Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hva synes dere om å velge kirken på grunn av tradisjon?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-09-06, 23:46   #21
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.388
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva synes dere om å velge kirken på grunn av tradisjon?

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

... hele vårt samfunn er tuftet på kristne verdier.

Akkurat den irriterer meg enda mer. Akkurat som om vi hadde gått og klubbet hverandre ned i dag hadde vi ikke blitt reddet av kristendommen med de flotte verdiene liksom.

Sorry jenter, jeg er fryktelig irritabel om dagen.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-06, 23:51   #22
AprilRyan
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.127
Blogginnlegg: 2
AprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva synes dere om å velge kirken på grunn av tradisjon?

Nå giftet jeg meg i kirken og døpte sønnen min på tross av at hverken jeg eller mannen min er kristne. Hadde det vært opp til oss hadde vi giftet oss borgerlig med bare de aller nærmeste til stede og bare hatt et uformelt selskap for sønnen vår. Når vi nå har tatt det valget vi har gjort, så har det ingen sammenheng med at det ikke er et reflektert valg. Vi er til en viss grad pragmatiske mennesker (men vi kompromisser ikke på hva som helst).
Vi tok vårt valg med tanke på familiene våre. Hadde vi ikke giftet oss kirkelig eller døpt hadde flere mennesker i familiene våre gjennomgått en stor sorg. Hjemme vet de at jeg ikke er kristen, og at jeg giftet meg kirkelig og døpte for deres skyld. Det aksepteres at jeg ikke har en tro og det settes pris på at jeg allikvel valgte å la meg velsigne når jeg giftet meg. Det betyr mye for dem og kostet meg så lite. Dette er egentlig et tema jeg kunne skrevet mye mer om, og jeg kunne sikkert tydeliggjort tankene mine bedre. Litt av poenget mitt er iallefall at en lett dømmer andres valg, og en dømmer med visse idèer om hvilke verdier og tanker som er bedre enn andre. Det blir kanskje lett litt kategorisk.


Sist redigert av AprilRyan : 01-10-06 kl 08:36.
AprilRyan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-06, 23:51   #23
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva synes dere om å velge kirken på grunn av tradisjon?

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Akkurat den irriterer meg enda mer. Akkurat som om vi hadde gått og klubbet hverandre ned i dag hadde vi ikke blitt reddet av kristendommen med de flotte verdiene liksom.

Sorry jenter, jeg er fryktelig irritabel om dagen.


Men, om man feks tar det at barnehagene skal ha kristne grunnverdier i bunn.. så er jo de et av eksemplene på at samfunnet vårt er preget av de kristne verdiene?

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-06, 23:53   #24
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.823
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva synes dere om å velge kirken på grunn av tradisjon?

Ikke skyld på meg. Grunnloven ble skrevet mer enn 150 år før jeg ble påtenkt.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-06, 23:54   #25
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.823
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva synes dere om å velge kirken på grunn av tradisjon?

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Ikke skyld på meg. Grunnloven ble skrevet mer enn 150 år før jeg ble påtenkt.


Eh... ja, den var liksom svar til Glitter da.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-06, 23:55   #26
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.126
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva synes dere om å velge kirken på grunn av tradisjon?

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Akkurat den irriterer meg enda mer. Akkurat som om vi hadde gått og klubbet hverandre ned i dag hadde vi ikke blitt reddet av kristendommen med de flotte verdiene liksom.

Jeg skjønner den irritasjonen. Men det er jo sant at kristendommen er en viktig del av kulturen vår, og at lovene våre og moralsynet vårt er farget av og i en viss forstand bygget på kristendom og kristne verdier. Det betyr ikke nødvendigvis at dette er bedre enn å ha et samfunn som ikke er bygget på kristne verdier, men kristendommen har vært ganske "førende" i hundrevis av år i samfunnet vårt, og har dermed naturlig nok vært en viktig ingrediens og påvirkningskraft når det gjelder hvordan vi tenker.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-06, 23:57   #27
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.388
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva synes dere om å velge kirken på grunn av tradisjon?

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Ikke skyld på meg. Grunnloven ble skrevet mer enn 150 år før jeg ble påtenkt.

Jeg syns bare kristendommen altfor ofte får credit for å ha oppfunnet alle de riktige verdiene når omtrent hver eneste kultur på kloden mener sånn i bunn og grunn omtrent det samme i forhold til rett og galt. Derfor syns jeg det blir feil å kalle det kristne verdier.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-06, 23:59   #28
Ferskna
Fullverdig medlem
 
Ferskna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: på landet, nær byen..
Innlegg: 46
Ferskna har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Hva synes dere om å velge kirken på grunn av tradisjon?

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Jeg syns det er feil å velge kirke ut fra tradisjon og ikke minst nedlatende ovenfor dem som bruker kirken aktivt pga tro. Man bør bruke kirken til det den er ment til; å inngå ekteskap foran gud, å døpe barna inn i guds rike eller hva det er nå man gjør.


Helt enig.
Derfor bruker vi ikke kirken.

__________________
"Jeg har da aldri sagt at du blir noe lykkeligere av å gjøre husarbeid,
men det blir ihvertfall rent.." - Mamma
Ferskna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-06, 00:07   #29
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva synes dere om å velge kirken på grunn av tradisjon?

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Jeg syns det er feil å velge kirke ut fra tradisjon og ikke minst nedlatende ovenfor dem som bruker kirken aktivt pga tro. Man bør bruke kirken til det den er ment til; å inngå ekteskap foran gud, å døpe barna inn i guds rike eller hva det er nå man gjør.

Men jeg antar kirken ville slitt enda mer økonomisk om folk hadde kuttet å bruke den i tradisjonelle sammenhenger.


Kirken er vel ment til mye mer enn å inngå ekteskap og det å døpe barn.. det er vil ikke hovedsaklig derfor den her her. Akkurat de tingene er jo kun "ritualer" ?

Om kirka fortsetter å være like "gammeldags" som den er i dag, og etter mitt syn lite inkluderende - vil jo problemet med kirken/stat løse seg selv.. Fortsetter det sånn tror jeg den i fremtiden mer eller mindre vil oppløses, for jeg tviler på at de neste generasjonene vil godta like mye forskjellsbehandling av folk, som generasjoner før oss har gjort.

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-06, 09:53   #30
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.388
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva synes dere om å velge kirken på grunn av tradisjon?

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Jeg har hørt om enkelte som melder seg ut av kirken og inn i HEF for å få utendørsvigsler for deretter å melde seg ut igjen. Det er også en form for bekvemmelighetsmedlemskap, men jeg synes ikke HEF da skal legge seg opp i hvilket grunnlag mennesker har for medlemskapet sitt.

Jeg personlig syns det er like dumt som å gifte seg i kirken uten å være kristen.
Allikevel er det en viss forskjell på hva man lover til andre (Gud) ved en dåp i kirken eller en vigsel, enn det man lover seg selv, familien og samfunnet ved ritualer i regi av HEF. Ritualene til HEF er helt uten religiøst innslag.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-06, 09:57   #31
Hønni
 
Hønni sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.317
Blogginnlegg: 38
Hønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva synes dere om å velge kirken på grunn av tradisjon?

Hverken min mann eller jeg er religiøse, så det er derfor naturlig for oss å ha ikkereligiøse sermonier. Vi hadde navnefest for gutta og giftet oss borgelig.

Mange argumenterer for at det er fint å døpe barnet, for da kan barnet selv bestemme om det vil melde seg ut av kirken senere. Da steiler jeg.
Det er vel mye bedre at barnet selv melder seg inn i kirken ved konfirmasjon eller senere. Jeg vil støtte mine barn om de ønsker det.

__________________
Gutta (02) og Lillesøster (06)


Hønni er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-06, 10:00   #32
Acsa
Audacious
 
Acsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva synes dere om å velge kirken på grunn av tradisjon?

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jeg oppfatter det heller ikke som at kirken selv (eller dens representanter da) synes dette er problematisk.

Nei, og det er kanskje noe av det som gjør at jeg iblant sliter med å respektere kirkens representanter. Når det f.eks er uproblematisk at halve konfirmantklasses ikke tror, når det de liksom skal gjøre er å bekrefte et dåpsløfte, eller når et par står og lover hverandre troskap foran en gud de ikke tror på og presten synes dette er helt i orden, da skurrer det kraftig for meg.

__________________
2001&2005
Acsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-06, 10:07   #33
Agent Scully
Truth is in the x-files
 
Agent Scully sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 8.396
Blogginnlegg: 584
Agent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva synes dere om å velge kirken på grunn av tradisjon?

Jeg kan godt si hva jeg mener om dette - men det tar for lang tid ...

__________________
Storebror -06, Lillesøster & Lillebror -09

- Serenity now. Insanity later.
Agent Scully er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-06, 10:19   #34
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.388
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva synes dere om å velge kirken på grunn av tradisjon?

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Det hadde vært mer fair å betale full pris for en HEF vigsel og velge å ikke melde seg inn.. synes jeg da.

For å bli viglset av HEF må en av partene være medlem, i motsetning til de andre seremoniene, hvor det bare er billigere om en av foreldrene er medlemmer.

Jeg er ikke så veldig bevandret i kirkelige vielser, men lover man ikke noe i Guds navn altså? Eller blir erklært rette ektefolk i Guds navn? Eller noe i den duren? Da lærte jeg noe nytt.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-06, 10:36   #35
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.388
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva synes dere om å velge kirken på grunn av tradisjon?

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

"For Guds ansikt og i disse vitners nærvær har dere nå lovet hverandre" er formuleringen som blir brukt.

Ah. Da skjønner jeg.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-06, 10:42   #36
Isa
--
 
Isa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.041
Blogginnlegg: 1
Isa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva synes dere om å velge kirken på grunn av tradisjon?

Jeg synes egentlig det er er trist at noen føler seg presset av familie, og at man derfor velger dåp eller vielse i kirken.
Slik hadde jeg det da jeg skulle konfirmeres og tenker fortsatt på det den dag i dag...

Er dere forresten klar over at barna står under Statskirken selv om de ikke er døpt? Dette gjelder hvis en (eller selvfølgelig begge) foreldre er medlem i Statskirken. De er ikke fulle medlemmer, men regnes som tilhørende under Statskirken. Dette opphører når de er 18, men jeg må si jeg ble litt overrasket når jeg fikk vite dette.


Sist redigert av Isa : 01-10-06 kl 11:29.
Isa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-06, 10:48   #37
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva synes dere om å velge kirken på grunn av tradisjon?

Opprinnelig lagt inn av marikken, her.

Jeg synes egentlig det er er trist at noen føler seg presset av familie, og at man derfor velger dåp eller vielse i kirken.

Er dere forresten klar over at barna står under Statskirken selv om de ikke er døpt? Dette gjelder hvis en (eller selvfølgelig begge) foreldre er medlem i Statskirken. De er ikke fulle medlemmer, men regnes som tilhørende under Statskirken. Dette opphører når de er 18, men jeg må si jeg ble litt overrasket når jeg fikk vite dette.

Ja, stemmer det. Jeg tror det er veldig mange som ikke aner dette.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-06, 11:08   #38
Isa
--
 
Isa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.041
Blogginnlegg: 1
Isa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva synes dere om å velge kirken på grunn av tradisjon?

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Jeg synes også det må bli mer akseptert å velge å ikke konfirmere seg. Det er kanskje det som er den største utfordringen for mange. Jeg har hørt om foreldre som synes det aller verste vil være om ungdommen ikke konfirmerer seg i det hele tatt.

Min farmor ville faktisk bryte kontakten med meg hvis jeg ikke konfirmerte meg...Det er ikke så lett å høre det som 14 åring, så jeg følte faktisk ikke at jeg hadde noe valg.

Isa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-06, 11:20   #39
Isa
--
 
Isa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.041
Blogginnlegg: 1
Isa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva synes dere om å velge kirken på grunn av tradisjon?

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Sånt er trist.
Kanskje det hadde hjulpet hvis presten hadde tatt en samtale med farmora?
Jeg vet ikke..

Ikke godt å si. Jeg holdt nå bare kjeft, konfirmerte meg og meldte meg ut av Statskirken så fort jeg kunne.

Isa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-06, 14:05   #40
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva synes dere om å velge kirken på grunn av tradisjon?

Opprinnelig lagt inn av marikken, her.

Min farmor ville faktisk bryte kontakten med meg hvis jeg ikke konfirmerte meg...Det er ikke så lett å høre det som 14 åring, så jeg følte faktisk ikke at jeg hadde noe valg.


Og dette er en av årsakene til at jeg mener konfirmantalderen burde vært økt til 18 år.. for DA er kanskje ungdommene voksne nok til å ta egne beslutninger også..

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:39.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no