Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Opptenningsved

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-10-06, 22:34   #21
kisha
Tar en fot av gangen
 
kisha sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Havørnbyen
Innlegg: 7.983
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Opptenningsved

Opprinnelig lagt inn av Gremli Skremli, her.

Kubber selges på Rema... Papir kan gi pipebrann... *noterer*

Vi fyrer ikke med masse papir. Bari litte granne, slik at det blir litt ild.

Jeg tror kubbene heter tyrived.

Rå ved kan også gi pipebrann.

__________________
Tenk positivt.
kisha er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-06, 23:09   #22
Honda
Type R ;)
 
Honda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nord
Innlegg: 8.453
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Opptenningsved

Opprinnelig lagt inn av kisha, her.


Rå ved kan også gi pipebrann.






Lykke til

Honda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-06, 16:47   #23
Obelix
Ferdig!
 
Obelix sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 11.840
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Sv: Opptenningsved

Er det bark som du kan ta av på kubbene dine er det også greit og tenne opp med.
Ellers er opptenningsbriketter veldig greit å ha. Tørr ved er selvfølgelig et must.
Kommer også an på hvordan ved du har. Ask f.eks er ganske "seig" å få fyr på. Bjørk tenner mye fortere.

Elles er det allitds greit med en øks når man har ved

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-06, 16:49   #24
kisha
Tar en fot av gangen
 
kisha sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Havørnbyen
Innlegg: 7.983
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Opptenningsved

Opprinnelig lagt inn av Obelix, her.

Er det bark som du kan ta av på kubbene dine er det også greit og tenne opp med.
Ellers er opptenningsbriketter veldig greit å ha. Tørr ved er selvfølgelig et must.
Kommer også an på hvordan ved du har. Ask f.eks er ganske "seig" å få fyr på. Bjørk tenner mye fortere.

Elles er det allitds greit med en øks når man har ved

Konklusjon: Du må kjøpe øks.

__________________
Tenk positivt.
kisha er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-06, 17:47   #25
Gremli Skremli
Ansvar for egen luring
 
Gremli Skremli sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: På rette sida av elva
Innlegg: 3.514
Blogginnlegg: 8
Gremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Opptenningsved

Men da må jeg også ha en hoggestabb. Hvor får jeg kjøpt det, da?

Gremli Skremli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-06, 20:02   #26
Honda
Type R ;)
 
Honda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nord
Innlegg: 8.453
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Opptenningsved

Opprinnelig lagt inn av Gremli Skremli, her.

Men da må jeg også ha en hoggestabb. Hvor får jeg kjøpt det, da?

Neida det trenger du ikke

Bare ha litt hardt underlag.

Så setter du en kubbe opp og tar øksen og klyver kubben i små biter. Trenger ikke høggstabbe, masse krefter eller noe

Honda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-06, 20:05   #27
carolin
Har laget seg en tittel
 
carolin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.043
Blogginnlegg: 70
carolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt likt
Standard

Sv: Opptenningsved

Opptenningskubber er virkelig å anbefale.

Til og med jeg klarer å få fyr i peisen med de.

carolin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-06, 21:10   #28
amylin
One of These Days
 
amylin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.918
Blogginnlegg: 246
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Opptenningsved

Vet at him ikke har svart på tråden, men hun er en j ... til å hogge ved.

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-06, 21:25   #29
Senna
Javel
 
Senna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The Sun
Innlegg: 3.893
Blogginnlegg: 2
Senna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Opptenningsved

Mulig det er lettere å kutte ut fyringa, ta på ullundertøy og finne seg et varmt pledd

__________________
Ertekroken (j-99), stabukken (g-02) og minsten (g-05)
Senna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-06, 22:45   #30
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Opptenningsved

Det aller beste og koseligste å tenne opp med er tyrived. Det kan fås kjøpt av folk som selger ved. Hvis du hogger ved selv så er altså tyrived ved av gammel død furu hvor kvae har gjort veden oljete og lett brennbar.
Tyrived lukter deilig og jeg vet ikke noe som tenner opp så bra som det.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-06, 21:14   #31
Mandarin
godt brukt
 
Mandarin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Der
Innlegg: 8.130
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Opptenningsved

sto det noen plass her hvor man får kjøpt opptenningsbrikker...

Her daua ovnen/peisen nettopp ut og jeg er alene hjemme hele helgen.. og det er et sant h... å få fyr på greia!!

(hvor er er sambo når man endelig trenger han! )

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-06, 21:29   #32
kisha
Tar en fot av gangen
 
kisha sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Havørnbyen
Innlegg: 7.983
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Opptenningsved

Opprinnelig lagt inn av mandarin, her.

sto det noen plass her hvor man får kjøpt opptenningsbrikker...

Her daua ovnen/peisen nettopp ut og jeg er alene hjemme hele helgen.. og det er et sant h... å få fyr på greia!!

(hvor er er sambo når man endelig trenger han! )

Opptenningsbriketter finner i dagligvarebutikkene her. Men tennveske gjør også susen. Bare VÆR FORSIKTIG.

__________________
Tenk positivt.
kisha er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-06, 23:59   #33
Gremli Skremli
Ansvar for egen luring
 
Gremli Skremli sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: På rette sida av elva
Innlegg: 3.514
Blogginnlegg: 8
Gremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Opptenningsved

Opptenningsved-tråden ruller videre! Jeg har blitt oppdratt av mannen min nå, da. Man heller bare litt matolje ( ) på avispapiret, så brenner det fint.

__________________
Og knøttet angret etterpå og tenkte: Jeg var dum
når jeg lot regn og mørke flytte inn i mine rom
Men hvem skal trøste knøttet med at samme dag han dro,
ble huset fylt av nye knøtt, som både sang og lo
Gremli Skremli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-06, 00:05   #34
Katinka
Skriv og skriv og skriv
 
Katinka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Det meste er nord
Innlegg: 5.100
Katinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Opptenningsved

Opptenningsbrikker er et ikkeord når man er gift med en mann som en gang var medlem i 4H.

Ergo får han tenne opp sjøl.

__________________
I can be your astronaut if you want some space.
Damien Rice
Katinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-06, 00:07   #35
kisha
Tar en fot av gangen
 
kisha sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Havørnbyen
Innlegg: 7.983
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Opptenningsved

Da har du funnet det ut. Det er flott.
I min ungdom var vi noen jenter på hyttetur. Hun som var ansavrlig for hytte lagde ei bombe av avispapir og parafin. Det sa PANG, og brennende parafin fløt på gulvet. Vi fikk heldeigvis slukket ganske fort, men håret hennes kunne ikke reddes. Etter den gang har jeg vært meget forsiktig.

__________________
Tenk positivt.
kisha er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-06, 00:40   #36
Gremli Skremli
Ansvar for egen luring
 
Gremli Skremli sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: På rette sida av elva
Innlegg: 3.514
Blogginnlegg: 8
Gremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Opptenningsved


Jeg overdrev nok litt med matoljen første gangen jeg prøvde. Det luktet i hele huset. Glad mannen min ikke var hjemme akkurat da.

__________________
Og knøttet angret etterpå og tenkte: Jeg var dum
når jeg lot regn og mørke flytte inn i mine rom
Men hvem skal trøste knøttet med at samme dag han dro,
ble huset fylt av nye knøtt, som både sang og lo
Gremli Skremli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-06, 09:24   #37
DM
Live and let live
 
DM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.119
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Opptenningsved

Funket det med matolje da?

Jeg pleier å legge et godt lag med krøllet avispapir i bunnen og innmed veggen, så legger jeg en kubbe med barksiden inn mot veggen og innsiden ut mot rommet, fyller opp rundt den med krøllet avispapir, og så legger jeg en kubbe med barken ut om mot rommet (slik at de får innsiden av kubbene mot hverandre), og ffyller opp med krøllet avispapir rundt den også.

Så tenner jeg på nede til høyre og venstre, og lukker ovndøren nesten helt igjen men med en miniminigløtt for å slippe til litt oksygen.

Det pleier å gjøre susen.

DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-06, 09:55   #38
Pamina
Kaldt hode, varmt hjerte!
 
Pamina sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 8.979
Blogginnlegg: 70
Pamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt av
Standard

Sv: Opptenningsved

Tyrived fås kjøpt i egne sekker på enkelte velassorterte bensinstasjoner, jeg tenkte jeg skulle investere i en sekk i løpet av dagen.

Det lukter skikkelig koselig i leiligheten når man fyrer opp med tyri.

Ellers er det alfa og omega å ha skikkelig med trekk under veden.

Pamina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-11-06, 13:11   #39
tink
har tatt seg sammen
 
tink sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Innlegg: 9.388
Blogginnlegg: 612
tink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Opptenningsved

Jeg er ei kløne med peis, særlig den vi hadde i fjor.

Vi kjøpte slike omtalte kubber på rema/europris. De er lett å få fyr på og skal brenne i timesvis. De gir ikke særlig god varme, men fordi de brenner så lenge er det lenge nok til å få fyr på ved av ulik kvalitet. Vi delte våre kubber i opp til fem deler (da blir det ikke så dyrt lenger) og de funket knallbra som opptenningsved. Ei lita øks er ikke så veldig dyrt og kan være godt å ha for den som har vedfyring, ellers kan du bare slå kubben mot en hard kant/stein på verandaen, i hagen eller i trappa.

Håper du får opp varmen - det er frustrerende å fryse og bare bli svart på alle fingre og klær.


...
Og nå ser jeg at jeg var litt seint ute.

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-11-06, 13:37   #40
Katrin
Superaktiv
 
Katrin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Follo
Innlegg: 443
Katrin er litt kulKatrin er litt kulKatrin er litt kul
Standard

Sv: Opptenningsved

Disse bruker jeg, og de er helt suverene!

http://www.monalisa.no/burner/peistonne.htm

Katrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:00.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no