Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Diskusjon ang medisiner og kopier/originaler

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-10-06, 09:15   #1
Siggi
håpløs
 
Siggi sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 166
Siggi har et hav av muligheter foran seg
Utrop

Diskusjon ang medisiner og kopier/originaler

Jeg har gått på noen medisiner i flere år nå, og merket litt forskjell da det plutselig ble normalt å få kopier av medisinen. Har ikke tenkt over dette før nå i ettertid, når jeg har byttet medisiner.
Grunnen til at jeg tenkte på det, er at jeg etter første runden med nye medisiner ba om at legen skulle skrive på resepten at jeg skulle ha originalen. Har merket at de virker litt bedre da.
En venninne av meg gikk på noen medisiner tidligere i år, hun begynte med originalen og så fikk hun kopier. Disse medisinene virket så dårlig at hun ble skikkelig syk.

Til tross for slike opplevelser har vært mange av rundt om i Norge ble jeg lettere overrasket når jeg snakket med legen min om originalmedisiner.
Jeg ba innstendig om å få originalen, og fikk følgende beskjed: "et er ingen forskjeller i medisinene, det er kun annen pakning og produsent. Innholdet er det samme. Du vil ikke oppleve noen forskjell"

Jeg ble mildt sagt overrasket at en som har vært lege i flere tiår kan komme med denne uttalelsen. Diverse andre land har jo også bedt Norge om å slutte med dette tullet og gå tilbake til de originale.

Hva er deres syn på denne saken?

__________________
- Galskap er arvelig. En får det av sine barn. -

Siggi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-06, 11:16   #2
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Diskusjon ang medisiner og kopier/originaler

Et generisk preparat består av et identisk virkestoff som originalen. Det som kan være forskjellig kan være renhet/forurensninger, hjelpestoffer og formulering. Kravet til generiske produkter er at virkestoffet er produsert og formulert på en slik måte at virkestoffet innenfor en definert usikkerhet tas opp og utskilles på samme måte som originalen.

Hvis man likevel opplever en endring i effekt ved bytte fra et legemiddel og til et generisk legemiddel - nye bivirkninger inkl. redusert effekt - så er det viktig å melde fra om det. Dette skal legen rapportere til Legemiddelverket på et eget bivirkningsskjema.

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-06, 11:48   #3
Tinka
Gjør så godt som jeg kan.
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.122
Tinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Diskusjon ang medisiner og kopier/originaler

Godtar kun original medisinen som legen har skrevet resept på.

Tinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-06, 11:58   #4
kisha
Tar en fot av gangen
 
kisha sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Havørnbyen
Innlegg: 7.983
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Diskusjon ang medisiner og kopier/originaler

En del medisiner har kopier som er mye billigere enn originalen, men likevel har samme innhold. Apoteket spør meg om jeg vil ha original eller kopi. Det er min avgjørelse.

__________________
Tenk positivt.
kisha er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-06, 18:06   #5
Siggi
håpløs
 
Siggi sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 166
Siggi har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Diskusjon ang medisiner og kopier/originaler

Opprinnelig lagt inn av kisha, her.

En del medisiner har kopier som er mye billigere enn originalen, men likevel har samme innhold. Apoteket spør meg om jeg vil ha original eller kopi. Det er min avgjørelse.

ja, men det er en dyr avgjørelse om legen ikke har bedt om den originale. for da må man betale høyere egenandel, mener man ikke kan skrive alt opp heller så man får frikort

__________________
- Galskap er arvelig. En får det av sine barn. -

Siggi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-06, 02:01   #6
gullet
stille
 
gullet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
Innlegg: 10.937
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Diskusjon ang medisiner og kopier/originaler

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Et generisk preparat består av et identisk virkestoff som originalen. Det som kan være forskjellig kan være renhet/forurensninger, hjelpestoffer og formulering. Kravet til generiske produkter er at virkestoffet er produsert og formulert på en slik måte at virkestoffet innenfor en definert usikkerhet tas opp og utskilles på samme måte som originalen.

Hvis man likevel opplever en endring i effekt ved bytte fra et legemiddel og til et generisk legemiddel - nye bivirkninger inkl. redusert effekt - så er det viktig å melde fra om det. Dette skal legen rapportere til Legemiddelverket på et eget bivirkningsskjema.

Min utheving; jeg reagerer på noen av hjelpestoffene i noen medisiner og ber om orginalen som jeg vet at jeg tåler.
Noen leger (vikarer og turnusleger) benekter at det kan være tilfelle og vil ikkeskrive ut orginalmedisin. For meg blir resultatet at jeg ikke kan bruke de. Og de vil heller ikke slå opp i Felleskatalogen hvor disse bivirkningene/reaksjonene står.

M fikk en periode en kopi som allergimedisin, og denne hadde ingen virkning, med det resultat at han ble alvorlig syk. Så der er ikke barebare åskullespare penger!

gullet er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:18.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no