Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Turfolk, forbarm eder

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-05-18, 13:00   #1
Zulu
Make it count!
 
Zulu sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 6.611
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Turfolk, forbarm eder

Kan dere hjelpe en rookie? Her er saken: Relativt fersk alenemamma (altså alene-biten, ikke mamma-biten) uten særlig friluftsoppdragelse eller -erfaring ønsker å ta med to jenter på ferie som involverer telt, fjell-ish natur, fiske, ikke-så-langt å gå, ikke-så-kjempelangt å kjøre fra Oslo og gjerne noe som involverer hest eller andre dyr i nærheten.

Linker, erfaringer, konkrete tips – alt er kjærkomment!

__________________
2006 og 2009
Zulu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-05-18, 13:04   #2
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.297
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Turfolk, forbarm eder

Først må vi definere hva som er innafor i kjøreavstand. Funker Jotunheimen? I så fall er Maurvangen Fjellcamping utmerket for lavterskel-men-høyfjellscamping. Mengder av ridemuligheter i nærheten, jeg kan varmt anbefale Myhre Gård som ligger på Beitostølen.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-05-18, 13:17   #3
Zulu
Make it count!
 
Zulu sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 6.611
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: Turfolk, forbarm eder

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Først må vi definere hva som er innafor i kjøreavstand. Funker Jotunheimen? I så fall er Maurvangen Fjellcamping utmerket for lavterskel-men-høyfjellscamping. Mengder av ridemuligheter i nærheten, jeg kan varmt anbefale Myhre Gård som ligger på Beitostølen.

Tja, max fire timer, kanskje? (Jeg googlemapsa Maurvangen (fant Fjellpark, men det er kanskje det samme) og det er 3 t og 58 min fra kontoret mitt.)

__________________
2006 og 2009
Zulu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-05-18, 13:26   #4
Zulu
Make it count!
 
Zulu sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 6.611
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: Turfolk, forbarm eder

Men det er en campingplass? Går det ikke an å bare sette opp et telt en idyllisk plass helt aleine i villmarka (i sånn passe avstand fra sivilisasjonen)?

__________________
2006 og 2009
Zulu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-05-18, 13:34   #5
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.297
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Turfolk, forbarm eder

Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.

Men det er en campingplass? Går det ikke an å bare sette opp et telt en idyllisk plass helt aleine i villmarka (i sånn passe avstand fra sivilisasjonen)?

Jo, det går fint, seff! Det er ikke like lavterskel da, og Maurvangen er ikke akkurat Larkollen Camping, det er utvilsomt en fjellcamp.

Husk:

Telt
Soveposer
Liggeunderlag
Lys av noe slag
Stormkjøkken
REAL turmat synes jeg er godt og superenkelt
Ulltøy
Våtservietter
Myggstift av noe slag
Poser så klær holder seg tørre

... og ellers hva nå enn dere gidder å bære på.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-05-18, 13:44   #6
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.378
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Turfolk, forbarm eder

Det heter vel Besseggen fjellpark Maurvangen nå til dags, tror jeg. Signerer Maverick på den. Flere andre overnattingssteder også, i Sjodalen, og fine teltplasser er det overalt da, hvis du tenker full villcamping. Det er også campingmuligheter både ved Øvre og Nedre Sjodalsvatn. Anbefaler deg i samme slengen å sjekke ut Glittersjå Fjellgård, og Kalven seter som ligger i samme område -ish.

Huldrestien i Sjodalen er en fin og barnevennlig tursti, ca 5 km, med diverse poster med informasjon om setrene, dyrene og naturen.

Hvis du har med sykler er det veldig fint å sykle innover mot Glitterheim (DNT).

__________________
µ 05 07 07

Sist redigert av My : 22-05-18 kl 13:56.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-05-18, 13:54   #7
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.516
Blogginnlegg: 158
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Turfolk, forbarm eder

Hvis dyrene ikke er et absolutt krav, anbefaler jeg å ta toget til Finse, gå over vannet og sette opp teltet på en fin plass. Det har jeg gjort hver sommer alene med kiden min siden han var 3,5. Det føltes trygt første gang fordi, worst case, jeg kunne søke tilflukt i Finsehytta om det skulle bli totalt jævlig.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-05-18, 13:58   #8
Zulu
Make it count!
 
Zulu sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 6.611
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: Turfolk, forbarm eder

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Jo, det går fint, seff! Det er ikke like lavterskel da, og Maurvangen er ikke akkurat Larkollen Camping, det er utvilsomt en fjellcamp.

Husk:

Telt
Soveposer
Liggeunderlag
Lys av noe slag
Stormkjøkken
REAL turmat synes jeg er godt og superenkelt
Ulltøy
Våtservietter
Myggstift av noe slag
Poser så klær holder seg tørre

... og ellers hva nå enn dere gidder å bære på.

Ja, nettopp, det må bæres litt ja. Takk for tips!

Opprinnelig lagt inn av My, her.

Det heter vel Besseggen fjellpark Maurvangen nå til dags, tror jeg. Signerer Maverick på den. Flere andre overnattingssteder også, i Sjodalen, og flere fine teltmuligheter. Det er også campingmuligheter både ved Øvre og Nedre Sjodalsvatn. Anbefaler deg i samme slengen å sjekke ut Glittersjå Fjellgård, og Kalven seter som ligger i samme område -ish.

Huldrestien i Sjodalen er en fin og barnevennlig tursti, ca 5 km, med diverse poster med informasjon om setrene, dyrene og naturen.

Hvis du har med sykler er det veldig fint å sykle innover mot Glitterheim (DNT).

Skal sjekkes! Takk!

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Hvis dyrene ikke er et absolutt krav, anbefaler jeg å ta toget til Finse, gå over vannet og sette opp teltet på en fin plass. Det har jeg gjort hver sommer alene med kiden min siden han var 3,5. Det føltes trygt første gang fordi, worst case, jeg kunne søke tilflukt i Finsehytta om det skulle bli totalt jævlig.

Ah, tog, ja! Det kan jo funke! Hvor langt er «gå over vannet» (_over_ vannet )?

__________________
2006 og 2009
Zulu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-05-18, 14:24   #9
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.516
Blogginnlegg: 158
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Turfolk, forbarm eder

Det er bru da. Det er kort, fra 1,5 km og oppover avhengig av hvor langt dere vil gå. Egentlig er det feil å si over vannet, det er en vei langs vannet og man må over en bru.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-05-18, 16:08   #10
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Turfolk, forbarm eder

Test ut telting på forhånd! Ta en natt i hagen (hvis du har en) eller nære siviliserte strøk. Det er greit å ha satt opp telt og organisert seg en natt før man pakker for flere dager. Min første vintertelting foregikk på verandaen 20 cm. fra stueveggen.

Skal du til fjells, bør du være sikker på at teltet tåler både vann og vind. Husk at det kan bli veldig kaldt, også sommerstid. Jeg har opplevd snø i Jotunheimen i juli.

Det finnes mange gode tips til telting rundt omkring, f.eks. her:
https://www.dn.no/dnaktiv/2018/05/13...dsetter-i-telt
DNT Oslo og omegn har ferskingkurs på overnatting, kanskje det kan være noe å få med seg?
https://www.dntoslo.no/aktiviteter/98117/856231/

Det er veldig mye triveligere på tur hvis man har lærer nok til å unngå de store tabbene som kan gjøre det vått, kaldt osv. Og det er ikke noe som slår å sove ute i naturen, spør du meg. Er dere riktig heldige er det varmt nok i været til å sove utenfor teltet.

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-05-18, 16:19   #11
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.516
Blogginnlegg: 158
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Turfolk, forbarm eder

Ja, jeg holdt på å fryse ihjel første gangen vi var på Finse. Der var det veldig kaldt om nettene, selv om vi var der i august.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:26.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no