Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Ansattes påkledning

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-10-06, 20:47   #1
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.299
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ansattes påkledning

Jeg har aldri tidligere tenkt over påkledningen til ansatte i barnehager og skoler. Helt til seksåringen startet på SFO i høst. En av de ansatte på hennes base kler seg på en måte som gjør meg litt bekymret. Greit nok med piercinger. Tatoveringer har jeg heller ingen problemer med. Men når hun går med bukser som viser halve rompa (bokstavelig talt!) og g-strengen skriker mot deg, da skurrer det litt. På overkroppen er puppene tildekket, ellers ingenting. Jeg må si jeg ikke liker at seksåringen kommer hjem til stadighet og snakker om trusa og magen til denne ansatte, jeg syns det er nok kroppsfokusering rundt omkring og små jenter (og gutter) trenger ikke å ha rollemodeller som fronter et sånt syn.

Er det vanlig å ha koder eller restriksjoner på påkledning i skoler, SFO og barnehager?

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-06, 20:48   #2
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ansattes påkledning

Jeg har ikke hørt om kleskoder i skolen. Mulig de har det. Jeg tror nå uansett jeg ikke ville latt meg affisere. Folk er forskjellig, det er nyttig å få med seg.

Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-06, 20:51   #3
kisha
Tar en fot av gangen
 
kisha sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Havørnbyen
Innlegg: 7.983
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Ansattes påkledning

Det er jo ikke noe fint syn akkurat, det er kanskje det han reagerer på. Du kan jo ta det opp med styreren.

__________________
Tenk positivt.
kisha er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-06, 20:51   #4
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.804
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ansattes påkledning

Jeg kjenner her og nå,
at jeg fremdeles er like prippen nå,
som jeg var da en liknende diskusjon tuslet og gikk på NM.

Jeg syns ikke noe om at de ansatte i barnehage/SFO
kler seg med halve rumpa og hele magen bar!

Jeg syns de voksne bør holde fokuset på alt annet enn å se sexy ut,
eller hva nå poenget er med å kle seg slik.

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-06, 20:52   #5
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.299
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ansattes påkledning

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Jeg har ikke hørt om kleskoder i skolen. Mulig de har det. Jeg tror nå uansett jeg ikke ville latt meg affisere. Folk er forskjellig, det er nyttig å få med seg.

Det er kroppsfokuseringen jeg har problemer med, ikke at folk er forskjellige. Kropp og utseende blir presset på fra alle kanter, helt fra barna er små - og jeg tror ikke det er sunt.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-06, 20:52   #6
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ansattes påkledning

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.


Jeg syns de voksne bør holde fokuset på alt annet enn å se sexy ut,
eller hva nå poenget er med å kle seg slik.

Mulig at man føler seg vel.

Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-06, 20:54   #7
Kaija
WF: Sausnebbet
 
Kaija sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.840
Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ansattes påkledning

Hvis det er såpass ille som du skriver her er det ikke noe i veien for å ta det opp med SFO-leder. Man får passe på å være nogenlunde anstendig kledd på jobb.

Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-06, 21:03   #8
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.299
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ansattes påkledning

Opprinnelig lagt inn av Kaija, her.

Hvis det er såpass ille som du skriver her er det ikke noe i veien for å ta det opp med SFO-leder. Man får passe på å være nogenlunde anstendig kledd på jobb.

Ja, jeg syns faktisk det er såpass ille at jeg vurderer en telefon. Jeg hadde på en måte håpet på at andre skulle fortelle at Ja - vår skole har en kleskode, for da kunne jeg jo eventuelt brukt det som argument. :P

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-06, 21:04   #9
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Ansattes påkledning

Jeg har vært innom en barnehage som hadde kleskoder om det kan hjelpe? Og et sykehjem

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-06, 21:05   #10
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.299
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ansattes påkledning

Opprinnelig lagt inn av zol, her.

Jeg har vært innom en barnehage som hadde kleskoder om det kan hjelpe? Og et sykehjem

Det hjelper!

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-06, 21:05   #11
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ansattes påkledning

Jeg har aldri hørt om kleskoder på de skolene jeg har jobbet.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-06, 21:06   #12
Kaija
WF: Sausnebbet
 
Kaija sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.840
Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ansattes påkledning

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Ja, jeg syns faktisk det er såpass ille at jeg vurderer en telefon. Jeg hadde på en måte håpet på at andre skulle fortelle at Ja - vår skole har en kleskode, for da kunne jeg jo eventuelt brukt det som argument. :P

Vi har ingen kleskode på vår skole i hvert fall, og det har ikke vært det der jeg har jobbet tidligere heller. Men det forventes jo at man går skikkelig kledd. Ei jeg jobbet med en liten stund gikk stadig med lave bukser, høye g-er og halve rumpa bar. Aner ikke om noen har sagt noe til henne, men jeg håper jo det. Like mye for hennes del som av hensyn til ungene.

Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-06, 21:09   #13
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.717
Blogginnlegg: 213
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ansattes påkledning

Jeg må innrømme at jeg reagerer på at min datters hjelpelærer går med buksene nede på knærne - og føler en trang til å vise sitt spekter av boxere.
Hva jeg hadde gjort om jeg hadde fått en g-streng flashet foran ungene, skal være usagt - jeg er visst håpløst prippen.

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-06, 21:10   #14
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Ansattes påkledning

Jeg tar det egentlig for gitt at jeg forholder meg til visse normer når jeg jobber i forhold til barn og deres foreldre. Også når det kommer til klær. Av respekt for både dem og meg selv. Også ønsker jeg å bli sett på som en fagperson og bli respektert på jobb. Det innbiller jeg meg er lettere dersom foreldrene slipper å forholde seg til puppene og rumpa mi

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-06, 21:15   #15
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.090
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ansattes påkledning

Når man jobber med mennesker er det, på de aller fleste arbeidsplasser, en kleskode. Enten "taus", eller opplest og vedtatt. Hovedintensjonen er å kle seg slik at en ikke virker støtende og krenkende på andre mennesker. I de fleste tilfeller dreier det seg i hovedsak om å ikke vise for mye naken hud og å ikke vise undertøy.

Jeg jobber som sykepleier der vi går i både uniform og privattøy. Vi har ingen vedtatt, nedskrevet kleskode, likevel bruker vi alle sunn fornuft kombinert med god folkeskikk og respekt for medarbeidere og pasienter.

Her er noe av det vi unngår:

- Korte bukser som viser hud under navlen (eller trusen)
- Korte topper, eller vide topper som viser BH når man bøyer seg frem
- Lårkorte skjørt og shorts. Vi viser ikke noe over knærene.
- Av hygienemessige årsaker: ikke smykker og små dobber i ører/piercing
- Sterkt farget undertøy som viser gjennom klærene
- Hullete bukser

Uansett om man trives i lite tøy: man skal vise respekt for andres bluferdighet. Med det mener jeg at en ikke viser for mye naken hud og undertøy. Avkledd kan en gå hjemme, på jobb bør en kle på seg.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-06, 21:18   #16
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.299
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ansattes påkledning

Liven, en skulle nesten tro at det ikke skulle være nødvendig med regler for påkleding, men ikke alle tenker på at de kan sende gale signaler eller virke støtende på andre.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-06, 21:19   #17
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ansattes påkledning

Jeg innser at jeg ikke er bluferdig nok i min påkledning. Ikke det at jeg har tenkt å endre den da.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-06, 21:30   #18
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.090
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ansattes påkledning

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Liven, en skulle nesten tro at det ikke skulle være nødvendig med regler for påkleding, men ikke alle tenker på at de kan sende gale signaler eller virke støtende på andre.


En skulle tro det er unødvedig å fortelle voksne mennesker i lønnet arbeid at man skal vise respekt for medmennesker og følge vanlig skikk og bruk når det gjelder arbeidstøy. Selv om en går i privat tøy og ikke i uniform, forundrer det meg at noen finner det naturlig å vise frem undertøyet sitt.
En ting er at selv ikke er særlig bluferdig, men en skulle tro at de fleste har kunnskap nok til å vite at andre menneskers bluferdighet blir krenket av for mye nakenhet og for mye kropp.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-06, 21:33   #19
kisha
Tar en fot av gangen
 
kisha sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Havørnbyen
Innlegg: 7.983
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Ansattes påkledning

Opprinnelig lagt inn av Liven, her.


En skulle tro det er unødvedig å fortelle voksne mennesker i lønnet arbeid at man skal vise respekt for medmennesker og følge vanlig skikk og bruk når det gjelder arbeidstøy. Selv om en går i privat tøy og ikke i uniform, forundrer det meg at noen finner det naturlig å vise frem undertøyet sitt.
En ting er at selv ikke er særlig bluferdig, men en skulle tro at de fleste har kunnskap nok til å vite at andre menneskers bluferdighet blir krenket av for mye nakenhet og for mye kropp.

Signerer.

__________________
Tenk positivt.
kisha er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-06, 21:33   #20
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ansattes påkledning

Jeg tror ikke at man avverger noe som helst bare fordi man tvinger personalet i barnehagen eller på SFO-en til å kle på seg. Jeg tror derimot at man må fokusere på verdier i oppveksten og gjøre sitt beste for at barnet skal forstå hva som er viktig i verden.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:07.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no