Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Emms hobbyhjørne

Dine beste vottestrikketips?

Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-10-23, 12:09   #1
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dine beste vottestrikketips?

Jeg er ikke så glad i knotestrikk, typisk smale ting som vrangborden rundt håndledd, sokker og votter. Men så har Solberg spinneri kommet med noen votter jeg har så lyst på, så kanskje jeg kan strikke et par votter allikevel? På trass?

Så hva er dine beste vottestrikketips? Jeg strikker ganske løst, så fem glatte pinner syns jeg er helt krise. Jeg syns også det er kjedelig å gjøre samme jobben to ganger. Votter på magic loop? Hvordan gjøre alt mindre knot?

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-23, 12:22   #2
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.004
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Dine beste vottestrikketips?

Jeg strikker alt på magic loop og eier ikke en eneste rettpinne – så det er tipset mitt.

Er det ensfarga strikk, kan jeg godt finne på å strikke to samtidig på samme loop, men hvis det er flere farger, blir det fort mange tråder å holde orden i.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-23, 12:28   #3
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.873
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Dine beste vottestrikketips?

Jeg bruker to korte rundpinner i stedet for strømpepinner, synes det fungerer veldig mye bedre på alt fra både smale vrangborder og tomler.

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-23, 12:51   #4
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dine beste vottestrikketips?

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

Jeg strikker alt på magic loop og eier ikke en eneste rettpinne – så det er tipset mitt.

Er det ensfarga strikk, kan jeg godt finne på å strikke to samtidig på samme loop, men hvis det er flere farger, blir det fort mange tråder å holde orden i.

Nei, det er mønster. Men ikke mer enn to om gangen, så fire nøster.


Men bare seeeee, så fiiiiiineeeeee:
https://solbergspinderi.no/produkt/s...alternativ-14/

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-23, 13:01   #5
celebelen
Dragedytteren
 
celebelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Innlegg: 5.601
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Dine beste vottestrikketips?

Magic loop eller Addi CraSyTrio/HiyaHiya Flyers.

__________________
Det jeg mangler i tålmodighet, tar jeg igjen i temperament.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-23, 13:06   #6
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dine beste vottestrikketips?

Ok, det siste der må du utdype.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-23, 13:14   #7
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.985
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dine beste vottestrikketips?

Jeg har helt sluttet med rettpinner, og sverger til magic loop. Når det er flere farger, så strikker jeg en vott om gangen.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-23, 13:29   #8
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.476
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dine beste vottestrikketips?

Votter strikker jeg utelukkende med magic loop, noe annet er helt utenkelig.

Crazy trio-pinner er et alternativ, men jeg ble aldri komfortabel med det. Det er et sett med tre pinner, som er en slags hybrid mellom settpinner (rettpinner) og rundpinner. Du kan se dem in action her:


(Kilde: youtube.com)

__________________
Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem. John Churton Collins
Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-23, 13:35   #9
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.826
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dine beste vottestrikketips?

Kan noen forklare hva magic loop er? Jeg har hørt om det, men får liksom ikke taket på det. Jeg strikker mye, men det har jeg aldri prøvd meg på.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-23, 13:58   #10
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dine beste vottestrikketips?

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Kan noen forklare hva magic loop er? Jeg har hørt om det, men får liksom ikke taket på det. Jeg strikker mye, men det har jeg aldri prøvd meg på.

Det høres mer mystisk (magisk) ut enn det er: du strikker alt på én rundpinne. F.eks. to ermer. Du må tenke litt ekstra når du legger opp for at du skal kunne strikke i en evig loop (åttetall) med to ulike strikketøy, men etter det går det av seg selv. Jeg syns ofte det er lettere å strikke vrangborden hver for seg, og deretter sette dem sammen på samme pinne. For jeg syns nesten alle som skal forklare det gjør det mer komplisert enn det er.

https://www.knitfreedom.com/blog/limitless-cast-on/

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-23, 14:02   #11
Shun
Er fornøyd
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 1.237
Shun er populærShun er populærShun er populærShun er populærShun er populær
Standard

Sv: Dine beste vottestrikketips?

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Kan noen forklare hva magic loop er? Jeg har hørt om det, men får liksom ikke taket på det. Jeg strikker mye, men det har jeg aldri prøvd meg på.


(Kilde: youtube.com)

Shun er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-23, 14:04   #12
Shun
Er fornøyd
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 1.237
Shun er populærShun er populærShun er populærShun er populærShun er populær
Standard

Sv: Dine beste vottestrikketips?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Så hva er dine beste vottestrikketips? Jeg strikker ganske løst, så fem glatte pinner syns jeg er helt krise. Jeg syns også det er kjedelig å gjøre samme jobben to ganger. Votter på magic loop? Hvordan gjøre alt mindre knot?

Mitt hemmelige triks med strømpepinnestrikking er å bare bruke fire pinner - tre å ha maskene på, og én til å strikke med.
Det er mye mindre fikling på den måten.

Shun er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-23, 14:30   #13
Appelsin
Søt og rar
 
Appelsin sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Innlegg: 10.649
Blogginnlegg: 260
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Dine beste vottestrikketips?

Jeg bruker to rundpinner på votter - en foran og en bak, på en måte. Det fungerer veldig bra for meg, lengden på runpinnene har ikke betydning, så det er ganske fleksibelt system også.

__________________
2012, 2007 og 2004
Appelsin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-23, 14:30   #14
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.562
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dine beste vottestrikketips?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Det høres mer mystisk (magisk) ut enn det er: du strikker alt på én rundpinne. F.eks. to ermer. Du må tenke litt ekstra når du legger opp for at du skal kunne strikke i en evig loop (åttetall) med to ulike strikketøy, men etter det går det av seg selv. Jeg syns ofte det er lettere å strikke vrangborden hver for seg, og deretter sette dem sammen på samme pinne. For jeg syns nesten alle som skal forklare det gjør det mer komplisert enn det er.

https://www.knitfreedom.com/blog/limitless-cast-on/

Ville lært meg magic loop med ett arbeid først, men ellers ja. Jeg foretrekker å strikke begge vottene samtidig, men har aldri strikket noe med så mye mønster. Er enig i at de var utrolig fine!!

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-23, 14:33   #15
Appelsin
Søt og rar
 
Appelsin sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Innlegg: 10.649
Blogginnlegg: 260
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Dine beste vottestrikketips?

Jeg har vurdert å strikke de vottene, superfine! Og kun en farge per runde, det er fiffig
De ligner litt på mitt favorittvottemønster, https://www.ravelry.com/patterns/library/astrid-12

__________________
2012, 2007 og 2004
Appelsin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-23, 14:46   #16
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dine beste vottestrikketips?

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Ville lært meg magic loop med ett arbeid først, men ellers ja. Jeg foretrekker å strikke begge vottene samtidig, men har aldri strikket noe med så mye mønster. Er enig i at de var utrolig fine!!

Ikke sant?

Magic loop på ett arbeid er ikke noe å lære syns jeg, det er jo bare å bruke en for stor rundpinne og trekke i den, liksom. Jeg skjønte aldri hva folk mente var så revolusjonerende med det. Det er noe jeg har gjort i alle år, spesielt for å slippe strømpepinner. Det var først da jeg skjønte at jeg kunne strikke to runde ting samtidig at jeg syns det var revolusjonerende. Det er jo SÅ kjedelig å strikke dem hver for seg.

Opprinnelig lagt inn av Appelsin, her.

Jeg har vurdert å strikke de vottene, superfine! Og kun en farge per runde, det er fiffig
De ligner litt på mitt favorittvottemønster, https://www.ravelry.com/patterns/library/astrid-12

Hopper man over en og en farge da, eller? Det er jo to ulike på samme rad.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-23, 14:49   #17
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.562
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dine beste vottestrikketips?

Hvis det ikke var noe å lære, var du sikkert flink til å strikke fra før. Jeg har mange ganger vridd arbeidet slik at det går i en loop. Men nå har jeg fått teken på det og er enig i at den store gevinsten kommer når man strikker to arbeider samtidig. Jeg har dog traumer etter å ha forsøkt å strikke votter i tekstil-timen på barneskolen og strømpepinnene fat ut hele tiden. Uten magic loop hadde jeg ikke vært en som strikker.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-23, 15:12   #18
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dine beste vottestrikketips?

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Hvis det ikke var noe å lære, var du sikkert flink til å strikke fra før. Jeg har mange ganger vridd arbeidet slik at det går i en loop. Men nå har jeg fått teken på det og er enig i at den store gevinsten kommer når man strikker to arbeider samtidig. Jeg har dog traumer etter å ha forsøkt å strikke votter i tekstil-timen på barneskolen og strømpepinnene fat ut hele tiden. Uten magic loop hadde jeg ikke vært en som strikker.

Vridning syns jeg man må passe på på enhver rundpinne, så det var ikke så stor forskjell. Ikke flink til å strikke, men har strikket sporadisk fra barnsben, så noe sitter jo i.

Og om jeg ikke har traumer av strømpepinner som faller ut, så hverfall enorm irritasjon og helt klart hovedgrunnen til at jeg ikke ORKER sånn småstrikk. Også er moren min helt vilt god på det, så det har ikke vært noe behov for meg å lære. ALL min strikking har kommet av trass. Jeg vil ha det og ingen vil strikke det til meg.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-23, 15:42   #19
Nada
Svada
 
Nada sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Innlegg: 1.553
Nada er populærNada er populærNada er populærNada er populær
Standard

Sv: Dine beste vottestrikketips?

Jeg strikker med fem pinner, men de må være av tre. De av metall er jo helt forferdelig glatte og glir ut hele tiden. Har vel ingen triks eller tips, men votter er jo så smått at det går jo veldig raskt, så dette får du til!

__________________
Nada er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-23, 17:17   #20
Appelsin
Søt og rar
 
Appelsin sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Innlegg: 10.649
Blogginnlegg: 260
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Dine beste vottestrikketips?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Ikke sant?

Hopper man over en og en farge da, eller? Det er jo to ulike på samme rad.

Beklager, jeg mente to. Det er tre farger, men bare to på hver runde.

__________________
2012, 2007 og 2004
Appelsin er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:51.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no