Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Motehjørnet

Kan jeg sy en bunadsskjorte selv?

Motehjørnet Shopping, tips, spørsmål og svar.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-05-18, 23:57   #1
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.353
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Kan jeg sy en bunadsskjorte selv?

Jeg ønsker meg en ensfarget bunadsskjorte uten broderi. I en litt sprelsk farge, noe slikt f.eks:



(Lånt bilde fra en finn-annonse.)

Jeg er ikke supergod på symaskin, men sånn middels. Og har ellers stor tro på at jeg kan få til det meste. Noen som har gjort det, og kan si litt om hva det krever av kompetanse?

__________________
05 og 07
Elise er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 06-05-18, 01:40   #2
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kan jeg sy en bunadsskjorte selv?

Litt avhengig av hva slags stoff du skal sy i. Silke og lignende glatte stoffer oppleves som vanskeligere enn vevde faste stoffer som lin og bomull.

Man klarer alt man vil når det kommer til å sy mener jeg. Du må ha en god mal/oppskrift. Være nøye når du tar mål og klipper stoffet, klippe stoffet i trådretning der det kreves og bias (skrått) der det er nødvendig.

Ta deg god tid og vær nøye med å nåle/tråkle underveis.

Jeg har sydd skjorter av lin og det er mye pirk med skjorter, men det går. Mange deler som skal settes sammen. Det vanskeligste, syntes jeg, er å sette i ermer og få disse identiske og få knappestolpen helt symetrisk.

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:03.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no