Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Hva er greit 1 mai og hva med «eierskap» til dagen?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-05-18, 09:25   #1
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.728
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva er greit 1 mai og hva med «eierskap» til dagen?

Jeg ser at det i etterkant av årets 1 maimarkeringer pågår ulike debatter rundt dagen.
Debattene handler ikke om vedtatte regler eller hva som er lov, men mer om uskrevne ting, tradisjon, respekt og hva som er passende.

Er det greit at politikere fra høyresiden bruker 1 mai som dag for å formidle sine budskap eller er denne dagen forbeholdt røde partier?

Har det noe å si om folk bruker motorsag, raker plen og gjør annet hagearbeid denne dagen? Har det noe å si om arrangementet er nært?

Bør korpsmusikere som samtidig er FrP-ere og høyrefolk holde seg unna toget av «respekt»?

Hva med konfirmasjoner 1 mai? Er det en ok dag å legge slike arrangement?

Har 1 mai utspilt sin rolle eller er den viktigere enn noen gang?

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-18, 10:00   #2
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.850
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er greit 1 mai og hva med «eierskap» til dagen?

Jeg tenker at alle partier bør få bruke dagen til å spre sitt budskap. Det er ikke lenger like gitt hvilke partier som i best grad ivaretar "arbeiderne". Men slik jeg tolker dagen er dette i større grad blitt en dag hvor man viser solidaritet på tvers av landegrenser.

Faren min har 1. mai som sin viktigste høytidsdag. Denne dagen brukes på politikk og samvær. Han blir veldig sint hvis folk driver med høylydt hagearbeid på denne dagen. Han finnes ikke kristen, men har stor respekt for langfredag og det er en dag han ikke arbeider fordi han vet at det er støtende for kristne. Og derfor forventer han den samme "gjentjenesten" på hans helligdag.

Jeg synes ikke det er ålreit å legge konfirmasjoner til 1. mai (eller 17. mai).

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-18, 10:04   #3
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.476
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva er greit 1 mai og hva med «eierskap» til dagen?

Jeg har ikke så veldig sterkt forhold til 1 mai, men jeg er tilhenger av at folk kan bruke dagen akkurat som de vil (samme med helligdager, vil man i kirken kan man gjøre det, vil man sove til to og se Netflix resten av dagen er det også helt greit).

Når det gjelder bråke-arbeid syns jeg man kan ta hensyn hvis det er et arrangement like ved, naboen har grillfest, eller noe sånt, men på generell basis er gressklipping innafor. Det er vel strengt tatt helt lovlig også, det regnes ikke som helligdag.

Konfirmasjoner syns jeg man kan holde en annen dag, av respekt for de som ønsker å markere dagen.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-18, 10:08   #4
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.344
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva er greit 1 mai og hva med «eierskap» til dagen?

Siden det ikke er helligdag, kan man bråke i hagen, og det er iallfall ingen grunn til å ikke gjøre hagearbeid som ikke bråker. Men som vanlig bør man jo ta hensyn hvis man vet at det skjer noe spesielt like i nærheten, slik man også bør på lørdager eller vanlige ettermiddager.

Som korpsmusikant er man på betalt oppdrag, og går ikke i tog pga sin egen personlige mening. Derfor stiller man opp uansett hva slags forhold man har til 1.mai.

Det var igrunn det eneste jeg hadde en mening om.

__________________
05 og 07
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-18, 10:42   #5
Heilo
Fjellpiper
 
Heilo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 6.165
Blogginnlegg: 310
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva er greit 1 mai og hva med «eierskap» til dagen?

Jeg har et ganske sterkt forhold til 1. mai, og tilhører venstresida. Jeg synes ikke det er noen god idé å forfekte eierskap til dagen på den måten at man skal nekte andre politiske partier å bruke den til sine arrangementer. Men jeg forventer forsåvidt også at andre partier har respekt for dagens historie og bakgrunn og anerkjenner den.

Jeg synes Tjorvens fars forventning om respekt for hans helligdag på lik linje med at ateister skal vise respekt for langfredag er rimelig.

Å spille i korps i toget er jo en tjeneste man gjør for alle som går der (selv om man får betalt), så jeg synes vel tvert i mot at korpsmusikere med tilhørighet på høyresida fortjener respekt dersom de velger å bidra til toget, og at det ville være synd om de valgte å holde seg borte av respekt for dagen.

Konfirmasjon 1. mai har jeg aldri hørt om. Det mener jeg ville være veldig sært og kjipt i grunnen.

1. mai er arbeidernes internasjonale dag. Dagen har ikke utspilt sin rolle før alle arbeidsfolk i hele verden har rettferdige lønninger og gode arbeidsvilkår, all produksjon er bærekraftig og ufarlig for de som jobber med den og de som bor rundt den, og alle kvinner i hele verden har like rettigheter i arbeidslivet som menn. Så nei, dessverre, den har ikke utspilt sin rolle.

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-18, 10:59   #6
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.823
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva er greit 1 mai og hva med «eierskap» til dagen?

For meg er 1. mai en av de viktigste dagene i året, sånn, da var det avklart.

Er det greit at politikere fra høyresiden bruker 1 mai som dag for å formidle sine budskap eller er denne dagen forbeholdt røde partier?
Mitt svar: Jeg kan ikke helt se at venstresiden har enerett på 1. mai, selv om jeg synes det er merkelig at partier som vil ta fra arbeidere hardt tilkjempede rettigheter føler behov for å bruke arbeidernes internasjonale frihetsdag.

Har det noe å si om folk bruker motorsag, raker plen og gjør annet hagearbeid denne dagen? Har det noe å si om arrangementet er nært?
Mitt svar: Nei det er ikke greit med motorsag og annet støyende utstyr om du har naboer, søndagsfreden gjelder på alle røde dager i kalenderen, også 1. mai. Raking og annet som ikke bråker noe vesentlig får folk gjøre som de vil med.

Bør korpsmusikere som samtidig er FrP-ere og høyrefolk holde seg unna toget av «respekt»?
Mitt svar: Hæ, hvorfor det. Det er da bare hyggelig om korpsmedlemmer deltar også i arrangementer de ikke nødvendigvis står inne for. Det er demmes valg. Jeg forutsetter at de ikke gauker "Kommunistjævler" og slike ting.

Hva med konfirmasjoner 1 mai? Er det en ok dag å legge slike arrangement?
Mitt svar: Jeg synes det er litt rart å velge akkurat 1. mai til slikt. Da kan de like gjerne velge himmelspretten syns jeg.

Har 1 mai utspilt sin rolle eller er den viktigere enn noen gang?
Mitt svar: Er det et lurespørsmål? I en tid hvor regjeringen foreslår å minske arbeidsfolks rettigheter til f.eks. å ha innflytelse på arbeidstid og helgejobbing og folk dør på jobb hver eneste dag i resten av verden skjønner jeg ikke at spørsmålet stilles.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-18, 10:59   #7
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.728
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er greit 1 mai og hva med «eierskap» til dagen?

Interessant å se hva dere skriver. Jeg er litt usikker på hva jeg mener.
Jeg er oppdratt til at 1 mai er en dag hvor man ikke henger ut klesvask, ikke bedriver bråk og ikke "demonstrerer" (som eldre slektning sa) ved å rake løv og mekke bil. Det sitter såpass sterkt i meg at noe i meg reagerer når jeg hører bråkete arbeid den dagen.

Det med korps er sånt jeg ville opplevd uproblematisk selv, men jeg vet at enkelte har veldig strengt syn på tilstedeværelse som respekt/manglende respekt og hvor går skillet i rolle der? Ville Sylvi Listhaug/lokal FrP-ordfører/lokal rasist trukket mye oppmerksomhet i korpsuniform på 1 mai og heller holdt seg unna? Hva tenker man selv om sånt?
Jeg har spilt i korps og korpset var betalt en gang 8 mars både til å delta i det ordinære toget med ganske heftige paroler og i et tog med motsatte paroler. Jeg deltok begge steder, men syntes ikke noen av delene var spesielt lett, selv i uniform og med rolle.

Konfirmasjon 1 mai har vært tema, ikke i år siden det var tirsdag, men jeg vet at det skjedde de årene det var lørdag og søndag. Mange steder er det vanlig med fast konfirmasjonshelg hvor seremonier legges begge dager. Mange unngår 1 mai og det har vært fokus på å unngå, men det skjedde (med påfølgende kritikk) i en kirke i telemark sist det var på en søndag og jeg vet at blant annet HEF i Haugesund har brukt 1 mai, noe som også ble skrevet om.

Magefølelsen min sier nei til å legge konfirmasjoner 1 mai. Gudstjenester 1 mai, uten konfirmasjon er en del av tradisjonen, men konfirmasjon blir å vende fokus bort.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-18, 11:02   #8
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.344
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva er greit 1 mai og hva med «eierskap» til dagen?

Opprinnelig lagt inn av Strå, her.

Mitt svar: Nei det er ikke greit med motorsag og annet støyende utstyr om du har naboer, søndagsfreden gjelder på alle røde dager i kalenderen, også 1. mai. Raking og annet som ikke bråker noe vesentlig får folk gjøre som de vil med.

Nei, det stemmer ikke.
https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1947-04-26-1

https://www.dinside.no/fritid/klippe...17mai/69747829

__________________
05 og 07
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-18, 11:04   #9
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.902
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er greit 1 mai og hva med «eierskap» til dagen?

Jeg har ingen forhold til 1. mai utover at det er en fridag. Men jeg vet den er likestilt med vanlige søndager, og jeg gjør ikke bråkete hagearbeid da.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-18, 11:04   #10
Cauchy
Bør lage seg en tittel selv
 
Cauchy sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2012
Innlegg: 1.713
Cauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hva er greit 1 mai og hva med «eierskap» til dagen?

Hva med bursdagsfeiring? Er det greit å invitere familien hvis man har bursdag på 1. mai eller dagene rundt?

Cauchy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-18, 11:08   #11
Heilo
Fjellpiper
 
Heilo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 6.165
Blogginnlegg: 310
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva er greit 1 mai og hva med «eierskap» til dagen?

Opprinnelig lagt inn av Cauchy, her.

Hva med bursdagsfeiring? Er det greit å invitere familien hvis man har bursdag på 1. mai eller dagene rundt?

Det kommer vel litt an på familien regner jeg med, men hvis ingen i familien har tradisjon for å gå i tog så er det jo ikke noen grunn til å la være? (Til sammenligning har jeg ofte bursdag i påsken og feirer med stor selvfølgelighet familiebursdag på f.eks. langfredag. Men jeg ville jo ikke ha invitert venner og forventet at de skulle komme da.

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-18, 11:10   #12
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.728
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er greit 1 mai og hva med «eierskap» til dagen?

Opprinnelig lagt inn av Cauchy, her.

Hva med bursdagsfeiring? Er det greit å invitere familien hvis man har bursdag på 1. mai eller dagene rundt?


Det tenker jeg må være innafor, på linje med å invitere til bursdag langfredag, påskedag og pinsedag.
Det kan være litt bom dersom man vet at halve slekta er opptatt med arrangementer tilhørende dagen, men sånn ut over det må det være greit.

Man kan ikke regne med at folk med tilknytning til dagen prioriterer bursdagen.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-18, 11:12   #13
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.902
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er greit 1 mai og hva med «eierskap» til dagen?

Jeg kan ikke komme på en eneste dag i året det ikke er greit å feire bursdag på..? Det er klart noen dager det antagelig ville kommet færre, men det er vel mest fordi folk er på hytta eller annen ferie.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-18, 11:14   #14
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.476
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva er greit 1 mai og hva med «eierskap» til dagen?

Opprinnelig lagt inn av Cauchy, her.

Hva med bursdagsfeiring? Er det greit å invitere familien hvis man har bursdag på 1. mai eller dagene rundt?

Jeg tenker at man ser an familien. Hvis man har noen man ville bedt som har et sterkt forhold til dagen hadde jeg droppet det, hvis de var mer av typen "ekstra fridag", så kjør på.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-18, 11:32   #15
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.850
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er greit 1 mai og hva med «eierskap» til dagen?

Opprinnelig lagt inn av Cauchy, her.

Hva med bursdagsfeiring? Er det greit å invitere familien hvis man har bursdag på 1. mai eller dagene rundt?

Jeg ville ikke gjort det siden jeg vet at det er flere i min nære slekt som har dette som en veldig viktig festdag. Men jeg hadde ikke sett problemet med det hvis slekta bestod av folk som ikke markerte dagen.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-18, 11:54   #16
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.239
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er greit 1 mai og hva med «eierskap» til dagen?

Jeg synes vel at 1. mai på mange måter har utspilt sin rolle og at det nå er blitt en dag alle ønsker å putte sitt innhold inn i. Selv om spørsmål rundt arbeidsliv på ingen måte er utdatert er ikke skillelinjene som de en gang var. Jeg er vokst opp med at det er en fridag blant mange i mai der man gjerne gjør hagearbeid eller koster veien. Jeg synes slett ikke noen skal ha hevd på dagen, men det er jo ikke alt som er like musikalsk å foreta seg. Å sette i gang våronna ved siden av 1. mai-arrangementet til naboen er jo omtrent som å fyre av gressklipperen ved siden av kirka når naboen har konfirmant. Altså man viser respekt for andres greier selv om man ikke helt er med på det selv. Derimot synes jeg det er smålig å reagere på privatpersoners adferd på en sånn dag med mindre det direkte interfererer med andres arrangement.

Konfirmasjoner 1. mai tenker jeg er unødvendig. Det blir litt kræsj av høytidsdager på et vis og kan bli vanskelig for enkelte. Vanlige gudstjenester er vel helt ok på linje med andre rolige ting som foregår. Der greier jeg ikke se noen motsetninger. Jeg skjønner dog ikke grunnen til å legge en ekstra gudstjeneste på 1. mai som ikke er søndag, men det kan jo andre se gode grunner til.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-18, 12:00   #17
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.764
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er greit 1 mai og hva med «eierskap» til dagen?

Opprinnelig lagt inn av Strå, her.

Har det noe å si om folk bruker motorsag, raker plen og gjør annet hagearbeid denne dagen? Har det noe å si om arrangementet er nært?
Mitt svar: Nei det er ikke greit med motorsag og annet støyende utstyr om du har naboer, søndagsfreden gjelder på alle røde dager i kalenderen, også 1. mai. Raking og annet som ikke bråker noe vesentlig får folk gjøre som de vil med.

Det stemmer faktisk ikke. Helligdagsfreden gjelder verken 1. eller 17. mai. Fordi de ikke er helligdager. Dvs. at hvis man ønsker å drive med støyende hagearbeid arbeid 1. mai (eller 17. mai), så har man faktisk lov til det. Når det er sagt, så må man ta samme hensyn som man må ta andre dager.

Når det er sagt, så er det lov å ta en avsjekk med naboer før man setter i gang med det verste bråket. Men det tenker jeg handler vel så mye om folkeskikk.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-18, 12:02   #18
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.080
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er greit 1 mai og hva med «eierskap» til dagen?

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Jeg har ingen forhold til 1. mai utover at det er en fridag. Men jeg vet den er likestilt med vanlige søndager, og jeg gjør ikke bråkete hagearbeid da.

Den er ikke likestilt (som nevnt flere ganger her) - den er ingen helligdag.
Men; i motsetning til helligdagene, så er 1. (og 17.) mai en dag man faktisk har krav på lønn selv om virksomheten holder stengt (dersom den vanligvis ville vært åpen, slik som i år når det er midt i uken).
Og det er det ikke mange som vet ...

Så, 1 av 2 betalte fridager der altså.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-18, 12:22   #19
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.902
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er greit 1 mai og hva med «eierskap» til dagen?

Opprinnelig lagt inn av Ru, her.

Den er ikke likestilt (som nevnt flere ganger her) - den er ingen helligdag.
Men; i motsetning til helligdagene, så er 1. (og 17.) mai en dag man faktisk har krav på lønn selv om virksomheten holder stengt (dersom den vanligvis ville vært åpen, slik som i år når det er midt i uken).
Og det er det ikke mange som vet ...

Så, 1 av 2 betalte fridager der altså.

Fra linken som er lagt ut tidligere i tråden:

Sitat:

1. og 17. mai er høgtidsdager og skal være jamstelt med søndager, men ikke når det gjelder føresegner om kirkelige handlinger eller helligdagsfreden.

Altså likestilt med søndager, men unntatt regelen om helligdagsfred. Det er ikke forbudt å bråke i hagen, men jeg ville altså ikke gjort det uansett.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-18, 12:23   #20
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.080
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er greit 1 mai og hva med «eierskap» til dagen?

Det som er så fascinerende med 1.mai er at mange bråker i hagen med vilje. For å protestere mot 1.mai-tog og appeller.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:58.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no