Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvordan snakker du?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-02-07, 22:14   #41
LilleLeo
A friend with benefits
 
LilleLeo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 12.877
Blogginnlegg: 195
LilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvordan snakker du?

Opprinnelig lagt inn av Mor til 4, her.

Hærregud, dætta var gætt, bannan og sallami på kakuskiva, samtidlig som je koser mæ i såffan

Jeg har tatt meg selv i å lese kukskiva flere ganger nå

Jeg snakker ganske bredt, kavete bergensk, men har enkelte a-endinger,
som boka mi etc. Hvorfor aner jeg ikke.
Det hender også at det detter inn noen nynorske ord, men det kommer an på
om jeg snakker med noen 'striler', for jeg har en fæl tendens til å plukke opp ord og blande dem inn i samtalene.

Da jeg jobbet på Burger King hendte det av og til at jeg tok meg i å svare kundene på samme dialekt som de snakket til meg på.

__________________
Lille 04 ~ Engel f/d 07 ~ Lillebror mai 08
LilleLeo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-07, 22:16   #42
kisha
Tar en fot av gangen
 
kisha sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Havørnbyen
Innlegg: 7.983
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan sn"akker du?

Opprinnelig lagt inn av zol, her.

"Hærregud det hær va godt. Banan og salllami på brøskiva mens æ kose mæ i sofaen!"

(Æsj? banan og salami?)

Veldig avslepen tromsøværing.

Samme her, men kutter t i det.
Bodøværing.

__________________
Tenk positivt.
kisha er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-07, 22:16   #43
Pepper Lemon
Peppy!
 
Pepper Lemon sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.569
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan snakker du?

...


Sist redigert av Pepper Lemon : 17-02-07 kl 22:28. Årsak: Glemte at jeg har forumforbud frem til onsdag.
Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-07, 22:19   #44
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan snakker du?

Opprinnelig lagt inn av zol, her.

Ztjerna ligger an til å snakke skikkelig østlenning. I både tonefall og ord. Ack ja. Han kan vel bli en ok gutt likevel

Det er min største sorg at barnet høyst sannsynlig ikke kommer til å skarre. :grine:

Selv er jeg hverken avslepen eller knotete. Med min skarring så er det helt usannsynlig at jeg noensinne skal kunne snakke østlending. Jeg høres ut aldeles psyk ut når jeg prøver å snakke østlending. Mannen har 2 R-er i navnet sitt, og jeg har ingen sjanse til å uttale det med rulle-R. Det aller verste jeg vet er å bestille en bærgær'n på Bagels and juice.

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-07, 22:19   #45
Martis
Ute på tur
 
Martis sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.414
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan snakker du?

Opprinnelig lagt inn av zol, her.

Ztjerna ligger an til å snakke skikkelig østlenning. I både tonefall og ord. Ack ja. Han kan vel bli en ok gutt likevel

Jeg tror vi bare må innse at bhg har større innvirkning på språket til barna våre, enn vi selv. Det er nok ikke lenge til Junior begynner å "rette" på norsken min

__________________
I have learned that to be with those I like is enough.
Martis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-07, 22:23   #46
Ole Brumm
er her
 
Ole Brumm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 9.414
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan snakker du?

Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.

Hverken jeg eller samboer er fra Trondheim eller snakker trønder, men vesla, som såvidt har begynt å si noen ord, har allerede begynt å få inn dialekta. Bil er nemlig "bia" (med trøndersk tonefall), også sier hun "hæst'n" (vi sier begge hest, med "e") og "mannj". Litt morsomt

Ja sånn er det her også, nesten i allefall, det går i æ, bila og andre typiske trønder uttrykk og trykk på "feil" plass i ordene, men han har ikkje sagt "itj" enda, heldigvis.

Opprinnelig lagt inn av Bauche, her.

Klart hun snakker trøndersk! - Det er jo en malabarisk fin dialekt - Veldig glad i dialekten jeg altså!

(Prinsen her i huset sier forøvrig Hoin i stedet for huin til hund...nord-trønderpappans verk...)



Jeg snakker en avslipt dialekt med ymse innslag fra andre deler av Norge...
"Ditte va deilig, kosa mej med snop i sofaen og pcen på fonge."

__________________
Ole Brumm
-04, -08, -11, -14
Ole Brumm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-07, 22:27   #47
Estrella
♥ ♥ ♥
 
Estrella sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nedre Romerike
Innlegg: 9.812
Estrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvordan snakker du?

Du har jo møtt meg Irma og vi har snakket sammen IRL. Jeg snakker vel pent østlands dialekt mener jeg.

Estrella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-07, 22:30   #48
Angelique
ღ EaRtH ღ AnGeL ღ
 
Angelique sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.805
Blogginnlegg: 297
Angelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan sn"akker du?

Opprinnelig lagt inn av Hønni, her.

Oslo vestsk


Har trådd mine barnesko noen år i området rundt Oscarsgt/Bygdø Allè

__________________
Angelique
Angelique er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-07, 22:42   #49
Agurke
Fabelaktig
 
Agurke sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.618
Blogginnlegg: 19
Agurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan snakker du?

Opprinnelig lagt inn av Bauche, her.



MMMM, bannan å sallami på brøchiva - ja, itj sammtidi da - næj no kooose vi åss assa!

Og joda, jeg sier che dein fine biiiila da! - og så er det kjempegodt med "ræka"

Samme her, bortsett fra at jeg sier "ræker".


Irma: du snakker ikke sånn!

Agurke er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-07, 22:44   #50
Agurke
Fabelaktig
 
Agurke sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.618
Blogginnlegg: 19
Agurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan snakker du?

Opprinnelig lagt inn av LilleLeo, her.

Jeg har tatt meg selv i å lese kukskiva flere ganger nå

Agurke er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-07, 22:44   #51
gullet
stille
 
gullet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
Innlegg: 10.937
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan snakker du?

[quote=Dragen;249294...........................
Min første tanke da du spurte hvordan jeg snakket var: "Fort - og mye!"[/quote]

Fort og mye, det er meg

Opprinnelig lagt inn av lil'c, her.

Jeg snakker mer og mer pen Oslo veit (!) jeg.
Men jeg har fortsatt mye av min breie Tønsberg dialekt med all sleng og "hakke, skakke, måkke, vikke" osv.
Skei, ho og slikt.
A endingene prøver jeg å holde på.

Du må ha aner fra utsiden av byen, ho er ikke et Tønsberg-utrykk, men Stokke, Andebu og Sandefjord derimot.
Jeg snakker vel en god Tønsberg/Nøtterøy-dialekt.

"Det kjører mange bilær over brua, men banan og sallami brukær vi ikke i sofan, men det hender vi finner rester på gølvet når sola skinner inn vindunne".

gullet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-07, 22:45   #52
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan snakker du?

Opprinnelig lagt inn av Skrulla, her.

Irma: du snakker ikke sånn!

Hm. Jeg gjør kanskje ikke det? Noen ganger så!

(For ordens skyld, Skrulla og jeg har møtt hverandre opp til flere ganger.)

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-07, 22:46   #53
Estrella
♥ ♥ ♥
 
Estrella sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nedre Romerike
Innlegg: 9.812
Estrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvordan snakker du?

Opprinnelig lagt inn av gullet, her.

Fort og mye, det er meg

Du må ha aner fra utsiden av byen, ho er ikke et Tønsberg-utrykk, men Stokke, Andebu og Sandefjord derimot.
Jeg snakker vel en god Tønsberg/Nøtterøy-dialekt.

"Det kjører mange bilær over brua, men banan og sallami brukær vi ikke i sofan, men det hender vi finner rester på gølvet når sola skinner inn vindunne".

Jeg er jo fra Nøtterøy men den dialekten har vi aldri snakket. Og synes den er styrtmorsom å høre på.

Estrella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-07, 22:47   #54
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.509
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan sn"akker du?

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

Æ snakka sånn som det her. Bodøværing, men litt fisefin førrde at bægge førreldran mine kommer fra Væsterål'n, å dær si'r de førr æksæmpel melk i stede førr mælk og avis'n i stede førr avisa.

Kor i Vesterålen da? Æ e også fra Vesterålen, men etter mange år borte så snakke æ litt finere enn dem gjør der... (og sånn snakker jeg)

polarjenta er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 17-02-07, 22:49   #55
Lenam
awesom
 
Lenam sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.559
Blogginnlegg: 20
Lenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan snakker du?

I Norge snakker jeg ranværing, i Sverige snakker jeg blekingsk (som er tilnærma skånsk)

__________________
Personality Goes a Long Way.

Lenam er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-07, 22:50   #56
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.665
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan snakker du?

Dette var godt, banan og salami på skiven mens eg koser meg i sofan..


blanding mellom stril og bergens.. men det er vel det som kalles stril nå.. for snakker du ekte stril bli det kalt kav stril osv.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-07, 22:50   #57
emm
Men først, kaffe!
 
emm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.552
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan sn"akker du?

Opprinnelig lagt inn av Hønni, her.

Oslo vestsk

Oslo østsk her Vi møtes vel ved akersælva og hyler litt til hverandre iblandt

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-07, 22:51   #58
emm
Men først, kaffe!
 
emm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.552
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan snakker du?

trudderuderantan?

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-07, 22:54   #59
Michelle
X First Lady
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.452
Michelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan snakker du?

Æ snakke trønder men ikke av de breieste (Ikke Singsaker ala Flettfrid ) Og bruke da f.eks ikke ordene ordene som itj, hoinn, skitsnakk, hu(Sier ho)
kossen/korsen.
Æ e vokst opp i nord norge i mine første barneår og de præge nok litt av dialækta mi.

Ellers skravle æ masse

Michelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-07, 22:58   #60
Elin
Bør lage seg en tittel selv
 
Elin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 6.489
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan snakker du?

Opprinnelig lagt inn av lykkeliten02, her.

Jaja, jeg er ekte østkantjente med nordnorsk svigerfamilie som bor på østlandet, jeg er absolutt herdet. Men svigerfar kan bli litt snurt og forvirret av mine sarkasmer...hehe. Til gjengjeld er han særdeles nordnorsk fri på andre områder.

eh...ekte østkant-jenter sier ikke herdet, men herda!

og de sier ikke forvirret, men forvirra!

__________________
"Eleganse er ikke et privilegium for de som nettopp har trådt ut av ungdommen, men derimot for kvinner som allerede har tatt kontroll over fremtiden sin."
Elin er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:34.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no