Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Hvordan lage skikkelig god biff?

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-03-10, 10:37   #1
Høst
Ad astra
 
Høst sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.496
Blogginnlegg: 334
Høst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner til
Standard

Hvordan lage skikkelig god biff?

Jeg er en grei nok matlager tror jeg, Høstmannen sier så og virker fornøyd med det jeg lager...

Men biff får jeg bare ikke til!!! Hva er supertipsene for å få til en ordentlig god, mør biff? Jeg har nemlig så lyst til å lage biff hjemme i morgen, kose oss skikkelig...Og tilbehør - hva anbefales?

Takknemlig for alle svar

__________________
Høst(Vesla 2002, Junior 2010, Knøttet 2015)

Though my soul may set in darkness, it will rise in perfect light; I have loved the stars too truly to be fearful of the night.

Høst er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-10, 10:44   #2
løve70
Enda en som trener
 
løve70 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 17.840
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan lage skikkelig god biff?

Jeg er ingen biff ekspert, det er LøveMannen som pleier å ordne den biffen, men det jeg har lært er at det lønner seg å kjøpe kvalitet. Gå til slakteren og be om råd der er min erfaring.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-10, 10:48   #3
Pepper Lemon
Peppy!
 
Pepper Lemon sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.559
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan lage skikkelig god biff?

Ja, man må ha ordentlig kjøtt. Ikke sånne tynne fliser i Gildes vakuumpakkete indre- eller ytrefiletpakker.

Kjøttet kan også godt ligge litt i romtemperatur. Biffen er best hakket før den er råtten. :ekkel: Og så er det viktig å steke den riktig. Ikke snu den flere ganger. Steke ferdig på en side, og så snu. Jeg liker den ganske rå, og er nøye på steketiden. Stekes også best i smør i pannen. Eventuelt kan du steke hel indrefilet i ovn, og da bruke steketermometer. Det er kjempegodt!

Tilbehør kan jo være alt mulig. Jeg er så vulgær at jeg ofte kjører 80-tallsvarianten med bearnaisesaus og ris. Og også gjerne kokt brokkoli og soppstuing.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-10, 10:49   #4
Juste
Populærkulturjunkie
 
Juste sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: I Cyberspace.
Innlegg: 2.093
Blogginnlegg: 1
Juste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvordan lage skikkelig god biff?

Biff er best når den er medium stekt. Dersom du steker den så den ikke er rosa inni så blir den smakløs. Det er det viktigste.

Kjøp godt kjøtt. Jeg er veldig glad i en saftig Entrecote, det trenger ikke være indrefilet for min del. Stek i en ekstremt varm panne for å få en saftig stekeskorpe, et par minutter på hver side. Etterstek så i ovn på 180 grader i noen minutter. La hvile 5 minutter før dere spiser.

Jeg er veldig glad i stekte potetbøter med rosmarin og hvitløk til, og gjerne en bernaisesaus. Annet godt tilbehør er soppstuing, salat og godt brød.

Juste er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-10, 10:50   #5
gnuri
Fru Jacobsen
 
gnuri sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.786
gnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan lage skikkelig god biff?

Jeg synes det enkleste er å kjøpe hel indrefilet. Fjerne alt av slike sener og træler, og brune den i stekepanna. La den ligge lenge og hvile, før du har den inn i ovn med steketermometer. Følg med på gradene, og ta den ut når du synes temperaturen er høy nok avhengig av hvordan du vil ha den stekt. Nam- nå ble jeg sulten...

og Juste- Ja biff som er for mye stekt er ikke noe godt...

gnuri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-10, 10:52   #6
bina
Ustabil
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 4.405
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan lage skikkelig god biff?

Først må kjøttet være av god kvalitet. Personlig syns jeg vakuumpakket fra Gilde er helt i orden.

Kjøttet må tas ut av kjøleskapet en stund før tilbereding. Steikepanna må være god og varm, og med litt smør i. Ikke ha for mye kjøtt i panna, steik til kjøttsafta begynner å piple før du snur, og steik på den andre siden tilsvarende. (Jeg lager alltid gjennomstekt og venter på at kjøttsafta klarner. Skal du ha rosa i midten stopper du mens kjøttsafta enda er rosa). Steiker du helt til det slutter å komme kjøttsaft har du stekt for lenge og kjøttet blir gjerne tørt.

Skal du ha gjennomstekt kan du godt etter at biffen er brunet på begge sider senke varmen og la kjøttet ettersteke på lav varme.

Krydring syns jeg er lurt å gjøre før steking. Jeg bruker gjerne litt pepper. Salt venter jeg med til etter steking. Bruker gjerne enten et blandingskrydder eller salt og litt paprikapulver.

Husk å la kjøttet hvile litt før servering. Bare noen minutter.

Nå fikk jeg lyst på biff!

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-10, 10:59   #7
Syrin
Med tommestokk i veska
 
Syrin sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.042
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvordan lage skikkelig god biff?

Monsoon er inne på noko viktig. Sjekk datoen. Jo nærmare utløpsdato jo betre. Svigerfar vil helst ha kjøttet sitt gått ut på dato. Han kjøper gjerne kjøtt og lar det gå ut på dato med vilje. Der gjer ikkje eg, men eg forstår prinsippet hans.

Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-10, 22:58   #8
Mirasol
En Som Trener
 
Mirasol sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 6.158
Blogginnlegg: 12
Mirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan lage skikkelig god biff?

Du har fått gode tips over her. Vårt beste tilbehør er skivet sjampignon, skivet løk og strimlet paprika som surres sammen med biffen en stund. Krydre med peppermix eller grillkrydder (ja, faktisk). Og server sammen med peppersaus. Veldig mett akkurat nå!

__________________
Storebror-02, Mellomsøster-05, Lillesøster-08
Mirasol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-03-10, 04:44   #9
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan lage skikkelig god biff?

Biff kommer aldri til å bli det samme etter å ha bodd i USA. Snakk om møre biffer som bare smelter i munnen .

Men støtter de andre her - kvalitet er viktig, og kjøttet blir mørere jo eldre kjøttet blir. Man kan også jukse-mørne det med å denge løs på det med en hammer. Og så må kjøttet ligge ute en god stund før man steker, slik at det blir romtemperert. Indrefilet er vanligvis det møreste, mens de mer marmorerte biffene er de mest smakfulle.

Jeg synes biffen er best når den er medium stekt. Tilbehør jeg liker er ovnsbakte poteter, asparges, god salat. En skikkelig saftig biff trenger ikke saus til.

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-03-10, 07:59   #10
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan lage skikkelig god biff?

Opprinnelig lagt inn av Milfrid, her.

En skikkelig saftig biff trenger ikke saus til.

Det stemmer nok om du ser på sausen som et "middel" mot tørr mat.
For meg er sausen en viktig del av tilbehøret, jeg hadde blitt litt skuffet om jeg fikk servert god biff uten noe saus, eller i det minste krydder- eller hvitløkssmør til.
Jeg er litt sær da, etter å ha vært vegetarianer i 6 år takler jeg ikke lenger blodig mat av noe slag, samt fettmarmoreringer og sånt, så jeg kan ikke spise entrecote, og biffen må være (i hvert fall nesten) gjennomstekt. Egentlig foretrekker jeg svinefilet eller kylling, så når mannen min har biff lager jeg sistnevnte til meg selv. Han og svigerfar er av typen som kan spise biffen så rå at den nesten fremdeles har puls.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-03-10, 09:19   #11
dharma
Lager seg en tittel.
 
dharma sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 3.238
dharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvordan lage skikkelig god biff?

Opprinnelig lagt inn av gnuri, her.

Jeg synes det enkleste er å kjøpe hel indrefilet. Fjerne alt av slike sener og træler, og brune den i stekepanna. La den ligge lenge og hvile, før du har den inn i ovn med steketermometer. Følg med på gradene, og ta den ut når du synes temperaturen er høy nok avhengig av hvordan du vil ha den stekt. Nam- nå ble jeg sulten...

og Juste- Ja biff som er for mye stekt er ikke noe godt...

Akkurat sånn gjør vi det og. Utrolig godt.

dharma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-03-10, 10:20   #12
daffy
Bør lage seg en tittel selv
 
daffy sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.439
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan lage skikkelig god biff?

Jeg sugde til meg bifftipsene til Tom Victor Gausdal på frokost-TV forrige uke. Har prøvd to ganger, og biffene blir perfekte!

-velg så "gammelt" kjøtt som mulig. Utløpsdatokjøtt er det beste
-ytrefilet som er godt tilberedt er bedre enn indrefilet
-legg kjøttet på benken en time før steking så det har romtemperatur
-pepre kjøtte på begge sider, ikke salte. Brent salt er ikke godt!
-Velg helst en jernstekepanne, da blir stekeskorpen best
-Full guff på varmen og smaksnøytral olje som tåler høy varme i pannen
-Stek pen stekeskorpe på begge sider
-Ta pannen av varmen, la tempen synke litt og ha i en stooor klatt meierismør
-La biffen surre først på ene siden og så på andre på lav varme i smøret, type varmetrinn 3 av 10
-Steketermometer for medium stekt biff; alarm på ca 55 grader- da legges biffen over på en stekefjøl til temperaturen øker til ca 60-62. Når tempen har sunket til ca 58 igjen er biffen klar til å skjæres opp

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-10, 09:38   #13
Trixie
Bør lage seg en tittel selv
 
Trixie sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 8.240
Blogginnlegg: 160
Trixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan lage skikkelig god biff?

Det er mannen som steker her i huset.
Men jeg vet iallefall at han først steker skorpe på det, og så tar han å lar kjøttet hvile før han steker det mer.
Det blir veldig godt.
Peppersaus fra "bunnen av" er også veldig godt til.

Trixie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-10, 11:20   #14
sykkelpappa
<insert something witty>
 
sykkelpappa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Innlegg: 109
sykkelpappa er litt kulsykkelpappa er litt kul
Standard

Sv: Hvordan lage skikkelig god biff?

Opprinnelig lagt inn av daffy, her.

Jeg sugde til meg bifftipsene til Tom Victor Gausdal på frokost-TV forrige uke. Har prøvd to ganger, og biffene blir perfekte!

-pepre kjøtte på begge sider, ikke salte. Brent salt er ikke godt!

Har hørt referanser til matforskning som sier at å salte kjøttet før steking faktisk gir bedre smak/mere smak på stekeskorpen, men det må bare være litt, finmalt salt rett før steking. Salter du en time før steking trekker du bare ut fuktighet.

sykkelpappa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:42.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no