Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

Nytt sete eller 5 år gammelt

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-11-06, 22:42   #1
Zip
I farta!!
 
Zip sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.500
Blogginnlegg: 59
Zip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de fleste
Standard

Nytt sete eller 5 år gammelt

Har begynt å tenke litt på vesle snuppa sitt neste sete. Hun bruker Akta autobaby nå. Vi har et cosmic sete etter storebror som vi trenkte å bruke. Det blir da nesten 5 år gammelt. Burde vel holde det?. Synes sikkerhet er viktig så kunne egentlig tenkt meg nytt men det er mye penger når vi egentlig har. Er det ny montering på disse?, synes jeg leste noe om det men vet ikke om det gjelder vårt som er litt eldre.
Leste og et sted at sete ikke burde være over 5 år gammelt, men synes egentlig det var kort tid.
Hva mener dere?

Zip er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-06, 22:43   #2
Myrsnipa
Pen. Så det så.
 
Myrsnipa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.525
Myrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nytt sete eller 5 år gammelt

Jeg ville absolutt kjøpt nytt, bare for å ha den "rette følelsen". Jeg tenker så mye "tenk om" og "hvis om atte, dersom atte".

__________________
Whatever Your Mind Can Conceive, and Believe, the Mind can Achieve- Napoleon Hill
Myrsnipa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-06, 22:58   #3
Zip
I farta!!
 
Zip sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.500
Blogginnlegg: 59
Zip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Nytt sete eller 5 år gammelt

Opprinnelig lagt inn av Myrsnipa, her.

Jeg ville absolutt kjøpt nytt, bare for å ha den "rette følelsen". Jeg tenker så mye "tenk om" og "hvis om atte, dersom atte".

Ja nemlig, tenker og grubler mye jeg og.

Kom gjerne med tips om hvilken type sete. Har god plass i bil

Zip er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-06, 08:45   #4
maribo
Alltid like optimist
 
maribo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Orkdal
Innlegg: 2.603
maribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Nytt sete eller 5 år gammelt

Forhandlerne sier noe helt annet enn feks Trygg Trafikk

Så lenge du har oppbevart setet riktig (ikke kaldt og fuktig) mener vel TT du kan bruke 10 år gamle seter, mens forhandlerne mener 4-6 år - for de vil jo såklart selge flest mulig seter

Vi bruker et 5,5 år gammelt HTS besafe til Ida - vet det er oppbevart riktig, og jeg føler meg trygg.

__________________
Maribo og 3 tuller(00, 02, 06)
maribo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-06, 08:50   #5
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.910
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nytt sete eller 5 år gammelt

Opprinnelig lagt inn av maribo, her.

Forhandlerne sier noe helt annet enn feks Trygg Trafikk

Så lenge du har oppbevart setet riktig (ikke kaldt og fuktig) mener vel TT du kan bruke 10 år gamle seter, mens forhandlerne mener 4-6 år - for de vil jo såklart selge flest mulig seter

Vi bruker et 5,5 år gammelt HTS besafe til Ida - vet det er oppbevart riktig, og jeg føler meg trygg.

Jeg leste 8 år på TT sine sider.

Jeg hadde kjøpt nytt, men så er jeg litt "sånn" av meg. Vi har ikke tatt vare på Mathias sitt babysete, for vi visste det kommer til å bli hvertfall 3 år til nestemann....

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-06, 08:50   #6
MissS
Like blid!
 
MissS sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.984
MissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Nytt sete eller 5 år gammelt

Vi kjøpte et nytt sete til lillebror. Cosmic setet fra 2003 står så ustødig når det er forovervendt. Jeg klarte ikke å stole på setet, så derfor fikk han et nytt. Hvis du stoler på setet kan du jo fint bruke det. Hvilken bil har du forresten? Mulig vi trenger større bil vi iogså

__________________
Damned if you do, damned if you don't.
MissS er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-06, 09:44   #7
Zip
I farta!!
 
Zip sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.500
Blogginnlegg: 59
Zip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Nytt sete eller 5 år gammelt

Opprinnelig lagt inn av Sannemor, her.

Vi kjøpte et nytt sete til lillebror. Cosmic setet fra 2003 står så ustødig når det er forovervendt. Jeg klarte ikke å stole på setet, så derfor fikk han et nytt. Hvis du stoler på setet kan du jo fint bruke det. Hvilken bil har du forresten? Mulig vi trenger større bil vi iogså

Nei jeg synes egentlig at det står litt ustødig men vi for prøve å montere det og se hva vi tror. Hvilket sete har dere til lillebror nå?.

Vi har en VW Sharan nå, helt super bil. Kjempegod plass, høy og god .
Også har vi 4hjulstrekk på den. Er to integrerte barneseter og, så trenger bare sete til Frida som sitter i midten.
Har også to ekstra seter vi kan sette i helt baki hvis det trengs

Akkurat slik har vi bare at vår er sølv farget og har integrerte barneseter

http://www.finn.no/finn/car/object?f...65&pos=3&tot=6

Zip er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-06, 10:06   #8
MissS
Like blid!
 
MissS sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.984
MissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Nytt sete eller 5 år gammelt

Opprinnelig lagt inn av Zip, her.

Nei jeg synes egentlig at det står litt ustødig men vi for prøve å montere det og se hva vi tror. Hvilket sete har dere til lillebror nå?.

Vi har en VW Sharan nå, helt super bil. Kjempegod plass, høy og god .
Også har vi 4hjulstrekk på den. Er to integrerte barneseter og, så trenger bare sete til Frida som sitter i midten.
Har også to ekstra seter vi kan sette i helt baki hvis det trengs

Akkurat slik har vi bare at vår er sølv farget og har integrerte barneseter

http://www.finn.no/finn/car/object?f...65&pos=3&tot=6


Den var fin! Sånn kunne jeg tenkt meg. Jeg må vise den til mannen. Vi har et HTS sete til lillebror. Tror det er Izi, men det kan kun stå forovervendt. Tror HTS Izi Kid kan stå begge veier. Det er et kjempegodt sete som står som støpt inntil ryggen.

__________________
Damned if you do, damned if you don't.
MissS er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-06, 10:12   #9
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nytt sete eller 5 år gammelt

Trygg Trafikk anbefaler å bytte ut seter etter 8 år, så hvis dette er sete nr. 2, vil det kanskje ikke vare hele bruksperioden ut.

Vi får samme "dilemmaet" som dere, og vi kommer til å kjøpe et nytt sete. Det gamle setet har vi satt hos besteforeldrene på andre siden av landet og kommer til å bruke det som reservesete der.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-06, 10:22   #10
Zip
I farta!!
 
Zip sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.500
Blogginnlegg: 59
Zip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Nytt sete eller 5 år gammelt

Tror vi skal kikke på HTS ja, kanskje det er noe tilbud etterhvert

Zip er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-06, 10:32   #11
Mikkeline
Flax
 
Mikkeline sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 5.712
Mikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Nytt sete eller 5 år gammelt

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Trygg Trafikk anbefaler å bytte ut seter etter 8 år, så hvis dette er sete nr. 2, vil det kanskje ikke vare hele bruksperioden ut.

Vi får samme "dilemmaet" som dere, og vi kommer til å kjøpe et nytt sete. Det gamle setet har vi satt hos besteforeldrene på andre siden av landet og kommer til å bruke det som reservesete der.

Vi er også i samme situasjon og vil nok velge denne løsningen.

Mikkeline er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-06, 19:44   #12
Ibidelma
sporadisk
 
Ibidelma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bodø
Innlegg: 3.750
Ibidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Nytt sete eller 5 år gammelt

Ville kjøpt et av nyere dato

__________________
"Langt langt borte, mye lenger enn du tror"
06 08
Ibidelma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-06, 19:50   #13
Stillongs
Aktiv
 
Stillongs sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 203
Stillongs er litt kulStillongs er litt kul
Standard

Sv: Nytt sete eller 5 år gammelt

Opprinnelig lagt inn av maribo, her.

Forhandlerne sier noe helt annet enn feks Trygg Trafikk

Så lenge du har oppbevart setet riktig (ikke kaldt og fuktig) mener vel TT du kan bruke 10 år gamle seter, mens forhandlerne mener 4-6 år - for de vil jo såklart selge flest mulig seter

Vi bruker et 5,5 år gammelt HTS besafe til Ida - vet det er oppbevart riktig, og jeg føler meg trygg.

Men hva med et sete som har stått i bilen i all slags vær og alle årstider?

Stillongs er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-06, 20:39   #14
Stikka
...
 
Stikka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.284
Stikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Nytt sete eller 5 år gammelt

Svenskene sier 7-10 år på bilseter. Setet bør ikke være eldre enn 5 år når det tas i bruk, for å kunne brukes ut tiden.

Ny montering gjelder også for gammel modell av Cosmic. Det gjelder barn over 11 kg. Jeg har den gamle modellen, før XTP. Cosmic er veldig enkel å montere og står støtt i bilen. XTP er litt vanskligere å få til å stå støtt sies det.

Vi har Cosmic fra 2004. Kommer til å bruke det som ekstrasete til nestemann også, i 2008 en gang. Vi har fått isofix i bilen så vi skal ha Duologic som nr 2 sete til babyen. Hvis vi ikke hadde hatt isofix så hadde vi nok brukt Cosmic til nr 2 også.

Så hvis du ikke veldig gjerne vil kjøpe nytt sete så er det du har mer enn bra nok. Forutsatt at det er oppbevart riktig. Altså ingen fuktig kjeller eller garasje.

__________________
-------------------------------------------------------------
Hard work has a future payoff. Laziness pays off NOW
Stikka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-06, 20:44   #15
Honda
Type R ;)
 
Honda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nord
Innlegg: 8.453
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Nytt sete eller 5 år gammelt

Opprinnelig lagt inn av Zip, her.

Tror vi skal kikke på HTS ja, kanskje det er noe tilbud etterhvert

Det er tilbud på de setene nå i november.
Værtfall her på småtroll.Husker ikke hvilken kjede de hører til

Honda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-06, 20:45   #16
Isa
--
 
Isa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.041
Blogginnlegg: 1
Isa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Nytt sete eller 5 år gammelt

Spurte her om det samme for en stund siden og fikk samme svar som deg. Problemet er vel at vårt sete er oppbevart i en fuktig kjeller i en periode, så får vår del blir det nytt sete. I tillegg til at jeg synes det skal bli veldig kjekt med Isofix.

Isa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-06, 11:25   #17
Zip
I farta!!
 
Zip sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.500
Blogginnlegg: 59
Zip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Nytt sete eller 5 år gammelt

Vårt har stått i garasjen så vi for kikke litt på det.
Har Isofix i bilen nå regner jeg med men brukes det på HTS ixi Combi?

Zip er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-06, 11:36   #18
Stikka
...
 
Stikka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.284
Stikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Nytt sete eller 5 år gammelt

Opprinnelig lagt inn av Zip, her.

Vårt har stått i garasjen så vi for kikke litt på det.
Har Isofix i bilen nå regner jeg med men brukes det på HTS ixi Combi?

Kommer jo litt ann på hvordan garasjen er. Men det som er problemet, og som man ikker ser, er at plasten blir dårlig. Det merkes ikke før i en ev. kollisjon/bråbrems, hvor det blir stor belastning.

Combi kan ikke brukes med isofix, men Akta Graco Duologic kan. Et fint sete som kan brukes lenge og er enkelt å montere. Slipper forankringsseler, selv hvis du bare skal feste det med bilens belter. Isofix er absolutt å foretrekke hvis man har mulighet.

__________________
-------------------------------------------------------------
Hard work has a future payoff. Laziness pays off NOW
Stikka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-06, 11:51   #19
Zip
I farta!!
 
Zip sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.500
Blogginnlegg: 59
Zip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Nytt sete eller 5 år gammelt

Opprinnelig lagt inn av Stikka74, her.

Kommer jo litt ann på hvordan garasjen er. Men det som er problemet, og som man ikker ser, er at plasten blir dårlig. Det merkes ikke før i en ev. kollisjon/bråbrems, hvor det blir stor belastning.

Combi kan ikke brukes med isofix, men Akta Graco Duologic kan. Et fint sete som kan brukes lenge og er enkelt å montere. Slipper forankringsseler, selv hvis du bare skal feste det med bilens belter. Isofix er absolutt å foretrekke hvis man har mulighet.

Tusen takk for svar, må nok ut i butikkene og kikke litt
Synes Duologic er litt dyrt siden vi ikke skal bruke babydelen. Men skal se

Zip er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-06, 12:57   #20
Helle
Har glorien til vask.
 
Helle sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.696
Helle imponerer mange og er sikkert smartHelle imponerer mange og er sikkert smartHelle imponerer mange og er sikkert smartHelle imponerer mange og er sikkert smartHelle imponerer mange og er sikkert smartHelle imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Nytt sete eller 5 år gammelt

Anbefaler Maxi Cosi. Liker de setene bedre enn HTS sine.

Helle er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:55.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no