Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Vis meg ditt avfallssorteringssystem

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-03-09, 09:48   #1
MokkMokk
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: oppi der :peker:
Innlegg: 5.001
MokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt av
Standard

Vis meg ditt avfallssorteringssystem

Vi har nå omsider bestemt oss for å begynne å sortere skikkelig, til nå har vi hovedsaklig sortert papir/ papp, matavfall og glass. Litt for mye har havnet i restavfallet, og vi har ikke vært flinke nok til å tømme og skille pålegg etc. fra pakkene de ligger i, etc.

Nå har derimot kommunen vår omsider kommet i gang med et system for mer omfattende sortering, med søppelsekker for plastemballasje (som settes ved siden av avfallsdunkene ute) samt egen beholder for matavfall med tilhørende, nedbrytbare poser. Flere av dere har sikkert hatt dette systemet lenge allerede, men her har det altså nettopp kommet i gang. Og jeg har lyst til å bli flinkere og mer miljøvennlig.

Så var det dette å få plass til alt da, uten å føle at man har søppeldunker overalt. Jeg reorgainserte skapet under kjøkkenvasken i går kveld, har fra før av et Ikea-system med to dunker på skinner som kan trekkes ut. Disse har jeg merket med henholdsvis rest- og plastavfall. På siden av disse har jeg fått skvist inn matavfalldunken, men så var det resten, da. Jeg burde også hatt noe å legge glass/ metall i, samt papir. Foreløpig har vi hengt opp en list med et par kroker på vaskerommet (noen skritt unna kjøkkenet), der søppelposer for papir og plast henger. Men jeg må nok ha noe i kjøkkenskapet også, for erfaring tilsier at det er lett å la være å gå disse skrittene sånn i det daglige. Jeg har ikke ubegrenset plass i dette skapet, og vil gjerne ha et praktisk system som gjør at det blir greit å følge "sorteringsreglene". Derfor ønsker jeg tips om hvordan vi best mulig kan utnytte plassen.

Noen som vil vise bilder av, eller fortelle om hvordan dere har organisert avfallssorteringen i kjøkkenskapet? Blir veldig glad for alle tips og råd!

MokkMokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-09, 10:26   #2
Mississippi
ull-lue
 
Mississippi sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Akershus
Innlegg: 2.327
Mississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Vis meg ditt avfallssorteringssystem

Vi har hatt avfallsortering lenge.
Plast, glass/metall, mat/organisk, papir og restavfall.
Under benken har vi to sånne IKEAsystemer på skinner, dvs fire dunker.
Papir samler vi i en kurv i gangen, også går vi ofte innom papirdunken ute på vei fra postkassa og inn.

Jeg syns det er bra å sortere og det blir fort en vane.
Det er, utrolig nok, restavfall det er minst av. Plast er det mest av. Ihvertfall hos oss.

__________________
"Det er ikke dråpen som får begeret til å flyte over. Problemet er at da dråpen kom var begeret alleredet fullt, og det hadde ikke dråpen noe med, den hadde jo nettopp kommet" -Karsten Isachsen
Mississippi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-09, 10:28   #3
MokkMokk
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: oppi der :peker:
Innlegg: 5.001
MokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vis meg ditt avfallssorteringssystem

Ja, det blir jo ikke mye rest igjen når plasten sorteres ut, bare matemballasjen utgjør jo enorme mengder plast.

MokkMokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-09, 10:30   #4
Mississippi
ull-lue
 
Mississippi sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Akershus
Innlegg: 2.327
Mississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Vis meg ditt avfallssorteringssystem

Det eneste jeg syns er litt dumt med plastavfallet er at vi må oppbevare det inne eller i garasjen ganske lenge. Denne hentes nemlig bare hver 4. uke. Jeg skulle ønske vi kunne få en egen dunk ute til plasten …

__________________
"Det er ikke dråpen som får begeret til å flyte over. Problemet er at da dråpen kom var begeret alleredet fullt, og det hadde ikke dråpen noe med, den hadde jo nettopp kommet" -Karsten Isachsen
Mississippi er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:58.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no