Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvordan snakker du?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-02-07, 10:17   #201
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.395
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan snakker du?

Opprinnelig lagt inn av Him

Jeg har hørt - men aner ikke om det er fakta - at Norge er et veldig dialektrikt land fordi det er mange faktorer som gjorde at folk var forholdsvis isolerte:

  • Fjorder
  • Fjell
  • Store avstander
  • Jordbrukssamfunn
  • Værhardt
... Men om det stemmer ...

Det stemmer sikkert ja. Men noe av det som skiller Norge fra en del andre land er nok også dette med statusen dialekt har. I enkelte andre land jobber alle veldig hardt for å legge av seg sin lokale aksent/dialekt når de flytter inn til hovedstaden. De finnes her i Norge også, men stort sett blir det sett på som eksotisk og fint å ha en spesiell dialekt, og de som legger av seg denne med en gang de kommer inn til Oslo blir sett ned på som snobbete. Det har sikkert noe med det Tinetoff sa i begynnelsen å gjøre, at skriftspråket var dansk, og folk flest så ikke opp til danskene slik at de la seg i selen for å snakke som dem. Tvert om ville vel folk snakke lengst mulig fra dette. I tillegg har man dette med kalvinisme, nøysomhet og kanskje en god porsjon jantelov som er veldig innebygget i kulturen vår, at man ikke skal jåle seg og prøve å være finere og bedre enn andre, og derfor er det ikke like attraktivt å prøve å snakke slik som de fine og rike gjør. Man skal helst distansere seg fra disse.

Andre land, som England, for eksempel, er et land hvor dialekt har lav status, for de "fine" snakker ikke slik. De har ikke blitt styrt av noen utenfor sitt eget land og har ikke den samme stoltheten av det som er det "ekte" og "opprinnelige". Norge har aldri vært et land med mye makt, så den norske nasjonalismen ble rettet innover, man prøvde å finne og glorifisere det som var ekte norsk, mens i England dreide nasjonalismen seg mer om Imperiet, det å styre over andre land, slik at det med hva som var "opprinnelig" og "ekte" engelsk ble ikke så relevant. Der gjør de fleste sitt beste for å legge av seg sin landsens dialekt når de kommer til hovedstaden (men uten at jeg vet kan jeg gjette på at en del katolikker i nord-irland kanskje ikke overanstrenger seg for å snakke mest mulig oxford-engelsk.. )

Jeg så engang på en episode av Top model USA, hvor det er flere som konkurrerer om å bli modeller. Det jeg la merke til der var at hun fra Texas fikk beskjed om å jobbe mer med å kvitte seg med sørstats-aksenten sin ... (til sammenligning snakker den eneste norske Miss Univers-vinneren trønder).

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-07, 17:54   #202
Callisto
Bør lage seg en tittel selv
 
Callisto sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bergen
Innlegg: 1.235
Callisto er populærCallisto er populærCallisto er populærCallisto er populærCallisto er populærCallisto er populær
Standard

Sv: Hvordan snakker du?

Eg snakkar berrgensk!!

Snakkar isje pent men hellar isje "breit gatespråk"

__________________
Snuppa feb '05 og Minisnuppa aug '08
Callisto er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-07, 18:19   #203
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.845
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan snakker du?

Opprinnelig lagt inn av Callisto, her.

Snakkar isje pent men hellar isje "breit gatespråk"

Isje?

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-07, 18:47   #204
Canisa
Viser tenner
 
Canisa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tromsø
Innlegg: 8.793
Blogginnlegg: 14
Canisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan snakker du?

Opprinnelig lagt inn av zol, her.

Næppe. Den nordnorske sarkasmen har æ åsså måtta lakt fra mæ. Søringan bare trur æ e frækk og ufin. Åsså ser dæm sånn snurpat sjåkkert ut mens dæm prøve å snakke det vækk. Fjåtthau.



Næi, takke mæ te nord norge! Æ bær vell preg av å ha bodd 5 år i Narvik og dærætter snart 11 år i Tromsø, førr lofotdialæktn e stærkt avslipt. En gubbe som sporte ætter veien hær om dagen lurte på om æ hadde min opprinnelse på Sænja, førr æ hadde vesstnok et "sænja-uttrøkk".

Mi sætning ville nok vært som dette:

Dæven (hærregud bruka æ sjeldn), dette va gått. Brøskive me banan og salami ( )mens æ kosa mæ i sofan på stua.

__________________
Lofottorsk i nordens Paris
Canisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-07, 18:59   #205
Callisto
Bør lage seg en tittel selv
 
Callisto sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bergen
Innlegg: 1.235
Callisto er populærCallisto er populærCallisto er populærCallisto er populærCallisto er populærCallisto er populær
Standard

Sv: Hvordan snakker du?

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Isje?


Det var nå litt satt på spissen

Men snuppa er blitt veldig flink til å si: neeeeeei, isje!!

__________________
Snuppa feb '05 og Minisnuppa aug '08
Callisto er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-07, 19:25   #206
Miss Norway
Kidding, right?
 
Miss Norway sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 12.628
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan snakker du?

"Goshamei (man er da bergenser), dette var utrolig godt! Banaaaan og salamiiii på skiven, samtidig som jei koser mei i sofaen!"

Snakker en rimelig smal bergensk. Ingen EG og DOKKER og KOR HEN, men jei og mei og dere og hvor. Men særbergenske uttrykk tviholder jeg på, og heldigvis synes Mr. Norway at de er festlige. Så her går hele familien med undikker, ikke truser (æsj for et ord!) og kaster ting i bosset. Og bekkalokk ER jo bekkalokk. Og så lærer de forskjellen på skillingsboller og andre kanelboller.

__________________
I'm on a seafood diet. Everytime I see food, I eat.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-07, 19:49   #207
teia
Pirkete
 
teia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 103
teia er litt kulteia er litt kul
Standard

Sv: Hvordan snakker du?

Opprinnelig lagt inn av Mamarazzi, her.

Brei Drammensdialekt ispedd noe eikerværing, litt Oslomoderert (i jobb), og vingler over til "Vestfoldsk" når jeg treffer folk derfra (etter å ha frekventert Andebu i noen år tidligere).

Typiske uttrykk: Te' morran i dag - uttante - innante- aavis - aapril - bannan - parraply - sittron -ha'kke - vi'kke - må'kke - ska'kke - tanken (= bensinstasjonen) og veit stort sett ikke forskjellen på mellom og gjennom

Jadda!


Akkurat som meg - bortsett fra at jeg, som nesten eneste i gjengen, aldri blar imellom aavisa.

teia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-07, 21:50   #208
turi
representert
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.172
turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvordan snakker du?

OIOI,detta var skikkelig dritgodt!! Bannan og sallami på maten, mens jeg slapper a i soffan...

Snakker Buskeruding med sneven av a-endinger. Har blitt spørt i Ochlo om jæi er fra Toten, men de ær jæ`kke!!

Men jæi sier kjærka, avisen(med trøkk på a`en), pUb, sUkker, parraply, heme og hemmat, og hu der...

Og jeg skriver nesten alt sånn som jeg sier det.

turi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-07, 22:01   #209
Acsa
Audacious
 
Acsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan snakker du?

Opprinnelig lagt inn av zol, her.

Ztjerna ligger an til å snakke skikkelig østlenning. I både tonefall og ord. Ack ja. Han kan vel bli en ok gutt likevel

Det gjør han ikke, han sutrer på nordnorsk!

__________________
2001&2005
Acsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-07, 12:29   #210
tink
har tatt seg sammen
 
tink sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Innlegg: 9.388
Blogginnlegg: 612
tink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan snakker du?

Mmm, deilig. Æ har banan eller salami på brøskiva. Å har æ ti, så slappe æ av på soffan.

Er oppvokst i Trondheim og gikk på vgs i byen. Snakker normalt "pent" byspråk. Mange her på vestlandet tror jeg har lagt om veeldig, for av en eller annen grunn er det nesten bare trøndere fra bygda som snakker trøndersk på tv. Og de snakker jo litt annerledes enn meg.

Noe har kanksje blitt slipt av etter 7 år på vestlandet. Men jeg kutter en del ord, noe som tinkeliten med sin vestlandsdialekt innimellom hermer etter. Stakkar lille vennen foreldre med to ulike dialekter, og lærer den tredje i barnehagen. Han lyder herlig språkforvirret.

__________________

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-07, 07:18   #211
Michayla
Nysgjerrig
 
Michayla sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Vestfold
Innlegg: 2.456
Michayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvordan snakker du?

En salig blanding av bokmål (østlandet) og nynorsk.
Både jeg ungene snakker en salig blanding, slik er det med en "hubby" fra vestlandet.

Vennene mine retter meg stadig, jeg hører ikke at jeg selv snakker litt nynorsk.
Gubben har tatt til seg litt bokmål også.

__________________
•·.·´¯`·.·• •·.·´¯`·.·•

´*•.¸(*•.¸Gutt 99-01 og 03¸.•*´)¸.•*´
Michayla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-07, 07:49   #212
Helle
Har glorien til vask.
 
Helle sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.696
Helle imponerer mange og er sikkert smartHelle imponerer mange og er sikkert smartHelle imponerer mange og er sikkert smartHelle imponerer mange og er sikkert smartHelle imponerer mange og er sikkert smartHelle imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvordan snakker du?

Forsvarsdialekt... Pappa har vært i forsvaret, så vi har bodd litt rundt om kring og da blir det litt blandet da Mest østlandsdialekt da.

Helle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-07, 21:55   #213
Soffers
Kontrollfreak
 
Soffers sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 109
Soffers er litt kul
Standard

Sv: Hvordan snakker du?

Opprinnelig lagt inn av Miss Norway, her.

Og så lærer de forskjellen på skillingsboller og andre kanelboller.

Hva er egentlig forskjellen??
Selv snakker jeg halvfint trøndersk. Bosatt i Trondheim, men oppvokst i distriktet i Nord-Trøndelag gjør dialekta breiere når jeg snakker med slekt og venner derfra.

__________________
Hver dag vi er friske hjemme er en bonus
Poden '97
Vesla '02
Mini '05 - med spesielle behov
Soffers er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:33.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no