Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Flekker som IKKE går bort

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-08-10, 22:12   #1
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Flekker som IKKE går bort

Jeg har noen hvite plagg som har fått flekker som sitter dønn fast, også etter flere runder med klorin.

Andre magiske tips?

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-10, 22:26   #2
Minerva
guru advisor
 
Minerva sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: I de dype skoger
Innlegg: 5.787
Blogginnlegg: 157
Minerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt av
Standard

Sv: Flekker som IKKE går bort.

Mitt magiske tips var å gi blusene til svigermor. Hun fikset det!


(med hva? Husker ikke men jeg skal spørre. Kan det ha vært noe med sitronsyre? :hjelpsom: )

Minerva er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-10, 22:27   #3
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.376
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Flekker som IKKE går bort.

Jeg hadde en lignende tråd her nettopp og fikk tips om gallesåpe. Har ikke fått tid til å prøve selv, men mange Fp-ere sverger til det har jeg skjønt.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-10, 22:28   #4
Bomull
www.bomulls.no
 
Bomull sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Innlegg: 15.048
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Sv: Flekker som IKKE går bort.

Gallesåpe!?

Sier hun som har flekkproblemer selv, vi er visst familien flekk tror jeg, alt får kjipe flekker har jeg inntrykk av, og tanken om gallesåpe har jeg tenkt mang en gang, men jeg får jo ALDRI somlet meg til å kjøpe det igjen ...

__________________
Dåtten 2006, Fjåtten 2008 & Lyn fra klar himmel 2018
Some people just need a high-five. In the face. With a chair.
Bomull er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-10, 22:29   #5
Minerva
guru advisor
 
Minerva sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: I de dype skoger
Innlegg: 5.787
Blogginnlegg: 157
Minerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt av
Standard

Sv: Flekker som IKKE går bort.

Jo, det kan ha vært sitronsyre. Se her: http://www.klikk.no/mote/kamille/lop...icle591634.ece

Minerva er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-10, 22:30   #6
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.857
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Flekker som IKKE går bort.

Jeg har ennå ikke greid å få fatt i denne sagnomsuste gallesåpa. På helsekostbutikkene ser de bare rart på meg.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-10, 22:32   #7
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.376
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Flekker som IKKE går bort.

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Jeg har ennå ikke greid å få fatt i denne sagnomsuste gallesåpa. På helsekostbutikkene ser de bare rart på meg.

Jeg hadde tenkt å gjøre et forsøk i morgen, men jeg vet ikke om jeg har lyst til å bli sett rart på.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-10, 22:38   #8
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on
 
Mrs. Longbottom sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.212
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Flekker som IKKE går bort.

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Jeg har ennå ikke greid å få fatt i denne sagnomsuste gallesåpa. På helsekostbutikkene ser de bare rart på meg.

seriøst. Jeg har kjøpt det mange ganger på mange forskjellige helsekostbutikker. Men noen steder er det norske navnet flekkfjerningssåpe eller noe slik, og så heter det galltvål på svensk.
ellers kan du prøve noen av disse:
http://www.bleieboden.no/productdetails.php?product=784
http://www.stellerommet.no/ulrich-na...ape-p-643.html

__________________
Snupsen -05 og Rusket -10
Some people are like a Slinky... not really good for anything, but you still can't help but smile when you shove them down the stairs
Mrs. Longbottom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-10, 22:40   #9
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.095
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Flekker som IKKE går bort

Her er mitt tips, som har tatt bort både solkrem, rødvin og fruktsaft:

1. Smør inn flekken med flytende Blenda Micro. Gni godt!
2. Legg plagget i kaldt vann iblandet en god dæsj flytende Blenda Micro over natten
3. Vask plagget på så høy temperatur som plagget tåler, fremdeles med flytende Blenda Micro.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-10, 22:41   #10
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Flekker som IKKE går bort

Gå på Helios, Blu. Da får du til og med antroposofisk gallesåpe.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-10, 23:12   #11
Miss Norway
Kidding, right?
 
Miss Norway sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 12.630
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Flekker som IKKE går bort

Vanish pulver i grøt rett på flekken synes jeg er vel så effektivt som klor.

Men husk å aldri stryke oppå en flekk - da går den aldri bort; den svis inn. Om man oppdager en flekk som ikke er gått bort i vask på et plagg man driver å stryker - da stryker man rundt flekken, går med plagget og kjører Vanish e.l. i neste vask.

__________________
I'm on a seafood diet. Everytime I see food, I eat.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-10, 23:13   #12
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Flekker som IKKE går bort

Ah, det er mulig det er det som har skjedd.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-10, 23:19   #13
Miss Norway
Kidding, right?
 
Miss Norway sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 12.630
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Flekker som IKKE går bort

Sikkert. Jeg fikk aha-opplevelse da jeg lærte dette av min mor.

Som selvsagt benyttet anledningen til å minne om hvilken tragedie det er at ikke husmorskolen lenger er pseudo-obligatorisk.

__________________
I'm on a seafood diet. Everytime I see food, I eat.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-10, 12:38   #14
Robyn
⭐️⭐️⭐️
 
Robyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 9.008
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Flekker som IKKE går bort.

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Jeg har ennå ikke greid å få fatt i denne sagnomsuste gallesåpa. På helsekostbutikkene ser de bare rart på meg.

Jeg kjøpte på helsekosten på Metro i allefall.

Og ja, det har funket supert her. Mye bedre enn klor.

__________________
1996 & 2002
"Det har jeg aldri gjort før...
Så det tror jeg sikkert jeg kan klare..."
-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-10, 20:35   #15
dharma
Lager seg en tittel.
 
dharma sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 3.242
dharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt likt
Standard

Sv: Flekker som IKKE går bort

Jeg kjøpte min gallesåpe på Clas Ohlson.

dharma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-10, 20:36   #16
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.301
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Flekker som IKKE går bort

Gallesåpe funker ikke på en flekk. Jeg begynner å lure på om det er den nye vaskemaskinen min som er dårlig. Eller Blenda.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-10, 20:37   #17
Millen
Klare sjøl
 
Millen sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 20.725
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Flekker som IKKE går bort

Vanish eller flekkfjerner f. eks Blenda sin rett på flekken synes jeg pleier å hjelpe.

__________________
Storesøster- 06
Lillebror- 10
Lillesøster -13
Millen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-10, 20:37   #18
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.376
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Flekker som IKKE går bort

Jeg kjøpte gallesåpe på helsekostbutikk i dag. Ingen så rart på meg, de visste hva jeg snakket om med èn gang. Nå gjenstår det bare å kvinne seg opp til å gå løs på flekken. .trøtt:

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-10, 01:21   #19
Jada123
Nybegynner
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 9
Jada123 har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Flekker som IKKE går bort

Har flere sånne flekker som ikke går bort jeg også. Men har ikke prøvd med gallesåpe da. Derimot har jeg kjøpt tekstilfarge på farvehandel, og tror jeg kapitulerer og farger hele sulamitten brunt eller svart .

Jada123 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-10, 09:08   #20
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Flekker som IKKE går bort.

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Jeg har ennå ikke greid å få fatt i denne sagnomsuste gallesåpa. På helsekostbutikkene ser de bare rart på meg.

Lurer på om ikke Clas Ohlsson har gallesåpe? Jo, tror det var der jeg så det for ikke lenge siden.

  Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:43.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no