Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Oppbevaring av butterdeigs-kaker

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-09-15, 20:22   #1
Njulaif
Endelig mamma
 
Njulaif sin avatar
 
Medlem siden: May 2012
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.828
Njulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt likt
Standard

Oppbevaring av butterdeigs-kaker

Hei

Jeg vurderer å lage noe som heter butterdeigskister til et større familieselskap på søndag. Dette er da kister av butterdeig som jeg skal fylle med vaniljekrem og frukt/bær. Det jeg lurer på, er om man kan lage selve butterdeigskistene på forhånd (og da mener jeg feks dagen før) og oppbevare de til de skal monteres og spises? Og hvordan oppbevarer jeg dem i så fall best mulig?

Og ang den kremen: tror dere det blir best med bare vaniljekrem og vaniljekrem blandet med pisket kremfløte? Eller kanskje droppe hele vaniljekremen og heller bruke pisket kremfløte og lemoncurd? Og skal da kremen og lemoncurden blandes, eller legges lagvis? Ja, hva tenker dere?

__________________
Njulaif er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-15, 21:18   #2
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.175
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Oppbevaring av butterdeigs-kaker

Oppbevaring går helt fint, men la de stå knusktørt, altså ikke et sted der det kan tenkes å slå fukt.
Du kan enten legge de i metallboks eller oppbevare de på rist med et kjøkkenhåndkle over.
Dersom de er i underkant stekt kan du oppleve at de blir litt lite spenstig dagen derpå da er det bare å hive de i ovnen på 225 grader i et par minutter så finner de sin sprøhet igjen.

Skal det være noe annet enn krem/vaniljekrem/curd i, f. eks bær eller frukt?
Jeg synes det er digg med vaniljekrem/pisket krem i blanding, friske bær og ringle curd på toppen.
More is mor, liksom.

__________________
I'm happy, hope you're happy too
Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-15, 21:24   #3
Njulaif
Endelig mamma
 
Njulaif sin avatar
 
Medlem siden: May 2012
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.828
Njulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt likt
Standard

Sv: Oppbevaring av butterdeigs-kaker

Ja, absolutt bær og/eller frukt også ja. Hvis ikke blir det jo veldig kjedelig, både smaksmessig og utseendemessig.

Alle tre høres veldig digg ut ja. Kanskje jeg rett og slett går for det.

Har også begynt å tenke på å lage Sarah Bernard. Enten i stedet for, eller i tillegg til disse butterdeigskistene. Det kommer an på om det er noen andre som skal lage noe.

Og takk for tips ang oppbevaring av butterdeigskistene.

__________________
Njulaif er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-15, 21:51   #4
Taien
lettere utlada
 
Taien sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Innlegg: 8.031
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Oppbevaring av butterdeigs-kaker

Kan jeg spør om hvordan du lager de kistene?
Jeg skal lage kaker til søndag, og trenger inspirasjon.

__________________
Tvillinggutter 2010
Taien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-15, 22:00   #5
Njulaif
Endelig mamma
 
Njulaif sin avatar
 
Medlem siden: May 2012
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.828
Njulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt likt
Standard

Sv: Oppbevaring av butterdeigs-kaker

Jeg har ikke prøvd å lage dem før, men fant oppskriften i Sverre Sætres "Den store kakeboka".

Han sier det er helt greit å bruke kjøpe-butterdeig, så det har jeg tenkt å gjøre.
For å lage selve kistene sier han følgende:
Forvarm ovnen til 170 grader. Kjevle butterdeigsleivene (oppskriften sier 2 leiver, slik at det blir 4 kister) på melet bord til de er 1/2 cm tykke. Del hver leiv i to firkanter. Skjær ut midten av firkantene, slik at du får fire kvadratiske rammer av butterdeig der selve kantene i fammen er ca. 1 cm brede.
Ta firkantene som du har skåret ut, og kjevle dem så de blir like store som yttersiden av rammene. Dette skal bli bunnen i butterdeigskistene. Prikk bunnene med en gaffel, slik at de ikke hever for mye. Pensle bunnene med egg og legg så rammene på bunnene. Stek kistene slik at rammene hever seg og blir gyldne. Ca 25 minutter. Avkjøles.

__________________
Njulaif er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-15, 22:09   #6
Taien
lettere utlada
 
Taien sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Innlegg: 8.031
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Oppbevaring av butterdeigs-kaker

Høres absolutt mulig ut, til og med for meg.

__________________
Tvillinggutter 2010
Taien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-15, 22:11   #7
Njulaif
Endelig mamma
 
Njulaif sin avatar
 
Medlem siden: May 2012
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.828
Njulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt likt
Standard

Sv: Oppbevaring av butterdeigs-kaker

Opprinnelig lagt inn av Taien, her.

Høres absolutt mulig ut, til og med for meg.

Det er så vidt det er det for meg. Jeg er nemlig helt håpløst dårlig på å kjevle, men jeg er optimistisk likevel. Det er uansett en tilgivende gjeng som evt skal spise dem.

__________________
Njulaif er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-15, 07:52   #8
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.175
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Oppbevaring av butterdeigs-kaker

Jeg gjør det på et litt enklere måte;
Kjevler ikke, men deler en butterdeigsplate i 3.
På hver plate lager jeg et dypt riss (men ikke helt ned til underlaget) som en ramme, prikker og steker.
Når de er ferdig stekte er det bare å løsne lokket med en spiss kniv.
Ca slik
http://www.godt.no/#!/oppskrift/301/...tterdeigskiste

__________________
I'm happy, hope you're happy too
Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-15, 18:04   #9
Njulaif
Endelig mamma
 
Njulaif sin avatar
 
Medlem siden: May 2012
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.828
Njulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt likt
Standard

Sv: Oppbevaring av butterdeigs-kaker

Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.

Jeg gjør det på et litt enklere måte;
Kjevler ikke, men deler en butterdeigsplate i 3.
På hver plate lager jeg et dypt riss (men ikke helt ned til underlaget) som en ramme, prikker og steker.
Når de er ferdig stekte er det bare å løsne lokket med en spiss kniv.
Ca slik
http://www.godt.no/#!/oppskrift/301/...tterdeigskiste


MYE enklere! Og ikke minst: ingen kjevling! Jeg er solgt!.

__________________
Njulaif er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-15, 18:06   #10
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.837
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Oppbevaring av butterdeigs-kaker

Opprinnelig lagt inn av Njulaif, her.

MYE enklere! Og ikke minst: ingen kjevling! Jeg er solgt!.

Nextlife er selveste kjøkkengudinnen.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-15, 18:37   #11
Njulaif
Endelig mamma
 
Njulaif sin avatar
 
Medlem siden: May 2012
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.828
Njulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt likt
Standard

Sv: Oppbevaring av butterdeigs-kaker

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Nextlife er selveste kjøkkengudinnen.


__________________
Njulaif er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:09.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no