Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Din aller første bok!!

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-09-06, 10:24   #21
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

En bok som jeg husker vi hadde da jeg var liten, men som må ha blitt utslitt: Barna i det blå!

Er det noen som husker den? Det er et lite troll som heter Ture, og noen hvalrosser og en iskremvogn.

Og så en som kanskje het Tryllenøkkelen, eller ihvertfall handlet om en tryllenøkkel.

Hadde vært kjempegøy om noen husket disse og kunne komme med utfyllende opplysninger!

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-06, 23:30   #22
MsM
Har fått nytt nick
 
MsM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nittedal
Innlegg: 2.272
Blogginnlegg: 220
MsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt likt
Standard

Alf prøysens Sirkus Mikkelikski gjorde ENORMT inntrykk. Jeg kunne den nesten utenat og når ingen orket å lese den flere ganger for meg, så måtte jeg rett og slett lære meg å lese selv (jeg var da 4 år ),

MsM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-06, 23:36   #23
Katinka
Skriv og skriv og skriv
 
Katinka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Det meste er nord
Innlegg: 5.100
Katinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg husker ikke hvilken, men det kan være ei bok av Maria Gripe.
Også Alle vi barna i bakkebygrenda. Jeg hoppa fort inn i voksenlitteraturen.

__________________
I can be your astronaut if you want some space.
Damien Rice
Katinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-06, 16:27   #24
Acsa
Audacious
 
Acsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Din aller første bok!!

Den første boka mi var nok en svensk pekebok, men den første barneboka jeg helt klart husker er Lykkefuglen. Men jeg blir så småsippete når jeg leser den for Ulvejenta, så hun blir litt oppgitt over meg.

__________________
2001&2005

Sist redigert av Acsa : 15-10-06 kl 13:40.
Acsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-06, 17:12   #25
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.205
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Din aller første bok!!

Den første jeg leste selv? Det husker jeg ikke.

Men jeg husker "Hulleboken", som jeg kalte den, eller som den egentlig heter, "Hvordan gikk det?". "Et lite mumitroll gikk hjem, fra melkemannen klokken fem, det var et melkespann han bar, men huff så lang den veien var..."

Ifølge moren min kunne jeg hele boken utenat da jeg var fire. Og nå kan jeg den stort sett igjen, siden jeg har lest den så mye for barna.

Det første jeg kan huske at jeg leste selv, var Hornblower-bøkene! Ja, jeg må innrømme at jeg husker lite fra barndommen, men noe av årsaken var også at jeg fikk dem tidlig. Søsteren min, som er tre år yngre enn meg, kunne nemlig ikke lese da farfaren min hadde med seg en ny Hornblower-bok til meg hver gang han kom på besøk. Så jeg kan ikke ha vært mer enn ni. Originale bøker til en jente fra en farfar som bare såvidt var født på 1900-tallet.

Bobsey-barna, som venninnene mine leste, falt liksom litt igjennom...

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-06, 22:06   #26
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.028
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Din aller første bok!!

Jeg husker ikke hva jeg leste aller først, men den første boka jeg husker at jeg fikk og leste var "Guro på Tirilltoppen". Da var jeg 5 år.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-06, 22:27   #27
Doxa
hmmm
 
Doxa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 879
Blogginnlegg: 1
Doxa er populærDoxa er populærDoxa er populærDoxa er populær
Standard

Sv: Din aller første bok!!

Min første bok etter Donald var Frøken Detektiv.
Ellers så gikk det raskt over i å tømme det lokale biboteket for hestelitteratur.

__________________
Gutt '02 • Jente '03
Doxa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-06, 21:50   #28
Eia
Permakulturell
 
Eia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 5.907
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Din aller første bok!!

En liten prinsesse av F.H. Burnett. Den leste jeg sikkert 100 ganger.

__________________
"Jeg er forbauset over at noen legger så mye vekt på krevende skatteforhold at de flytter fra det land det er en Guds gave å være født i." Olav Thon
Eia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-06, 21:54   #29
Isa
--
 
Isa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.041
Blogginnlegg: 1
Isa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Din aller første bok!!

Jeg husker dessverre ikke.

Husker jeg leste mye Frøken Detektiv, men jeg lurer kanskje på om jeg leste noen hestebøker først. Fra en eller annen bokklubb. Kan det være Penny/Ponny?

Isa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-06, 22:37   #30
Muskat
Bør lage seg en tittel selv
 
Muskat sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.813
Blogginnlegg: 23
Muskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Din aller første bok!!

Jeg aner ikke. Jeg lærte å lese da jeg var 3 år, fikk Donald hver uke og var med i bokkubb. Gøyeklubben tror jeg den het.

Men jeg husker en av de første tegneseriene jeg leste selv, det var et Bamseblad som foreldrene mine kjøpte til meg i Sverige da de var på ferie. Og det var en så fin historie der, om en sort kanin som ble mobbet av de andre kaninene som var hvite, og dro han hjemmefra til slutt for han var så lei seg, og så møtte han en hvit kanin som hadde blitt mobbet for alle kaninene hun bodde sammen med var sorte. Så ble de kjærester og fikk masse små sorte og hvite og flekkete kaninbarn. Da var jeg vel 3 år. Og så lærte jeg at pinnsvin på svensk er igelkott.

Muskat er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-06, 22:47   #31
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Din aller første bok!!

Jeg leste mange barnebøker som jeg ikke husker navnet på - inkl. lettleste engelske bøker (bodde i USA og UK i noen år som liten) - men den første "ordentlige" boken jeg leste var en barne-/ungdomsversjon av historien om Madame Curie.

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-06, 22:57   #32
Muad'Dib
Trapper opp igjen !
 
Muad'Dib sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.802
Muad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt likt
Standard

Sv: Din aller første bok!!

Som 3-årig hadde jeg en bok om Snehvit. Hvert kapittel begyndt med en stor hovedbokstav. Dem la jeg papir på, og så tegnede jeg bokstavene etter.

En annen favoritt var min søster's bok om Frosty the Snowman (boede et par år i Canada som barn). Frosty leker med barn og alle har det rigtig gøy, inntil han forsvinner om våren.

Og så var jeg stor fan av alle Astrid Lindgren sine bøker. Især dem om Emil og Alle vi Barn i Bulderbyn.

__________________
storebror 1997 og lillebror 2003
Moral er bra ! Dobbeltmoral er dobbelt så bra !!
Muad'Dib er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-06, 01:00   #33
hadi
Fullverdig medlem
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 68
hadi har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Din aller første bok!!

Opprinnelig lagt inn av Nabojenta, her.

Hva heter den?? Kjenner det blafrer ett eller annet bakerst i hodet når du beskriver den! Tror kanskje jeg har lest den jeg også......

To gode venner? Fem gode venner?

Hvis det er den jeg tenker på, er det en gjeng småtroll som bor i sopper.
Ender med å spise middag sammen med to tordivler på en hestelort.

Tror noen av dem heter Kanutte og Finkel.



Ok, jeg blander meg inn. Kan godt være at jeg er alldeles på villspor, men bjella mi ringte ...

hadi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-06, 01:03   #34
hadi
Fullverdig medlem
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 68
hadi har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Din aller første bok!!

Og for å svare på spørsmålet: Nei, jeg husker ikke min første bok. Men jeg mener å huske øyeblikket der jeg lærte å lese. Ser for meg den sennepsgule sofaen jeg satt i da jeg stavet meg gjennom Donald Duck & Co. Så det første jeg leste var altså et Donald-blad.

hadi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-06, 01:11   #35
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Din aller første bok!!

Nei, har ikke peiling på hvilken det var. Men ateist som jeg er, så leste jeg veldig mye i en barnebibel da jeg var liten. For historienes skyld, altså. Jeg husker også at jeg hadde en bok fra Disney (?), en for hver årstid, som inneholdt en kort historie for hver dag. På en måte som en bok-kalender.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-06, 09:04   #36
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.676
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Din aller første bok!!

Jeg lærte meg å lese da jeg var 5 år. Min første bok var "fifi og fofo-boka" som jeg fikk låne av 3-menningen min. Historien om fofo som rydder i matskapet var helt super!

Ellers var det en bok som het "Milly molly mandy" som var den første boka jeg leste.

Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-06, 09:05   #37
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.676
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Din aller første bok!!

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Jeg leste mange barnebøker som jeg ikke husker navnet på - inkl. lettleste engelske bøker (bodde i USA og UK i noen år som liten) - men den første "ordentlige" boken jeg leste var en barne-/ungdomsversjon av historien om Madame Curie.

Ja, den bokserien like jeg godt! Her var det vel og merke historien om Helen Keller som stor høyest i kurs.

Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-06, 11:40   #38
Nabojenta
#1
 
Nabojenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.649
Blogginnlegg: 99
Nabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Din aller første bok!!

Opprinnelig lagt inn av hadi, her.

To gode venner? Fem gode venner?

Hvis det er den jeg tenker på, er det en gjeng småtroll som bor i sopper.
Ender med å spise middag sammen med to tordivler på en hestelort.

Tror noen av dem heter Kanutte og Finkel.



Ok, jeg blander meg inn. Kan godt være at jeg er alldeles på villspor, men bjella mi ringte ...

JA!! Å så gøy den boken var!! Mimre, mimre!

Hvor kan jeg få tak i den tro? MÅ HA!! MÅ HA!!

__________________
Nabojenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-06, 11:56   #39
Senna
Javel
 
Senna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The Sun
Innlegg: 3.893
Blogginnlegg: 2
Senna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Din aller første bok!!

Opprinnelig lagt inn av Bauche, her.

Jeg lærte meg å lese da jeg var 5 år. Min første bok var "fifi og fofo-boka" som jeg fikk låne av 3-menningen min. Historien om fofo som rydder i matskapet var helt super!

Fifi og Fofo hadde vi som lesebok/ABC bok i første klasse. Og den har nå gått i arv til skolejenta mi. Kan ikke helt huske om det var den første boka jeg leste, men det var iallefall den første hun leste.
Jeg leste også en del bøker som var min mor/min tantes, deribland Lykke. En Gulltopp bok har jeg også i samlingen, samt noen Bobsey Barna, LykkeBarna et par Frøken Detektiv og mange Penny bøker (hest).
Smuglet også med med Hardy Guttene hjem fra mitt søskenbarn og leste en haug med disse (mine foreldre synes sikkert det var for guttete og skumelt for en liten jente).
Ellers tok jeg fatt på biblioteket, leste minst en bok til dagen eller natten, både norsk og engelsk.
Vi gå enda på biblioteket ca en gang i måneden og låner bøker til både mor og far og ungene.

__________________
Ertekroken (j-99), stabukken (g-02) og minsten (g-05)
Senna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-06, 12:18   #40
Tøsa
Bølle
 
Tøsa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 591
Tøsa er litt kulTøsa er litt kul
Standard

Sv: Din aller første bok!!

Husker ikke nøyaktig hvilken bok jeg leste helt alene. Vi var medlem i bokklubben og det var også foreldrene mine. Masse bøker i huset. Var ivrig til og låne bøker, på bokbussen.

Da jeg ble 10 år, slukte jeg Evy Bøgenes bøkene.

Leste også en bok som het noe med Steinbenken?

Var en ivrig leser som barn, førte faktisk lister på hvilke og hvor mange bøker jeg leste. Dumt at de listene ikke finnes i dag.

__________________
TØSA
Tøsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:37.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no