Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Emms hobbyhjørne

To sokker på samme rundpinne ...

Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-10-10, 13:49   #21
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.473
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: To sokker på samme rundpinne ...

Så smart! Og to votter på en gang er jo genialt for en vottestrikker som meg. Dette skal jeg prøve på neste gang det er votteproduksjon på gang.

__________________
Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem. John Churton Collins
Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-10, 13:51   #22
Nin
MORMOR
 
Nin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 4.980
Nin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: To sokker på samme rundpinne ...

Opprinnelig lagt inn av m^2, her.

Det er lettere hvis du har en (to) sokk eller et erme du allerede er i gang med. Å legge opp til magic loop kan være litt "#$#$T de første gangene til du får teken på det

Også må rundpinnen være lang nok, ellers blir det bare tull.

Men på videoen her ser det ut som om det strikkes litt med enkel tråd og litt med dobbel tråd på første omgangen. Fattet ikke helt det der?

__________________
Likheten mellom en mann og en hund ? Hvis du holder dem i ørene.. ser dem dypt inn i øynene og snakker tydelig........ så er det akkurat som om de skjønner hva du sier......!!!
Nin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-10, 14:00   #23
Bayone
snur
 
Bayone sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 5.440
Blogginnlegg: 4
Bayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt likt
Standard

Sv: To sokker på samme rundpinne ...

Er det oppskrift på hvordan du strikker videre etter at du er ferdig med brottet? Jeg har strikket to sokker på en gang før, men da strikket jeg hælen og hælfellingen på strømpepinner og satte det tilbake på rundpinnen etter det.

__________________
2001 2004
Bayone er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-10, 14:17   #24
Bomull
www.bomulls.no
 
Bomull sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Innlegg: 15.048
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Sv: To sokker på samme rundpinne ...

Opprinnelig lagt inn av Nin, her.

Men på videoen her ser det ut som om det strikkes litt med enkel tråd og litt med dobbel tråd på første omgangen. Fattet ikke helt det der?

Det må du bare se bort fra. De strikker jo på en annen måte enn mange av oss også, i fht. trådføringen. Du strikker som normalt med enkel tråd, eller dobbel hvis det skal være slik ifl. oppskrift.

__________________
Dåtten 2006, Fjåtten 2008 & Lyn fra klar himmel 2018
Some people just need a high-five. In the face. With a chair.
Bomull er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-10, 14:18   #25
Bomull
www.bomulls.no
 
Bomull sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Innlegg: 15.048
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Sv: To sokker på samme rundpinne ...

Opprinnelig lagt inn av Karina, her.

Er det oppskrift på hvordan du strikker videre etter at du er ferdig med brottet? Jeg har strikket to sokker på en gang før, men da strikket jeg hælen og hælfellingen på strømpepinner og satte det tilbake på rundpinnen etter det.

Det er ikke noe mer hokus pokus enn at du strikker hælen frem og tilbake mens de øvrige maskene blir liggende på vaieren, før du plukker opp og gjør alt som du ellers ville gjort. Jeg skal til på det nå, så endelig rapport for den biten kommer, men jeg har ikke sett for meg at det blir noe problem.

Jeg følger en helt ordinær sokkeoppskrift jeg har liggende hjemme.

__________________
Dåtten 2006, Fjåtten 2008 & Lyn fra klar himmel 2018
Some people just need a high-five. In the face. With a chair.
Bomull er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-10, 14:36   #26
Tåtti
klossemajor
 
Tåtti sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Æ ser Stjørdal'n
Innlegg: 2.751
Tåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de fleste
Standard

Sv: To sokker på samme rundpinne ...

To sokker samtidig er lurt, hvorfor har jeg ikke prøvd det nå som jeg kan magic loop?

Da jeg prøvde å lære meg dobbeltstrikking, leste jeg forresten om en som strikket to sokker inni hverandre og så til slutt vrengte den ene ferdige sokken ut av den andre. Det kan jo også prøves.

__________________
Når de beste er spist, er de nest beste best.
Tåtti er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-10, 14:40   #27
Nin
MORMOR
 
Nin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 4.980
Nin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: To sokker på samme rundpinne ...

Opprinnelig lagt inn av Absalone, her.

Det må du bare se bort fra. De strikker jo på en annen måte enn mange av oss også, i fht. trådføringen. Du strikker som normalt med enkel tråd, eller dobbel hvis det skal være slik ifl. oppskrift.

Jeg må prøve i kveld, har et par votter jeg skulle ha strikket.

__________________
Likheten mellom en mann og en hund ? Hvis du holder dem i ørene.. ser dem dypt inn i øynene og snakker tydelig........ så er det akkurat som om de skjønner hva du sier......!!!
Nin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-10, 14:43   #28
Bomull
www.bomulls.no
 
Bomull sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Innlegg: 15.048
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Sv: To sokker på samme rundpinne ...

Opprinnelig lagt inn av Tåtti, her.

Da jeg prøvde å lære meg dobbeltstrikking, leste jeg forresten om en som strikket to sokker inni hverandre og så til slutt vrengte den ene ferdige sokken ut av den andre. Det kan jo også prøves.

What!?? Det kan jeg virkelig ikke forestille meg at er mulig engang!!!

__________________
Dåtten 2006, Fjåtten 2008 & Lyn fra klar himmel 2018
Some people just need a high-five. In the face. With a chair.
Bomull er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-10, 21:07   #29
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: To sokker på samme rundpinne ...

Nå tester jeg. Så får jeg se om jeg synes dette er en nyvinning. Nå som jeg har lært meg magic loop ens ærend for å kunne teste dette liksom.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-10, 21:09   #30
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.205
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: To sokker på samme rundpinne ...

Opprinnelig lagt inn av Tåtti, her.

Da jeg prøvde å lære meg dobbeltstrikking, leste jeg forresten om en som strikket to sokker inni hverandre og så til slutt vrengte den ene ferdige sokken ut av den andre. Det kan jo også prøves.

Det ser absolutt mulig ut, men jeg synes også det ser ut til å ta mye lengre tid, så jeg har ikke tenkt å prøve. Dobbeltstrikking er tidkrevende, og jeg vil bare gjøre det hvis jeg må for mønsterets skyld.

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-10, 22:12   #31
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.547
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: To sokker på samme rundpinne ...

Dette skal jeg prøve en gang.
Magic loop er min venn, den er grei.

Men jeg har aldri strikket sokker, siden jeg aldri har turt prøve meg på hæl.
Burde jeg prøve meg på en og en før jeg prøver to?

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-10, 22:17   #32
Bomull
www.bomulls.no
 
Bomull sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Innlegg: 15.048
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Sv: To sokker på samme rundpinne ...

Hæl er ikke vanskelig altså. Enkelt forklart så strikker du bare ribben før du deler antall masker i to (normalt skal du ha et par masker mer på oversiden) hvorpå du strikker første del av hælen frem og tilbake et gitt antall centimeter, og så starter du en helt vanlig felling i hver side hver 2. omgang før du plukker opp masker langs siden og strikker alle rundt igjen, med fellinger i hver side et gitt antall omganger. Det ser langt mer komplisert ut enn det er.

Kan du rett/vrang og felling, klarer du det så fint atte!!

__________________
Dåtten 2006, Fjåtten 2008 & Lyn fra klar himmel 2018
Some people just need a high-five. In the face. With a chair.
Bomull er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-10, 22:22   #33
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.547
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: To sokker på samme rundpinne ...

Jeg kan det ja, jeg bare ser det ikke helt for meg, tror jeg bare må prøve.

Om jeg sikter på babystørrelse gidder jeg sikkert lage nr 2 også, en om gangen, før jeg prøver meg på to på en gang?

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-10, 22:22   #34
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: To sokker på samme rundpinne ...

Jeg er ikke helt overbevist om at det egentlig går noe lettere enn å strikke en og en. Men jeg skal fullføre. Og så ønsker jeg meg 100 cm rundpinne, finnes det?

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-10, 22:28   #35
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.205
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: To sokker på samme rundpinne ...

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Jeg er ikke helt overbevist om at det egentlig går noe lettere enn å strikke en og en. Men jeg skal fullføre. Og så ønsker jeg meg 100 cm rundpinne, finnes det?

Jeg har 120 cm også. Og jeg tror det finnes 150. 120 er fin for å strikke to sokker samtidig, selv om jeg sjelden gjør det, for jeg ser ingen stor gevinst. Det går ikke noe fortere, tvert imot blir det mer styr med to nøster, og strikketøyet blir større og er vanskeligere å ta med på toget. Eneste fordelen for meg er at når jeg strikker uten oppskrift må jeg ikke prøve å huske hva jeg gjorde på den første sokken når jeg strikker den andre.

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-10, 22:34   #36
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: To sokker på samme rundpinne ...

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Jeg har 120 cm også. Og jeg tror det finnes 150. 120 er fin for å strikke to sokker samtidig, selv om jeg sjelden gjør det, for jeg ser ingen stor gevinst. Det går ikke noe fortere, tvert imot blir det mer styr med to nøster, og strikketøyet blir større og er vanskeligere å ta med på toget. Eneste fordelen for meg er at når jeg strikker uten oppskrift må jeg ikke prøve å huske hva jeg gjorde på den første sokken når jeg strikker den andre.

Takk, da vet jeg det . Noe sier meg at jeg ikke kommer til å gjøre det veldig ofte nemlig, det går fortere å strikke først en og så en til. For meg i hvertfall. Tror jeg, nå skal jeg fullføre denne før jeg kommer med dommen.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-10, 22:50   #37
Svanhild
Aktiv
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Gildeskål. Nordland
Innlegg: 135
Svanhild er litt kul
Standard

Sv: To sokker på samme rundpinne ...

Jeg har aldri hverken sett eller prøvd dette selv, men en vakker dag ...

Må nok se videoene flere ganger, blir så fasinert av hvordan de forskjellige damene holder tråden og fingrene når de strikker at jeg mister fokuset !

Svanhild er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-11-10, 15:37   #38
Butterfly
Superaktiv
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Bor i Lier
Innlegg: 382
Butterfly er litt kul
Standard

Sv: To sokker på samme rundpinne ...

Men må det være samme str på sokkene man strikker eller kan man lage en baby og en barne sokk samtidig?

Butterfly er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-11-10, 15:47   #39
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.205
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: To sokker på samme rundpinne ...

Opprinnelig lagt inn av Butterfly, her.

Men må det være samme str på sokkene man strikker eller kan man lage en baby og en barne sokk samtidig?

Det er selvsagt mulig, men jeg ser ikke vitsen. Det blir altfor mye å passe på når de to sokkene ikke er like. Og hvorfor vil du ha én sokk i hver størrelse?

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-10, 09:34   #40
Butterfly
Superaktiv
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Bor i Lier
Innlegg: 382
Butterfly er litt kul
Standard

Sv: To sokker på samme rundpinne ...

allium: He he nei det vet jeg ikke. Tenkte bare hvis man skulle lage til to barn samtidig som ikke er i samme alder.

Butterfly er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:15.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no