Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Sortering av klesvask

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-05-10, 00:47   #1
Eni
tøff som havregrøt
 
Eni sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: oppi nord
Innlegg: 337
Eni er litt kulEni er litt kul
Standard

Sortering av klesvask

Nå er jeg gammel nok til å bli flau over å spørre, men hopper i det likevel... Hvordan sorterer du klesvasken?

Jeg har i alle år sortert etter farge, dvs hvitt for seg, rødt/rosa/lilla for seg, gul/orange/beige for seg, grå/blå for seg osv... Men innser jo at dette er en tungvindt måte... Dvs, jeg ender jo opp med å vaske mange klær unødvendig på 60 grader, fordi et par plagg i "fargekurven" trenger 60 graders vask...
Føler at et system med hvitt/lyst 40 grader, kulørt 40 grader, og sort/mørkt 40 grader, og tilsvarende sortering for 60 grader fungerer bedre...

Men hvordan er det å vaske f.eks gule/orange klær sammen med blå på 60 grader? Vil ikke de farge av da, og lage en skikkelig gyselig farge?
(livredd for at klær skal farge av og ødelegge vasken, derfor denne møysommelige sorteringa på farge...)

Har forresten sånn trådkurvsystem på vaskerommet, og sorterer skittentøyet i dem... (har til sammen 9 kurver..)

Tips mottas med takk

__________________
1998 2001 2007
Eni er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-10, 00:58   #2
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv
 
Lhi-My sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 4.877
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Sv: Sortering av klesvask...

Jeg sorterer i hovedsak slik:

- ull (vasker alle farger sammen - går kjempefint)
- mørk 60 grader (håndklær, t-skjorter, arbeidstøy, mørkt undertøy, sokker, mørkt sengetøy)
- lys 60 grader (som over, bare i lyse farger)
- mørk 40 grader (rødt, blått, svart, lilla osv)
- lys 40 grader (gul, rosa, lyseblå osv osv).

En sjelden gang har jeg helt hvite plagg som jeg vasker for seg selv. Dette kan være bunadsskjorter, skjorter o.l ting som det er viktig å beholde helt hvite. Disse vaskes på 40 eller 60 grader.

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-10, 01:02   #3
Daisy
Trademark: Imperfection
 
Daisy sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 11.055
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Sortering av klesvask...

Lys ull, (ullprogram 30 grader)
Mørk ull, (ullprogram 30 grader)
Lys og mørk 40
60 vask. (håndkler, sengetøy og truser + sokker)
Noe finvask 30 grader.

Ikke noe som har farget av her, men ull har krympet fordi maskinen har slått seg vrang.

__________________
Jeg skulle ønske jeg led av "flink pike syndrom"

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-10, 01:14   #4
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Sortering av klesvask...

Jeg har et skap med trådkurver i hvor jeg sorterer - i mangel av vaskerom.

1 kurv for hvit ull/finvask
1 kurv for farget ull/finvask (også tar vi ut den rosa og vasker for seg)
1 kurv for farget 40 (dersom det er noe lyserosa tar vi det ut)
1 kurv for hvit 40
1 kurv for hvit 60
1 kurv for farget 60

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-10, 01:27   #5
jolie
Kom ut av tellinga.
 
jolie sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 8.270
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Sortering av klesvask...

Jeg kjører all ulla sammen. Rødt og hvitt. Aldri opplevd noe rosa. Kan dele opp til tider, for det blir så innmari mye.

Vasker to typer førti: lys (hvit og pasteller) og mørk (denne kan deles opp i farger om det er mye, men stort sett slenges alt i samme. Vasker jeans etc bare med mørke farger de første vaskene).

Så er det undertøy og sengetøy på seksti, kluter og håndklær på nitti.

Og jeg sorterer ikke akkurat pent: hauger på vaskeromsgulvet.

__________________
- 06 og 07 -
jolie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-10, 01:32   #6
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sortering av klesvask...

Opprinnelig lagt inn av jolie, her.


Og jeg sorterer ikke akkurat pent: hauger på vaskeromsgulvet.

Samme her, jeg har 3 kurver men den ene står oppe på badet i andre etasje (der vi kler av oss om kvelden), og de to andre står nede på vaskerommet i kjelleren. Jeg skulle egentlig ha bare hvitt i den ene nede, men det sklir alltid ut. Så jeg legger alt oppi alle tre, hipp som happ, og så sitter jeg på gulvet og sorterer når jeg skal vaske. Helt greit, synes jeg, jeg koser meg med det.
Jeg har ikke hvit ull, så all ull går i samme maskin her, på ullprogram. Sengtøy og håndklær og undertøy går på 95 grader (etter den kokvasketråden) sammen. Kritthvite håndklær vasker jeg for seg, jeg sorterer selvsagt ut alt det hvite. Ellers sorterer jeg sikkert mindre enn jeg burde, jeg stapper det meste av vanlig tøy inn i maskinen uten tanke på farger med mindre det er hvitt. Vasker det på 40 grader, og klærne har holdt fargen helt fint.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-10, 01:38   #7
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.079
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sortering av klesvask...

Jeg sorterer slik:

- Ull 30-40 grader (inndelt etter farge, selvfølgelig. Rosa/hvitt/mørkeblått)
- Mørke klær 40 grader
- Turkise/blå/grønne klær 40-60 grader
- Lyse klær 60 grader
- Røde/lilla/rosa klær 40-60 grader
- Handklær + lyse truser 95 grader
- Mørke truser/håndklær 95 grader


Sist redigert av 007 : 27-05-10 kl 13:08.
007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-10, 04:30   #8
Eni
tøff som havregrøt
 
Eni sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: oppi nord
Innlegg: 337
Eni er litt kulEni er litt kul
Standard

Sv: Sortering av klesvask...

Så klærne farger ikke mer av på 60 grader enn på 40?
Er så redd for å ende opp med klær av litt ymse farger...

__________________
1998 2001 2007
Eni er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-10, 07:35   #9
Luftslottet
geskjeftig
 
Luftslottet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 7.967
Blogginnlegg: 269
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Sortering av klesvask...

Hvis du vasker nye klær for seg selv et par ganger, bør all overskuddsfarge ha gått ut. Da er det ingen fare for avfarging lenger, så da kan fint blått og oransj vaskes sammen. Vær bare litt obs på olabukser, de farger ofte av litt lenger.

Jeg sorterer i kategoriene lyst 30, kulørt/mørk 30, ull, én haug med 60 og bleievask.

__________________
I like big books and I cannot lie.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-10, 08:26   #10
Ullsokk
Aktiv
 
Ullsokk sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Telemark
Innlegg: 260
Ullsokk er litt kulUllsokk er litt kul
Standard

Sv: Sortering av klesvask...

Jeg sorterer på denne måten:

- Ull
- mørk 60
- lys 60
- hvit 60
- mørk 40
- lys 40
- rosa 40

__________________
2005 - 2008
Ullsokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-10, 08:36   #11
Daisy
Trademark: Imperfection
 
Daisy sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 11.055
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Sortering av klesvask...

Jolie; jeg kjører lys og mørk ull for å unngå at den lyse skal gråne. Har endel i natur. Og endel mørkeblå.

__________________
Jeg skulle ønske jeg led av "flink pike syndrom"

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-10, 09:20   #12
Puslingen
Bør lage seg en tittel selv
 
Puslingen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Vestlandets perle.
Innlegg: 3.246
Blogginnlegg: 14
Puslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Sortering av klesvask...

Eg sorterer:
*kvitt
*lyst
*mørkt
*håndklær/filler/vaskekluter/truser etc
*sengklær

Vanlige klær vasker eg på 40 grader, gjerne med bare hurtigprogram. Resten går på 60 eller 90.
Ull til barna går for hånd, mens min ull går med mørke klær.

__________________
Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life beliving that it is stupid.
Puslingen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-10, 09:28   #13
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.353
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Sortering av klesvask...

Og svarte herresokker kan farge av lenge.

Jeg sorterer slik:
-hvit 60 (+ lysegul) Dette er da barnetøy, håndklær og kluter, og voksent undertøy
-rød 60 (samme type klær som over)
-mørk 60 (samme her og)
-40-graders vask. Her har jeg bare voksnes bukser/gensere, og sorterer ikke så mye på farge. Det helt hvite tas ut og vaskes med annet lyst, men vi har veldig få hvite klær, så det er ikke så ofte.
-ull 30 grader. Vasker all ull sammen og har sluttet å kjøpe hvit ull.

__________________
05 og 07
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-10, 10:05   #14
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on
 
Mrs. Longbottom sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.212
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Sortering av klesvask

Jeg vasker ingen klær på 60 grader, og sorterer slik

Mørkt 40
farget 40
hvitt 40
ull
60 vask, dvs håndklær, kluter og sengetøy

__________________
Snupsen -05 og Rusket -10
Some people are like a Slinky... not really good for anything, but you still can't help but smile when you shove them down the stairs
Mrs. Longbottom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-10, 11:35   #15
Señora
Bør lage seg en tittel selv
 
Señora sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.712
Señora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Sortering av klesvask

Jeg er sorteringsnazi, så jeg er nok ikke til hjelp.

Señora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-10, 12:16   #16
ElinM
På vei
 
ElinM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.974
ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Sortering av klesvask

Opprinnelig lagt inn av Busy, her.

Jeg er sorteringsnazi, så jeg er nok ikke til hjelp.

Jeg og.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-10, 12:34   #17
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Sortering av klesvask

Ull vaskes for seg
Hvitt 90
Hvitt 40
Kulørt 60
Kulørt 40
Kulørt med hvitt på 40

Lillebror eier ett gult plagg - det er LSK-trøya så den vaskes for seg. Ellers er kulørt kulørt hos oss.

  Svar med sitat
Gammel 27-05-10, 11:49   #18
veobra
på slep
 
veobra sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 10.787
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Sortering av klesvask

Opprinnelig lagt inn av Busy, her.

Jeg er sorteringsnazi, så jeg er nok ikke til hjelp.

Jeg også. Jeg ser ikke poenget med vaskemaskiner som kan ta 8 kg. Den ville jeg bare kunne fylle opp med sengetøy innnimellom. Ellers ville den blitt halvfull.

Jeg synes jeg er vill og gal som enkelte ganger tar lyse plagg sammen med hvitt.

__________________
S.E.& O.
veobra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-10, 11:51   #19
Nabojenta
#1
 
Nabojenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.647
Blogginnlegg: 99
Nabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sortering av klesvask

Hvitvask
Kulørt vask
Ullvask
Kokvask

__________________
Nabojenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-10, 11:51   #20
Tussa
Ferdiglada
 
Tussa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.880
Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sortering av klesvask

Eg er som andre her litt nazi på dette. Men eg trur eg har å gå på; Kan kvitt og lyst 60 graders vaskast sammen?

Eg vaske nemlig slik:
Mørk ull
Kvitt ull
Rosa ull
Kvit 40
Lys 40
Mørk 40
Kvit 60
Lys 60
Mørk 60.

__________________
Gut 02 Jente 05
Tussa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:45.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no