Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

På eventyr i Europa?

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-01-17, 10:58   #1
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

På eventyr i Europa?

Vi har nettopp oppdaga at å bile til Trieste berre tek omlag dobbelt så lang tid som å reise til mine foreldre på innerste austland. Så vi tel på knappana om vi ikkje skal ta ein real roadtrip med ungane til sommaren. Køyre via Sverige og Liseberg til Danmark, gjennom Tyskland og søte landsbyar og fine slott til Praha, videre til Wien og så ned til Trieste. Derifrå kan vi ta til aust og bade i Kroatia eller til vest og køyre gondol i Venezia. Evt. dele opp nokon av attraksjonane og ta nokre på vegen ned og andre på vegen heim.

Er det nokon som har prøvd seg på ein slik roadtrip? Var det kjekt eller var det galskap?

Ungane er svært langtur- og bilvande og glade i å vere på tur. Vi er fleksible og spontane folk. Kva må vi evt tenkje på? Kva lyt ein vere budd på? Overnatting - tek ein det på sparket eller lyt ein helst planlegge?

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-17, 11:05   #2
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.854
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: På eventyr i Europa?

Det blir gøy! Vi var på interrail i sommar, og det var stor stas for alle. (Mine er ikkje så glade i å køyre bil, så tog funkar betre for oss.)

Det kan nok bli ganske dyrt om ein satsar på mykje improvisering.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-17, 11:06   #3
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.080
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: På eventyr i Europa?

Vi køyrde til Koblenz i Tyskland før vi måtte snu for å nå sommerskule.
Vi dro riktignok vestover før vi dro nordover, men kunne like gjerne reist andre vegen. Vi likar bilferie, så hos oss går det greit, men det er jo mange måtar å legge opp turen på - kortere og lengre køyre-etapper f.eks.

Vi hadde med telt.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-17, 11:11   #4
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: På eventyr i Europa?

Vi tok sånn ca. akkurat denne ruten på Interrail i fjor, og det var helt strålende. Har dere vurdert tog? Ungene vår (da 9 og 11) syntes det var veldig godt å slippe fastspenning i baksete på bilen, og vi kjørte fra bysentrum til bysentrum.

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-17, 11:25   #5
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.917
Blogginnlegg: 77
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: På eventyr i Europa?

Vi har prøvd en sånn ferie der vi stadig skulle pakke og reise videre og fant ut at ingen i familien egentlig trivdes med det. Så vi satser på å bo ett eller to steder, helst minst en uke hvert sted, ha mulighet til å lage mat og bli kjent der vi bor og heller utforske det området vi er i med dagsturer. Men der er jo folk forskjellige.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-17, 11:33   #6
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: På eventyr i Europa?

Min idiotiske mann hatar tog, diverre. Eg elskar å toge, og ungane trivst og med det, så kanskje vi skulle ta det opp til ny avstemning.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-17, 11:35   #7
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.854
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: På eventyr i Europa?

Og hugs at dei to yngste går gratis på interrail (barn under 12 år).

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-17, 11:36   #8
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.848
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: På eventyr i Europa?

Du får det til å høres så enkelt og greit ut.
Jeg håpet at vi skulle kjøre over Alpene i sommer (kjøre fra Munchen) men mannen vil ikke kjøre så mye. Han vil ikke kjøre bil i det hele tatt på vår sydenreise for han husker fortsatt vår sommerferie i nord-Tyskland i 2014 med 250mil i bil på 14dager.

Det er sant at det er et pes med å forflytte seg ofte men synes det gikk greit med store barn.
Vi kjørte rundt i Danmark i 2009 og bodde 4 ulike steder og husker at det var pes ift pakking ut og inn av bil men da var gutta mye mindre og mer sprelske.

Jeg vil gjerne på bilferie men mannen min blir så trøtt av langkjøring så vi må nok ta fly for å komme oss nedover. Får heller ikke med min mann på togferie eller interrail.

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-17, 11:44   #9
løve70
Enda en som trener
 
løve70 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 17.879
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Sv: På eventyr i Europa?

Vi var på bilferie ifjor sommer. Kjørte faktisk helt til Sorrento. Litt vel mye kjøring etter min smak, skulle hatt en uke ekstra. Fikk sett og opplevd veldig mye da.

Vi har vært på bileferie tidligere også, men da har vi ikke kjørt så langt.

Trieste vil jeg tro er helt overkommelig. Dersom man legger inn noen interessante stopp på veien, blir jo turen i seg selv en opplevelse også.

Tidligere har vi booket alle overnattingene i forkant (med varierende suksess). Denne gangen hadde vi booket noe, men resten tok vi underveis med hjelp av Hotels.com appen. Det fungerte over all forventning og alle overnattingsstedene var ok.

Det er litt pes dersom man må ta all bagasjen utav bilen hver natt. Kommer jo an på hvor trygt den står parkert.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-17, 12:04   #10
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.952
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: På eventyr i Europa?

Roadtrip er supert!

Vi var på interrail i fjor, og ungene synes stadig skifte av oppholdsted var gøy. Snuppa la riktignok ned forbud mot å se på flere gamle slott da vi ankom Praha. Det var unektelig litt upraktisk, men det løste seg.

Vi bestilte en del på hotwire underveis. Det var ikke gratis, men ga mye fleksibilitet.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-17, 12:18   #11
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.303
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: På eventyr i Europa?

Då eg var ung (hehe) dro familien på roadtrips i Europa kvar sumar, eg hugser det som fantastisk. Improvisere overnattingar, feilkøyring i fjella i Aust-Europa (Slovenia) og min far som stadig vekk køyrde "etter stjernene" og hugs frå hans ungdoms haiketurar, noko som ga ein heilt særegen kjennskap til u-svingenes fortreffeligheit.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-17, 12:38   #12
daffy
Bør lage seg en tittel selv
 
daffy sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.456
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: På eventyr i Europa?

Galskap!

Vi kjørte til Spania for noen år siden, og tenkte at transportetappen kunne bli en del av ferien. Det var en dårlig plan.
Hetebølge i Europa. Da vi kom frem til landsbyen sør i Danmark etter første dagsetappe var vi så heteslagne og slitne, at vi lå rett ut og hatet på hver vår seng/ sofa i det ikke aironcionditionede huset vi hadde leid. Spiste dårlig pizza i den kjipe landsbyen. La barna og bestemte oss for at denne pinen må gjøres så kort som mulig.

Pakket bilen og bar sovende barn inn i den ved midnatt og kjørte Autobahn hele natten gjennom Tyskland. ALDRI mer bilferie med barn på sommeren for vår del.

Vi gjorde jo dette mye da jeg var barn, og jeg husker det som topp. Men for oss funket dette dårlig.

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-17, 12:49   #13
maggypop
nye muligheter
 
maggypop sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.275
maggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt likt
Standard

Sv: På eventyr i Europa?

Vi kjørte til Gardasjøen for 10-12 år siden, da de eldste barna til mannen var 11 og 12. Turen ned var stort sett transport, men ikke så lange dagsetapper. På hjemveien hadde vi opphold i Venezia (Lido di Jesolo), Wien og Praha.
Jeg er veldig lite glad i å kjøre bil, men med relativt korte dagsetapper og et par netter på hvert sted går det helt greit. Men skulle jeg ha gjort noe tilsvarende nå, hadde det definitivt blitt tog.
Vi hadde booket overnatting på forhånd, men gjorde noen endringer underveis (f.eks byttet ut Ljubljana med Venezia) og det var uproblematisk.

__________________
Januar2007
Whereever you go, there you are
maggypop er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-17, 13:00   #14
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.359
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: På eventyr i Europa?

Gjort det tre ganger da jeg var barn/ungdom. Supert rett og slett. To av gangene kjørte vi til Spania og siste gangen til Jugoslavia og Italia. Siste gangen var jeg 16. Tror vi var borte i tre uker. Tok ferjen til Hirtshals, kjørte nedover via Tyskland og Østerrike og overnattet der. Så til Jugoslavia hvor vi var en uke og så til Italia hvor vi også var en uke før vi dro hjem annen vei. Startet tidlig på morgenen før det ble varmt (og var lite trafikk) og hadde pause til lunsj med mat og bading før vi kjørte en del timer til før vi fant et sted for natten. Topp ferier så vidt jeg husker, men vi likte å kjøre bil.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-17, 13:43   #15
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.839
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: På eventyr i Europa?

Vi har vore på bilferiar dei siste tre åra, men har for det meste kjørt nordover (Noreg rundt, Island, Færøyane, Sverige, Åland, Finland, Sapmi). Ungane trivs godt, men går lei etter nokre veker på farten. Så lenge eg har alt eg treng i bilen så kunne eg nok blitt nomade på heiltid. Trikset vårt er at vi er veldig strenge på kor mykje vi har med, alt har sin plass, og vi søv i bilen så mykje som muleg. Ungane likar hytter og hotel betre, og i nord brukar det gå heilt fint å booke etterkvart. I sør-Finland var det litt verre, men det er aldri krise når ein har seng i bilen. Om turane våre: http://travelelectric.blogspot.no/

Planen din høyres bra ut, så lenge de har nok tid. Eg syns og turane blir best når vi har ein eller fleire planar å ta utgangspunkt i: I utgangpunktet kan vi kjøre til A og B, men om det blir dårleg ver så kan vi ta ein tur via C. Om vi blir seine så er museum D stengt, men då kan vi gjere E i staden for, etc.

Etter å ha lese om dine planar fekk eg lyst til å reise sørover. Diverre har vi allereie booka tre veker på Færøyane, men kanskje får eg lurt med i alle fall ein unge på ein liten avstikkar til Tyskland (og vidare sørover?) når vi kjem tilbake med båten til Danmark.

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-17, 22:41   #16
Tonjemor
Forvirret
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 642
Tonjemor er litt kulTonjemor er litt kul
Standard

Sv: På eventyr i Europa?

Vi køyrde til Kroatia i fjor sommar. Vi brukte 10 dagar ned. Vi tok båten til København og var to dager i Berlin. Vi reiste frå Berlin til Praha og budde i telt der i 3 netter før vi dro til Wien og budde i telt der i 4 netter. Vi hadde egentlig tenkt å dra til Salzburg fra Wien, men været var dårleg og vi endte austover til Slovenia. Der tok vi overnattingene på sparket. Ei natt på eit vertshus utanfor ei utruleg koselig by kalt Celje, og ei natt i Ljubliana før vi dro til Savudrija, heilt nord på Istria halvøya.
Det var ein fantastisk ferie! Vi storkoste oss i telt, opplevingane stod i kø og vi fekk minner for livet. Ungane pratar ofte om ferien og alt vi fekk oppleve.

Vi var to voksne og 4 barn på 13, 8 og to på 4 år. Ja, vi har stort telt ;-)

Då vi var i Kroatia tok vi fleire utfluktar, bl.a til Venezia med bilen. Utruleg artig å kombinere så mange opplevingar med sol og bad i Kroatia.

__________________
Du greier ikke å fly med en sopelim av ren og skjær vilje....
Tonjemor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-17, 07:42   #17
oslo78
Er frisk!
 
oslo78 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 9.789
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Sv: På eventyr i Europa?

Kjører til Spania hvert år og synes det er magisk! Go for it!

__________________
Oslo78 - verdens heldigste mamma til Storebror 04, Storesøster 06 og Lillebror 10
oslo78 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-17, 08:00   #18
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: På eventyr i Europa?

Bilferie i Europa er kjempegøy.

Det går helt fint å planlegge overnatting fra dag til dag, men om man vil til helt spesielle småsteder og ha beste pris så bør det bestilles på forhånd.

Til lange transportetapper hvor overnatting handler om å ha dusj, do og seng så er hoteller som ibis budget veldig ålreit og rimelig om man er fem personer. Enkelte av de hotellene har også så bra beliggenhet at det kan være lurt å vurdere for flere netter. Andre ligger begredelig plassert.

Å lese seg litt opp på pensjonater og ungdomsherberger på bra steder er også kjekt. Små lokale pensjonate og hoteller er mye sjarm.

Tyskland regnes ofte som ren transportetappe. Jeg tenker at Tyskland er verd noen avstikkere slik dere tenker.nI alle fall kan der være verd å kjøre inn i en dorf framfor å legge pausene til lommer på autobahn. Man ser virkelig lite fra autobahn og så kan det ligge små perler bare tre min kjøring av veien. Det gjelder jo egentlig for overalt med motorvei.

Kjøring på småveier i alpene må det beregnes tid på. I alpene er det også greit å vite at veldig mye er sommerstengt, så selv om det er fjørti hoteller så kan det være to som er åpne.

Å ha sirklet inn P&R-parkering for turer inn i større byer er også veldig ålreit.

Vi har ikke kjørt ruten dere tenker, men har kjørt til alpene og vestover en gang vi hadde tenkt oss noenlunde samme rute som dere. Vi endret kurs underveis på grunn av forferdelig værmelding og endte opp ved Bodesjøen og moseldalen i fint vær framfor voldsom flom og uvær som kom lengre øst. Det er noe av fordelen med å ikke låse rute. Kursen kan legges om hele tiden.
Vi har også kjørt Berlin, Kassel og landsbyhopping i Tyskland flere ganger. Kjempegøy!

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-17, 08:29   #19
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.952
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: På eventyr i Europa?

Vi ble overrasket over hvor fint vi opplevde det å være i Tyskland. Jeg har alltid tenkt på det som ... eh ... litt kjedelig kanskje. Men etter forårets sommer så reiser vi gjerne tilbake dit.

Til sommeren skal vi være en uke i Nederland, men har ikke landet helt på om vi skal transportere oss selv rundt omkring med tog/buss eller leiebil.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-17, 08:30   #20
oslo78
Er frisk!
 
oslo78 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 9.789
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Sv: På eventyr i Europa?

Vi bruker også mye Ibis budsjett til raske overnattinger. Siden vi er fem stykker, pleier vi alltid å bestille overnattingene på forhånd. På vei ned til Spania, hvor vi gjerne vil fortest mulig ned, kjører vi fra Fredrikshavn i Danmark til Alicante i Spania på tre dager. Det går helt fint med lydbøker og vanlige bøker i bilen. På vei hjem igjen bruker vi lang tid. Da tar vi små avstikkere hit og dit og legger inn noen dager på et eller flere steder. Mitt beste tips er å ha elektrisk kjølebag i bilen med slik at man kan kjøpe inn brød og pålegg, bagetter, drikke, godteri, og så videre og kunne spise på små koselige rasteplasser når man er sulten. det sparer man mye penger på og de pengene kan man legge i opplevelser og gode middager i steden. Jeg anbefaler også å kjøre av motorveien når man skal ta pause, vi har spist i utrolig mange fine parker og på veldig mange hyggelige små torv vi bare ved å kjøre noen få minutter fra motorveien!

__________________
Oslo78 - verdens heldigste mamma til Storebror 04, Storesøster 06 og Lillebror 10
oslo78 er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:02.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no