Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Rundtur på vestlandet?

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-07-20, 00:06   #1
Normy
Superduperaktiv
 
Normy sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2016
Hvor: Oslo
Innlegg: 629
Normy er litt kulNormy er litt kulNormy er litt kul
Standard

Rundtur på vestlandet?

Vi har planer om en liten rundtur på vestlandet, med start fra Gudbrandsdalen. Hadde tenkt 3-4 overnattinger, med 2-5 timers kjøring hver dag. Litt av hensikten er at gutta skal gå øvelseskjørt en del. Spørsmålet er litt hvor det er fint å dra? Jeg lurte litt på Kristiansund-Molde-Geiranger, men er usikker pga ferjekøene. Noen som vet om det er lange køer der om dagen? Eller som har gode tips til andre ruter? Vi trenger steder vi kan overnatte, og jeg ser at sånn som Geiranger egentlig kan by på litt utfordringer i så henseende. Er derfor veldig glad for tips litt utenfor allfarvei 😊

Normy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-07-20, 00:30   #2
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.094
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rundtur på vestlandet?

Vi har kjørt Bergen, Florø, Stryn, Geiranger, Ålesund nå i sommer. Jeg har ingen tips, bortsett fra at du tenker deg godt om ang. øvelseskjøring. Det var mye trafikk på veiene, mange sjåfører som ikke er vant til verken langkjøring eller smale vestlandsveier og mange som tydelig kjørte med bobil og campingvogn for første gang. Det var helt uaktuelt for oss å la yngste øvelseskjøre med så mange idioter på veiene.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-07-20, 00:46   #3
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.389
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rundtur på vestlandet?

Vi kjørte Oslo-Valldal-Trollstigen-Ålesund-Geiranger-Gamle Strynfjell-Lom-Oslo forrige uke. Jeg syns ikke det var ekstremt mye trafikk sammenliknet med vanlige somre, vi kjørte aldri i kø, og kjørte rett på ferga mellom Linge og Eidsdal på vei til Geiranger. Men det var mange bobiler. Ingen turistbusser da, det var en fordel.

Jeg syns det var virkelig nydelig i Rondane (vi kjørte fra Ringebu over Venafjell til Volldal), og lite trafikk. I Volldal leide vi en hytte på Airbnb, og det var godt utgangspunkt for moskustur på Dovre. Derifra kjørte vi opp Romsdalen, også lite trafikk, men også helt skrekkelig vær. Mulig det gjorde at det var få som turte å kjøre Trollstigen. Nydelig å kjøre ned til Volldal, litt kjedelig derfra til Ålesund.

I Ålesund leide vi også Airbnb litt utenfor sentrum, veldig praktisk med gratis parkering. Besøkte sentrum, og Alnes fyr.

På vei ned kjørte vi over Geiranger og Gamle strynefjellsveg. Overnattet i Skjåk, på Pollfoss. Ganske gøyalt og kitschy. Nydelig kjøretur det også.

Jeg har ikke lest om lange fergekøer på vestlandet, bare i nord?

Jeg fant mange fine overnattingsteder på airbnb.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-07-20, 11:47   #4
Normy
Superduperaktiv
 
Normy sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2016
Hvor: Oslo
Innlegg: 629
Normy er litt kulNormy er litt kulNormy er litt kul
Standard

Sv: Rundtur på vestlandet?

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Vi har kjørt Bergen, Florø, Stryn, Geiranger, Ålesund nå i sommer. Jeg har ingen tips, bortsett fra at du tenker deg godt om ang. øvelseskjøring. Det var mye trafikk på veiene, mange sjåfører som ikke er vant til verken langkjøring eller smale vestlandsveier og mange som tydelig kjørte med bobil og campingvogn for første gang. Det var helt uaktuelt for oss å la yngste øvelseskjøre med så mange idioter på veiene.

De har kjørt mye og litt av poenget med turen er kjøretrening, men det er klart at det må være OK forhold. Det er litt derfor jeg lurer på hvor vi bør dra også. For trange veier med tullete bilister vil vi jo styre unna

Normy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-07-20, 12:06   #5
Normy
Superduperaktiv
 
Normy sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2016
Hvor: Oslo
Innlegg: 629
Normy er litt kulNormy er litt kulNormy er litt kul
Standard

Sv: Rundtur på vestlandet?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Vi kjørte Oslo-Valldal-Trollstigen-Ålesund-Geiranger-Gamle Strynfjell-Lom-Oslo forrige uke. Jeg syns ikke det var ekstremt mye trafikk sammenliknet med vanlige somre, vi kjørte aldri i kø, og kjørte rett på ferga mellom Linge og Eidsdal på vei til Geiranger. Men det var mange bobiler. Ingen turistbusser da, det var en fordel.

Jeg syns det var virkelig nydelig i Rondane (vi kjørte fra Ringebu over Venafjell til Volldal), og lite trafikk. I Volldal leide vi en hytte på Airbnb, og det var godt utgangspunkt for moskustur på Dovre. Derifra kjørte vi opp Romsdalen, også lite trafikk, men også helt skrekkelig vær. Mulig det gjorde at det var få som turte å kjøre Trollstigen. Nydelig å kjøre ned til Volldal, litt kjedelig derfra til Ålesund.

I Ålesund leide vi også Airbnb litt utenfor sentrum, veldig praktisk med gratis parkering. Besøkte sentrum, og Alnes fyr.

På vei ned kjørte vi over Geiranger og Gamle strynefjellsveg. Overnattet i Skjåk, på Pollfoss. Ganske gøyalt og kitschy. Nydelig kjøretur det også.

Jeg har ikke lest om lange fergekøer på vestlandet, bare i nord?

Jeg fant mange fine overnattingsteder på airbnb.

Takk! Dette hørtes ut som en veldig fin tur!

Normy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-07-20, 12:09   #6
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.390
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Rundtur på vestlandet?

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Vi har kjørt Bergen, Florø, Stryn, Geiranger, Ålesund nå i sommer. Jeg har ingen tips, bortsett fra at du tenker deg godt om ang. øvelseskjøring. Det var mye trafikk på veiene, mange sjåfører som ikke er vant til verken langkjøring eller smale vestlandsveier og mange som tydelig kjørte med bobil og campingvogn for første gang. Det var helt uaktuelt for oss å la yngste øvelseskjøre med så mange idioter på veiene.

Du kom meg i forkjøpet.

Hadde ikke drevet øvelseskjøring i disse turisttider.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-07-20, 12:32   #7
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.389
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rundtur på vestlandet?

Opprinnelig lagt inn av Normy, her.

Takk! Dette hørtes ut som en veldig fin tur!

Ja, det var det! Ser at jeg bønder Valldal og Folldal og har laget Volldal.

Vi var i Folldal mellom Rondane og Dovre, og der var det veldig lite trafikk. Jeg er enig i at det kan være skummelt med feriesjåfører, så man må jo bare se det an. Når vi kjørte var det verre med alle sauene.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-07-20, 12:38   #8
Normy
Superduperaktiv
 
Normy sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2016
Hvor: Oslo
Innlegg: 629
Normy er litt kulNormy er litt kulNormy er litt kul
Standard

Sv: Rundtur på vestlandet?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Ja, det var det! Ser at jeg bønder Valldal og Folldal og har laget Volldal.

Vi var i Folldal mellom Rondane og Dovre, og der var det veldig lite trafikk. Jeg er enig i at det kan være skummelt med feriesjåfører, så man må jo bare se det an. Når vi kjørte var det verre med alle sauene.

Hehe, jeg antok det. Googlet Volldal, og fant ikke noen på strekningen. Folldal passet bedre inn.

At gutta skal øvelseskjøre betyr jo ikke at jeg er fritatt. De skal kun kjøre der jeg anser det som trygt.
Vi bor forøvrig midt i Oslo og den øvelseskjøringen vi bedriver til vanlig her er langt mer krevende enn den jeg har opplevd på landeveien rundt i Norge så langt i sommer.

Normy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-07-20, 12:57   #9
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.389
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rundtur på vestlandet?

Ja, hvordan man oppfatter trafikken i sommer avhenger jo veldig av hva man er vant til. Jeg kjører jo også mest i Oslo, og syns ikke ferietrafikken var ille. Det verste var locals som syns fartsgrenser er for pyser, og sauene som plutselig slappet av midt i veien bak en sving. Endel steder på Vestlandet slapp vi forbi folk som ville kjøre fortere enn oss, eller tok en pause når vi syns bobilene virret for mye.

Strekningen Oslo - Ringebu var mest trafikkert når vi reiste oppover, og Lom-Oslo på vei nedover.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-07-20, 13:10   #10
Syrinx
koko
 
Syrinx sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Innlegg: 9.028
Blogginnlegg: 39
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Sv: Rundtur på vestlandet?

Det er stort sett fine veier og lite trafikk rundtomkring her på Vestlandet/Sunnmøre.

Man kan fort regne med å stå over en ferge her og der, men de mest trafikkerte sambandene har flere avganger i timen. Kjedelig å vente, men ikke så stor krise.

__________________
Dårlige vitser har også livets rett.
Syrinx er aktiv nå   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:47.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no