Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

OL i Beijing

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-04-08, 11:03   #1
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

OL i Beijing

...


Sist redigert av Guava : 23-09-10 kl 22:12.
Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-08, 11:29   #2
Misteri
Opp og ned
 
Misteri sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 8.767
Blogginnlegg: 407
Misteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt av
Standard

Sv: OL i Beijing

Jeg har helle ikke satt meg nok inn i saken til å komme med verken for eller motargumenter, men når jeg tenker på Kina og det som har hendt i det siste så får jeg litt motstridende følelser når det gjelder å ha ol der.

__________________
Misteri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-08, 11:32   #3
goldnugget
fornøyd
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: nedre eiker
Innlegg: 1.894
goldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: OL i Beijing

OL skal være upolitisk så jeg synes ikke vi skal boikotte lekene. Tenk også på utøvere som har en OL-drøm!

Men vi kan heller boikotte andre ting som vil svi for Kina innen handel og økonomi.

__________________
2004 2006 2008
goldnugget er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-08, 12:04   #4
Lisa
anglofil
 
Lisa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.589
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: OL i Beijing

Jeg husker jeg synes det var forkastlig at Kina fikk tildelt OL og jeg er ikke overasket over at situasjonen der forverrer seg nå før lekene starter. Husker godt begrunnelsen for tildeling av lekene til Kina – ”at de da måtte åpne seg mer og situasjon ville forbedres for generelle menneskerettigheter” - LIKSOM!. Det vi ser nå er bare tragisk og trist. Jeg håper alle opposisjonelle i Kina / Tibet fortsetter å demonstrere og benytter denne anledningen til å vise sin avsky nå som kinesiske myndigheter må slippe inn såpass mange utenlandske pressefolk.

En boikott fra Norge vil ha lite å si men hvis verden sammen brydde seg så ville det jo sende en kraftig statement.

Noen her foreslo å boikotte kinesiske produkter, fin tanke men lykke til sier jeg da … det hadde vært noe. Alt fra det meste av mobiler, klær, møbler fra IKEA; sko, leker og ikke minst våre ”lokalproduserte” Findus fiskepinner bearbeides i Kina …

Så jeg stiller meg veldig positiv til den kritikk som medlemmer av KrF og Høyre nå kommer med … (forøvrig noe som skjer svært så sjelden ….)

Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-08, 12:26   #5
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.254
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: OL i Beijing

Jeg syns det er for jævlig at de skal få sole seg i glansen av lekene, med så mange grove overgrep bak fasaden. Jeg vet ikke helt HVA man skal gjøre, men det bør ta litt av OL-glansen bort fra arrangøren, hvis dere forstår.

Jeg lurer litt på å boikotte sponsorene?

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-08, 12:33   #6
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.657
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: OL i Beijing

Man boikottet jo OL i Moskva ... Det var vel politikk, men det var kanskje før OL ble upolitisk?

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-08, 13:00   #7
emm
Men først, kaffe!
 
emm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.552
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: OL i Beijing

Jeg er helt for boikott! Synes det er langt viktigere å markere for de stakkars undertrykte og torturerte i fengsel o.l at man sympatiserer med dem, fremfor å gjennomføre i sympati med idrettsutøverene. De klarer seg uansett, det er jammen ikke sikkert med de andre.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-08, 13:01   #8
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.254
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: OL i Beijing

Også tror jeg faktisk at boikott gir ubehagelige assiasjoner til nettopp boikotten av Sovjet-OL. Kald krig, en verden delt i to...

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-08, 13:04   #9
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.657
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: OL i Beijing

According to the Olympic Charter, established by Pierre de Coubertin, the goal of the Olympic Movement is to contribute to building a peaceful and better world by educating youth through sport practised without discrimination of any kind and in the Olympic spirit, which requires mutual understanding with a spirit of friendship, solidarity and fair play.

fra http://www.olympic.org/uk/organisation/index_uk.asp

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-08, 13:14   #10
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.657
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: OL i Beijing

Altså, som organisasjon for de gamle olympiske idealer synes jeg at de har mistet seg selv på veien. Som organisasjon for å vise frem seg selv for verden, og fremme superidrettsfolk som pusher grenser (medisinsk både på lovlig og ulovlig vis) for å forherlige seg selv, det klarer de.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-08, 13:50   #11
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: OL i Beijing

Opprinnelig lagt inn av goldnugget, her.

OL skal være upolitisk så jeg synes ikke vi skal boikotte lekene. Tenk også på utøvere som har en OL-drøm!

OL skal være upolitisk, men er det ikke. Amnestys nyeste rapport viser at forholdene i Kina har blitt verre etter at de ble tildelt OL. Mange opposisjonelle er fengslet, blant annet for å stille kritiske spørsmål om OL og for å snakke med utenlandske journalister. Heibergs uttalelser viser at IOK ikke tar sitt ansvar for å følge opp Kinas forpliktelser i forhold til det de lovet da de ble tildelt lekene. Nei, her er det bare full boikott som er godt nok, synes jeg.

noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-08, 13:51   #12
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: OL i Beijing

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Altså, som organisasjon for de gamle olympiske idealer synes jeg at de har mistet seg selv på veien. Som organisasjon for å vise frem seg selv for verden, og fremme superidrettsfolk som pusher grenser (medisinsk både på lovlig og ulovlig vis) for å forherlige seg selv, det klarer de.

Ja det er de gode på, det skal de ha!

noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-08, 13:54   #13
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: OL i Beijing

Selv ikke Amesty Norge ønsker å boikotte lekene. OL betyr journalister og journalister betyr at ting kommer mer frem i lyset.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-08, 14:16   #14
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: OL i Beijing

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Selv ikke Amesty Norge ønsker å boikotte lekene. OL betyr journalister og journalister betyr at ting kommer mer frem i lyset.

Godt poeng. Men veldig mye har vel blitt dokumentert og rapportert nå også, uten at det har forandret noe i Kina. Tvert i mot... Jeg er redd for at det sittende regimet i Kina får mer (i sin verden) positivt enn negativt ut av å arrangere OL - de har jo brukt flere år på å fjerne alt og alle som ikke passer inn i glansbildet de ønsker å vise fram. Jeg tror nok det vil bli satt ekstra søkelys på menneskerettighetsforholdene i Kina den tiden OL varer, men så går alt tilbake til det samme etterpå. Hvis flere land boikotter OL, tror jeg det vil være et prestisjetap for Kina. Vel, jeg kan ikke akkurat si at jeg har mer rett enn Amnesty, men jeg synes det blir litt puslete å boikotte åpningssermonien, og forsette å leke som før.

noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-08, 14:31   #15
emm
Men først, kaffe!
 
emm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.552
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: OL i Beijing

Tro meg, Kina vil bruke betydlige summer på å "rydde vekk" alt de ikke vil verden skal se forut for OL. Prosessen er i gang, og journalister får nok liten eller ingen adgang til å se bak kulissene de setter opp. Jeg tror bråket rundt OL som nå kommer frem er bra, og debatten er på sin plass. Videre tror jeg ikke at verden blir noe mer delt i to av en OL boikott.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-08, 15:08   #16
Acsa
Audacious
 
Acsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: OL i Beijing

Det er jo flere måter å boikotte på. Et av forslagene har jo vært at de kongelige og den politiske ledelsen som ellers ville vært tilstede ved åpningsseremonien boikotter, men at norske idrettsutøvere deltar i OL.

__________________
2001&2005
Acsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-08, 15:32   #17
Agent Scully
Truth is in the x-files
 
Agent Scully sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 8.399
Blogginnlegg: 584
Agent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: OL i Beijing

Jeg ser heller ikke noen grunn til at idrettsutøvere skal betale prisen for at Kina er et kiipt land å bo i. Det bør brukes andre politiske virkemidler for å bedre menneskerettigheter, og så får heller hver enkelt utøver demonstrere/boikotte på sin måte. Men jeg syns ikke noe offisiell OL-boikott er på sin plass.

__________________
Storebror -06, Lillesøster & Lillebror -09

- Serenity now. Insanity later.
Agent Scully er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-08, 16:07   #18
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.525
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: OL i Beijing

Siden jeg ikke er interessert i idrett har jeg egentlig ikke en oversikt over hva en OL boikott vil innebære, jeg må tenke mer på det.

Ville bare anbefale en veldig god og tankevekkende artikkel av Svein Egil Omdal - les den her. (NB! Hva som helst som Svein Egil Omdal har skrevet anbefales å lese! Han er knallgod!)

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-08, 18:33   #19
emm
Men først, kaffe!
 
emm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.552
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: OL i Beijing

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Ville bare anbefale en veldig god og tankevekkende artikkel av Svein Egil Omdal - les den her. (NB! Hva som helst som Svein Egil Omdal har skrevet anbefales å lese! Han er knallgod!)

Hør-hør!

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-08, 19:07   #20
nikki
Bør lage seg en tittel selv
 
nikki sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Sørlandet
Innlegg: 1.407
nikki imponerer mange og er sikkert smartnikki imponerer mange og er sikkert smartnikki imponerer mange og er sikkert smartnikki imponerer mange og er sikkert smartnikki imponerer mange og er sikkert smartnikki imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: OL i Beijing

Opprinnelig lagt inn av emm, her.

Jeg er helt for boikott! Synes det er langt viktigere å markere for de stakkars undertrykte og torturerte i fengsel o.l at man sympatiserer med dem, fremfor å gjennomføre i sympati med idrettsutøverene. De klarer seg uansett, det er jammen ikke sikkert med de andre.

Jeg er også for boikott,og er helt på linje med emm her.

nikki er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:47.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no