Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Fritt skolevalg

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-10-06, 10:44   #1
Plipp
Getting in tune
 
Plipp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.267
Plipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt av
Standard

Fritt skolevalg

Noen som kan fortelle meg litt om fritt skolevalg i grunnskolen? Hvordan fungerer dette, hva sier lover/forskrifter/regelverk? Lokale ulikheter?

__________________
"There is a crack in everything, that's how the light gets in."
- Leonard Cohen
Plipp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-06, 10:46   #2
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Fritt skolevalg

Her har vi fritt skolevalg i ungdomsskolen. Det betyr at man kan velge den ungdomsskolen man ønsker så lenge den som kommer utenfra den gamle skolekretsen ikke utløser ny klasse

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-06, 10:51   #3
Føniks
padawan
 
Føniks sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.950
Føniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Fritt skolevalg

Her er det fritt skolevalg, men det betyr ikke at du nødvendigvis får plass på en annen skole enn den du sogner til.

Ved skolestart blir de barna som sogner til skolen først tildelt plass og deretter de som ønsker å gå der, men bor innen en annen skolekrets.

Her i i vår bydel er det så fullt på skolene at mange barn må gå på andre skoler mens de venter på at det skal bli ledig plass på den i sin skolekrets. Hvordan de nøyaktig fordeler hvis det er for mange og alle tilhører samme krets vet jeg ikke.

Føniks er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-06, 10:52   #4
Kirsebær
Guardian of the galaxy
 
Kirsebær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 22.546
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fritt skolevalg

Hos oss mener jeg det ikke er fritt skolevalg før man begynner på videregående.

__________________
~Maybe it's time to heal~
Kirsebær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-06, 18:04   #5
Plipp
Getting in tune
 
Plipp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.267
Plipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt av
Standard

Sv: Fritt skolevalg

Dytter litt på denne jeg!

__________________
"There is a crack in everything, that's how the light gets in."
- Leonard Cohen
Plipp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-06, 18:43   #6
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fritt skolevalg

Og jeg legger til litt; hvordan er det med valg av nynorsk/bokmål som hovedmål?

Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-06, 20:44   #7
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Fritt skolevalg

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Og jeg legger til litt; hvordan er det med valg av nynorsk/bokmål som hovedmål?

Om det er 10 foreldre som ønsker at deres barn skal ha et annet hovedmål enn det som er vanlig på den skolen kan man søke om å få opprette en slik klasse.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-06, 20:47   #8
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fritt skolevalg

Hva med bøker? Om man ønsker at f.eks. leseboken er på bokmål, siden man kommer fra et bokmålsdistrikt?

Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-06, 20:48   #9
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Fritt skolevalg

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Hva med bøker? Om man ønsker at f.eks. leseboken er på bokmål, siden man kommer fra et bokmålsdistrikt?

Jeg vet ikke helt om jeg forsto det spørsmålet. Ønsker du lesebok på bokmål om barnet går i nynorskklasse?

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-06, 20:50   #10
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fritt skolevalg

Ja, det gjør jeg. Barnet er midlertidig på den skolen. Jeg ønsker ikke å forstyrre læringen hennes ved å måtte la henne lese ting hun ikke skjønner noe av. Fra å gli greit gjennom tekster, er det nå stotring og stamming. Som å begynne på nytt. Jeg er redd det ødelegger hele lesegleden.

Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-06, 20:54   #11
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Fritt skolevalg

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Ja, det gjør jeg. Barnet er midlertidig på den skolen. Jeg ønsker ikke å forstyrre læringen hennes ved å måtte la henne lese ting hun ikke skjønner noe av. Fra å gli greit gjennom tekster, er det nå stotring og stamming. Som å begynne på nytt. Jeg er redd det ødelegger hele lesegleden.

Om skolen ikke har noen bokmålsbøker liggende kan du ikke kreve at de skal kjøpe. Hva med å kjøpe et eksemplar selv? Eventuelt kan du jo avtale med læreren om at du finner egnede leselekser til henne. Men om hun er over en viss alder så har de jo leselekser i alle fag og da kan det bli vanskelig.

Hvor gammel er hun og hvor lenge er midlertidig?

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-06, 20:57   #12
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fritt skolevalg

Hun er akkurat 8, midlertidig er ett år til å begynne med. Jeg skal se om jeg får kjøpt boken selv, ja. Takk for tips.

Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:34.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no