Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Oppvaskkluter

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-10-06, 07:35   #41
Señora
Bør lage seg en tittel selv
 
Señora sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.713
Señora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Oppvaskkluter

Jeg har et enormt forbruk av gaskluter, hvite sådanne. Får de flekker, så ender de i garasjen til mannen , og jeg kjøper nye.

Señora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-06, 00:02   #42
Ibidelma
sporadisk
 
Ibidelma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bodø
Innlegg: 3.750
Ibidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Oppvaskkluter

Jeg kjøper gule, rosa, blå
Bruker de gule på kjøkken
de blå på badet
og de rosa ellers i huset (Støvtørk og sånt)
De hvite som følger med i pakken bruker jeg til å vaske bordet med. VAsker dem med neste kokevask...

Ibidelma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-06, 09:27   #43
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.299
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Oppvaskkluter

Opprinnelig lagt inn av Mica, her.

Ja det er nok ikke veldig miljøvennlig, men det er faktisk slik det gjøres mange steder i verden som feks USA.
Men når jeg ser hvor mye papirer som feks kastes på jobb, eller hvor mange aviser, reklame og embalasje vi kaster (i papirinnsamlingsdunken) så syns jeg jo faktisk ikke at et lite overforbruk på tørkerull er så ille.

Jeg har aldri skjønt den slags argumentasjon. Noen gjør verre ting enn meg, så da spiller det ingen rolle hva jeg gjør?

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-06, 09:29   #44
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.299
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Oppvaskkluter

Her i huset bruker vi forresten ikke hvite kluter lenger. Microfiberklutene er mye bedre, og de fra Jordan er blå. Kluten skylles godt og henges opp mellom hver gang, og den skiftes kanskje annenhver dag - eller oftere hvis den er skitten. Jeg liker ikke tanken på å smøre bakterier og grums utover bord og benker.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-06, 11:01   #45
Mica
Djevelsk
 
Mica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 367
Mica er populærMica er populærMica er populærMica er populærMica er populær
Standard

Sv: Oppvaskkluter

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Jeg har aldri skjønt den slags argumentasjon. Noen gjør verre ting enn meg, så da spiller det ingen rolle hva jeg gjør?

Nei men det er greit å se ting i perspektiv. Det er mange måter å være miljøvennlig på uten at man nødvendigvis kan sette de opp mot hverandre, som feks kaste tørkerull vs kjøre halvtomme vaskemaskin/tørketrommel. Jeg lever helt fint med at jeg bruker 1-2 ruller med tørkerull ekstra i uken selv om det tydligvis gjør meg til et tørkerullmiljøsvin (at jeg gjør ganske mange andre ting for miljøet sin del er irrelevant i denne sammenheng)

Forøvrig så er jeg litt opptatt av papir og forurensning- Og alt er nødvendigvis ikke like åpenbart som man tror. Da jeg lagde rundt 500 000 brosjyrer i min forrige jobb fant jeg en produsent som hadde nedbrytbart papir (tykt brosjyre papir brytes ikke like fort ned som tørkerull ) og holdt på å velge denne produsenten. Så viste det seg at prosessen med å farge det miljøvennlige papiret ble mye større og forurenset mer enn om man hadde valgt vanlig papir. Etter mye om og men (med råd fra miljøkonsulent) endte vi med å bruke "normalt" papir og en miljøvennlig fargeprosess.

__________________
Mica
Mica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-06, 13:00   #46
Jessica
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Innlegg: 6.122
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Oppvaskkluter

Opprinnelig lagt inn av Vimsen, her.

Du skyller dem skikkelig i rent vann hver gang etter bruk.

Avslutt med kaldt vann. For å unngå at bakteriefloraen tar av......

Heng den til tørk med en gang. Ikke la den ligge som en klump på kjøkkenbenken. Da trives bakteriene. Bruk ikke kjøkkenkluten for lenge. Jeg skifter flere ganger i uka.

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-06, 13:01   #47
Jessica
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Innlegg: 6.122
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Oppvaskkluter

Opprinnelig lagt inn av Kirsebær, her.

Jeg har gitt opp det der "holde-klutene-hvite-prosjektet". Fargede kluter fra Kid er genialt, og de hvite klutene jeg hadde er gråish/brunish/styggish for lenge siden.

Samme her. Jeg har mange farger fra Kid og de er fine de.

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-06, 20:56   #48
Dragen
VeloppDragen
 
Dragen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 8.569
Blogginnlegg: 807
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Oppvaskkluter

Jeg koker dem i Biotex.

Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-06, 16:38   #49
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.856
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Oppvaskkluter

Opprinnelig lagt inn av Myrsnipa, her.

Og dere som skifter flere ganger hver dag? Har dere fobi eller?

Nei, men jeg vasker veldig mange ganger hver dag. Jeg tørker til stadighet over et eller annet i huset. Når jeg har tørket noe som kanskje ikke kan skylles bort, så går den til vask. Som regel varer en kjøkkenklut en dag hos oss, men vi kan også godt skifte flere ganger daglig. Jeg vil IKKE ha alskens dritt på kjøkkenet. Oppvaskkluter er en skikkelig bakteriebombe, og jeg blir kvalm når jeg ser skitne kluter hjemme hos andre. Vi skyller dem etter bruk, (i kaldt vann til slutt) og henger dem opp.

Fargen bryr jeg medg mindre om. Det betyr ingenting for hygienen om kluten er hvit eller har grå flekker. Jeg foretrekker hvite (har også limegrønne, turkise og mørkerosa), men jeg bruker så mange at de gjerne kan være flekkete for min del.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-06, 16:56   #50
Kate
Bør lage seg en tittel selv
 
Kate sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.720
Kate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt av
Standard

Sv: Oppvaskkluter

Jeg kjøper ikke hvite, de er helt umulig å holde rene. Jeg bruker enten angangskluter eller så kjøper jeg kluter i diverse farger.

__________________
~ Det er bare med hjertet du virkelig kan se. Det viktigste er usynlig for øynene ~
Kate er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-06, 12:07   #51
Selma
blid
 
Selma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.785
Selma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Oppvaskkluter

Opprinnelig lagt inn av Vimsen, her.

Du skyller dem skikkelig i rent vann hver gang etter bruk.

Og oppdrar mannen til å gjøre det samme! Kan noen fortelle meg hvordan man lærer bort sånt til menn?

__________________
Selma og jentene (-99 og -02)
Selma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-06, 12:28   #52
Orkide
Utenlands
 
Orkide sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.344
Orkide er populærOrkide er populærOrkide er populærOrkide er populær
Standard

Sv: Oppvaskkluter

Jeg bruker farget klut, men synes de blir misfarget etter en stund likevel. Men er ikke så sinnsvakt opptatt av det for å være ærlig. Synes det er mye viktigere å være litt miljøbevisst. Skifter klut hver dag og så henges de til tørk på vaskerommet før de går i neste kokvask. Samme skjer med snuppas tøybleier - de får også flekker, men det løses ved å henge dem ut i solen - naturlig bleking!

Orkide er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-06, 21:36   #53
TGM
drømmende
 
TGM sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.200
TGM imponerer mange og er sikkert smartTGM imponerer mange og er sikkert smartTGM imponerer mange og er sikkert smartTGM imponerer mange og er sikkert smartTGM imponerer mange og er sikkert smartTGM imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Oppvaskkluter

Jeg har farget alt av håndklær og kluter som er i bruk på kjøkkenet i samme fargen. Nå er alt blått, men det er ikke lenge siden de var limefarget.

Jeg bruker som Kristin kanskje flere kluter på en dag, og de går i vasken med en gang. Vasker de sammen med annen mørk 60 graders vask.
Innbiller meg selv at jeg minsker antallet bakterier som florerer på kjøkkenet på den måten.

TGM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-06, 22:06   #54
kisha
Tar en fot av gangen
 
kisha sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Havørnbyen
Innlegg: 7.983
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Oppvaskkluter

Opprinnelig lagt inn av zol, her.

Kopptua er et undervurdert ord.

Vi kjøper også den fargede sorten fra Kid. Engangskluter er skrekkkkkelig lite miljøvennlig og ingenting for mannen her i huset.

Så det er mannen som er oppvaksmaskinen hos dere?

__________________
Tenk positivt.
kisha er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-06, 23:00   #55
Kaz
Juba Juba
 
Kaz sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.576
Kaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Oppvaskkluter

Vi bruker engansgskluter og kaster de ofte(relativt).

Mamma har hjemmestrikkede oppvaskkluter!

Kaz er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:37.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no