Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

"Cubus-barn"

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-11-11, 09:48   #201
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.140
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Cubus-barn"

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Og for å være helt ærlig så tror jeg at barn og ungdom som snakker om nedsettende om andre i forhold til penger kanskje ikke har foreldre som i det hele tatt hadde brydd seg om en diskusjon som dette.

Enig i resten av innlegget, men akkurat dette: Jeg begynner å ane at vi kanskje kan være litt naive på akkurat dette. Nettopp fordi penger er nesten litt tabu å snakke om blant de fleste dannede mennesker, så kan ungene gå ut i verden og håndtere det med penger med samme konkurranse/skryte-innstilling som de har til fotballbanen, treklatring, fortlesning og "hvem-er-høyest-i-klassen". De måler hverandre hele tiden. Og jeg tror kanskje de må forklares ganske eksplisitt at det ikke er ok, om de skal forstå det. (Jeg tenkte på dette i går kveld, etter at guttungen kunne fortelle at kompisen hans (den ekstremt priviligerte) hadde snakket nedsettende om det "stygge og gamle" huset vårt, og generelt skryter mye av hvor mye penger de har. Jeg er 99 % sikker på at dette har han ikke fått med seg hjemme, og foreldrene hadde gremmet seg lang vei om de visste det. Men jeg tror det handler om at han akkurat har oppdaget dette, at han, den lille flisa, er "best" i dette, og han skryter altså uhemmet av denne nye kunnskapen. Antagelig bør jeg ta en forsiktig snakk med moren hans, så hun får hanket ham inn igjen... Han er en supersøt gutt, men en skrytepave. )

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-11, 09:49   #202
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.140
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Cubus-barn"

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Jeg er dødelig uenig med deg om det. Det er ikke automatikk i det, men det er ganske så stor sjanse for at dersom en eller to i klassen får det dyreste hele tiden og gjerne gir uttrykk for at kun det er kulest og at man ikke er med i kule gjengen hvis man ikke har det, så bidrar man til kjøpepress på de som ikke kan. Og man snakker ikke svart/hvitt, at alle må kjøpe alt på Cubus, det er mengden og nivået på det. Jeg mener ikke at man ikke kan få kjøpe dyr boblejakke fordi man synes den er varm og god, men hvis ungen på 10 år konstant kommer i dyre og überkule merkebukser, merkegensere, sko og hva har du og gjerne er svært så bevisst på det selv ovenfor andre så bidrar man negativt.

Jeg mener at det er det jeg har uthevet som er problemet, og ikke at man kjøper jakkene i utgangspunktet.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-11, 09:51   #203
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.775
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Cubus-barn"

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

For noe tull. Er du den som faller utenfor og alle jentene i klassen har HM mens du kommer stolt i den nye Canada Goose-jakka mormor har kjøpt med fra USA så skal jeg love deg at du blir mobbet.

Jeg tror faktisk at Oslo78 har et poeng her, altså. Hvis man mobbes pga dyr CG-jakke, så er det neppe det eneste man mobbes for. Og det er lite sannsynlig at det er noe som trigger mobbingen. Dessuten så innebærer jo faktisk det å ha en CG-jakke at man har et reelt valg og sannsynligvis vil en forelder som fanger opp at CG-jakken er en (av mange) grunn(er) til at barnet holdes utenfor sørge for å skaffe de HM-klærne som trengs for å ikke falle utenfor på klesfronten. For de som faktisk ikke har råd til å skaffe de dyre klærne som trengs for å ikke falle utenfor, så er jo ikke det å skaffe seg "den rette" garderoben et alternativ.

Jeg tror, som flere, at det som i bunn og grunn er avgjørende for hvordan barn behandler hverandre er hvilke holdninger de møter hjemme og læres opp i.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-11, 09:53   #204
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: "Cubus-barn"

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg tror faktisk det er like ille for en rik mor at barnet blir mobbet som en fattig mor. Jeg er faktisk ganske sjokkert over at du påstår noe annet. Jeg skal også love deg at det ikke hadde hjulpet barnet med hm-jakken det spøtt å få en Canda Goose om klassen allerede hadde bestemt seg for at vedkommende var utskuddet.

Jeg skjønner virkelig ikke hvorfor dere er så opptatt av dette. Ingen er vel uenig i at mobbing uansett grunn er ille. Men at dette du nevner er særlig utbredt tviler jeg på. Og som andre nevner her, den rike moren har faktisk et valg, det har ikke de som ikke kan kjøpe Canada Goose om det motsatte var tilfellet, at alle ville ha det. Og jeg ser for meg at det er lettere å svare på tiltale når det gjelder dyre klær enn motsatt. "Har du den teite rådyre jakka der du ha, så dust av deg!" der svaret blir "Jøss, har'ru ikke råd til sånn jakke du a?" Eller "har du ikke råd til Canada Goose du a og hvorfor kjører mora di Lada?" der motsvaret ikke er like lett å gi. Uansett, press i den ene eller andre retningen er utrolig dårlig og bidrar til surt miljø.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-11, 09:56   #205
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: "Cubus-barn"

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg mener at det er det jeg har uthevet som er problemet, og ikke at man kjøper jakkene i utgangspunktet.

Ja, det er jeg helt enig i og at holdningene må jobbes med. Men dersom miljøet allerede går i den retningen bidrar man ihvertfall negativt ved å kjøpe alt av det som forventes uten å reflektere over hva det gjør med presset på de andre.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-11, 10:38   #206
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Cubus-barn"

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Jeg er faktisk veldig sjokkert over at du tror at de som sitter uten nåla i veggen og sliter økonomisk ikke generelt sliter mer i forhold til mobbing pga klær enn barn som kan velge og vrake.

Jeg poengterer at jeg synes det er ille om barn blir mobbet uansett grunn, men jeg understreker at jeg mener at makforholdet er svært ulikt. Kan jeg velge mellom å være mora med mye penger og mora med lite penger når barnet mitt kommer hjem og blir mobbet for klesplagg så vil jeg velge å være i den rike moras sko altså.

Det virker som en rød klut å snakke om å reflektere litt over hva man signaliserer ut ved å kle barna sine i det hotteste av det hotte.

Give me a break! Jeg kler absolutt ikke ungen min i det hotteste av det hotte, og jeg har absolutt ingen såre tær på grunn av det. Klær er ikke det som skaper mobbing, det er holdningene bak som gjør det. Men når du legger deg på dette nivået gidder jeg rett og slett ikke diskutere det mer.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-11, 10:46   #207
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Cubus-barn"

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Jeg har aldri snakket om hva du kler ungen din i Tallullah. Det vet jeg veldig lite om.

Det var ikke det jeg svarte på heller, mer den generelle holdningen din gjennom hele diskusjonen. Du snakker om at man ikke skal sparke noen veier, men bruker selv utrykk som "høyt og skjærende" og kommer med nedlatende stikk.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-11, 10:56   #208
nolo
Fola Blakken
 
nolo sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.988
Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Cubus-barn"

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Slik jeg forstår denne tråden så sies det vel temmelig rett ut av ganske mange at om man overøser ungen sin med dyre ting så bidrar man til kjøpepress for dem som ikke har råd. Hvilket jeg er dødelig uenig i.

Jeg skjønner ikke dette. Er du uenig i at det finnes kjøpepress i det hele tatt? Jeg syns det virker innlysende at kjøpepress oppstår nettopp når noen overøser ungen sin med dyre ting. Når min sønn får "ekte" fotballdrakt eller hot mobiltelefon, så er det med på å skape "behov" hos medelevene for lignende ting. Er det ikke det som ligger i kjøpepressets natur da?

__________________
Minst en gang om dagen bør vi høre en liten sang, lese et godt dikt, se et vakkert bilde,og - om mulig - si et par fornuftige ord.
(Goethe)
nolo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-11, 11:01   #209
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Cubus-barn"

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Hvem som sitter med "makt" er noe også ganske små barn merker.
Blir man mobbet på noe som i samfunnet blir regnet som statussymboler har man makten på sin side.
Barn kan være veldig sensitive på sånt.

Min erfaring er at det i all hovedsak er den som mobber som sitter med makten.

Jeg har vært et slikt barn som ble mobbet, og som hadde foreldre med god kjøpekraft, som i sin desperasjon ofte tydde til materiell kompensasjon for at ikke alt annet var bra. Jeg opplevde kommentarer om at "Fy faan! Har du fått sånn også! Du er skikkelig bortskjemt altså! Driter foreldrene dine penger, eller?" som akkurat like sårende som all den andre mobbingen, og i min barnlige uvitenhet syntes jeg det var vondt at mange av de fine tingene og klærne som jeg gledet meg over å få, ble brukt mot meg av andre barn. I lys av denne diskusjonen ser jeg selvsagt at denne smerten var ubegrunnet, siden det egentlig var jeg som satt med makten og det ikke er stigmatiserende å bli mobbet for noe som andre kan tenkes å misunne deg for. My bad.

Opprinnelig lagt inn av oslo78, her.

Og jeg har (etter ti år i skolen) ALDRI møtt mobbing / erting fordi klærne er for dyre. Absolutt aldri. Mens det motsatte skjer titt og

Du om det.

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg tror faktisk det er like ille for en rik mor at barnet blir mobbet som en fattig mor. Jeg er faktisk ganske sjokkert over at du påstår noe annet. Jeg skal også love deg at det ikke hadde hjulpet barnet med hm-jakken det spøtt å få en Canda Goose om klassen allerede hadde bestemt seg for at vedkommende var utskuddet.

Nemlig.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-11, 11:12   #210
Stjerneskuddet
Erfaren
 
Stjerneskuddet sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 1.182
Stjerneskuddet er litt kulStjerneskuddet er litt kul
Standard

Sv: "Cubus-barn"

Her kjøpes det ikke merkeklær, det vet guttene, og de klærne de får er kjøpt på minst 50% salg, og helst 70, stort sett i kjedene. Det spiller ingen rolle om buksen til full pris er kulere..... Men de vet knapt hva merkeklær er. Vi er heldige med omgangskretsen til barna og der er det ingen typisk "må-ha-gant". Det er et par stk, men resten har jo "vanlig" klær så det spiller ingen rolle. Vi bor i allemannsland..
Jeg jobbet for ti år siden i en barnehage i et rikmannsstrøk og der ville ikke femåringene leke med de som hadde feil klær...grøss.

Stjerneskuddet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-11, 11:13   #211
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: "Cubus-barn"

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Det var ikke det jeg svarte på heller, mer den generelle holdningen din gjennom hele diskusjonen. Du snakker om at man ikke skal sparke noen veier, men bruker selv utrykk som "høyt og skjærende" og kommer med nedlatende stikk.

Hæ? Er ikke dette en helt vanlig FP-diskusjon uten de store bølgene. Man har da diskutert på rimelig greit nivå som vanlig. Ingen som skriker dårlig mor eller jævla idiot.
At Fnatten bruker et eneste eksempel på foreldre som "skjærende" må framheve at kun dyrt tøy er godt nok for det lille vindunderbarnet i barnehagen bør du vel klare å svelge. Noen andre nedlatende stikk har ikke jeg sett her. Men jeg synes tonen du kommer med er unødvendig hissig.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-11, 11:14   #212
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Cubus-barn"

Opprinnelig lagt inn av guttemamma :-), her.

Jeg jobbet for ti år siden i en barnehage i et rikmannsstrøk og der ville ikke femåringene leke med de som hadde feil klær...grøss.

Det kan man oppleve hvor som helst, og det er ikke vanligvis relatert til penger.

Frøkna kom hjem fra barnehagen sin da hun var 3,5 og fortale at "XX vil ikke leke med meg når jeg har svart bukse på. Hun sier at det bare er rosa bukse som er fint".

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-11, 11:16   #213
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.775
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Cubus-barn"

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Min erfaring er at det i all hovedsak er den som mobber som sitter med makten.

Jeg har vært et slikt barn som ble mobbet, og som hadde foreldre med god kjøpekraft, som i sin desperasjon ofte tydde til materiell kompensasjon for at ikke alt annet var bra. Jeg opplevde kommentarer om at "Fy faan! Har du fått sånn også! Du er skikkelig bortskjemt altså! Driter foreldrene dine penger, eller?" som akkurat like sårende som all den andre mobbingen, og i min barnlige uvitenhet syntes jeg det var vondt at mange av de fine tingene og klærne som jeg gledet meg over å få, ble brukt mot meg av andre barn. I lys av denne diskusjonen ser jeg selvsagt at denne smerten var ubegrunnet, siden det egentlig var jeg som satt med makten og det ikke er stigmatiserende å bli mobbet for noe som andre kan tenkes å misunne deg for. My bad.

Men det var jo ikke klærne som trigget mobbingen. Jeg antar at det bare var en av mange ting som ble brukt mot deg. Og hadde du kommet i den samme jakken som alle de andre jentene i klasse brukte, så hadde det vært galt det også. :btdt:

Igjen så koker dette ned til holdninger. Hvis man lærer barnet sitt at det er greit å rakke ned på andre fordi de er for rike/fattige/feite/magre/beike/brune/religiøse/alternative/hva-har-du, ja så kan klær bli en av de faktorene som brukes i mobbesituasjoner. Og det vil igjen kunne trigge kjøpepress både hos den som blir mobbet, men også hos de rundt som ønsker å unngå å bli mobbet. å kjøpe de "riktige" klærne blir et uttrykk for at man ønsker å bli sett på som "bra nok" i øynene til de som definere hva "bra nok" er. Men det kan også handle om å være flink i gym, dra på de riktige feriene, bo i den riktige gata eller gå på de riktige fritidsaktivitetene. Og før foreldre tar tak i seg selv og biter i seg egne fordommer, så vil vi oppleve, gang på gang, at det er barn som faller utenfor og blir mobbet fordi de ikke passer inn i malen på stedet de vokser opp.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-11, 11:22   #214
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: "Cubus-barn"

Det er holdningen som formidles om at vi er bedre enn andre som er problemet. Ikke at ungen har rosa bukse, dyr bukse, riktig hus, riktig telefon eller hva det nå er. For å ta et eksempel så har min fjortenåring for noen uker siden skjønt for første gang at bestevennen er fra en familie med veldig, veldig lite penger. Utstyrsnivået er mildt sagt fra to ulike verdener på de to, de er sammen hver dag og det finnes ikke antydning til holdninger i vår familie rundt mange penger eller ikke. (Jeg høres styrtrik ut i denne tråden, jeg er absolutt ikke det altså.) Men altså, han har nylig forstått at kompisen bor på en hytte fordi de ikke har råd til stort hus. Hittil har han vært misunnelig på det koselige loftsrommet og at de bor midt i skogen. Det er mulig kompisen har misunt min sønn iphonen, men det har ihvertfall aldri vært vist eller vært snakk om at den ene er bedre enn den andre ut fra velstand.

Der velstanden til foreldrene trekkes frem tror jeg man har etproblem med hele miljøet. Kanskje er Birger litt vel dominerende fordi han er god i fotball? Kanskje er Trygve litt vel tøff i trynet over at alle jentene liker ham? Kanskje både Birger og Trygve ga Amund en tøff dag med å sette ham på plass fordi han aldri skårer mål og aldri har hatt dame? Da svarer Amund gjerne med det han har. Kanskje har han at han har suprerlevel på wow. Kanskje har han at faren har mange penger. Men det svaret om velstand er ikke verre enn det om fotball synes jeg.

Jeg syns generelt det er rart at unger skal få fremheve alt de er bra på unntatt om de har gode karakterer eller om de eier noe fint.

  Svar med sitat
Gammel 22-11-11, 11:23   #215
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Cubus-barn"

Opprinnelig lagt inn av Gaia, her.

Men det var jo ikke klærne som trigget mobbingen. Jeg antar at det bare var en av mange ting som ble brukt mot deg. Og hadde du kommet i den samme jakken som alle de andre jentene i klasse brukte, så hadde det vært galt det også. :btdt:

Selvsagt, men det gjør da ikke mobbingen noe bedre. Og all den tid det beviselig finnes en masse mennesker som synes det er "greit" (eller i alle fall mindre problematisk) å sparke oppover enn nedover, så vil jo en slik form av mobbingen være veldig lett å ty til, for det er jo ikke en gang skikkelig mobbing. I motsetning til når noen kaller deg feit, dum eller stygg, for det skal man jo ikke gjøre.

Faktum er at det er mye lettere å ta tak i det at noen kaller deg feit eller stygg enn at de kjefter på deg for den nye jakken din, for det ene er beviselig mobbing, mens det andre er slikt man bare må regne med når man får så mye nytt som du gjør.

Jeg har ikke hevdet at mye penger/fine klær/dyrt sportsutstyr vanligvis er en grunn til mobbing. Jeg hevder at mobbing er vondt, uansett hvilken form den tar.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-11, 11:24   #216
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.376
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Cubus-barn"

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Jeg sier ikke at vi skal tåle det bedre, men at jeg tror selve maktbalansen gjør at det tross alt er lettere å være den bemidlede som blir mobbet enn den ubemidlede.

Mobbing er ikke OK uansett, men hvor lista legges blir gjerne lagt av de bemidlede. Hvorvidt det legges en list i det hele tatt avhenger også litt av hva foreldre ønsker å vise fram med klærne de kjøper til barna sine.

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Jeg er faktisk veldig sjokkert over at du tror at de som sitter uten nåla i veggen og sliter økonomisk ikke generelt sliter mer i forhold til mobbing pga klær enn barn som kan velge og vrake.

Jeg poengterer at jeg synes det er ille om barn blir mobbet uansett grunn, men jeg understreker at jeg mener at makforholdet er svært ulikt. Kan jeg velge mellom å være mora med mye penger og mora med lite penger når barnet mitt kommer hjem og blir mobbet for klesplagg så vil jeg velge å være i den rike moras sko altså.

Det virker som en rød klut å snakke om å reflektere litt over hva man signaliserer ut ved å kle barna sine i det hotteste av det hotte.

Må si at jeg er enig i dette. (Men får ikke prikket.)

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-11, 11:36   #217
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.908
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Cubus-barn"

Om vi nå er enige om at det i bunn og grunn er holdninger det er snakk om, enten man kler barna i det ene eller det andre, så forundrer det meg at dere ikke ser at "folk som kjøper dyre plagg er idioter" (for å ta noe som faktisk er uttalt i denne diskusjonen) er en vel så dårlig holdning til andre, som at "Cubus er for fattigfolk". Tror man at barna er immune mot negativ holdning til andre, fordi de i det minste er kledd i rimelige klær? Jeg tror heller ikke det hjelper om dette er noe som kun sies etter at barna er lagt. Har man et så negativt syn på andre, så merkes det.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-11, 11:55   #218
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.130
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Cubus-barn"

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

Jeg er ikke enig. :kaste brannfakkel: Jeg syns det er utrolig mye verre å sparke nedover enn oppover. Alltid. "Blæææhæææ! Dere er så fattige at dere ikke kan kjøpe dere skikkelige klær." mener jeg er mye verre enn "Å betale flere tusen kroner bare for et merke, er rett og slett idioti.". Ikke minst fordi jeg oppriktig syns at det viktige med klær og andre ting, bør være hvor nyttig og holdbar tingen er, ikke hvem som har produsert klærne/tingen.

Jeg synes ikke det er greit å plage/hetse/kritisere ungene uansett. Og det er vel det som er diskusjonen her - hvordan ungene forholder seg til hverandre? Hver enkelt unge med merkeklær er jo ikke nødvendigvis "oppover", maktmessig sett, sånn at det er bedre å sparke på dem enn på dem som går med Sparkjøpklær.

(Dessuten er det slett ikke nødvendigvis idioti å kjøpe klær som er veldig dyre, hvis man skal dra inn ressursøkonomi og global tenking. Da må man i alle fall se helhetlig på hva den aktuelle familien ville gjort med pengene sine hvis de ikke hadde kjøpt akkurat disse klærne.)

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-11, 12:33   #219
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.244
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Cubus-barn"

Jeg synes det er veldig pussig hvis lærere (og andre, som har vært barn i skolen eller har barn i skolen) ikke har opplevd at "du som tror du er noe" er en av de aller mest effektive utfrysningsmetodene. Den er dessuten kanskje mer rettferdiggjort for litt eldre barn enn å mobbe noen for å være fattige, som jeg tror blir plukket av barna faderlig fort av de fleste oppegående foreldre.

Og det er klart at det ikke er CG-jakken som er problemet. Det er jo ikke Cubus-jakken som er problemet heller. Det er interaksjonen mellom barna, forsøk på å forskyve maktbalansen og sette andre ut til fordel for seg selv som er hele mekanismen.

At barn har behov for å uniformere seg og gli inn i mengden er ikke akkurat nyheter, og jeg skjønner at det er sårt når disse farsottene blir altoppslukende og synlige, og man ikke kan henge seg på. Men å si at det er mer greit å sparke opp enn ned, synes jeg er aldeles absurd. Som Skilpadda sier, det er ikke nødvendigvis at dyrt er opp, det kommer helt og holdent an på maktforholdene i gjengen. Hallo? Har dere ikke gått på skolen selv? Var det bare den rike jenta som styrte alt? Ikke i Loddefjord i 78, i hvert fall; der var det de tøffeste og frekkeste som regjerte.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-11, 12:37   #220
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.775
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Cubus-barn"

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Selvsagt, men det gjør da ikke mobbingen noe bedre. Og all den tid det beviselig finnes en masse mennesker som synes det er "greit" (eller i alle fall mindre problematisk) å sparke oppover enn nedover, så vil jo en slik form av mobbingen være veldig lett å ty til, for det er jo ikke en gang skikkelig mobbing. I motsetning til når noen kaller deg feit, dum eller stygg, for det skal man jo ikke gjøre.

Faktum er at det er mye lettere å ta tak i det at noen kaller deg feit eller stygg enn at de kjefter på deg for den nye jakken din, for det ene er beviselig mobbing, mens det andre er slikt man bare må regne med når man får så mye nytt som du gjør.

Jeg har ikke hevdet at mye penger/fine klær/dyrt sportsutstyr vanligvis er en grunn til mobbing. Jeg hevder at mobbing er vondt, uansett hvilken form den tar.

Det er jeg hjertens enig i. Og jeg har aldri ment at det er greit å sparke oppover. Virkelig ikke. Men jeg tror fortsatt ikke at det er et like stort problem at barn blir mobbet for å ha for bemidlede foreldre, som er at barn blir mobbet for å ha foreldre med dårlig råd. Jeg tror det er et større problem at barn faller utenfor fordi foreldrene rett og slett ikke har råd til å betale det som trengs for at de skal være som "alle andre" enn at barn faller utenfor fordi de har foreldre som har veldig mye bedre råd enn alle de andre barna. Det betyr ikke det samme som at barn fra bemidlede hjem ikke mobbes, for det skjer jo så absolutt. Men det er ikke den øknomiske faktoren som da er avgjørende for at de ikke slipper inn i gjengen.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:30.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no