Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvis noen omtaler deg som "babe", oppfatter du det positivt eller negativt?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Er "babe" et positiv eller negativt ladet uttrykk?
Positivt, det er en kompliment 74 56,92%
Negativt, det er nedlatende 41 31,54%
Babe? Kaller du meg en GRIS, lissom? 4 3,08%
Maverick, det er på tide å jobbe nå! 11 8,46%
Deltakere: 130. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-02-13, 12:11   #21
Cuyahoga
etterpåklokest
 
Cuyahoga sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 7.867
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvis noen omtaler deg som "babe", oppfatter du det positivt eller negativt?

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Jeg ville ledd så mye at jeg antagelig ville brukt flere år på å komme meg om noen kalte meg det. Men jeg ville vel sett på det som et kompliment, of sorts.

Noe sånt. Et forsøk på et kompliment, men neppe fra noen som kjente meg særlig godt.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-13, 12:13   #22
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvis noen omtaler deg som "babe", oppfatter du det positivt eller negativt?

Det kommer veldig an på hvem som sier det og i hvilken sammenheng. Hvis en mannlig kollega eller en jeg møtte gjennom jobben hadde kalt meg babe, ville jeg synes det var merkelig. Hadde min gode venn og kollega som er kvinne sagt det, hadde jeg ledd godt.

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-13, 12:14   #23
Susse
Gal kattedame
 
Susse sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 14.820
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvis noen omtaler deg som "babe", oppfatter du det positivt eller negativt?

Jeg hadde nesten blitt rørt om noen sa det til meg, og tatt det som en god spøk.

"Du skjønner det jenta mi...." er langt kjipere å få servert, gjerne med en overbærende klaps på skuldra.

__________________
En, to, tre, fire
What you give is what you get in return.
Susse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-13, 12:17   #24
Zulu
Make it count!
 
Zulu sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 6.629
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvis noen omtaler deg som "babe", oppfatter du det positivt eller negativt?

En babe er for meg en som er mindre intelligent og mer opptatt av eget utseende enn gjennomsnittet. Tilsvarende de vi kalte berter der jeg vokste opp. Hadde jeg blitt kalt babe i jobbsammenheng, hadde jeg tolket det som om jeg ikke kunne faget mitt særlig godt og at jeg spilte på mitt kjønn/utseende. Så niks, not happy.

__________________
2006 og 2009
Zulu er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 27-02-13, 12:20   #25
Zulu
Make it count!
 
Zulu sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 6.629
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvis noen omtaler deg som "babe", oppfatter du det positivt eller negativt?

Og hvis det ble framstilt som utelukkende en kompliment for utseende, så høres det litt "deg kunne jeg harva over"-macho ut, og jeg er forsatt ikke særlig happy.

__________________
2006 og 2009
Zulu er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 27-02-13, 12:21   #26
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.317
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvis noen omtaler deg som "babe", oppfatter du det positivt eller negativt?

Jeg merker meg at det enn så lenge er dobbelt så mange som synes det er positivt enn de som synes det er negativt. Det stemmer med det jeg trodde også.

(Ergo tok Mannen feil! )

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-13, 12:21   #27
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.317
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvis noen omtaler deg som "babe", oppfatter du det positivt eller negativt?

Mens det er 3 som mener at jeg burde begynne å jobbe.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-13, 12:24   #28
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.473
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvis noen omtaler deg som "babe", oppfatter du det positivt eller negativt?

Jeg har en venninne jeg ofte kaller "babe", håper inderlig ikke hun tar seg nær av det. Men jeg kaller svært få andre mennesker det, det er et ord jeg generelt sett er litt forsiktig med å bruke. (Men Mave er jo åpenbart en babe, jeg vet bare ikke om jeg hadde turt å si det. )

__________________
Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem. John Churton Collins
Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-13, 12:27   #29
ElinM
På vei
 
ElinM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.976
ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvis noen omtaler deg som "babe", oppfatter du det positivt eller negativt?

Dum og deilig er den assosiasjonen jeg får. Og hvis noen hadde sagt det til meg og "ment" det ville jeg både blitt fornærmet og mistet respekt for vedkommende som sa det.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-13, 12:31   #30
Dronningen
Pauset
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 12.595
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvis noen omtaler deg som "babe", oppfatter du det positivt eller negativt?

Det er lite trolig at det ville skjedd, og måten jeg hadde reagert på ville nok vært avhengig av måten det ble sagt på. 'Babe' i betydningen 'dum', er noe annet enn i betydningen 'tiltrekkende'.
Nå har det vært særdeles dårlig stilt med komplimenter på meg opp gjennom oppveksten, så mitt shallow alter ego blir smigret av det aller meste som omhandler utseende på en positiv måte.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-13, 12:33   #31
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.127
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvis noen omtaler deg som "babe", oppfatter du det positivt eller negativt?

Jeg opplever "babe" som å bare bety "spesielt pen jente", og som sådan er det en kompliment. Det finnes såklart omstendigheter og tonefall som klart ville gjøre det nedlatende eller respektløst.

Jeg selv ville blitt lattermild, irritert og/eller pinlig berørt om noen kalte meg det, men det er ikke fordi ordet i seg selv er stygt eller nedlatende, men fordi jeg overhodet ikke er den typen som ordet passer på, så jeg ville oppleve det som en enten godt eller ondsinnet ment spøk.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-13, 12:39   #32
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag
 
Hondacrv sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Innlegg: 13.070
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvis noen omtaler deg som "babe", oppfatter du det positivt eller negativt?

Lærerbeib må det bli her da. Nei, det er nok ikke positivt. Men at du blir kalt babe, Mave, det tror jeg kan passe, for er ikke du uendelig vakker? I mitt hode er du det. :drømmer:

__________________
05
Hondacrv er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-13, 12:46   #33
emm
Men først, kaffe!
 
emm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.552
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvis noen omtaler deg som "babe", oppfatter du det positivt eller negativt?

Tonefall og setting har selvsagt alt å si her.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-13, 12:46   #34
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.317
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvis noen omtaler deg som "babe", oppfatter du det positivt eller negativt?

Jeg blir svært sjelden kalt babe, den formen passer jeg ikke inn i. Og så har jeg vel ikke akkurat gitt inntrykk av å sette pris på uttrykket heller.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-13, 12:59   #35
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.392
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvis noen omtaler deg som "babe", oppfatter du det positivt eller negativt?

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Tilleggsspørsmål - utdyp gjerne i tråden: Hvis ordet "babe" blir satt sammen med et annet ord, endrer det betydning i positiv eller negativ forstand? Eksempel: "Kontorbabe", "treningssenterbabe", eller det evige aktuelle "riggerbabe".

Promobabe.

Jeg syns det er negativt om det gjøres i profesjonell sammenheng, særlig når det settes sammen med noe jobbrealtert. Da spiller det på at man har jobben ikke fordi man er flink, men fordi man er pen.

Om Høvdingen kaller meg Babe er det positivt. Om det er en eller annen fremmed på byen som gjør det vil jeg nok se på det som en smule usofistikert.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-13, 13:00   #36
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.317
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvis noen omtaler deg som "babe", oppfatter du det positivt eller negativt?

Promobabe synes jeg er så åpenbart negativt at jeg ikke tok det med en gang.

Jeg er fortsatt sjokkert over en dame som fniste superfornøyd over å bli kalt promobabe. Hun er markedsfører.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-13, 13:07   #37
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.473
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvis noen omtaler deg som "babe", oppfatter du det positivt eller negativt?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Om Høvdingen kaller meg Babe er det positivt. Om det er en eller annen fremmed på byen som gjør det vil jeg nok se på det som en smule usofistikert.

Babe er et sånt ord som man kun sier til noen man virkelig kjenner, for da vet man vel også om det vil funke eller ei, hvis ikke er det stor risiko for at det blir oppfattet som negativt.

__________________
Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem. John Churton Collins
Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-13, 13:10   #38
Acsa
Audacious
 
Acsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvis noen omtaler deg som "babe", oppfatter du det positivt eller negativt?

"Babe" satt sammen med et jobbrelatert ord er negativt, jeg synes det er nedlatende og en nedvurdering av jobben.

__________________
2001&2005
Acsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-13, 13:13   #39
Kirsebær
Guardian of the galaxy
 
Kirsebær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 22.546
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvis noen omtaler deg som "babe", oppfatter du det positivt eller negativt?

Jeg tror aldri noen har vurdert på noe som helst tidspunkt å kalle meg babe.
Jeg tror jeg er ganske langt unna det folk legger i det begrepet.

Hvis jeg omtaler ungdommer som babe, så betyr ofte det at de er litt i overkant jålete og kropsfikserte. Altså har det ganske negativ mening.
Om jeg omtaler voksne mennesker som babe, så betyr det gjerne bare at de er pene og freshe og slikt. Men jeg sier vel heller pen, fresh, stilig, vakker, sexy osv, enn babe, da.

__________________
~Maybe it's time to heal~
Kirsebær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-13, 13:18   #40
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvis noen omtaler deg som "babe", oppfatter du det positivt eller negativt?

Babe= jålete og kroppsfiksert og ganske sexy så det kommer an på om man synes dette er positivt eller negativt.

Babe+yrkestittel= utelukkende negativt. Omtrent like negativt som tilsvarende med kjerring bak, bare at det insinuerer dum og blond idstedenfor gammel og stygg.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:03.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no