Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Operasjon Dagsverk - boikott eller ei?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-11-18, 14:38   #21
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Operasjon Dagsverk - boikott eller ei?

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Israel skulle ALDRI vært opprettet, det er det dummeste verden noensinne har gjort. Det handler ikke om mitt syn på jøder eller israelere, men min mening som samfunnsengasjert historiker.


Jeg tror det var en politisk umulighet å ikke gjøre det, på det tidspunktet. Ikke bare pga "dårlig samvittighet" eller som kompensasjon etter holocaust, men pga konfliktlinjene i regionen og tusenvis av år med konflikt.Det var jo ikke sånn at det lå et fredelig lite land der som Israel bare tok.

Måten det ble gjort på, derimot, var håpløs og dømt til å mislykkes. Både at de grensene FN satte ikke ble tilstrekkelig beskyttet og den nye staten derfor ble angrepet gang på gang, men også at ytterliggående israelere ikke ble holdt i tømme, og fikk rom til å begynne den ekspansjonen de ønsket seg, med en gang. Og har fått fortsette siden. Men det er hverken første eller siste gang en nasjon har blitt "vedtatt" på mer eller mindre sviktende grunnlag.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-18, 14:43   #22
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Operasjon Dagsverk - boikott eller ei?

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Nybyggerpolitikken tjener ikke Israel til ære, absolutt ikke. Voldelige aksjoner, okkupere andres hus og land, kaste bestemødre og småbarn på gata, det er rett og slett brutalt og rått. Jeg har selv sett palestinske småbarn bli angrepet av voksne israelere på vei til skolen i Jerusalem og sett hvilken jobb White Helmets måtte gjøre hver dag for å forsøke å geleide disse barna trygt gjennom check pointene. Det er helt uakseptabelt! Og man er ikke antisemitt om man påpeker dette, bare så det er helt klart.

Ja, det er skrekkelig. Den religiøse, ytterliggående israelske ekstremismen har fått altfor stor plass og for mye handlingsrom i Israel. Den jevne israeler er veldig negative til dem.

Den generasjonen som vokser opp nå, både i Israel og i de palestinske områdene, har, som følge av den politikken som føres på begge sider, vokst opp uten å noen gang kjenne et vennlig menneske fra den andre siden. Unge palestinere har aldri møtt andre israelere enn aggressive soldater som skyter, fengsler og trakasserer, unge israelere har ikke møtt andre palestinere enn de som angriper dem, barna deres og setter gårdene deres i brann. Eller angriper deres skolebarn. For israelske skolebarn blir også beskutt og forsøkt bombet. Et vanlig oppdrag for unge soldater i militærtjeneste er å beskytte skolebusser. Det gjør noe med hvordan de siden møter palestinsk sivilbefolkning, åpenbart.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-18, 14:47   #23
Novla
Bør lage seg en tittel selv
 
Novla sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.899
Novla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt likt
Standard

Sv: Operasjon Dagsverk - boikott eller ei?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Uttalelsen var at Israel var en "steaming pile of sewage which needs to be properly disposed of" og jeg har sett flere politikere, inkludert norske SV-politikere som syns det er helt innafor (fra diverse FB-diskusjoner, jeg orker ikke å lete frem screendumps av det nå). Det er vanskelig å ikke lese den som at sewagen er israelerne. Hva skulle det ellers være?

Jeg kjenner at dersom man klarer å tolke den uttalelsen til å ikke være anti-semittisk, da faller jeg rett og slett av diskusjonen.

Jeg anbefaler igjen å lese den lange artikkelen jeg lenker til over, og intervjuet med Amos Oz. Og bøkene hans, spesielt "En fortelling om kjærlighet og mørke".

Jeg sier ikke at det er et ok utsagn å bruke, eller uttaler meg om hvorvidt det er anti-semittisk eller ikke, men ville påpeke det rent faktiske forhold at uttalelsen ikke stammer fra Labour-politikere som du hevdet, men altså fra en jødisk gruppe. Så kan man sikkert diskutere hvorvidt man kan være jøde og samtidig antisemitt - mulig anti-sionist er et bedre uttrykk i akkurat denne sammenhengen?

__________________
Småen 2010, Knøttet 2013
Novla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-18, 14:48   #24
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Operasjon Dagsverk - boikott eller ei?

Nei, det er sant, der var jeg for kjapp.

Uttalelsen stammet fra en ytterliggående gruppe som han Corbyn besøkte, men i etterkant har det blitt forsvart som både innafor og ikke-antisemittisk.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-18, 14:49   #25
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Operasjon Dagsverk - boikott eller ei?

For skille mellom anti-sionist og antisemitt anbefaler jeg igjen mine tidligere delte artikler.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-18, 15:02   #26
Sir Limpalot
Det kan alltid bli verre.
 
Sir Limpalot sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Hvor: Akershus
Innlegg: 1.242
Sir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Operasjon Dagsverk - boikott eller ei?

Enhver kritikk av Israel == jødehat i følge MIFF
MIFF virker å stå for "Mot Islam For Faen!" og er en organisasjon jeg tar like seriøst som HRS og SIAN, at Fremskrittspartiets ungdom mener Israel bør ha frikort til å okkupere hva de vil og drepe alle som protesterer er ikke noe nytt.
Begge disse oppfordringene til boikott er for meg en god indikasjon på at dagens OD-aksjon bør støttes.

__________________
“There is a rumour going around that I have found God. I think this is unlikely because I have enough difficulty finding my keys, and there is empirical evidence that they exist.”
Sir Limpalot er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-18, 15:07   #27
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.080
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Operasjon Dagsverk - boikott eller ei?

Opprinnelig lagt inn av Minerva, her.

Jeg synes man skal kunne klare å ta OD-dagen for det det er, uten å blande politikk i alt. Det at unge mennesker vier et dagsverk for å hjelpe andre unge mennesker i verden, det er positivt. Det finnes alltid to sider i en sak. Her er det positivt engasjement det handler om. Det bør man støtte, uansett, synes jeg.

Jeg er veldig enig i denne biten.

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-18, 15:53   #28
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.857
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Operasjon Dagsverk - boikott eller ei?

MIFF sitt frenetiske forsvar av alt staten Israel foretar seg og demonisering av alt palestinere foretar seg bidro til at jeg var ekstra gavmild mot OD-ungdommene i dag.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-18, 16:12   #29
Galathea
Bør lage seg en tittel selv
 
Galathea sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 1.797
Galathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Operasjon Dagsverk - boikott eller ei?

Mulig at jeg definerer antisemittisme feil, men jeg trodde det gikk på jødisk etnisitet/religion, og ikke Israel som sådan? Å snakke dritt om Israel, uansett hvor stygt og useriøst det er, faller vel ikke under dette begrepet?

Wikipedia: Antisemittisme er fordommer mot, hat mot eller diskriminering av jøder som en etnisk eller religiøs folkegruppe.En person som hevder slike holdninger er kalt for en antisemitt. Antisemittisme er forstått som en form for rasisme.

Om man snakker stygt om regimet i Saudi Arabia, eller til og med slenger usaklig dritt, som man jo ganske ofte kan bli frista til, er man ikke dermed anti-arabisk.


Sist redigert av Galathea : 01-11-18 kl 18:43.
Galathea er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-18, 20:20   #30
Normy
Superduperaktiv
 
Normy sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2016
Hvor: Oslo
Innlegg: 629
Normy er litt kulNormy er litt kulNormy er litt kul
Standard

Sv: Operasjon Dagsverk - boikott eller ei?

Synes ingenting om boikott av ungdoms engasjement for humanitært arbeid.

Normy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-18, 23:36   #31
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Operasjon Dagsverk - boikott eller ei?

Opprinnelig lagt inn av Galathea, her.

Mulig at jeg definerer antisemittisme feil, men jeg trodde det gikk på jødisk etnisitet/religion, og ikke Israel som sådan? Å snakke dritt om Israel, uansett hvor stygt og useriøst det er, faller vel ikke under dette begrepet?

Wikipedia: Antisemittisme er fordommer mot, hat mot eller diskriminering av jøder som en etnisk eller religiøs folkegruppe.En person som hevder slike holdninger er kalt for en antisemitt. Antisemittisme er forstått som en form for rasisme.

Om man snakker stygt om regimet i Saudi Arabia, eller til og med slenger usaklig dritt, som man jo ganske ofte kan bli frista til, er man ikke dermed anti-arabisk.

Amos oz forklarer det godt (se lenke over). Det er mye kritikk mot mange regimer i verden, mange som begår langt verre ovegrep enn Israel. 3 millioner mennesker trues i Jemen, sånn i Saudi-Arabia sitt tilfelle. Likevel er rundt (mer enn?) halvparten av resolusjonene rettet mot land fra FN rettet mot Israel. I konkurranse mot saudi-Arabia, Russland, Kina (!!), Zimbabwe, Venezuela... Og ingen av disse andre møter krav om at fordi de gjør så mye galt så skal de opphøre å eksistere som stat. Ikke engang saudi-Arabia. (Som man kan diskutere om egentlig er en stat en gang, eller om det er et stykke privat eiendom drevet av slaver). Der står Israel i en særstilling og defor kan man ikke sette noe rent skille mellom antisemittisme og antisionisme.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-18, 23:44   #32
Sir Limpalot
Det kan alltid bli verre.
 
Sir Limpalot sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Hvor: Akershus
Innlegg: 1.242
Sir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Operasjon Dagsverk - boikott eller ei?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Der står Israel i en særstilling og defor kan man ikke sette noe rent skille mellom antisemittisme og antisionisme.

Det kan jo henge litt sammen med hvordan Israel ønsker å fremstå og hva som forventes av et moderne demokrati.
Jeg har ikke noe som helst mot jøder (utover den lett undrende holdningen jeg har til alle religiøse), men jeg har ganske mye imot Israels politikk.
Å bruke det faktum at det finnes antisemitter for å stilne kritikken av Israel tror jeg ikke er noen langsiktig god strategi for å bekjempe antisemittisme, for å si det litt forsiktig.

__________________
“There is a rumour going around that I have found God. I think this is unlikely because I have enough difficulty finding my keys, and there is empirical evidence that they exist.”
Sir Limpalot er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-18, 23:48   #33
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Operasjon Dagsverk - boikott eller ei?

Det er veldig veldig legitimt å kritisere Israels politikk, og stille høyere krav til dem, som et demokratisk land med ytringsfrihet og rettsstat og hvahardu.

Det er ikke legitimt å si at politikken deres betyr at de ikke bør få eksistere som nasjon, om man ikke samtidig stiller samme ultimatum til andre nasjoner.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-18, 23:56   #34
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.371
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Operasjon Dagsverk - boikott eller ei?

Opprinnelig lagt inn av Minerva, her.

Jeg synes man skal kunne klare å ta OD-dagen for det det er, uten å blande politikk i alt. Det at unge mennesker vier et dagsverk for å hjelpe andre unge mennesker i verden, det er positivt. Det finnes alltid to sider i en sak. Her er det positivt engasjement det handler om. Det bør man støtte, uansett, synes jeg.

Som det står i info fra OD:

Fullstendig enig. Jeg mener også at staten Israel aldri skulle vært opprettet, men det er ikke fordi jeg "hater jøder." Det handler bare om det totalt absurde i å opprette en egen stat midt i en annen stat, fordi Gud har sagt det. Hvis jødisk ungdom hadde levd i flyktningeleirer hele livet uten tilgang på skolegang, ville jeg støttet prosjekt opprettet for å hjelpe dem. Hvordan noen klarer å få OD-dagen som samler inn penger til de som lider mest i denne konflikten er beyond me. Jeg registrere med fascinasjon hvordan folk klarer å gå bananas i kommentarfeltene pga. OD-dagen.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-11-18, 00:00   #35
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Operasjon Dagsverk - boikott eller ei?

Eh, det var ikke slik staten Israel ble opprettet. Herre, hva lærer man på skolen for tiden?!

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-11-18, 00:22   #36
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.371
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Operasjon Dagsverk - boikott eller ei?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Eh, det var ikke slik staten Israel ble opprettet. Herre, hva lærer man på skolen for tiden?!

Jeg tok selvsagt en short cut, men grunnen til at hele greia er et minefelt er jo nært knyttet til at jødene er Guds utvalgte folk som har blitt lovet å kunne vende hjem. De jeg kjenner som raser over OD-dagen, har klokketro på den bibelske biten av historien, mer enn noe annet, og tar det altså som en personlig fornærmelse når noen ytrer sympati med palestinerne på noen som helst måte. Men, ja, jeg kjenner til hele historien om hvordan staten Israel ble opprettet, hvis du lurte på det. Underviser ikke i det, da, og det tror jeg vi alle skal være glade for. Jeg vet ikke om jeg hadde klart å holde meg helt nøytral, og det er ikke fordi jeg hater/liker den ene gruppen mer enn den andre.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-11-18, 09:21   #37
Darth
En, av to-tre
 
Darth sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 5.082
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Sv: Operasjon Dagsverk - boikott eller ei?

Opprinnelig lagt inn av Normy, her.

Synes ingenting om boikott av ungdoms engasjement for humanitært arbeid.

Enig!

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-11-18, 09:42   #38
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.770
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Operasjon Dagsverk - boikott eller ei?

Jeg syns ikke man skal boikotte ungdommers engasjement, men jeg er litt usikker på hvor klokt det var å velge nettopp dette prosjektet til årets OD-prosjekt.

Og så lurer jeg litt på hva alle dere som mener at staten Israel aldri skulle vært opprettet tenker man skal gjøre med situasjonen nå? Å avvikle en stat som har eksistert i 70 år (uten en skikkelig krig først) kommer jo ikke til å skje. Jeg tror heller ikke problemet var opprettelsen av staten, men at tilstrømmingen av Øst-Europeiske jøder (ca. 1 million mennesker i løpet av få år) førte et et kjempeproblem ift bosetting, som igjen førte til at bosettingene på Vestbredden, som var alt annet enn kloke.

Jeg er ikke alltid enig i de ekstreme virkemidlene som benyttes mot Palestinerne. Samtidig er det en grunn til at virkemidlene blir så ekstreme, nemlig at det er mange Palestinere som er villige til å ofre sitt eget liv for å kvitte seg med en haug med sivile i samme slengen. I en periode var kafé- og bussbomber et kjempeproblem. Og da valgte myndigheten å gjøre det de mente var nødvendige for å beskytte sivilbefolkningen, og brukte virkemidler som gikk enda mer ut over de som forårsaket at de måtte innføres. Jeg bodde der på 80-tallet, da det var mye roligere, og bedre stemning mellom arabere og jøder, og vi hadde likevel en rekke tiltak som aldri har vært nødvendig i Norge. Jeg hadde streng beskjed om å ikke bevege meg utenfor veier, inn på friområder, for der kunne det være "skitne" bomber. Fremmede leker skulle aldri plukkes opp - de kunne være bomber. Vi hadde vakter, bevæpnet med maskinpistoler, som holdt vakt ved inngangen til skolen min (det er en grunn til at jeg er overraskene læx når jeg ser bevæpnet politi). Vi hadde jevnlige bombeøvelser, og øvde på terrorsituasjoner. Og dette var i en rolig situasjon. På 90-tallet, før muren, var det soldater med maskinpistoler over alt, det var bevoktede veisperringer og veskekontroller inn på kjøpesentre og restauranter. Det var krig uten at det var krig. Så jeg skjønner at de trengte å trygge sivilbefolkningen.

Det er ikke slik at væpna revolusjon alltid fører til at man vinner. Innimellom taper man bare enda mer.

Som en liten digresjon kan jeg bruke en av gatene i nabolaget som eksempel. Vi kan kalle den Lykkegaten. De som bodde i Lykkegaten ønsket at den skulle bli enveiskjørt, og at nabogaten - som er enveiskjørt - skulle ta hele belastningen med trafikken den ene veien, mens Lykkegaten skulle ta trafikken den andre veien. Det syns kommunen var en dårlig idé, av flere grunner det tar for lang tid å gå inn i her. De som bodde i Lykkegaten bestemte seg for å aksjonere mot dette, og alle parkerte derfor konsekvent i gaten, slik at det sto en uavbrutt rekke biler på hele den ene siden av gaten. Det ble så og si umulig for to busser å møte hverandre, og ganske kronglete for to biler å passere hverandre. Dette resulterte i parkeringsforbud på begge sider av gaten, ikke enveiskjøring. Hvilket betyr at det plutselig ble mye mer kronglete å få besøk, siden det ikke lenger finnes gateparkering. Så nå er situasjonen at Lykkegaten verken har gateparkering eller enveiskjøring. På grunn av aksjonen deres.

Poenget mitt er at Palestinernes reaksjoner på den Israelske maktutøvelsen er så veldig følelsestyrt, og bærer preg av at de rett og slett ikke ønsker å finne en fredelig, felles løsning. Men derimot er villige til å bruke midler som overhodet ikke tjener til å løse problemet. Det fører bare til mer konflikt, og enda kjipere livsvilkår også for den delen av den Palestinske befolkningen som ikke ønsker å være i konflikt. Og det fører til en generell mistro mot arabere generelt og palestinere spesielt i den jødiske delen av befolkningen. Fordi de har vokst opp med en forståelse av at alle arabere egentlig ønsker dem døde. Jeg tror ikke det er mulig å skjønne hvor mye hat jøder utsettes for, omtrent daglig. Og de er fritt vilt, virker det som. Fra utrolig mange grupperinger. Helt uavhengig av om de er Israelere eller ikke.


Sist redigert av Gaia : 02-11-18 kl 09:57.
Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-11-18, 10:40   #39
Sir Limpalot
Det kan alltid bli verre.
 
Sir Limpalot sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Hvor: Akershus
Innlegg: 1.242
Sir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Operasjon Dagsverk - boikott eller ei?

Israel okkuperer stadig nytt land, men du mener det er spesielt palestinerne som ikke vil ha en fredelig løsning?
Det synes jeg er en veldig merkelig konklusjon.

__________________
“There is a rumour going around that I have found God. I think this is unlikely because I have enough difficulty finding my keys, and there is empirical evidence that they exist.”
Sir Limpalot er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-11-18, 10:44   #40
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.283
Blogginnlegg: 1261
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Operasjon Dagsverk - boikott eller ei?

Hvilke av de ekstreme virkemidlene ER du enig i da, Gaia?

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:20.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no