Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Aleneferie i "syden" med gutt på 10 år - tips?

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-01-17, 21:29   #1
olena
Superaktiv
 
olena sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Vestfold
Innlegg: 355
olena er litt kulolena er litt kul
Standard

Aleneferie i "syden" med gutt på 10 år - tips?

Finner masse gode tips fra mange av dere her inne i det koselige forumet.

Tester lykken for konkrete tips til aleneferie med junior som blir 10 år til sommeren.

Vi vet egentlig ikke helt hvor vi vil hen.

Han har kriterier med badebasseng og god mat.

Mammaen vil gjerne fly direkte uten mellomlanding eller båtreise etterpå. Men må ikke nødvendigvis være charter akkurat.
Vi skal bare være en uke og vi skal reise i mnd skiftet juni/juli.
Det må ikke være megahøy luftfuktighet.

Så vi snirkler rundt en gresk øy eller noe. Var på Kreta i fjor (charter til Platanias, lite sjarmerende, men praktisk)
Kunne tenke meg en litt sjarmerende øy eller sted og hotell med basseng. Og Kreta er flott, men trenger tips om koselige steder.

Noen som har erfaring fra Rhodos og koselige plasser der. Flyr direkte dit fra min nærmeste flyplass. Men OSL er også et godt alternativ.

Tyrkia utgår i år, selv om vi liker oss godt der.

__________________
Olena - mamma fineste skolegutten (2007)
Og bonusbarna 1997, 2000,2011, 2013, 2015
olena er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-17, 22:26   #2
Trixie
Bør lage seg en tittel selv
 
Trixie sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 8.240
Blogginnlegg: 160
Trixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Aleneferie i "syden" med gutt på 10 år - tips?

Sunwing eller annet?
Kallithea er jo fint (på Rhodos), ofte litt vind der. Ellers ville jeg tatt en litt mindre gresk øy. Spørs jo hvor charter du vil ha det.

Trixie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-17, 23:15   #3
~TM~
trøtt
 
~TM~ sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.752
Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Aleneferie i "syden" med gutt på 10 år - tips?

Karpathos!

__________________
Storebror '02 og Lillebror '07.

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-17, 23:31   #4
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.904
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Aleneferie i "syden" med gutt på 10 år - tips?

Sunwing Kallithea på Rhodos hadde vært et av mine førstevalg om jeg skulle reist alene med eldstemann.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-17, 23:32   #5
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 26.992
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Aleneferie i "syden" med gutt på 10 år - tips?

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Sunwing Kallithea på Rhodos hadde vært et av mine førstevalg om jeg skulle reist alene med eldstemann.

Jeg også. Flott anlegg samtidig som jeg synes at det ligger slik til at man får litt mindre charterfølelse. Og med en såpass stor gutt er det også greit å reise inn til byen.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-17, 23:47   #6
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 12.910
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Aleneferie i "syden" med gutt på 10 år - tips?

Sunwing Kallithea, ja

Og det er mye som er gull med å reise på Sunwing. Man har det man trenger på stedet, du trenger absolutt ikke å dra utenfor resorten om du ikke vil. Poden har mange muligheter til å aktiviseres om han ønsker det, samt mange barn på hans alder. God mat. Direkte transport til/fra flyplassen (ikke innom andre hoteller), og ikke minst innsjekking av baggasje på hotellet så dere slipper å håndtere den mer enn nødvendig.

Vil absolutt anbefale Sunwing på Kypros også, hvis det er et alternativ.

__________________
For every shadow, no matter how deep, is threatened by morning light.
Isabel/Izzi Creo
IzziCreo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-17, 00:27   #7
Bergensis
Ventar stadig på vår
 
Bergensis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 9.758
Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Aleneferie i "syden" med gutt på 10 år - tips?

Me var på Sunwing sitt anlegg på Fig Tree Bay, Kypros i fjor. Der kunne eg fint reist tilbake åleine saman med min 10-åring. Vurderer det, faktisk, men tippar det ikkje blir heilt populært hjå fjortisen.

__________________
Bergensis
Bergensis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-17, 00:45   #8
Timar
Bør lage seg en tittel selv
 
Timar sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.409
Blogginnlegg: 56
Timar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Aleneferie i "syden" med gutt på 10 år - tips?

Jeg har nettopp kommet hjem fra sunwingferie alene med fireåringen min, og min konklusjon var at Sunwing er gull i småbarnsperioden, men at når man selv ikke har skrikerunger lenger, så kan det være greit å slippe å feriere med andres hylende unger. :knegg

Med en tiåring ville jeg dratt til en rolig gresk øy, og bodd på et fint hotell med stort bassengområde og evnt aktiviteter som kan tiltrekke større barn.

Timar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-17, 00:46   #9
Timar
Bør lage seg en tittel selv
 
Timar sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.409
Blogginnlegg: 56
Timar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Aleneferie i "syden" med gutt på 10 år - tips?

Jeg har nettopp kommet hjem fra sunwingferie alene med fireåringen min, og min konklusjon var at Sunwing er gull i småbarnsperioden, men at når man selv ikke har skrikerunger lenger, så kan det være greit å slippe å feriere med andres hylende unger.

Med en tiåring ville jeg dratt til en rolig gresk øy, og bodd på et fint hotell med stort bassengområde og evnt aktiviteter som kan tiltrekke større barn.

Timar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-17, 00:49   #10
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Aleneferie i "syden" med gutt på 10 år - tips?

Jeg og poden var i Parga, Hellas for noen år tilbake! Veldig fint!

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-17, 10:50   #11
olena
Superaktiv
 
olena sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Vestfold
Innlegg: 355
olena er litt kulolena er litt kul
Standard

Sv: Aleneferie i "syden" med gutt på 10 år - tips?

Opprinnelig lagt inn av Trixie, her.

Sunwing eller annet?
Kallithea er jo fint (på Rhodos), ofte litt vind der. Ellers ville jeg tatt en litt mindre gresk øy. Spørs jo hvor charter du vil ha det.

Ikke Sunwing, det blir for dyrt og for stort.
Vil ha et koselig litt mindre sted :-)

__________________
Olena - mamma fineste skolegutten (2007)
Og bonusbarna 1997, 2000,2011, 2013, 2015
olena er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-17, 10:54   #12
olena
Superaktiv
 
olena sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Vestfold
Innlegg: 355
olena er litt kulolena er litt kul
Standard

Sv: Aleneferie i "syden" med gutt på 10 år - tips?

Opprinnelig lagt inn av Timar, her.

Jeg har nettopp kommet hjem fra sunwingferie alene med fireåringen min, og min konklusjon var at Sunwing er gull i småbarnsperioden, men at når man selv ikke har skrikerunger lenger, så kan det være greit å slippe å feriere med andres hylende unger.

Med en tiåring ville jeg dratt til en rolig gresk øy, og bodd på et fint hotell med stort bassengområde og evnt aktiviteter som kan tiltrekke større barn.

Ja litt det samme jeg tenker, orker ikke alle småungene, ferdig med det liksom.
Vi er vant til å reise sammen og finne på noe, så ikke redd for å dra. Vil bare ha det litt lettvint uten å bruke masse tid på mellomlandinger når vi bare skal ha en uke.

Takk for tips om Karathos og Parga. Skal sjekke ut litt mere om det etterpå.

__________________
Olena - mamma fineste skolegutten (2007)
Og bonusbarna 1997, 2000,2011, 2013, 2015
olena er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-17, 10:56   #13
olena
Superaktiv
 
olena sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Vestfold
Innlegg: 355
olena er litt kulolena er litt kul
Standard

Sv: Aleneferie i "syden" med gutt på 10 år - tips?

Opprinnelig lagt inn av IzziCreo, her.

Sunwing Kallithea, ja

Og det er mye som er gull med å reise på Sunwing. Man har det man trenger på stedet, du trenger absolutt ikke å dra utenfor resorten om du ikke vil. Poden har mange muligheter til å aktiviseres om han ønsker det, samt mange barn på hans alder. God mat. Direkte transport til/fra flyplassen (ikke innom andre hoteller), og ikke minst innsjekking av baggasje på hotellet så dere slipper å håndtere den mer enn nødvendig.

Vil absolutt anbefale Sunwing på Kypros også, hvis det er et alternativ.

Hvordan er temperaturen på Kypros på den tiden? Har tittet litt der, men "redd" for at det er litt varmt for meg der. Får litt neller av høy luftfuktighet

__________________
Olena - mamma fineste skolegutten (2007)
Og bonusbarna 1997, 2000,2011, 2013, 2015
olena er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-17, 11:24   #14
Fibi
Prematurmamma
 
Fibi sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Innlegg: 14.671
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Aleneferie i "syden" med gutt på 10 år - tips?

Størsta (da 13) og jeg reiste på aleneferie til Votsalakia på Samos i fjor. Min aller første sydentur, og jeg vil veldig gjerne reise tilbake dit! Rolig sted med tanke på fest og fyll, masse restauranter med variert mat (alt fra pizza og burger til greske spesialiteter, gjerne på en og samme restaurant), stranden lå femti meter fra hotellet, lite men koselig bassengområde, varmt og godt, og ikke altfor høy luftfuktighet. Vi bodde på Hotel Alexandra (leilighet) og reiste via star tour. Jeg har lovet henne en tur i konfirmasjonsgave neste år.

__________________
Jente 03 - Gutt 08 - Gutt 14 (uke 24+6)

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-17, 11:31   #15
Lavender
Passe aktiv
 
Lavender sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.876
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Aleneferie i "syden" med gutt på 10 år - tips?

Hva med en Italiensk øy, Sicilia? Charter med StarTour, men Norwegian, buss og leilighet på www.booking.com?

https://www.booking.com/hotel/it/res...ighlight_room=

__________________
06 & 08 .
Lavender er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-17, 11:54   #16
olena
Superaktiv
 
olena sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Vestfold
Innlegg: 355
olena er litt kulolena er litt kul
Standard

Sv: Aleneferie i "syden" med gutt på 10 år - tips?

Opprinnelig lagt inn av Fibi, her.

Størsta (da 13) og jeg reiste på aleneferie til Votsalakia på Samos i fjor. Min aller første sydentur, og jeg vil veldig gjerne reise tilbake dit! Rolig sted med tanke på fest og fyll, masse restauranter med variert mat (alt fra pizza og burger til greske spesialiteter, gjerne på en og samme restaurant), stranden lå femti meter fra hotellet, lite men koselig bassengområde, varmt og godt, og ikke altfor høy luftfuktighet. Vi bodde på Hotel Alexandra (leilighet) og reiste via star tour. Jeg har lovet henne en tur i konfirmasjonsgave neste år.

Den skal jeg absolutt vurdere. Tittet så vidt på den øya her om dagen. Takk

__________________
Olena - mamma fineste skolegutten (2007)
Og bonusbarna 1997, 2000,2011, 2013, 2015
olena er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-17, 11:55   #17
olena
Superaktiv
 
olena sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Vestfold
Innlegg: 355
olena er litt kulolena er litt kul
Standard

Sv: Aleneferie i "syden" med gutt på 10 år - tips?

Opprinnelig lagt inn av Lavender, her.

Hva med en Italiensk øy, Sicilia? Charter med StarTour, men Norwegian, buss og leilighet på www.booking.com?

https://www.booking.com/hotel/it/res...ighlight_room=

Kikket litt på Italia, og jobben har leiligheter i nord-Italia.
Men syntes alle søk var så dyre.
Men sjekke litt utenom charter kan være bra.

Hvordan er temperaturen på Sicilia på den tiden?

__________________
Olena - mamma fineste skolegutten (2007)
Og bonusbarna 1997, 2000,2011, 2013, 2015
olena er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-17, 12:21   #18
Lavender
Passe aktiv
 
Lavender sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.876
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Aleneferie i "syden" med gutt på 10 år - tips?

Opprinnelig lagt inn av olena, her.

Kikket litt på Italia, og jobben har leiligheter i nord-Italia.
Men syntes alle søk var så dyre.
Men sjekke litt utenom charter kan være bra.

Hvordan er temperaturen på Sicilia på den tiden?

Mye i Italia er dyrt, og leilighetene er litt enkle, får fort camping følelsen. Jeg har gode venner som er godt kjent i Italia, og som reiser tilbake til Sicilia nå for femte gang, de synes det er billig å spise og å gjøre ting der. I tillegg til flott natur og god mat.
Det blir fort varmt, ca 25 grader. Tror samme som Rhodos og Kypros.
http://www.yr.no/sted/Italia/Sicilia...tatistikk.html

__________________
06 & 08 .
Lavender er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-17, 13:45   #19
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.863
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Aleneferie i "syden" med gutt på 10 år - tips?

Jeg er enig med Timar. Hvis jeg skulle reise med 10-åring, så hadde jeg ikke valgt Sunwing.

Jeg likte Sunwing godt da ungene var 1-7 år, men etter det har jeg følt meg ferdig.

Jeg ville valgt en litt roligere gresk øy som dere når med direktefly fra der dere bor.

Vi ferierer mye på Kreta siden faren min har hus der. Jeg synes det er for ståkete i områdene rundt Platanias osv. Huset til faren min er midt i gamlebyen i Chania. Kort vei til strand, kort vei til skikkelige turistområder og kort vei til masse ålreite restauranter. Vi pleier også å ta en tur til en liten by på sørsiden av øya som heter Paleochora. Men jeg vet ikke om det finnes hoteller der med svømmebasseng. (Der bor vi i leiligheten til onkelen min, så ungene får klare seg med stranda ... og det går helt fint.)

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-17, 21:37   #20
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 12.910
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Aleneferie i "syden" med gutt på 10 år - tips?

Opprinnelig lagt inn av olena, her.

Hvordan er temperaturen på Kypros på den tiden? Har tittet litt der, men "redd" for at det er litt varmt for meg der. Får litt neller av høy luftfuktighet

Mellom 32 og 40. Vi har rett og slett endt opp med Kypros flere ganger etter turer andre steder rundt Middelhavet hvor det ikke har vært varmt nok selv på sommeren.

Ser at flere charterselskaper har tatt inn Lesvos. Det er en nydelig øy og ikke minst stille og rolig.

Vi har to store barn som synes Sunwing fortsatt er artig, men de er sosiale vesner og liker at det er så lett å bli kjent med andre der.

__________________
For every shadow, no matter how deep, is threatened by morning light.
Isabel/Izzi Creo
IzziCreo er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:27.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no