Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

Barn i forsetet?

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-09-17, 09:22   #1
Olifant
Fersk i gamet
 
Olifant sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.812
Olifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Barn i forsetet?

Jeg trenger en realitycheck. 8-åring på pute i forsetet med airbag koblet ut, yay or nay?

Olifant er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-17, 09:34   #2
Agent Scully
Truth is in the x-files
 
Agent Scully sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 8.396
Blogginnlegg: 584
Agent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barn i forsetet?

yay

__________________
Storebror -06, Lillesøster & Lillebror -09

- Serenity now. Insanity later.
Agent Scully er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-17, 09:39   #3
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.331
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Barn i forsetet?

Hender jeg gjør det hvis bilen er full av gutter. Det er snakk om småveier.

__________________
05 og 08
millact er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 02-09-17, 10:23   #4
Olifant
Fersk i gamet
 
Olifant sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.812
Olifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Barn i forsetet?

Samkjøring til Tusenfryd. Jeg ble helt overrasket av å møte noen som var enda strengere enn meg på bilsikring. Endte med at den sjenerte frøkna fikk sitte i baksetet hos vilt fremmede. Jeg dobbeltsjekket med Trygg trafikk sine råd, men ser det ligger en del avisartikler ute når man googler som sier at barn aldri skal sitte i forsetet. Det ordner seg altså, men greit å vite at jeg ikke er helt ute på viddene og komplett uansvarlig mor.

Olifant er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-17, 10:35   #5
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barn i forsetet?

Helt ok.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-17, 11:14   #6
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.506
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barn i forsetet?

Uten airbag kan de vel sitte der fra de er helt små?

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-17, 11:19   #7
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 12.926
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Barn i forsetet?

Nay.

Og hvis man MÅ så må man skru av airbag. Airbag foran er designet for å hjelpe en voksen og barn må være 14 år før skjelettet er sterkt nok til å håndtere den kraften.

Edit: Så nå at det stod uten airbag i HI. Det forandrer jo saken. Uten airbag skal det være ok.

__________________
For every shadow, no matter how deep, is threatened by morning light.
Isabel/Izzi Creo

Sist redigert av IzziCreo : 02-09-17 kl 12:01.
IzziCreo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-17, 11:25   #8
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barn i forsetet?

Opprinnelig lagt inn av IzziCreo, her.

Nay.

Og hvis man MÅ så må man skru av airbag. Airbag foran er designet for å hjelpe en voksen og barn må være 14 år før skjelettet er sterkt nok til å håndtere den kraften.

Det står jo avskrudd airbag i HI. Trygg Trafikk har ingen innvendinger mot barn i forsetet, så lenge det ikke er airbag der.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-17, 11:25   #9
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.506
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barn i forsetet?

Opprinnelig lagt inn av IzziCreo, her.

Nay.

Og hvis man MÅ så må man skru av airbag. Airbag foran er designet for å hjelpe en voksen og barn må være 14 år før skjelettet er sterkt nok til å håndtere den kraften.

Trygg trafikk sier 140cm. Min 8 åring er 142cm og får sitte foran. Uten pute.

https://www.tryggtrafikk.no/tema/sik...arn-og-airbag/

Uten airbag kan barna sitte foran fra dag en.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-17, 11:28   #10
Pebbles
By the Sea
 
Pebbles sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 12.571
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barn i forsetet?

14 år for å sitte foran? Går det ikke på høyde?

__________________
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou -
Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-17, 11:45   #11
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 12.926
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Barn i forsetet?

Beklager, leste ikke HI nøye nok.

Er på mobil og får ikke søkt opp innlegg, men søker man her inne så får man opp en amerikansk studie hvor de så på skade ift alder, høyde og airbag i forsetet. Overraskende nok viste det at alder var viktig pga skjelettets modning tror jeg det var.

Vet at TT ikke legger seg på samme linje.

__________________
For every shadow, no matter how deep, is threatened by morning light.
Isabel/Izzi Creo
IzziCreo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-17, 14:31   #12
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barn i forsetet?

Opprinnelig lagt inn av IzziCreo, her.

Beklager, leste ikke HI nøye nok.

Er på mobil og får ikke søkt opp innlegg, men søker man her inne så får man opp en amerikansk studie hvor de så på skade ift alder, høyde og airbag i forsetet. Overraskende nok viste det at alder var viktig pga skjelettets modning tror jeg det var.

Vet at TT ikke legger seg på samme linje.

Jeg syns man har sitt helt på det tørre hvis man forholder seg til retningslinjene fra Trygg Trafikk.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-17, 20:28   #13
Olifant
Fersk i gamet
 
Olifant sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.812
Olifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Barn i forsetet?

Når jeg googler "barn i forsetet" kommer Trygg trafikk opp som første treff, så følger denne:

https://www.familieverden.no/Helse/S...te-i-forsetet/

Jeg tenker som flere av dere at det må være innafor å forholde seg til rådene fra TT. Det ordnet seg som sagt helt greit i dag, men det dukker garantert opp flere anledninger hvor problemstillingen blir aktuell.

Olifant er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-17, 20:44   #14
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.946
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barn i forsetet?

Jeg forholder meg til TT. Så hvis jeg skal på langtur med bare ett barn sitter barnet foran (med avskrudd airbag).

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 02-09-17, 20:59   #15
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.771
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barn i forsetet?

Opprinnelig lagt inn av IzziCreo, her.


Og hvis man MÅ så må man skru av airbag. Airbag foran er designet for å hjelpe en voksen og barn må være 14 år før skjelettet er sterkt nok til å håndtere den kraften.

Hvor har du 14-årsgrensen fra? Så vidt jeg kan se er grensen for å sitte i forsetet med aktiv airbag 140 cm. Begge mine er godt over 140. Minste nærmer seg 150 cm og eldste er nesten like høy som meg, og er de fire barn i bilen, så plasserer jeg ett av mine i forsetet. På minste har jeg hittil skrudd av airbag, men på en stor slamp på nesten 170 virker det bare pussig. Gutten er jo lengre (og kraftigere) enn flere av tantene sine.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-17, 21:58   #16
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.768
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Barn i forsetet?

Vi har forholdt oss til høydegrensene. Er litt overrasket over at barn får fler skader enn voksne (?) trodde de hadde en mykere benstruktur og sånn sett "tålte" mer. Men vet jo ikke, jeg. Det er om ikke "vanlig" så en god del voksne som er rundt 150. Kjenner flere selv, av begge kjønn.

Her har bilsjuka gjort at ungen har sittet foran fra høydegrensa ble nådd. Det er ikke trygt med kvalm unge.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-17, 22:30   #17
Isbjørn
WF: Isbjorn
 
Isbjørn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.106
Isbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Barn i forsetet?

Mener å ha lest at barn bør være 12 år for å sitte foran, da er skjelettet sterkt nok. Dette var ingen regel, men en anbefaling. Husker ikke hvir jeg leste det, eller om det var fra legehold eller TT.

__________________
Ongan 01, 04 og 07
Isbjørn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-17, 22:34   #18
Chablis
Drømmer
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Innlegg: 18.842
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Barn i forsetet?

Opprinnelig lagt inn av Isbjørn, her.

Mener å ha lest at barn bør være 12 år for å sitte foran, da er skjelettet sterkt nok. Dette var ingen regel, men en anbefaling. Husker ikke hvir jeg leste det, eller om det var fra legehold eller TT.

Har lest det samme.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-17, 22:35   #19
Hjertensfryd
Unik
 
Hjertensfryd sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Innlegg: 9.316
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Barn i forsetet?

Mine tre må fint finne seg i å sitte i baksetet. Kan ikkje skru av airbagen heller.

__________________
Nobody is perfect. My name is Nobody.
Hjertensfryd er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-17, 07:07   #20
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.707
Blogginnlegg: 213
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barn i forsetet?

Vi forholder oss til Trygg Trafikk, men har sjelden minste (9 år og 141 cm) i forsetet. Det er alltid plass baksetet og det føles tryggere.

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:20.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no