Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Grønne fingre

Hagemøbler

Grønne fingre Alt om blomster inne og ute, frukttrær, busker, kjøkkenhage, kompost og uterom.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-03-17, 15:35   #1
Mjau
Curlingkone
 
Mjau sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 8.307
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Hagemøbler

Vi vurderer å kjøpe nye hagemøbler i år. Vi har foreløpig en platt på fremsiden av huset der vi har solen fra formiddag til kveld, og her liker vi å sitte både når vi spiser middag og når vi skal slappe av i sola eller på kveldstid.
Mulig vi kommer til å invistere i en utendørs spisestue etterhvert når uterommet blir endret litt, men nå er det sofa/lenestoler som gjelder.

Fra før har vi tremøbler som krever en god del arbeid for å bli fine igjen. Ellers har vi vært fornøyde med det. Disse må i så fall pusses ned skikkelig og oljes nå i vår. Nå vurderer vi rotting.

Men hvordan er dette egentlig? Er det fyfy med tanke på miljøet? Burde man som forbruker ha gått mer tilbake til utemøblement av tre og heller variere med puter, og ta vare på det møblementet vi har?

Hvilke tanker har dere om nye utemøbler nå og fremover? Tar dere vare på det dere har, eller går dere for nytt? Og hva kjøper dere når dere trenger noe nytt?

__________________
Mjau maler videre...
Mjau er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-17, 15:44   #2
Galathea
Bør lage seg en tittel selv
 
Galathea sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 1.797
Galathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hagemøbler

Vet ikke om rotting (kunstrotting?) er verre med tanke på miljøet, men økt forbruk generelt er jo ikke bra, så jeg vil si at man bør vedlikeholde og ta vare på det man har (også putene), evt kjøpe brukt, framfor å kjøpe nye ting og kaste det gamle. Og møbler i heltre er et godt utgangspunkt for reparasjon og vedlikehold.
Slik tenker jeg i hvert fall før jeg har begynt på vårens prosjekt-renovere-utemøbler, mulig jeg blir fristet til å kaste rælet etter at jeg har begynt prosjektet...
Min plan er forresten å slipe kjapt over med slipemaskin (de er behandlet med ikeas vannbaserte møbelbeis) , og så beise dem i en mørk farge med terrassebeis som trolig vil holde lenger enn den behandlingen de har fått tidligere. For framtida skal de stå under tak og lagres innendørs om vinteren, så da regner jeg med at vedlikehovsbehovet ikke blir så stort, og at det holder med å beise over en gang hvert jubelår...?
Min foreldre har forresten utemøbler som er malt med oljedekkbeis (samme beis som de har brukt på huset), de er sikkert 20 år gamle og fortsatt i god stand.

Galathea er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-17, 16:47   #3
Mjau
Curlingkone
 
Mjau sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 8.307
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hagemøbler

Kunstrotting var det jeg tenkte på her ja.
Skal jeg ta vare på putene her må jeg sy nye trekk tror jeg. Jeg mener de ikke finnes lengre, og er ikke helt standard med en "sofabenk" og fire lagryggede stoler. De trekkene som fulgte med var av det rimelige slaget og er slettes ikke kremhvite og fine lengre.
Ønsker meg egentlig utemøblement med puter der vannet preller av så man slipper å løpe ut og inn som man må her i trøndelag.
Da jeg brukte terassebeis (mener det var det jeg brukte) sist jeg gjorde noe med de så flasset de likevel av til året etter.

Jeg kjenner på samvittigheten her, og ønsker å være bevisst forbruket, men samtidig ser jeg at det muligens peker mot et nytt sett møbler. Men vil jo da gjerne velge noe jeg kan ha i mange år, og som ikke er en versting miljømessig.

__________________
Mjau maler videre...
Mjau er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-17, 16:53   #4
Galathea
Bør lage seg en tittel selv
 
Galathea sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 1.797
Galathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hagemøbler

Trøndelag her og, så de må jo tåle litt fuktighet ja. Æsj, jeg som trodde terrassebeis varte litt lenger. Bør kanskje revurdere da...

Galathea er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-17, 22:47   #5
Mjau
Curlingkone
 
Mjau sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 8.307
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hagemøbler

Kommer sikkert an på treet det med holdbarhet kanskje? Møblene vi har er fra Europris eller noe. Kjøpte de vel i 2010 mener jeg. Og jeg mener det er litt hardt treverk, i alle fall på armlenene. Sånn kjempebillige greier.

Vi har noen benker som står ute hele året som er av furuplank. De er beiset og holder seg kjempebra. ��

__________________
Mjau maler videre...
Mjau er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:29.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no