Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Kasias krimskrams

Hva vet du om Mexico? Quiz!

Kasias krimskrams Lenker, tester, vitser og andre kuriositeter

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-01-07, 22:23   #1
Gremli Skremli
Ansvar for egen luring
 
Gremli Skremli sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: På rette sida av elva
Innlegg: 3.514
Blogginnlegg: 8
Gremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtid
Standard

Hva vet du om Mexico? Quiz!

Ei kollega skal reise til Mexico for å jobbe i noen måneder, og siden jeg tross alt har bodd i Mexico, synes jeg det var på sin plass å lage en quiz til avskjedsfesten. Her er en tilpasset versjon, har fjernet noen nøtter jeg hadde lagt inn for spansklærerne. Hvor mange spørsmål klarer dere? Ingen googling!

1. Hvor mange innbyggere har Mexico? Avrunding til nærmeste ti millioner godkjennes.
2. Hvilken religion er mest utbredt i Mexico?
3. Hva heter Mexicos president, innsatt i desember 2006?
4. I 1994 gjorde en gruppe indianere opprør i delstaten Chiapas. De fikk stor medieoppmerksomhet. Hva kaller de seg?
5. Hvor mange indianske språk snakkes det i Mexico? (Nærmeste titall godkjennes.)
6. Dette året ble et studentopprør slått ned på blodig vis med flere hundre omkomne. Kun noen uker etter var Mexico vertsland for de olympiske sommerlekene. Årstall? (Et års feilmargin.)
7. Hvilken kjent russer fikk politisk asyl og ble senere myrdet i Mexico?
8. Hva var aztekernes navn på Mexico City?
9. De har navn etter sola og månen og kan besøkes rett utenfor Mexico City. Hva er de?
10. Dette året opplevde Mexico City et stort jordskjev som drepte rundt 20 000 mennesker og forsårsaket enorme ødeleggelser. Årstall?
11. Hvem var Moctezuma, og i hvilket århundre levde han?
12. Denne populære drikken blir laget av planten agave.
13. Malerinnen Frida Kahlo ble født i 1907, men oppga selv 1910 som sitt fødselsår. Hvorfor?
14. Hvilken meksikansk skuespillerinne som har gjort internasjonal karriere spilte Frida Kahlo i filmen "Frida"?
15. Denne unge mannen, som også har gjort filmkarriere internasjonalt, har spilt katolsk prest, transvestitt og Che Guevara. Hvem?
16. Pollo con mole er Mexicos nasjonalrett. Nevn minst tre ingredienser..
17. Hvilket tiår regnes som meksikansk films gullalder?
18. Denne forfatteren fikk Nobels litteraturpris i 1990. Navn og verk.
19. Hva er Popol Vuh og Chilam Balam?
20. Sor Juana Inez de la Cruz levde som nonne på 1600-tallet. Hva er hun kjent som?
21. Hugo Sanchez er Mexicos mest kjente fotballspiller gjennom tidene. Hvilket svært kjente spanske fotballag spilte han bl.a for?

__________________
Og knøttet angret etterpå og tenkte: Jeg var dum
når jeg lot regn og mørke flytte inn i mine rom
Men hvem skal trøste knøttet med at samme dag han dro,
ble huset fylt av nye knøtt, som både sang og lo
Gremli Skremli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-07, 22:33   #2
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva vet du om Mexico? Quiz!

Oh, gøy!

  • Avrunding til nærmeste ti millioner godkjennes.
30 millioner!
  • Hvilken religion er mest utbredt i Mexico?
Katolisismen
  • Hva heter Mexicos president, innsatt i desember 2006?
  • I 1994 gjorde en gruppe indianere opprør i delstaten Chiapas. De fikk stor medieoppmerksomhet. Hva kaller de seg?
zapatister
  • Hvor mange indianske språk snakkes det i Mexico? (Nærmeste titall godkjennes.)
14
  • Dette året ble et studentopprør slått ned på blodig vis med flere hundre omkomne. Kun noen uker etter var Mexico vertsland for de olympiske sommerlekene. Årstall? (Et års feilmargin.)
'62
  • Hvilken kjent russer fikk politisk asyl og ble senere myrdet i Mexico?
  • Hva var aztekernes navn på Mexico City?
  • De har navn etter sola og månen og kan besøkes rett utenfor Mexico City. Hva er de?
templer
  • Dette året opplevde Mexico City et stort jordskjev som drepte rundt 20 000 mennesker og forsårsaket enorme ødeleggelser. Årstall
'82
  • Hvem var Moctezuma, og i hvilket århundre levde han?
Han var en indianerhøvding på 1700tallet
  • Denne populære drikken blir laget av planten agave.
Tequila!
  • Malerinnen Frida Kahlo ble født i 1907, men oppga selv 1910 som sitt fødselsår. Hvorfor?
Det var en eller annen politisk grunn
  • Hvilken meksikansk skuespillerinne som har gjort internasjonal karriere spilte Frida Kahlo i filmen "Frida"?
Salma Hayek
  • Denne unge mannen, som også har gjort filmkarriere internasjonalt, har spilt katolsk prest, transvestitt og Che Guevara. Hvem?
  • Pollo con mole er Mexicos nasjonalrett. Nevn minst tre ingredienser..
Kylling, sjokolade og peanøtter
  • Hvilket tiår regnes som meksikansk films gullalder?
50tallet
  • Denne forfatteren fikk Nobels litteraturpris i 1990. Navn og verk.
  • Hva er Popol Vuh og Chilam Balam?
Et band med Jahn Teigen? Indianere? Templer? Mexicanske fribrytere?
  • Sor Juana Inez de la Cruz levde som nonne på 1600-tallet. Hva er hun kjent som?
Hun sanken med stjerner på kappa?
  • Hugo Sanchez er Mexicos mest kjente fotballspiller gjennom tidene. Hvilket svært kjente spanske fotballag spilte han bl.a for?


Mye tipping!

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-07, 22:35   #3
carolin
Har laget seg en tittel
 
carolin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.043
Blogginnlegg: 70
carolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hva vet du om Mexico? Quiz!

Jeg tror de er katolske i Mexico. Har ikke peiling på de andre spørsmålene.

Burde kanskje prøve å lære litt mer om landet siden min søster har bodd der i noen år, og skal snart gifte seg med en meksikaner.

__________________
If you talk to your children, you can help them to keep their lives together. If you talk to them skillfully, you can help them to build future dreams.
carolin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-07, 22:37   #4
Gremli Skremli
Ansvar for egen luring
 
Gremli Skremli sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: På rette sida av elva
Innlegg: 3.514
Blogginnlegg: 8
Gremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva vet du om Mexico? Quiz!

Glitter, du har fem og en halv rette. Seks, hvis vi teller med Popol Vuh- Jahn Teigen-koblingen. Fasit kommer en gang i mårra.

__________________
Og knøttet angret etterpå og tenkte: Jeg var dum
når jeg lot regn og mørke flytte inn i mine rom
Men hvem skal trøste knøttet med at samme dag han dro,
ble huset fylt av nye knøtt, som både sang og lo
Gremli Skremli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-07, 22:39   #5
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva vet du om Mexico? Quiz!

Opprinnelig lagt inn av Gremli Skremli, her.

Glitter, du har fem og en halv rette. Seks, hvis vi teller med Popol Vuh- Jahn Teigen-koblingen. Fasit kommer en gang i mårra.

Ikke dårlig!

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-07, 23:15   #6
Eia
Permakulturell
 
Eia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 5.911
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hva vet du om Mexico? Quiz!

Mitt favorittland!

1. Hvor mange innbyggere har Mexico? Avrunding til nærmeste ti millioner godkjennes. 55 millioner?
2. Hvilken religion er mest utbredt i Mexico? Katolisme
3. Hva heter Mexicos president, innsatt i desember 2006? Jeez... jernteppe... ja, Calderón
4. I 1994 gjorde en gruppe indianere opprør i delstaten Chiapas. De fikk stor medieoppmerksomhet. Hva kaller de seg? Dette vet jeg egentlig
5. Hvor mange indianske språk snakkes det i Mexico? (Nærmeste titall godkjennes.) 50
6. Dette året ble et studentopprør slått ned på blodig vis med flere hundre omkomne. Kun noen uker etter var Mexico vertsland for de olympiske sommerlekene. Årstall? (Et års feilmargin.) 1968
7. Hvilken kjent russer fikk politisk asyl og ble senere myrdet i Mexico? Leo Trotskij
8. Hva var aztekernes navn på Mexico City? Tenochtitlan
9. De har navn etter sola og månen og kan besøkes rett utenfor Mexico City. Hva er de? Pyramider, Teotihuacan
10. Dette året opplevde Mexico City et stort jordskjev som drepte rundt 20 000 mennesker og forsårsaket enorme ødeleggelser. Årstall? 1986
11. Hvem var Moctezuma, og i hvilket århundre levde han? Aztekeroverhode, 1500-tallet
12. Denne populære drikken blir laget av planten agave. Tequila
13. Malerinnen Frida Kahlo ble født i 1907, men oppga selv 1910 som sitt fødselsår. Hvorfor? Pga. Mexicos frigjøring?
14. Hvilken meksikansk skuespillerinne som har gjort internasjonal karriere spilte Frida Kahlo i filmen "Frida"? Salma Hayek
15. Denne unge mannen, som også har gjort filmkarriere internasjonalt, har spilt katolsk prest, transvestitt og Che Guevara. Hvem? Etellerannet Gael
16. Pollo con mole er Mexicos nasjonalrett. Nevn minst tre ingredienser.. Kylling, chili og ris
17. Hvilket tiår regnes som meksikansk films gullalder? 50-tallet
18. Denne forfatteren fikk Nobels litteraturpris i 1990. Navn og verk. ?
19. Hva er Popol Vuh og Chilam Balam? Popgrupper?
20. Sor Juana Inez de la Cruz levde som nonne på 1600-tallet. Hva er hun kjent som?Mexicos skytshelgen?
21. Hugo Sanchez er Mexicos mest kjente fotballspiller gjennom tidene. Hvilket svært kjente spanske fotballag spilte han bl.a for? Real Madrid

Oj, ikke lett dette, nei.

__________________
"Jeg er forbauset over at noen legger så mye vekt på krevende skatteforhold at de flytter fra det land det er en Guds gave å være født i." Olav Thon
Eia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-07, 23:33   #7
Bequita
Walking in the air
 
Bequita sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.477
Bequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hva vet du om Mexico? Quiz!

1. Hvor mange innbyggere har Mexico? Avrunding til nærmeste ti millioner godkjennes.
120 000 000

2. Hvilken religion er mest utbredt i Mexico?
Katolisismen

4. I 1994 gjorde en gruppe indianere opprør i delstaten Chiapas. De fikk stor medieoppmerksomhet. Hva kaller de seg?
EZLN (Ejercito Zapatista para la Liberacion nacional) Eller bare "zapatister"
5. Hvor mange indianske språk snakkes det i Mexico? (Nærmeste titall godkjennes.)
113?
6. Dette året ble et studentopprør slått ned på blodig vis med flere hundre omkomne. Kun noen uker etter var Mexico vertsland for de olympiske sommerlekene. Årstall? (Et års feilmargin.)
1998?

11. Hvem var Moctezuma, og i hvilket århundre levde han? Aztekerkonge, 1500-tallet.
12. Denne populære drikken blir laget av planten agave.
Tequila
13. Malerinnen Frida Kahlo ble født i 1907, men oppga selv 1910 som sitt fødselsår. Hvorfor? Fordi det er et "rundere" tall.
16. Pollo con mole er Mexicos nasjonalrett. Nevn minst tre ingredienser.
Kylling, mais og chili
17. Hvilket tiår regnes som meksikansk films gullalder?
70-tallet

21. Hugo Sanchez er Mexicos mest kjente fotballspiller gjennom tidene. Hvilket svært kjente spanske fotballag spilte han bl.a for?
Real Madrid

__________________

Bequita er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-07, 23:34   #8
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.301
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva vet du om Mexico? Quiz!

Jeg kan svare litt på 16! Høne!

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-07, 23:36   #9
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.764
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva vet du om Mexico? Quiz!

Pinlig. Jeg har spansk mellomfag forchristssake og har vært sammen en latinamerikaner, så jeg burde vite mer enn det jeg gjør, men skal vi se ...


2. Hvilken religion er mest utbredt i Mexico? Katolisisme
6. Dette året ble et studentopprør slått ned på blodig vis med flere hundre omkomne. Kun noen uker etter var Mexico vertsland for de olympiske sommerlekene. Årstall? (Et års feilmargin.) 1968 (?)
11. Hvem var Moctezuma, og i hvilket århundre levde han? Mayakonge
14. Hvilken meksikansk skuespillerinne som har gjort internasjonal karriere spilte Frida Kahlo i filmen "Frida"? Salma Hayek
15. Denne unge mannen, som også har gjort filmkarriere internasjonalt, har spilt katolsk prest, transvestitt og Che Guevara. Hvem? Gael García Bernal.
16. Pollo con mole er Mexicos nasjonalrett. Nevn minst tre ingredienser.. Kylling, avocado, ris
18. Denne forfatteren fikk Nobels litteraturpris i 1990. Navn og verk. Juan Rulfo?
19. Hva er Popol Vuh og Chilam Balam? Popol Vuh er en mayaindianernes "bibel".
20. Sor Juana Inez de la Cruz levde som nonne på 1600-tallet. Hva er hun kjent som? Poet! Hun har skrevet mitt yndlingsdikt (Al que ingrato me deja, busco amante ...) ...


Jadda ...

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-07, 00:17   #10
petra
Superaktiv
 
petra sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Innlegg: 455
petra er litt kulpetra er litt kul
Standard

Sv: Hva vet du om Mexico? Quiz!

Det er ikke mye jeg vet foreløpig, men jeg reiser dit på søndag!!! På ferie! Så når ejg er hjemme igjen kan det hende jeg kan svare litt mer!! Hasta Luego

__________________
Petra mor til petrus 02
petra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-07, 08:57   #11
Gremli Skremli
Ansvar for egen luring
 
Gremli Skremli sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: På rette sida av elva
Innlegg: 3.514
Blogginnlegg: 8
Gremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva vet du om Mexico? Quiz!

Eia, jeg bøyer meg i støvet! Bequita og divine har også mange riktige svar.

__________________
Og knøttet angret etterpå og tenkte: Jeg var dum
når jeg lot regn og mørke flytte inn i mine rom
Men hvem skal trøste knøttet med at samme dag han dro,
ble huset fylt av nye knøtt, som både sang og lo
Gremli Skremli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-07, 15:40   #12
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.301
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva vet du om Mexico? Quiz!

Hva med meg, da? Hæ?

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-07, 16:04   #13
Gremli Skremli
Ansvar for egen luring
 
Gremli Skremli sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: På rette sida av elva
Innlegg: 3.514
Blogginnlegg: 8
Gremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva vet du om Mexico? Quiz!

Safran har dessverre 0 riktige svar.
Fasit kommer sent i kveld, håper flere vil prøve seg før den tid!

__________________
Og knøttet angret etterpå og tenkte: Jeg var dum
når jeg lot regn og mørke flytte inn i mine rom
Men hvem skal trøste knøttet med at samme dag han dro,
ble huset fylt av nye knøtt, som både sang og lo
Gremli Skremli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-07, 16:20   #14
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.205
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva vet du om Mexico? Quiz!

1. Hvor mange innbyggere har Mexico? Avrunding til nærmeste ti millioner godkjennes.
Vill gjetting: 110 mill
2. Hvilken religion er mest utbredt i Mexico?
Katolsk kristendom.
3. Hva heter Mexicos president, innsatt i desember 2006?
4. I 1994 gjorde en gruppe indianere opprør i delstaten Chiapas. De fikk stor medieoppmerksomhet. Hva kaller de seg?
Zapatister
5. Hvor mange indianske språk snakkes det i Mexico? (Nærmeste titall godkjennes.)
Sjanse til ny vill gjetting: 90
6. Dette året ble et studentopprør slått ned på blodig vis med flere hundre omkomne. Kun noen uker etter var Mexico vertsland for de olympiske sommerlekene. Årstall? (Et års feilmargin.)
1968. Jeg tegnet tribunene, med tilskuere.
7. Hvilken kjent russer fikk politisk asyl og ble senere myrdet i Mexico?
Leo Trotskij
8. Hva var aztekernes navn på Mexico City?
9. De har navn etter sola og månen og kan besøkes rett utenfor Mexico City. Hva er de?
10. Dette året opplevde Mexico City et stort jordskjev som drepte rundt 20 000 mennesker og forsårsaket enorme ødeleggelser. Årstall?
Gjetter igjen... 1986?
11. Hvem var Moctezuma, og i hvilket århundre levde han?
Indianerhøvding. 1500-tallet
12. Denne populære drikken blir laget av planten agave.
Tequila
13. Malerinnen Frida Kahlo ble født i 1907, men oppga selv 1910 som sitt fødselsår. Hvorfor?
14. Hvilken meksikansk skuespillerinne som har gjort internasjonal karriere spilte Frida Kahlo i filmen "Frida"?
Salma Hayek
15. Denne unge mannen, som også har gjort filmkarriere internasjonalt, har spilt katolsk prest, transvestitt og Che Guevara. Hvem?
Raul Julia
16. Pollo con mole er Mexicos nasjonalrett. Nevn minst tre ingredienser..
Kylling, sjokolade, løk
17. Hvilket tiår regnes som meksikansk films gullalder?
18. Denne forfatteren fikk Nobels litteraturpris i 1990. Navn og verk.
19. Hva er Popol Vuh og Chilam Balam?
Popol Vuh er Jahn Teigens gruppe - men det var neppe det du mente...
20. Sor Juana Inez de la Cruz levde som nonne på 1600-tallet. Hva er hun kjent som?
Mexicos skytshelgen?
21. Hugo Sanchez er Mexicos mest kjente fotballspiller gjennom tidene. Hvilket svært kjente spanske fotballag spilte han bl.a for?

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-07, 23:12   #15
Gremli Skremli
Ansvar for egen luring
 
Gremli Skremli sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: På rette sida av elva
Innlegg: 3.514
Blogginnlegg: 8
Gremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva vet du om Mexico? Quiz!

Fasit

1. Estimert til ca 108 millioner i 2006
2. Katolisisme
3. Felipe Calderon
4. EZLN eller zapatistene
5. 62
6. 1968
7. Leo Trotskij
8. Tenochtitlan
9. Pyramidene i Teotihuacan
10.1985
11. Aztekernes keiser da spanjolene ankom i 1519
12. Tequila
13. Fordi hun identifiserte seg så sterkt med den meksikanske revolusjonen i 1910
14. Salma Hayek
15. Gael Garcia Bernal
16. Kylling, ris + saus av chilli, kakao (sjokolade er godkjent), peanøtter, løk, sesamfrø, tomater, banan...
17. 1940-tallet
18. Octavio Paz , Ensomhetens labyrint
19. Hellige mayaskrifter
20. Poet
21. Real Madrid

__________________
Og knøttet angret etterpå og tenkte: Jeg var dum
når jeg lot regn og mørke flytte inn i mine rom
Men hvem skal trøste knøttet med at samme dag han dro,
ble huset fylt av nye knøtt, som både sang og lo
Gremli Skremli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-07, 23:17   #16
Gremli Skremli
Ansvar for egen luring
 
Gremli Skremli sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: På rette sida av elva
Innlegg: 3.514
Blogginnlegg: 8
Gremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva vet du om Mexico? Quiz!

Eia er den suverene vinner med 15 poeng! (Har du også bodd i Mexico?)
allium: 10
divine: 6,5
Bequita: 6
Glitter: 5, 5

__________________
Og knøttet angret etterpå og tenkte: Jeg var dum
når jeg lot regn og mørke flytte inn i mine rom
Men hvem skal trøste knøttet med at samme dag han dro,
ble huset fylt av nye knøtt, som både sang og lo
Gremli Skremli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-07, 23:20   #17
Bequita
Walking in the air
 
Bequita sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.477
Bequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hva vet du om Mexico? Quiz!

Juhu! Jeg fikk seks poeng!

__________________

Bequita er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-07, 23:38   #18
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva vet du om Mexico? Quiz!

Gremli

Definerer du katolisisme som egen religion?

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-07, 23:39   #19
Gremli Skremli
Ansvar for egen luring
 
Gremli Skremli sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: På rette sida av elva
Innlegg: 3.514
Blogginnlegg: 8
Gremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva vet du om Mexico? Quiz!

Romersk-katolsk kristendom?

__________________
Og knøttet angret etterpå og tenkte: Jeg var dum
når jeg lot regn og mørke flytte inn i mine rom
Men hvem skal trøste knøttet med at samme dag han dro,
ble huset fylt av nye knøtt, som både sang og lo
Gremli Skremli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-07, 08:53   #20
Eia
Permakulturell
 
Eia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 5.911
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hva vet du om Mexico? Quiz!

Opprinnelig lagt inn av Gremli Skremli, her.

Eia er den suverene vinner med 15 poeng! (Har du også bodd i Mexico?)

Hey! Så gøy!

Neida, ikke bodd. Men jeg og mannen har vært der to ganger; i 1996 i tre uker, og så i 2000, da vi var der i ca. 1 1/2 mnd. Vi har vært i de fleste land i latin-Amerika og Mexico ligger HØYT på lista for gjenbesøk.

Interessen for Aztekerne og deres kultur fikk jeg da jeg leste Gary Jennings flotte bok "Aztek".

__________________
"Jeg er forbauset over at noen legger så mye vekt på krevende skatteforhold at de flytter fra det land det er en Guds gave å være født i." Olav Thon
Eia er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:43.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no