Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Grønne fingre

[Hage] Akeleie

Grønne fingre Alt om blomster inne og ute, frukttrær, busker, kjøkkenhage, kompost og uterom.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-02-11, 20:41   #1
Palmen
Trøtt
 
Palmen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.230
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

[Hage] Akeleie

Akeleie er en av de vakreste hageblomstene jeg vet, og jeg drømmer om å ha massevis av akeleier i skråningen min. Har du sådd de fra frø, fått avleggere eller kjøpt planter? Er det vanskelig å få de til?

__________________
2006 - 2012 - 2012
Palmen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-11, 20:42   #2
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.205
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Hage] Akeleie

De sprer seg som ugress her. Jeg pleier å ha noen på komposthaugen... men såvidt jeg husker var de i mange farger før, nå er de bare blå.

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-11, 21:01   #3
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.929
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Hage] Akeleie

De er veldig, veldig enkle å få til og min erfaring er at de sprer seg som ugress.
Der jeg bodde før (5mål tomt, masse blomster, herlig gammelt hvitt hus ) hadde jeg så mye at jeg luket dem masse hvert år, ga bort masse planter til dem som ville ha og allikevel hadde jeg ikke sjans til å få kontroll på dem. Jeg hadde både blå, hvite, rosa, og flerfargede som vokste vilt. Også klarte jeg ikke å dy meg og kjøpte noen doble og i kule farger og sånt i tillegg. Selv om jeg altså hadde en million fra før
Kortversjonen: kjøp, sett i bakken, ferdig. De trenger hverken vann, næring, sol eller kjærlighet for å trives.
De bruker vel hvertfall ett år fra frøplante til de blomstrer så hvis du sår dem i år blomstrer de ikke før om 1 år. (hvis jeg husker riktig, skal sjekke).
Kanskje du kjenner noen som kan gi deg noen?

(Hvis det er noen litt lengre unna: vask av papir (og evt. snegleegg! NB!) og pakk roten i ørlitt vått papir, ha en pose rundt det våte papiret og tape godt rundt stilken så det er tett. Putt i en melkekartong og send i posten :btdt: )

Jeg hadde sånne, i mørkelilla og i hvitt


Sist redigert av m^2 : 13-02-11 kl 21:08.
m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-11, 21:09   #4
Palmen
Trøtt
 
Palmen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.230
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: [Hage] Akeleie

Og Akeleiene blomstrer ganske lenge også, gjør de ikke? Da blir det (forhåpentligvis) maaaange akeleier i skråningen min etterhvert! Tror jeg prøver meg på frø i år, og kanskje jeg kan få noen avleggere av mamma.

__________________
2006 - 2012 - 2012
Palmen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-11, 21:10   #5
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.869
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Hage] Akeleie

Jeg lurte litt på hva AKEleie var jeg..... Er det en spesiell måte å ake på? Har ellers lite å bidra med her.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-11, 21:11   #6
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.929
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Hage] Akeleie

Opprinnelig lagt inn av Palmen, her.

Og Akeleiene blomstrer ganske lenge også, gjør de ikke? Da blir det (forhåpentligvis) maaaange akeleier i skråningen min etterhvert! Tror jeg prøver meg på frø i år, og kanskje jeg kan få noen avleggere av mamma.

Men da får du ikke blomster i år altså

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-11, 21:11   #7
Palmen
Trøtt
 
Palmen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.230
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: [Hage] Akeleie

Åh m^2, den var vakker! Jeg husker jeg så bilder av hagen din her inne en gang, men det var før jeg fikk hage selv og innså hvor FANTASTISK den hagen må ha vært.

__________________
2006 - 2012 - 2012
Palmen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-11, 21:14   #8
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: [Hage] Akeleie

Jeg elsker Akeleier og har en god del i hagen allerede. I tillegg frøsår de seg selv og blander seg med hverandre, så det blir nok flere sorter etterhvert. Jeg mener jeg tok en del frø i høst, om jeg finner dem til våren kan du få noen. De er i såfall en mix av mine sorter.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-11, 21:37   #9
Effie
wizzzard
 
Effie sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 956
Blogginnlegg: 1
Effie er populærEffie er populærEffie er populærEffie er populærEffie er populærEffie er populær
Standard

Sv: [Hage] Akeleie

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Jeg lurte litt på hva AKEleie var jeg..... Er det en spesiell måte å ake på? Har ellers lite å bidra med her.

Eg var litt der, men tenkte meir på å betale leie for å få ake i hagen til HI.


Blomst altså, eg har jo hage for første gang i år, eg burde jo engasjere meg.

__________________
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal.
Effie er aktiv nå   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:45.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no