Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Flertall til de rød-grønne uansett vekting av stemmer

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-09-09, 09:05   #1
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Flertall til de rød-grønne uansett vekting av stemmer

Det ville blitt rød-grønn regjering uansett om alle stemmer hadde telt like mye. Valgforsker Bernt Aardal har gjennomgått stemmetallene og sjekket hva resultatet ville blitt om en stemme fra Finnmark hadde vært vektet likt med en stemme fra Oslo.

Resultatet ville da ha blitt et mandat mindre til AP, mens Rødt ville fått et mandat. FrP ville fått et mandat mindre, mens Venstre ville fått et mer.

Med andre ord ville balansen på stortinget fremdeles vært den samme som i dag.

Kilde: Tekst-TV

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-09, 09:17   #2
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.082
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Flertall til de rød-grønne uansett vekting av stemmer

Da kan sutrepavene med andre ord finne seg noen bedre argumenter.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-09, 09:18   #3
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Flertall til de rød-grønne uansett vekting av stemmer

Og det klarer de nok, kjenner jeg dem rett.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-09, 09:24   #4
DM
Live and let live
 
DM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.119
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Flertall til de rød-grønne uansett vekting av stemmer

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

og sjekket hva resultatet ville blitt om en stemme fra Finnmark hadde vært vektet likt med en stemme fra Oslo.

Men han har ikke tatt med sperregrense, utjevningsmandater og styringstillegg?

__________________
Poden des. 01, Admini jan. 07 og Admikra feb.14.
-Det du tror, avgjør hva du ser.
DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-09, 09:30   #5
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Flertall til de rød-grønne uansett vekting av stemmer

Opprinnelig lagt inn av DM, her.

Men han har ikke tatt med sperregrense, utjevningsmandater og styringstillegg?

Nei, men det har jo ingen ting med denne saken å gjøre. Noen™ fra borgerlig side har sutret over at de ville hatt flertall om bare distriktsstemmer hadde vært vektet likt med Oslo-stemmer, og nå har det blitt tilbakevist.

Så lenge man stemmer på kandidater innad i sitt fylke og ikke på en felles nasjonal liste, vil man alltid kunne oppleve at noen stemmer ikke teller og at det er små uoverenstemmelser mellom antall stemmer og antall mandater, men denne gangen var det ikke det kritikken gikk på. (Og jeg for min del vil langt heller ha systemet slik vi har det i dag, med kandidater fra hele landet. Jeg er ikke noen stor fan av utpreget distriktspolitikk, men såpass synes jeg det skal være, at man har mulighet til å bli representert av folk fra sitt eget distrikt.)

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-09, 09:44   #6
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.178
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Flertall til de rød-grønne uansett vekting av stemmer

Det er jo hele poenget med utjevningsmandatene, er det ikke, at vektingen ikke skal bli så kraftig?

Jeg skjønner jo poenget med vekting også - ellers ville jo Finnmark blitt et "toparti-fylke".

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-09, 09:46   #7
HP
Administrator
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 13.953
Blogginnlegg: 6
HP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Flertall til de rød-grønne uansett vekting av stemmer

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Nei, men det har jo ingen ting med denne saken å gjøre. Noen™ fra borgerlig side har sutret over at de ville hatt flertall om bare distriktsstemmer hadde vært vektet likt med Oslo-stemmer, og nå har det blitt tilbakevist.

Så lenge man stemmer på kandidater innad i sitt fylke og ikke på en felles nasjonal liste, vil man alltid kunne oppleve at noen stemmer ikke teller og at det er små uoverenstemmelser mellom antall stemmer og antall mandater, men denne gangen var det ikke det kritikken gikk på. (Og jeg for min del vil langt heller ha systemet slik vi har det i dag, med kandidater fra hele landet. Jeg er ikke noen stor fan av utpreget distriktspolitikk, men såpass synes jeg det skal være, at man har mulighet til å bli representert av folk fra sitt eget distrikt.)

Kjekt at Noen™ tar feil, men en del Andre™ reagerer nok mer på at Rød-siden fikk 51% av mandatene, men bare 49% av stemmene (inkludert Rødt-stemmer).

Jeg tror ikke folk flest stemmer på sine lokale kandidater, folk flest stemmer på parti og hvor godt de liker folkene / i hvilken grad de er enig med de de ser i media. (Noen som vet hvor mange % av velgerne som bevisst stryker eller omorganiserer på listene? Hvor mange av disse igjen er medlem av partiet de «redigerer»?)

Hva med et system der folk stemmer slik som i dag, partiene setter opp lister som i dag, men antall mandater først fordeles etter andel stemmer hvert parti får nasjonalt. Også ha en regel som sier at hvert parti så må plukke navn fra fylkeslistene der de fikk høyest %-andel av stemmene. Da vil hele landet bli representert OG alle stemmer vil telle likt. Da vil vi ha demokrati for alle, vi vil få noen perifere parti på tinget (som Rødt (2 representanter med årets valg)), men det hører jo med i et demokrati.

HP er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-09, 09:50   #8
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Flertall til de rød-grønne uansett vekting av stemmer

Jeg kan ikke skjønne hvordan man vil klare å lage millimeterrettferdighet uansett, all den tid man ikke kan plassere 63,4 eller 4,7 kandidater fra et parti på stortinget.

Jeg synes ordningen vi har i dag fungerer godt (nok). Ved noen valg slår urettferdigheten ut til fordel for den ene siden andre år til fordel for den andre. Og jeg er veldig for ordningen med vektede stemmer som vi har i dag.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-09, 09:52   #9
HP
Administrator
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 13.953
Blogginnlegg: 6
HP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Flertall til de rød-grønne uansett vekting av stemmer

Bastesen ville nok ikke kommet på tinget med HP-modellen, men verden globaliseres, og Norge nasjonaliseres. Det tar ikke uker å reise på en Norgesturne lengre, folk i Lofoten er bare en epost eller facebook-poke unna.

HP er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-09, 09:56   #10
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Flertall til de rød-grønne uansett vekting av stemmer

Opprinnelig lagt inn av HP, her.

Det tar ikke uker å reise på en Norgesturne lengre, folk i Lofoten er bare en epost eller facebook-poke unna.

Jeg er ikke enig at det ikke spiller noen rolle hvor representantene på Stortinget kommer fra.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-09, 11:17   #11
HP
Administrator
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 13.953
Blogginnlegg: 6
HP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Flertall til de rød-grønne uansett vekting av stemmer

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jeg er ikke enig at det ikke spiller noen rolle hvor representantene på Stortinget kommer fra.

Nå syns jeg du skal lese HP-modellen før du uttaler deg her.

Sitat:

Hva med et system der folk stemmer slik som i dag, partiene setter opp lister som i dag, men antall mandater først fordeles etter andel stemmer hvert parti får nasjonalt. Også ha en regel som sier at hvert parti så må plukke navn fra fylkeslistene der de fikk høyest %-andel av stemmene. Da vil hele landet bli representert OG alle stemmer vil telle likt. Da vil vi ha demokrati for alle, vi vil få noen perifere parti på tinget (som Rødt (2 representanter med årets valg)), men det hører jo med i et demokrati.

Vel er den utviklet av en amatør etter innfallsmetoden, men den vil ikke ha på seg at den er distriktsfiendtlig …

HP er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-09, 12:01   #12
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Flertall til de rød-grønne uansett vekting av stemmer

Om det er rettferdig eller ikke, det kan vel diskuteres.

Hvis en ser på stemmene til de partiene som faktisk sitter på stortinget (holder derfor Rødt og 'andre' utenfor så fikk borgerlig side 50 000 flere stemmer. ) Grunnen til dette er vel hovedsaklig at Venstre falt utenfor sperregrensa, og det er vel greit i og for seg. Men det er viser jo at det ikke akkurat var en brakseier dette valget. Det er ikke akkurat sånn at de kan slå seg på brystet og si : 'Folket har talt' På en eller annen måte må det jo gå an å ta valgordningen opp for debatt når altså de partiene som fikk færrest mandater har hele 50 000 flere stemmer enn de som sitter med flertallet.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-09, 12:04   #13
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.178
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Flertall til de rød-grønne uansett vekting av stemmer

Jeg er enig med Teo. Det er godt nok, og vil noen gang bikke ene og noen ganger andre veien. Suck it up.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-09, 12:12   #14
HP
Administrator
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 13.953
Blogginnlegg: 6
HP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Flertall til de rød-grønne uansett vekting av stemmer

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg er enig med Teo. Det er godt nok, og vil noen gang bikke ene og noen ganger andre veien. Suck it up.

Det ville vært like teit om resultatet hadde vært motsatt. Urettferdig blir feil ord her, udemokratisk er et bedre ord. Jeg syns at stortinget skal representere det politiske landskapet i Norge som helhet, og da skal Rødt også på plass, og de «rødgrønne» skal ikke sitte med flertall alene, for det har de ikke et demokratisk mandat til (bare et valgteknisk mandat).

HP er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-09, 12:32   #15
Benmurphy
-
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.423
Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Flertall til de rød-grønne uansett vekting av stemmer

Det engelske systemet med valgkretser med enkeltmandater har en del for seg det også; man slipper «polsk riksdag» med masse småpartier og lite velfungerende mindretallsregjeringer som det er stor risiko for i Norge, men man kan naturligvis si at det er udemokratisk, siden små partier ikke blir representert, på den annen side har styringsdyktige regjeringer også demokratisk verdi. Jeg syns derfor ikke at sperregrensen for å få utjevningsmandater skal være lavere her i landet. Hvis jeg fikk begynne med blanke ark og bestemme tror jeg heller vi hadde fått noe i retning av systemet i USA for stortingsvalget vårt; der har hver stat to senatorer i tillegg til kongressrepresentanter ut fra folketall, men hver stat får minst én kongressrepresentant. På den måten er distriktshensyn ivaretatt i senatet og det «politiske landskapet» er ivaretatt i kongressen.

Ben "suck it up" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-09, 12:45   #16
HP
Administrator
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 13.953
Blogginnlegg: 6
HP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Flertall til de rød-grønne uansett vekting av stemmer

Men din løsning, BM, forutsetter vel en endring i partisystemet/partibyråkratiene vi har i dag? Jeg tror at valgkretser og lokale personvalg (heller enn partivalg) vil ha mye for seg, todeling ala USA også, kunne tenkt meg å hatt «min egen» representant på tinget som faktisk satt der på vegne av og takket være oss som stemte på h*n.

HP er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-09, 13:27   #17
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.178
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Flertall til de rød-grønne uansett vekting av stemmer

Neineinei! Jeg vil ha småpartier! Jeg liker dem!

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-09, 15:45   #18
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.082
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Flertall til de rød-grønne uansett vekting av stemmer

Jeg vil ikke ha noe topartisystem.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-09, 17:47   #19
torsk
<*(((<
 
torsk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Barteby
Innlegg: 13.086
Blogginnlegg: 1
torsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Flertall til de rød-grønne uansett vekting av stemmer

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Jeg vil ikke ha noe topartisystem.

Nei, for du vil vel ha et ettpartissystem, din kommunist!


torsk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-09, 17:51   #20
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Flertall til de rød-grønne uansett vekting av stemmer

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jeg kan ikke skjønne hvordan man vil klare å lage millimeterrettferdighet uansett, all den tid man ikke kan plassere 63,4 eller 4,7 kandidater fra et parti på stortinget.

Jeg synes ordningen vi har i dag fungerer godt (nok). Ved noen valg slår urettferdigheten ut til fordel for den ene siden andre år til fordel for den andre. Og jeg er veldig for ordningen med vektede stemmer som vi har i dag.

Pøsjda. Jeg som er ingeniør og dermed praktisk anlagt skal ikke ha det minste problem med å plassere desimerte kandidater på tinget.

Mulig det lukter kjipt etter en stund, men der kan mye gjøres med en anstendig styring av temperatur og luftfuktighet.

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Jeg vil ikke ha noe topartisystem.

Opprinnelig lagt inn av torsk, her.

Nei, for du vil vel ha et ettpartissystem, din kommunist!


  Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:20.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no