Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Hvor kjøpe bunad?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-05-21, 11:39   #21
Zulu
Make it count!
 
Zulu sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 6.629
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor kjøpe bunad?

Opprinnelig lagt inn av Unicorn, her.

Jeg har en grønn nordlandsbunad som er for liten. Er det noen forskjell på grønn og blå, annet enn fargen?

Nei, det tror jeg ikke. Jeg har en grønn selv og flere i familien min har blå.

__________________
2006 og 2009
Zulu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-21, 11:40   #22
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.977
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor kjøpe bunad?

Opprinnelig lagt inn av trøtt, her.

Jeg er veldig interessert i å kjøpe brukt, bunader blir sjeldent slitt, selv om min faktisk er det. Har fått fikset det verste og kjøpt ny skjorte, den er 54 år gammel så kanskje ikke så rart..

Vi forsøkte også å kjøpe brukt først, men de vi så på kostet det samme som å få sydd en ny hos Norske Bunader. Og da kunne jeg like gjerne kjøpe en ny (hva om den brukte også var sydd av Norske Bunader?). Det koster jo litt, ganske mye egentlig, å få den sydd om.

Jeg mener at vi betalte ca 20 000 for ny bunad inkludert skjorte og sjal. Sølv kom i tillegg. Da ble den sydd på mål etter den som skulle bruke den.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 20-05-21, 11:42   #23
Zulu
Make it count!
 
Zulu sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 6.629
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor kjøpe bunad?

Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.

Alternativene for oss er nok enten å kjøpe brukt eller en nytilvirket rimeligere variant. Og prisene for disse to alternativene ligger omtrent på samme nivå. Vi kan være griseheldig med passform på brukt, selvsagt, men fordelen med de nytilvirkede er jo at den tilpasses kunden. Å handle i 35 000 kroners klassen er ikke aktuelt, dessverre.

Også kommer jo sølv og sko i tillegg.

__________________
2006 og 2009
Zulu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-21, 11:42   #24
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.977
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor kjøpe bunad?

Opprinnelig lagt inn av trøtt, her.

Det er derfor jeg spør her input, synes det er vanskelig å vurdere selv. Har hatt private til å brodere de to bunadene jeg har kjøpt og da har vi sett prosessen underveis. Vet bare ikke hvordan jeg skal få tak i noen som broderer nordlandsbunad her jeg bor.

Det var akkurat det som var problemet her også. Vi kjente flere som kunne sy på mannens hjemsted, men å reise opp dit for å prøve flere ganger har også en betydelig kostnad.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 20-05-21, 11:43   #25
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.555
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor kjøpe bunad?

Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.

Alternativene for oss er nok enten å kjøpe brukt eller en nytilvirket rimeligere variant. Og prisene for disse to alternativene ligger omtrent på samme nivå. Vi kan være griseheldig med passform på brukt, selvsagt, men fordelen med de nytilvirkede er jo at den tilpasses kunden. Å handle i 35 000 kroners klassen er ikke aktuelt, dessverre.

Akkurat det skjønner jeg veldig godt, det er jo absurd mye penger. Da vil jeg bare si, som et siste tips, at gamle bunader som er laget av kyndige nesten alltid kan tilpasses og derfor er man sjelden avhengig av at passformen er perfekt når den kjøpes. At en nylaget bunad er tilpasset kunden hjelper jo lite hvis den er feil tilpasset og hvis det ikke er mulig å tilpasse den i ettertid når kroppen endrer fasong. (Jeg eier en nordlandsbunad som moren min brukte korrekt tilpasset både da hun var str 36 og da hun var str 44, bare som et mål på hvor mye en korrekt sydd bunad kan tilpasses.)

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-21, 11:46   #26
Lavender
Passe aktiv
 
Lavender sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.892
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvor kjøpe bunad?

Jeg skal ha bunad til ei som er 180 cm, da utgår bruktmarkdet så langt.

__________________
06 & 08 .
Lavender er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-21, 12:07   #27
Zulu
Make it count!
 
Zulu sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 6.629
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor kjøpe bunad?

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Da vil jeg bare si, som et siste tips, at gamle bunader som er laget av kyndige nesten alltid kan tilpasses og derfor er man sjelden avhengig av at passformen er perfekt når den kjøpes.

Ja, det var dette som var planen min da jeg startet på bruktmarkedet. Jeg har selv en arvebunad som er blitt tilpasset til meg, og den har ikke blitt helt optimal fordi hun som hadde den før meg hadde en ganske annerledes figur (ikke bare størrelse), men den sitter nå ganske greit. Utfordringen min er at det blir to litt uforutsigbare risikofaktorer, det ene er at det er vanskelig for meg å vurdere om en bruktbunad lar seg tilpasse til det vi har behov for og det andre er hva det vil å koste å gjøre den tilpasningen.

__________________
2006 og 2009
Zulu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-21, 16:01   #28
Lorien
Pauset
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 2.834
Blogginnlegg: 40
Lorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvor kjøpe bunad?

Opprinnelig lagt inn av trøtt, her.

Ca 36 tror jeg. Går det greit å sy inn nordlandsbunaden? Hvis det går så er jeg interessert.
(Må bare høre med min mann hva han tenker om det, jeg har jo en bunad fra før. )

Jeg har faktisk ikke peiling på hvor mye det er mulig å sy en nordlandsbunad ut/inn. Den ble sydd til meg da jeg var 14/15. Bunadsyersken insisterte på å sy den til å vokse i på lengden, enda jeg var ferdigvokst. Så nå i voksen alder er den både for lang og for trang 😂

Lorien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-21, 16:15   #29
Lavender
Passe aktiv
 
Lavender sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.892
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvor kjøpe bunad?

Det er noen år siden Husfliden skulle ha 3000,- for å sy ut norlandsbunad. Men de hadde ikke tid og anbefalte å ta kontakt med en syerske de selv benyttet. Naboen fikk napp der og slapp unna med 1300,-.

__________________
06 & 08 .
Lavender er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-21, 17:46   #30
trøtt
ekstremt trøtt
 
trøtt sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 10.716
Blogginnlegg: 30
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvor kjøpe bunad?

Opprinnelig lagt inn av Lorien, her.

Jeg har faktisk ikke peiling på hvor mye det er mulig å sy en nordlandsbunad ut/inn. Den ble sydd til meg da jeg var 14/15. Bunadsyersken insisterte på å sy den til å vokse i på lengden, enda jeg var ferdigvokst. Så nå i voksen alder er den både for lang og for trang 😂

Hun som monterte datteren min sin insisterte på at den skulle være trang så allerede første gang hun brukte den var den litt ubehagelig. vi ventet heldigvis med å montere jakken til hun var ca 20 år.

Hvor lang er bunaden din? Kan man gjøre noe med lengden?

Jeg skal høre med et familiemedlem nordpå om hun vet hvordan det er å justere bunaden.

Hvor mye skal du ha for den? (Hvis du vil selge da)

__________________
Selv om hjemmet er stedet der du kan slappe av og være deg selv, betyr ikke det at du kan misbruke kjærligheten og hengivenheten andre familiemedlemmer føler for deg.
trøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-21, 18:22   #31
Teflona
audio, video, disco
 
Teflona sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 8.415
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor kjøpe bunad?

Her måles det hos Husfliden i byen og bunaden syes i Tromsø, siste tilpasninger gjøres her, tror jeg.

__________________

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-21, 19:37   #32
Lorien
Pauset
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 2.834
Blogginnlegg: 40
Lorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvor kjøpe bunad?

Opprinnelig lagt inn av trøtt, her.

Hun som monterte datteren min sin insisterte på at den skulle være trang så allerede første gang hun brukte den var den litt ubehagelig. vi ventet heldigvis med å montere jakken til hun var ca 20 år.

Hvor lang er bunaden din? Kan man gjøre noe med lengden?

Jeg skal høre med et familiemedlem nordpå om hun vet hvordan det er å justere bunaden.

Hvor mye skal du ha for den? (Hvis du vil selge da)

Jeg vet ikke nøyaktig hvor lang den er, men jeg er 1.67 og den er ca 4-5 cm for lang til meg, synes jeg. Jeg tenkte 20.000 med sølv og skjorte. Den kan nok legges opp noe, og sys både inn og ut, men om jeg skal ha nordlandsbunad igjen vil jeg ha grønn. Har en hallingbunad etter min farmor som er den bunaden jeg helst bruker og føler meg finest i.

Lorien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-21, 20:05   #33
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.780
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor kjøpe bunad?

Hva det koster å endre en bunad har mye å gjøre med hvordan det blir gjort. Noen bare åpner den i sida og syr en søm. En ordentlig tilpasning innebærer å ta fra hverandre alle delene, og tilpasse hver enkelt del. Det er en mye større jobb, og gir også et helt annet skreddersydd resultat. Da sitter den som slikket på, uten å bulke eller tyte her og der. Så kan man velge å bare sy den inn i sida. Men det er ikke nødvendigvis riktig å bare si at det er "billigere" hvis tjenesten man kjøper er helt annerledes. Det er også forskjell på målsøm( at du sender fra deg målene og de syr den opp uten prøvinger underveis) og skreddersøm, hvor man prøver og justerer underveis. Det er det mange som ikke tenker på og vet så mye om i 2021, men det synes for en som vet forskjellen. En jeg kjenner giftet seg i kinasydd målsømkjole (JJ House), og man så godt på bildene at hun ville hatt stor glede av å ta den med til skredder og fått den tilpasset ordentlig etter at den kom i posten. Bl.a. dårlig tilpasning ved bysten, så det spriket i sida.

Samme gjelder nypris for bunad, en som har lang erfaring og tradisjonsbakgrunn fra bunadtilvirkning (eller har fagbrev som bunadtilvirker) leverer et annet produkt enn om man kjøper en bunad lagd i Kina. For prisen er det også en faktor om det er noen som syr for hobby eller syr svart, og om man syr i næring, fører regnskap og betaler mva. Hører også at noen har vært uheldige med materialvalg, og at stoffet nupper og den slags. Det skal ikke skje med en husflid-bunad.

Den blå nordlandsbunaden kom til ved et uhell. Planen var at den (bare) skulle være grønn. Prototypen skulle bli vist på årsmøtet i Hålogaland Ungdomslag i 1928. De fikk ikke tak i det grønne stoffet, og prototypen ble derfor sydd på blått stoff for å vise modellen. Resten er historie.


Sist redigert av Charlie : 20-05-21 kl 20:13.
Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-21, 20:58   #34
trøtt
ekstremt trøtt
 
trøtt sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 10.716
Blogginnlegg: 30
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvor kjøpe bunad?

Opprinnelig lagt inn av Lorien, her.

Jeg vet ikke nøyaktig hvor lang den er, men jeg er 1.67 og den er ca 4-5 cm for lang til meg, synes jeg. Jeg tenkte 20.000 med sølv og skjorte. Den kan nok legges opp noe, og sys både inn og ut, men om jeg skal ha nordlandsbunad igjen vil jeg ha grønn. Har en hallingbunad etter min farmor som er den bunaden jeg helst bruker og føler meg finest i.

Jeg er tre cm lavere.
Jeg skal høre med henne og med gubben. 🙈

Jeg tar kontakt med deg på messenger når jeg har fått undersøkt litt.

__________________
Selv om hjemmet er stedet der du kan slappe av og være deg selv, betyr ikke det at du kan misbruke kjærligheten og hengivenheten andre familiemedlemmer føler for deg.
trøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-21, 21:00   #35
trøtt
ekstremt trøtt
 
trøtt sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 10.716
Blogginnlegg: 30
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvor kjøpe bunad?

Ja det har mye å si Charlie. Jeg vil ha det ordentlig gjort om jeg kjøper. Bunaden jeg har nå er ikke tilpasset meg, men min bestemor som var litt bedre utstyrt enn meg oventil. Den passer fint i livet og lengden og har på de 54 årene aldri vært sydd inn eller ut.

__________________
Selv om hjemmet er stedet der du kan slappe av og være deg selv, betyr ikke det at du kan misbruke kjærligheten og hengivenheten andre familiemedlemmer føler for deg.
trøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:58.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no