Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

"Cubus-barn"

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-11-11, 12:41   #221
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.130
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Cubus-barn"

Opprinnelig lagt inn av Gaia, her.

Men jeg tror fortsatt ikke at det er et like stort problem at barn blir mobbet for å ha for bemidlede foreldre, som er at barn blir mobbet for å ha foreldre med dårlig råd.

Det tror ikke jeg heller. Men jeg reagerer på at flere i tråden uttrykker seg på en måte som jeg oppfatter som latterliggjørende overfor barn/familier med god råd. Det tror jeg er den samme mekanismen som gjør at en del er så oppsatt på å si at det er greit å være overvektig/lubben at de bikker over til å gjøre narr av og snakke stygt om dem som er undervektige/tynne - og det burde være omtrent like unødvendig når man snakker om klær som når man snakker om kropp. Og begge deler bør man i alle fall være svært bevisst på å unngå når man snakker med barn.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-11, 12:42   #222
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.908
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Cubus-barn"

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Det tror ikke jeg heller. Men jeg reagerer på at flere i tråden uttrykker seg på en måte som jeg oppfatter som latterliggjørende overfor barn/familier med god råd. Det tror jeg er den samme mekanismen som gjør at en del er så oppsatt på å si at det er greit å være overvektig/lubben at de bikker over til å gjøre narr av og snakke stygt om dem som er undervektige/tynne - og det burde være omtrent like unødvendig når man snakker om klær som når man snakker om kropp. Og begge deler bør man i alle fall være svært bevisst på å unngå når man snakker med barn.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-11, 12:52   #223
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.847
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Cubus-barn"

Jeg synes overhodet ikke det er greit å sparke hverken opp eller ned. det er barn vi snakker om her, og de blir lei seg uansett om mamma og pappa har mye eller lite penger.
Personlig er jeg faktisk glad for at jeg bor her jeg bor, fordi det er veldig lite snakk om hva folk bruker penger på her, og mye mindre jantelov enn mange andre steder jeg kjenner til. Selv om vi faktisk bor i en kommune som i utgangspunktet er "rik" og skolekretsen vår består av bare store hus i mangemillionersklassen.

Jeg synes det er veldig ugreit å si at det er bedre å sparke opp enn ned - og hvem bestemmer når det er opp, egentlig? Det er da virkelig ikke mindre alvorlig og leit å bli mobbet hvis mor og far har penger?

Jeg er enig forøvrig enig med Skilpadda over her, knakende godt sagt og observert.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-11, 12:58   #224
Chablis
Drømmer
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Innlegg: 18.851
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Sv: "Cubus-barn"

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Det tror ikke jeg heller. Men jeg reagerer på at flere i tråden uttrykker seg på en måte som jeg oppfatter som latterliggjørende overfor barn/familier med god råd. Det tror jeg er den samme mekanismen som gjør at en del er så oppsatt på å si at det er greit å være overvektig/lubben at de bikker over til å gjøre narr av og snakke stygt om dem som er undervektige/tynne - og det burde være omtrent like unødvendig når man snakker om klær som når man snakker om kropp. Og begge deler bør man i alle fall være svært bevisst på å unngå når man snakker med barn.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-11, 13:00   #225
emm
Men først, kaffe!
 
emm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.552
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Cubus-barn"

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Hallo? Har dere ikke gått på skolen selv? Var det bare den rike jenta som styrte alt? Ikke i Loddefjord i 78, i hvert fall; der var det de tøffeste og frekkeste som regjerte.

Ja, helt slik var det på en Osloskole i 1980 også, der var vel røfflig halvparten meget velstående og resten fra midten og nedover. Uten at jeg har tall på det. Stor i kjeften har visstnok alltid hjulpet folk opp i hierarkiet.

Jeg vil selvsagt lære barna mine å behandle alle uansett rundt seg med respekt, men jeg forsøker også å "stålsette" dem for noen av bøllene. Prøve å ikke knekke eller bry seg når noen slenger med leppa. Vi jobber også mye med klassemiljøet, og gjør endel som foreldrene er med på. Slik at barna og foreldrene kjenner hverandre i større grad. Vi vet jo at det ofte er vennene som overtar der hjemmet etterhvert må slippe taket. Jeg vet også at han jeg fryktet mest og som var gatas skrekk i forhold til mobbing, han var som et lam sammen med foreldrene. Vi kan gjøre mye, men det er viktig å lære barna å ta vare på seg selv og vennene sine også, uansett kleskode. De kommer til å måtte oppleve noe kjipt på veien. Om jeg har lært noe av egne opplevelser så er det hvertfall å blåse av andres kommentarer den ene eller den andre veien.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-11, 13:48   #226
Nip
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 3.725
Nip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: "Cubus-barn"

Vetle er litt opptatt av "merkeklær" uten at de har noe særlig greie på det, det handler om skateklær og det skal være orginalt :P Men han bryr seg ikke generelt om klærne han bruker har merker men synes det er kult å ha noen skatemerkeklær.

Nip er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-11, 14:30   #227
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: "Cubus-barn"

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Hva er det du oppfatter som latterliggjøring av barn og familier med god råd?

At folk som kjøper dyre klær til ungene er idioter, for eksempel. Det står et eller annet sted baki her.

  Svar med sitat
Gammel 22-11-11, 14:35   #228
Manitoba
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: "Cubus-barn"

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

At folk som kjøper dyre klær til ungene er idioter, for eksempel. Det står et eller annet sted baki her.

Var det ikke bare et eksempel på et utsagn som skulle tilsvare "Cubus er en fattigmannsbutikk" bare den andre veien? Jeg oppfattet det ikke slik at den som skrev innlegget mente dette selv, men det er mulig jeg tar feil.

  Svar med sitat
Gammel 22-11-11, 14:37   #229
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Cubus-barn"

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

At folk som kjøper dyre klær til ungene er idioter, for eksempel. Det står et eller annet sted baki her.

Nei, det er derimot sagt at det er idiotisk å bruke flere tusen fordi man vil ha et merke. Så jeg tror det er handlingen det refereres til.

__________________
2003 2007 2009 2011
Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-11, 14:46   #230
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Cubus-barn"

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Det tror ikke jeg heller. Men jeg reagerer på at flere i tråden uttrykker seg på en måte som jeg oppfatter som latterliggjørende overfor barn/familier med god råd. Det tror jeg er den samme mekanismen som gjør at en del er så oppsatt på å si at det er greit å være overvektig/lubben at de bikker over til å gjøre narr av og snakke stygt om dem som er undervektige/tynne - og det burde være omtrent like unødvendig når man snakker om klær som når man snakker om kropp. Og begge deler bør man i alle fall være svært bevisst på å unngå når man snakker med barn.

Og så er det slik at mobbing fordi foreldrene har kjøpt dyre klær ikke nødvendigvis er gjenkjenbart som nettopp det for barnet. Foreldre som kjøper dyre klær fordi de dyre klærne er populære i gjengen skaper neppe mye mobbing med mindre det allerede er slik at barnet er stemplet som utskudd. Men foreldre som kjøper dyre klær eller dyrt utstyr fordi de mener det er bedre passform/materialer/kvalitet eller whatever som vi foreldre ofte er opptatt av når vi skal velge, risikerer å bomme fullstendig på de parametrene som er viktige i vennegjengen. Ja, foreldrene har et mindre problem med å forsøke å imøtekomme evt mobbing med å kjøpe riktige klær, men barnet har ikke nødvendigvis noe mindre problem fordi det har bemidlede foreldre. Av og til tvert imot fordi det (som man også får inntrykk av i denne tråden) er litt mer tillatt å ta ut sin misunnelse i form av sårende kommentarer hvis vedkommende er rik enn hvis det er synd på vedkommende fordi han er fattig.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-11, 15:04   #231
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.130
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Cubus-barn"

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Hva er det du oppfatter som latterliggjøring av barn og familier med god råd?

Jeg har ikke lyst til å gå gjennom hele tråden og ta masse utsagn ut av sin sammenheng for å prøve å forklare hvorfor jeg fikk den oppfatningen - hvert enkelt utsagn er helt sikkert både greit og forsvarlig, også. Men jeg synes det er veldig unødvendig å begynne å si ting som at det er bedre å sparke oppover enn nedover og beslektede ting. For det første synes jeg ikke det er de to valgene man har å velge mellom - det blir litt som å si at det er veldig dumt at man tagger på skoler, og da er det i alle fall bedre at man tagger på bolighus (eller omvendt, hvis det er det man mener), når hovedpoenget vel må være at man ikke skal tagge i det hele tatt. Og for det andre blir det en avsporing fra diskusjonen, fordi man da fort går over til å diskutere om det ene faktisk er verre enn det andre, på individ- og samfunnsplan. (Det at det ene kanskje er et større samfunnsproblem enn det andre betyr ikke at det alltid, i enhver sammenheng, er verre for det enkelte individ. Igjen synes jeg det er lett å se paralleller til "snakke nedsettende om tykke/tynne"-diskusjonen. Fedme er kanskje et større samfunnsproblem, men det betyr ikke at det alltid er verre for enkeltpersoner å bli hetset for overvekt enn for undervekt. Men, som sagt, dette er en avsporing av hovedsaken, slik jeg ser det.)

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-11, 15:59   #232
Manitoba
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: "Cubus-barn"

Jeg synes ikke denne debatten fortjener å bli en debatt om holdningen til de rike. For meg er det ikke noe likhetstegn mellom det å være rik og det å ha barn med merkeklær. Selv om merkebarneklær relativt sett er dyrt sammenlignet med barneklærne på Cubus f.eks, så er de fortsatt overkommelig å kjøpe for veldig mange. Økningen i nettbutikker har gjort at klærne er mer tilgjengelige og at det er flere som kan kjøpe dyre merkeklær til barna sine, selv med helt vanlige inntekter.

På den annen side vil jeg tro det er mange med høy inntekt som synes det er uøkonomisk å kjøpe dyre klær til barn som snart vokser ut av dem og som lett kan ødelegge klærne og som derfor heller kjøper tilsvarende kjedebutikklær.

  Svar med sitat
Gammel 22-11-11, 16:17   #233
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.246
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Cubus-barn"

Sitat:

Det er som oftest slik at det som blir betraktet som kult koster penger. Det er ikke like ofte motsatt.

Det er jo ikke alltid sånn, Fnatten? De yngste aner jo ikke hva ting koster, og vil ha rosa bling og HelloføkkingsKitty. Etter hvert som de blir eldre, ønsker de ofte tilhørighet til en eller annen gjeng, og der er det helt forskjellig hva ting koster. Er du emo, for å ta et ekstremt eksempel, så skal vel ting helst ikke ha en merkelapp på. Det har også vært mange motstrømninger der det er kult med loppis og fretex og bestemors gamle kåpe.

Jeg tror det er og blir sånn at hvis du er "definert kul", så kommer du unna absolutt hva som helst. Hvis du er stemplet ukul, så spiller det ingen rolle hva du prøver, alt blir uansett feil. Også er det alle andre i mellom som prøver og feiler og lykkes innimellom.

Jeg synes det er viktig å motstå dyre uniformeringstrender, som f.eks. at alle 13-åringer plutselig skal ha Hunter-støvler. Ellers tror jeg ikke det spiller så stor rolle hva enkeltforeldre kjøper.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-11, 16:25   #234
kie
weird
 
kie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.456
kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Cubus-barn"

Jeg synes også det å ha valgmuligheter gjør en forskjell.

For å si det slik: Det er stor forskjell på å låse seg ute i sokkelesten om vinteren dersom man har mobil, penger og kontakter som gjør at man får tak i dyr låsesmed ASAP mens man selv tar taxi til et sted å varme seg, og å låse seg ute i sokkelesten på vinteren om man har 20,- igjen på kontantkortet, mangler kredittverdighet og må søke sosialkontoret først for å dekke utgiften til låsesmed. Selv om kulda biter like mye på begges føtter.

Jeg oppfatter ikke Fnatten slik at hun påstår at folk med ressurser fryser mindre enn andre, men at ressurser hjelper enormt når man først står der i kulda.

__________________
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-11, 16:42   #235
Fakse
Nysgjerrig
 
Fakse sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
Innlegg: 3.436
Fakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt likt
Standard

Sv: "Cubus-barn"

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Det er som oftest slik at det som blir betraktet som kult koster penger. Det er ikke like ofte motsatt.

Jeg er vokst opp med det motsatte. Min familie hadde vel ganske god økonomi sammenlignet med de jeg gikk på skole med. Jeg hadde to foreldre med jobb, ingen av dem i primærnæring, og det var ikke vanlig. Jeg fikk fornuftige, solide og praktiske barneklær. Klassevenninner hadde hjemmeværende mødre som tydelig vis tok ut sin egen prinsesse-drøm på døtrene, og kjøpte upraktiske, billige og veldig jentete klær. De kunne omtrent ikke leke i klærne sine, men det var åpenbart ikke så viktig. Jeg skilte meg kraftig ut, noe jeg både følge og fikk høre. Foreldrene mine kunne selvfølgelig kjøpt de samme klærne som jentene i klassen gikk i til meg, men jeg antar de hverken ønsket eller syntes det var riktig å gjøre det. Enda en som er med på å skape press om at alle skal være like liksom...

Fakse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-11, 17:18   #236
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.246
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Cubus-barn"

Jeg er enig i at ressurser betyr aller mest, jeg er ikke bare enig i at det alltid betyr penger. Sånn som jeg kjenner f.eks. Tally, så vet jeg at hun hadde vært en minst like god ressurs for sitt barn selv om hun hadde bodd i dollarland, der noen er mye rikere enn henne (og meg også), som hun er når hun bor i et strøk der hun kanskje er mer i øvre økonomisk segment.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-11, 17:43   #237
kie
weird
 
kie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.456
kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Cubus-barn"

Min erfaring med fine klær er forresten at da datteren ble mobbet og noe av det som ble ropt etter henne var "fattiglus", så hjalp det lite den dagen moren min hadde tatt henne med på shoppingtur og hun kom tilbake på skolen med nye, fine klær. Da endret det seg fra "fattiglus" til at hun var en ekkel tyv som sikkert hadde stjålet og at de andre ikke ville bruke f.eks. en genser fordi datteren min hadde fått maken.

Det var da vi bodde et sted der folk nok har litt lavere inntekt enn her vi bor nå, og kjøpepresset var mye tydeligere der enn her vi bor nå. Vi var ikke så veldig fattige og jeg tror det var folk som tjente både bedre og dårligere enn oss der, men vi drev jo med en økonomisk snuoperasjon som innebar at vi ikke tydde til forbruksgjeld og slikt der kanskje andre gjorde det. Altså ble mine barn de som aldri hadde siste nytt, men gikk i arveklær og flotte kjøp fra f.eks. RøaRøver'n osv.

Vi har jo flyttet til et område der folk har litt bedre råd og jeg vet ikke om det er derfor, men her kunne ikke nabobarna brydd seg katten om hvorvidt buksa til 10-åringen er arvet eller har merke på. De bryr seg om hvorvidt han er med på leken, venter på tur når de skal hoppe på trampolinen det ene nabobarnet har i hagen, gidder å sykle eller rett og slett oppfører seg ok i leken. Vi har fortsatt en del lavere forbruk enn andre, selv om det nå er mer et valg, men her skiller vi oss på en måte mindre ut enn der vi bodde før. Pengebruken jevnt over er kanskje noe større, men mye mye mer diskret her. Når jeg tenker tilbake på hvor vi bodde før så ser jeg jo at de som mobbet datteren min hardest for å være "fattiglus" antageligvis var fra familier som ikke var så fryktelig langt unna fattigdommen selv.

Ja, uten at dette er noe mer en anektdotisk bevis.

__________________
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-11, 17:47   #238
kie
weird
 
kie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.456
kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Cubus-barn"

Penger ville for oss ha hatt betydning i og med at vi kunne ha flyttet tidligere og spart datteren for 4 års heavy mobbing som ga store huller i skolegangen og andre ting som måtte repareres i ettertid.

__________________
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-11, 18:09   #239
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.130
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Cubus-barn"

Opprinnelig lagt inn av kie, her.

Jeg oppfatter ikke Fnatten slik at hun påstår at folk med ressurser fryser mindre enn andre, men at ressurser hjelper enormt når man først står der i kulda.

Dette synes jeg blir ren stråmannretorikk og enda mer avsporing av diskusjonen. Hvis Hattifnatten med dette har fått klargjort hva hun mener, så er det fint for henne - jeg synes fremdeles at det å i det hele tatt trekke inn sammenligningen mellom "mobbing av folk med dårlig råd" og "mobbing av folk med god råd" er litt meningsløst. Jeg vil tro de fleste er enige i at det er bedre å ha nok penger enn å ikke ha det, så hva det egentlig skulle være å være uenig i i det du sier, det ser jeg ikke.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-11, 19:08   #240
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: "Cubus-barn"

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Dette synes jeg blir ren stråmannretorikk og enda mer avsporing av diskusjonen. Hvis Hattifnatten med dette har fått klargjort hva hun mener, så er det fint for henne - jeg synes fremdeles at det å i det hele tatt trekke inn sammenligningen mellom "mobbing av folk med dårlig råd" og "mobbing av folk med god råd" er litt meningsløst. Jeg vil tro de fleste er enige i at det er bedre å ha nok penger enn å ikke ha det, så hva det egentlig skulle være å være uenig i i det du sier, det ser jeg ikke.

Nja, det blir jo noe med det med at motgang bygger karakter da.

  Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:03.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no