Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

EAT-konferansen

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-06-15, 06:34   #61
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.481
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: EAT-konferansen

Opprinnelig lagt inn av Adrienne, her.

Det er mulig jeg misforsto deg, men du skrev "De gjør så vidt jeg vet ingenting mer" og da tolket jeg det til at paret Stordalen ikke gjorde mer, noe flere her i tråden også påpeker.

Ah! Nei, med "De" mente jeg EAT. Ser jeg formulerte meg klumset, men synes det illustrerer bra hva jeg synes er problematisk med denne formen for hjelp (litt dårlig ord). Jeg liker ikke det Bill Gates driver med heller. Vet han har reddet livet til utrolig mange med vaksinene sine, så det er på samme måte som GS vanskelig å kritisere. Men jeg synes miljø, helse og bistand er for viktig til at det skal legges på enkeltepersoner, uansett hvor dyktige de er.

Opprinnelig lagt inn av Adrienne

Hva EAT gjør og ikke gjør mer enn å forsøke å sette fokus på bærekraft vet jeg ikke, men jeg vet at EAT og NCHs miljøsatsing er om ikke to sider av samme sak så i hvert fall to saker som er nært knyttet til hverandre.

Men her er vi uenige eller eventuelt uenige I definisjonene. For meg er NCH og EAT to ting, på samme måte som Røde kors og leger uten grense er uavhengig av hverandre. Det er godt mulig heg tar feil i at de er adskilt (har ikke satt meg så mye inn i det)

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-15, 10:11   #62
Minerva
guru advisor
 
Minerva sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: I de dype skoger
Innlegg: 5.787
Blogginnlegg: 157
Minerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt av
Standard

Sv: EAT-konferansen

Jeg likte denne kommentaren fra Andreas Viestad, og det er nok fordi jeg har veldig lite sansen for Rolness: ( det betyr ikke at jeg ikke deler litt av det kritiske synet på EAT som du tenker, noen.)

http://m.db.no/2015/06/16/kultur/men...alen/39683000/

"Samtidig med at Gunhild Stordalen holdt sitt gripende innlegg i Stockholm, hvor hun strålende vakker, men også skjør og tydelig preget, fortalte om sin egen sykdom, stoppet vi også opp, med tårer i øynene, når vi leste diktet Lian i klasse 5B på Vestli skole hadde skrevet til oss:
« Alle ting som gror er så fine.
Vi trenger dem.
Noen brukes som mat og noen brukes som pynt.
Noen er ville og noen er plantet.
Høye trær, lave busker og fargerike blomster.
Rundt dem massevis av fugler og sommerfugler som danser.
Uten planter hadde det ikke vært liv på jorda. »

Ikke noe nytt her, egentlig, og hvis man skal se kynisk på det, kan man sikkert... Nei, det er nettopp det man ikke nødvendigvis skal. Engasjement for miljø, folkehelse og bærekraft er kjempeviktig, rett og slett.

Det er utrolig stor forskjell på det vi holder på med på Geitmyra, og det som Gunhild Stordalen driver med på EAT. Begge deler har sine klare svakheter. Vi er så små — ett og ett barn, én og én skoleklasse — at man kan lure på hvor mye det monner i det store bildet.

EAT er så opptatt av det store bildet — av grafer og presseevents og skikkelig fine PowerPointer — at det, slik du skriver, kan minne om «en krysning av Davos-toppmøtet og Nobelkonserten uten musikk».

Hva er den beste måten å engasjere seg på? Det vet jeg ikke. Men det jeg vet, er at jeg føler mer slektskap til Gunhild enn til deg.

Hvis jeg skal velge mellom godhetsentrepenører eller grasrotentrepenører, så har jeg mest tro på grasrota. Men hvis jeg skal velge mellom godhetsentrepenører og godhetsmotstandere, da er det ingen tvil om hva jeg foretrekker. "

Minerva er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-15, 10:14   #63
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.388
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: EAT-konferansen

Jeg likte også den, og syns den har et poeng. Rolness gjør jo på et vis det samme som EAT, prater og prater, men bidrar ikke til noen løsning selv.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-06-15, 08:52   #64
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: EAT-konferansen

Har dere sett Facebookinnlegget til Jo Alexander Gjerpe som har forsøkt å lage klimaregnskap for Stordalenparet? Jeg synes dette understreker poenget mitt godt. Dette er et par med et vanvittig høyt privatforbruk. Da blir troverdigheten lik null.

Sitat:

Hvert år drar Stordalen og co til Mauritius i juleferien. Det har de gjort de siste 16-17 årene. 30 stykker på 1 klasse.
Gjort CO2 om til kjøtt tilsvarer hver enkelt juleferie 1253 griser. ( Slaktevekt i Norge er 75 kg). Da er det selvsagt greit å be andre kutte ned på juleribba og legge inn litt broccoli isteden.
Gunhild Stordalen drar ofte på luksus yachten Maltese Falcon og kjører privatjeten ned.
Forbruket for 3 ukers tur tilsvarer 200 barnefamiliers bruk av diesel med en bil i ett år.

Men selvfølgelig, det er viktig at vi andre spiser mindre kjøtt og lever mer miljøvennlig.

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-06-15, 08:59   #65
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: EAT-konferansen

Opprinnelig lagt inn av Minerva, her.

Jeg likte denne kommentaren fra Andreas Viestad, og det er nok fordi jeg har veldig lite sansen for Rolness: ( det betyr ikke at jeg ikke deler litt av det kritiske synet på EAT som du tenker, noen.)

Jeg synes det blir veldig feil å stemples som "godhetsmotstander" fordi man kritiserer EAT. Det er rett og slett ikke all aktivisme er av det gode. Noe er kun imagebygging.

Petter Stordalen har uttalt til VG at hans "blod renner i gatene" fordi olje- og forbruksfesten i Stavanger har stoppet opp. Burde ikke han heller være glad for dette i globalt miljøperspektiv? Nei forresten, dette gikk jo ut over han og hans lommebok. Da er det ikke så lett å være miljøengasjert lenger. Og jeg føler større sympati med de familiene som rammes av oppsigelser og usikkerhet, enn med Stordalen.

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-06-15, 10:44   #66
Eia
Permakulturell
 
Eia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 5.911
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: EAT-konferansen

Jeg har snudd i saken, og er enig med Rolness i mye av hans kritikk.

Samtidig står jeg ved at denne konferansen har skapt debatt og holdt temaet levende en god stund OG forhåpentlig økt bevisstheten litt gjennom det.

__________________
"Jeg er forbauset over at noen legger så mye vekt på krevende skatteforhold at de flytter fra det land det er en Guds gave å være født i." Olav Thon
Eia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-06-15, 10:49   #67
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.388
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: EAT-konferansen

Konferansen bærer jo preg av green-washing. Store organisasjoner med dårlig miljøsamvittighet kan delta her, og dermed unndras kritikk. De bidrar jo!

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-06-15, 10:57   #68
emm
Men først, kaffe!
 
emm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.552
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: EAT-konferansen

Det er vel ingen som er uenig i konklusjonen som kommer fra EAT-konferansen, det er vel bare det at budskapet kommer fra Stordalen. Gjør som jeg sier, ikke som jeg gjør, liksom.. Dagbladetartikkel

Sitat:

En tre ukers tur med Stordalens luksusyacht tilsvarer 200 barnefamiliers bruk av dieselbil i ett år

-I en post på Facebook, hevder han (Ingeniør som har regnet på dette) at Stordalens juleferier til Mauritius alene etterlater et karbonavtrykk tilsvarende 1253 griser.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-06-15, 12:13   #69
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: EAT-konferansen

Dette synes jeg var et veldig dårlig svar fra Gunhild Stordalen på kritikken som har kommet, og lavmålet var følgende:

Sitat:

Selv har jeg ikke tro på at en bærekraftig fremtid er fri for fester eller ferier.

Det finnes jo faktisk en mellomting mellom den livsstilen hun har og et liv fri for fester eller ferier. Og jeg har både fester, ferier, glede, moro, stas og jubalong i livet mitt jeg, selv om jeg har kuttet flyreiser til ca. null og prøve å forbruke lite.

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-06-15, 18:25   #70
Minerva
guru advisor
 
Minerva sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: I de dype skoger
Innlegg: 5.787
Blogginnlegg: 157
Minerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt av
Standard

Sv: EAT-konferansen

Ja, det svaret der vinner hun ikke mye på. Dessverre. .

Minerva er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-15, 13:03   #71
Eia
Permakulturell
 
Eia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 5.911
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: EAT-konferansen

Denne synes jeg er et godt innlegg i debatten: Stordalen bør se på seg selv - og det bør vi også

__________________
"Jeg er forbauset over at noen legger så mye vekt på krevende skatteforhold at de flytter fra det land det er en Guds gave å være født i." Olav Thon
Eia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-15, 14:30   #72
Teflona
audio, video, disco
 
Teflona sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 8.413
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Sv: EAT-konferansen

Opprinnelig lagt inn av noen, her.

Dette synes jeg var et veldig dårlig svar fra Gunhild Stordalen på kritikken som har kommet, og lavmålet var følgende:

Det finnes jo faktisk en mellomting mellom den livsstilen hun har og et liv fri for fester eller ferier. Og jeg har både fester, ferier, glede, moro, stas og jubalong i livet mitt jeg, selv om jeg har kuttet flyreiser til ca. null og prøve å forbruke lite.

Ja, jeg ble skuffet over det sjarlatansvaret der, virkelig.

__________________

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-15, 22:31   #73
Anikka
Snøavhengig
 
Anikka sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Blåsborttoppen
Innlegg: 909
Anikka er populærAnikka er populærAnikka er populærAnikka er populærAnikka er populær
Standard

Sv: EAT-konferansen

Eia: Hva gjorde at du skiftet mening i denne saken?

__________________
2011 - 2013

Dersom du vel å ikkje gleda deg over snøen, vil du ha mindre glede i livet, men same mengde snø.
Anikka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-15, 22:43   #74
Eia
Permakulturell
 
Eia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 5.911
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: EAT-konferansen

Blant annet sponsorlista og vettuge argumenter i denne diskusjonen.

__________________
"Jeg er forbauset over at noen legger så mye vekt på krevende skatteforhold at de flytter fra det land det er en Guds gave å være født i." Olav Thon
Eia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-06-15, 23:41   #75
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.481
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: EAT-konferansen

I motsvaret sitt nevner GS, dette med endringene som Petter Stordalen (noen som vet hvordan eieforholdet er?) har gjort I NCH (Nordic choise hotels). Jeg er klar over endringene som er gjort der (og enig i at de er miljovennlige), men jeg skjønner ikke linken mellom dette og EAT, er det noen som vet hva forbindelse er?

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-07-15, 22:45   #76
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.481
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: EAT-konferansen

Denne var på Dagbladet i dag og da tenkte jeg øyeblikkelig på denne tråden.

Vedlagte bilder
Filtype: jpg hotell.jpg (49,4 KB, 41 visninger)
__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:39.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no