal jeg gjøre med alle solbærene og ripsbærene i hagen?

Saft, selvfølgelig. Behøver ikke noe utstyr ut over tomme glassflasker (evt ekstra korker, det har de på matbutikken), en stor gryte og en ren klut.

Rug er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-07-14, 22:51   #5
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva skal jeg gjøre med alle solbærene og ripsbærene i hagen?

Du kan jo følge mitt opplegg som jeg har fulgt i mange år med god suksess:

1) Samle sammen en god del bær og fryse hele mens man tenker "Guri så greit å ha klart til smoothie, kakepymt og desslike! "

2) La det deretter ligge et års tid og så kan du kaste det.

3) Gjenta.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-07-14, 23:05   #6
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.160
Blogginnlegg: 261
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva skal jeg gjøre med alle solbærene og ripsbærene i hagen?

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Du kan jo følge mitt opplegg som jeg har fulgt i mange år med god suksess:

1) Samle sammen en god del bær og fryse hele mens man tenker "Guri så greit å ha klart til smoothie, kakepymt og desslike! "

2) La det deretter ligge et års tid og så kan du kaste det.

3) Gjenta.



Likør burde gå an. Trenger ikke mye utstyr til det.
Hjemmelaget bærlikør
40 oppskrifter med rips
Solbærsyltetøy er jo godt da.

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-07-14, 23:13   #7
Anda
Smugleser
 
Anda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.965
Blogginnlegg: 411
Anda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva skal jeg gjøre med alle solbærene og ripsbærene i hagen?

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Du kan jo følge mitt opplegg som jeg har fulgt i mange år med god suksess:

1) Samle sammen en god del bær og fryse hele mens man tenker "Guri så greit å ha klart til smoothie, kakepymt og desslike! "

2) La det deretter ligge et års tid og så kan du kaste det.

3) Gjenta.

Evt lage gele som punkt 1, deretter gå for punkt 2) og 3).

__________________
Anda
- - - - -
Har Andungen fra '03 og Knøtto fra '06
Anda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-07-14, 23:16   #8
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.160
Blogginnlegg: 261
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva skal jeg gjøre med alle solbærene og ripsbærene i hagen?

Hah! Jeg kom nettopp på at jeg plukket en stor boks med kirsebær for over en uke siden. De står fortsatt i kjøleskapet, og er sikkert hårete og fine nå ... Mye lurere å putte de i fryseren, jah ...

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-07-14, 23:23   #9
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.498
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva skal jeg gjøre med alle solbærene og ripsbærene i hagen?

Opprinnelig lagt inn av Anda, her.

Evt lage gele som punkt 1, deretter gå for punkt 2) og 3).

Men jeg tenker praktisk, når man likevel kommer til å gå for punkt 2 og 3, så er det jo ingen vits å legge arbeid i forkant.

__________________
Nå også med avatar
polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-07-14, 23:24   #10
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva skal jeg gjøre med alle solbærene og ripsbærene i hagen?

Opprinnelig lagt inn av polarjenta, her.

Men jeg tenker praktisk, når man likevel kommer til å gå for punkt 2 og 3, så er det jo ingen vits å legge arbeid i forkant.

Det synes jeg ikke er et fullgodt alternativ.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-07-14, 23:31   #11
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.856
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva skal jeg gjøre med alle solbærene og ripsbærene i hagen?

Jeg har jo reklamert hardnakket for ripschutney i årevis, men aldri fått noe gjennomslag for dette fantastiske produktet. Jeg skjønner ikke hvorfor, det er jo dritenkelt å lage, og det kan brukes til omtrent alt. Det er knapt en middag som ikke blir løftet av dette tilbehøret. Jeg bruker det på skiva også.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-07-14, 23:38   #12
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.160
Blogginnlegg: 261
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva skal jeg gjøre med alle solbærene og ripsbærene i hagen?

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Jeg har jo reklamert hardnakket for ripschutney i årevis, men aldri fått noe gjennomslag for dette fantastiske produktet. Jeg skjønner ikke hvorfor, det er jo dritenkelt å lage, og det kan brukes til omtrent alt. Det er knapt en middag som ikke blir løftet av dette tilbehøret. Jeg bruker det på skiva også.

Har ikke rips. Dvs jeg har en ripsbusk, men den var det bare ett bær på i år ...

Kan man lage kirsebærchutney tro?

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-07-14, 00:20   #13
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.498
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva skal jeg gjøre med alle solbærene og ripsbærene i hagen?

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Det synes jeg ikke er et fullgodt alternativ.

Ehh, jeg er jo enig med deg. Like greit å fryse dem hele, istedet for å bruke tid på gele.

__________________
Nå også med avatar
polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-07-14, 01:20   #14
maggypop
nye muligheter
 
maggypop sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.275
maggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hva skal jeg gjøre med alle solbærene og ripsbærene i hagen?

Opprinnelig lagt inn av Rug, her.

Saft, selvfølgelig. Behøver ikke noe utstyr ut over tomme glassflasker (evt ekstra korker, det har de på matbutikken), en stor gryte og en ren klut.

Saft.
Noen av mine beste barndoms-/sommerminner er forbundet med mormors rips-og solbærsaft. Det er smaken av sommer!

__________________
Januar2007
Whereever you go, there you are
maggypop er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-07-14, 01:33   #15
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.531
Blogginnlegg: 158
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva skal jeg gjøre med alle solbærene og ripsbærene i hagen?

Ripsgelé er så fantastisk godt på vafler!

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-07-14, 02:11   #16
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva skal jeg gjøre med alle solbærene og ripsbærene i hagen?

Åh, rips og solbærgele, og saft!! Gode og søte barndomsminner!!

__________________
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-07-14, 04:11   #17
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva skal jeg gjøre med alle solbærene og ripsbærene i hagen?

Rips blandet med bringebær blir fantastisk god saft.

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-07-14, 06:36   #18
Lyppa
Bør lage seg en tittel selv
 
Lyppa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 4.833
Lyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hva skal jeg gjøre med alle solbærene og ripsbærene i hagen?

Jeg ville laget ripssaft. Kan fryses på tomme brusflasker. Ellers liker jeg å fryse rips hele, det er nydelig sammen med vaniljeis eller vaniljesaus.

Lyppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-07-14, 08:25   #19
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva skal jeg gjøre med alle solbærene og ripsbærene i hagen?

Saft av rips og solbær i blanding er fantastisk godt. Så min Esme-variant er å lage det som punkt 1.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-07-14, 08:59   #20
celebelen
Dragedytteren
 
celebelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Innlegg: 5.595
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hva skal jeg gjøre med alle solbærene og ripsbærene i hagen?

Plukk dem, frys dem, og gi dem bort.

Jeg har én busk av hver sort, og skulle gjerne hatt mer - det er jo så godt!

__________________
Det jeg mangler i tålmodighet, tar jeg igjen i temperament.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:13.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no