Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Økning i antall overfallsvoldtekter

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-01-10, 13:55   #21
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.128
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Økning i antall overfallsvoldtekter

Opprinnelig lagt inn av Imma, her.

Tja, det spørs om det er så forskjellig.

Men du er enig i at hvis det er forskjeller, så er det et poeng å prøve å finne ut av dem? Det ville jo være dumt å avfeie problemstillingen med at "det er sikkert egentlig akkurat det samme" uten å ha undersøkt?

Jeg går uten videre ut fra at det er i alle fall delvis andre grunner til partnervoldtekt enn det er til overfallsvoldtekt. (Jeg tviler på at det bare er snakk om tilgjengelighet.) Akkurat som at grunnene til at noen slår barn eller partner ikke trenger å være de samme som grunnene til at man går løs på tilfeldige folk på gaten. Men jeg synes jo absolutt dette er verdt å undersøke, både for å finne ut hva forskjellene er, hva likhetene er, og ikke minst hva som vil kunne være fornuftig å gjøre for å forebygge og stoppe denslags.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-10, 13:57   #22
Imma
Ikke altetende
 
Imma sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 2.655
Imma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Økning i antall overfallsvoldtekter

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Men du er enig i at hvis det er forskjeller, så er det et poeng å prøve å finne ut av dem? Det ville jo være dumt å avfeie problemstillingen med at "det er sikkert egentlig akkurat det samme" uten å ha undersøkt?

Jeg går uten videre ut fra at det er i alle fall delvis andre grunner til partnervoldtekt enn det er til overfallsvoldtekt. (Jeg tviler på at det bare er snakk om tilgjengelighet.) Akkurat som at grunnene til at noen slår barn eller partner ikke trenger å være de samme som grunnene til at man går løs på tilfeldige folk på gaten. Men jeg synes jo absolutt dette er verdt å undersøke, både for å finne ut hva forskjellene er, hva likhetene er, og ikke minst hva som vil kunne være fornuftig å gjøre for å forebygge og stoppe denslags.

Selvfølgelig.

Imma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-10, 13:58   #23
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Økning i antall overfallsvoldtekter

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Og ikke minst: Hva er det som gjør at norske menn faktisk (stort sett) lar vær å overfallsvoldta, men at noen av dem tydeligvis ikke har noen hemninger mot å voldta en jente de kjenner??

Nå lar de aller fleste utenlandske menn være å voldta også da.

Jeg syns Gaia stiller mange interessante spørsmål.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-10, 13:59   #24
Imma
Ikke altetende
 
Imma sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 2.655
Imma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Økning i antall overfallsvoldtekter

Legger ved denne som får frem poenget mitt bedre enn jeg klarer
(les gjerne hele , ikke bare det lille utdraget mitt)
http://kilden.forskningsradet.no/c16...html?tid=40378

"Når fokuset bare blir på overfallsvoldtektene, opprettholdes voldtektsmyter og troen på at forebygging av voldtekt bør skje ved at kvinner unngår potensielt farlige situasjoner. Hvis budskapet er at jenter "må passe på seg selv" kan det underbygge at man ikke er like verdig offer om man ikke har tatt alle forhåndsregler, sier Stefansen. Smette sier seg enig: - Siden voldtektsmytene er sterke, må det være en bevissthet om hvordan voldtekt fremstilles."

Imma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-10, 14:01   #25
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Økning i antall overfallsvoldtekter

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Og ikke minst: Hva er det som gjør at norske menn faktisk (stort sett) lar vær å overfallsvoldta, men at noen av dem tydeligvis ikke har noen hemninger mot å voldta en jente de kjenner??

Jupp.
Og hvordan er det med de ikke-vestlige her? Er det bare kvinner de oppfatter som ikke ærbare de voldtar eller er de som vestlige i nære relasjoner?

  Svar med sitat
Gammel 14-01-10, 14:11   #26
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Økning i antall overfallsvoldtekter

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Nå lar de aller fleste utenlandske menn være å voldta også da.

Jeg syns Gaia stiller mange interessante spørsmål.

Ja, selvsagt!

Men altså: Hva er det som får NOEN norske menn til å la HELT være med det ene, og tillate seg det andre? Jeg har en følelse av at spør du "ti på gata" så vil du få veldig enstemmig fysj og fy for overfallsvoldtekter, og litt mer "nja og tja og man legger da opp til det selv av og til", for date rapes.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-10, 14:15   #27
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Økning i antall overfallsvoldtekter

Glitter - de aller fleste menn er jo normale og hyggelige. Det var bare det at når det gjalt overfallsvoldtekter så ser det ut til at etnisitet skiller på adferden blant menn. Da bør vi finne ut hvordan og fikse det.

  Svar med sitat
Gammel 14-01-10, 14:17   #28
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Økning i antall overfallsvoldtekter

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Men altså: Hva er det som får NOEN norske menn til å la HELT være med det ene, og tillate seg det andre? Jeg har en følelse av at spør du "ti på gata" så vil du få veldig enstemmig fysj og fy for overfallsvoldtekter, og litt mer "nja og tja og man legger da opp til det selv av og til", for date rapes.

Ja, det vil jeg tro du får i alle miljøer, ikke bare norske. Men grensene for "la opp til det selv" er nok forskjellige.

Jeg tror for øvrig voldtektsmenn kommer i den ene eller den andre formen, jeg tror ikke de fleste voldtektsmenn driver med både overfallsvoldtekter og relasjonsvoldtekter.

Komikeren Zahid Ali forteller om sine opplevelser med moralpolitiet i Aftenposten i dag. Det virker som det er et lite opprør innad i de muslimske miljøene mot dette nå, jeg håper det ikke bare blåser over.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-10, 14:18   #29
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Økning i antall overfallsvoldtekter

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Glitter - de aller fleste menn er jo normale og hyggelige. Det var bare det at når det gjalt overfallsvoldtekter så ser det ut til at etnisitet skiller på adferden blant menn. Da bør vi finne ut hvordan og fikse det.

Jeg har heller ikke sagt noe annet.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-10, 14:19   #30
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Økning i antall overfallsvoldtekter

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Jeg har heller ikke sagt noe annet.

Nei, jeg måtte bare presisere også var det egentlig meningen å sitere det du skrev også ble det halvveis mellom å svare på deg og å bare si noe også ...

  Svar med sitat
Gammel 18-01-10, 14:27   #31
vixen
Bør lage seg en tittel selv
 
vixen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Innlegg: 8.610
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Økning i antall overfallsvoldtekter

Rus og psykiatri er vel stikkord i denne sammenhengen. Mennesker med store problemer lager dessverre ofte problemer for andre også. Jeg tenker at det ikke er mangel på innføring i den norske likestillingen som er det største problemet selv om synet på kvinner forsåvidt er annerledes i mange andre kulturer. Er en grunn til at voldtekt blir brukt som "våpen" i krig og konflikt (dette har man sett i Rwanda og dette har man sett i behandlinger av de såkalte "tyskertøsene" i Norge etter krigen). Stirring, plystring, slengbemerkninger osv kan forsåvidt være ubehagelig det altså, men jeg tenker at slike handlinger i større grad kan handle om kulturforskjeller. Voldtekt og overfall er ikke en OK handling uansett hvor du kommer fra i verden.

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-10, 14:48   #32
emm
Men først, kaffe!
 
emm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.552
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Økning i antall overfallsvoldtekter

Utover at de er ikke-vestlige mange av de som begår overfallsvoltekter, så synes jeg det kunne snakkes mer om deres profil ellers.
Er de fra krigsrammede land?
Traumatisert?
Har de vært soldater (som vi også vet i noe ekstreme situasjoner voldtar systematisk)?
Har de vært i kontakt med psykiatrien?

Jeg får en følelse av at dette går noe lenger enn bare et annet kvinnesyn, de fleste med et annet kvinnesyn enn det vi har jobbet for i Norge voldtar ikke kvinner av den grunn.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-10, 15:07   #33
emm
Men først, kaffe!
 
emm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.552
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Økning i antall overfallsvoldtekter

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Jeg tror ikke det bare er snakk om kvinnesyn, men jeg tror så absolutt at det grunnleggende kvinnesynet kan utgjøre en forskjell når det gjelder terskel for voldtekt.

Jeg tror muligens politiet har mer statistikk på de andre faktorene enn det vi får, og hvis vi hadde flere knagger å henge debatten på kunne det vært lettere å se hva som burde gjøres. Jeg tror det kunne vært gjort mer for å avdekke potensielle overgripere før, men da må man vite noe mer enn bare kvinnesynet. Det blir litt endimensjonellt. Hva gjør at de andre mennene som deler kvinnesynet "fra middelalderen" ikke voldtar?

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-10, 15:17   #34
emm
Men først, kaffe!
 
emm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.552
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Økning i antall overfallsvoldtekter

Er enig i det fnatten.
Kvinnesynet vi har jobbet for må ivaretas og helst spres over landegrenser, det er veldig viktig og riktig!
Men hvis det feks er psykiske problemer fra krigstraumer som veier tyngre blandt disse mennene (sier ikke at det er det, men likevel) så må debatten om overfallsvoldtekter gå på hvordan vi løser problemet med behandling for psyken løftes frem. Dette er så alvorlig for de som rammes at jeg synes det fortjener en helt egen debatt på siden av den andre.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:25.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no