Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Bakes det syv sorter til jul?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-10-06, 16:43   #21
Honda
Type R ;)
 
Honda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nord
Innlegg: 8.453
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Bakes det syv sorter, til jul?

Her baker turbo papperkaker.
SÅ lager jeg og mamma skrivefruens, noe småkaker me nøtter på som jeg ikke husker hva heter.og sjokolade kjeks. Lager en porson av hvert så delere vi det. Blir mer en nok
Så lager jeg risboller.
Så lager mamma 2 sorter lefse.Som vi får litt av

Så lager svigermor snicerskake som hun skjerer opp i biter som konfekt som mann får.

Så har vi sjokolade kake og ostekake som "storer" kaker.

Og så har vi havrekjeks.


Spises ikke så mye kaker .
best med småkaker før jul

Honda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-06, 17:00   #22
Señora
Bør lage seg en tittel selv
 
Señora sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.714
Señora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bakes det syv sorter til jul?

Nei, jeg baker kanskje pepperkaker, og noen "snopekaker"

Lurer på om det er julekaker fra i fjor i boksene enda

Vi spiser det ikke.

Señora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-06, 17:07   #23
Mikkeline
Flax
 
Mikkeline sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 5.708
Mikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Bakes det syv sorter til jul?

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Jeg bruker denne oppskriften, som sto i Aftenposten for noen år siden. Det er ikke meg som har lagt den ut med den grusomme bakgrunnen!!

Bare kopier teksten, så hjelper det.

Tusen takk!

(Nederst på siden var det en link til oppskriften i svart hvitt...kanskje andre som har mislikt bakgrunnen også )

Mikkeline er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-06, 17:18   #24
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Bakes det syv sorter til jul?

Sju sorter? Kanskje om man teller med konfekten også.

Maximilia: er det mulig å få oppskrift på aniskringlene?

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-06, 17:22   #25
Svaggen
Aktiv
 
Svaggen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 189
Svaggen er litt kul
Standard

Sv: Bakes det syv sorter til jul?

Her bakes det lite. Pleier å ta en runde md pepperkakebaking med ungene, mest for kosen sin skyld. Og så er jeg avhengig av å ha en Delfiakake i kjøleskapet i julen, men den er det kun jeg som liker, og spiser.

__________________
Mamma til tre
Svaggen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-06, 17:22   #26
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bakes det syv sorter til jul?

Ja, jeg kan finne den ikveld.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-06, 18:48   #27
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bakes det syv sorter til jul?

Bestemor lagde disse kringlene hele året, men for de yngre generasjonene har det blitt en jule-ting. De er veldig fine å ha i fryseboksen, og varmes til frokost og spises med smør på baksiden. (Skal ikke deles i to som et rundstykke, det er helt feil!)
Ungene elsker disse, og de er definitivt en del av julestemningen her i huset.
Jeg lager som regel tredobbel porsjon av denne oppskriften, det blir ca. 100 kringler.

ANISKRINGLER
1/2 l melk
200 g sukker
90 g smør
100 g gjær (dobles ikke, jeg brukte 100 g gjær til tredobbel porsjon)
1 ss anis
Hvetemel til deigen er passe

................................
Smelt smøret, tilsett melken og når det er 37 grader rører du ut gjæren i litt av væsken. Rør inn sukker og anis, og mel til deigen slipper bollen. (Ikke bruk mer mel enn nødvendig!)
La deigen heve godt (min hevet i 1,5 timer igår, men mindre hadde sikkert holdt).
Del deigen opp i emner, størrelse som litt små boller. En porsjon av deigen skal bli ca 30 stk. Trill ut fingertykke pølser og bøy sammen til kringlefasong. Kringlene skal ikke bli store og tynne med to hull i når de blir stekt, hullene skal tettes igjen når de hever seg og steker, slik at du får en tykk liten kringle.
Heves ca en halvtime på brettet, så skal de steke ved 250 grader ca 8 minutter. Følg godt med på slutten, de skal ikke være for mørke.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-06, 18:56   #28
Kaktus
St(r)ikkeplante
 
Kaktus sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.624
Blogginnlegg: 120
Kaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Bakes det syv sorter til jul?

I år blir det:
Pepperkaker
Cola-kaker
Krumkaker
Tyske skiver

Og så lager jeg sikkert julekake og litt annet hvis jeg rekker og orker. Pleier å ha minst 7 slag ja.

__________________
I am a bad girl. Go to my room.
Kaktus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-06, 18:58   #29
Pamina
Kaldt hode, varmt hjerte!
 
Pamina sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 8.982
Blogginnlegg: 70
Pamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bakes det syv sorter til jul?

Mellom 10 og 17 sorter, kommer an på om jeg får tid til alle. Pleier å bruke en dag eller to på baking.















Pamina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-06, 19:02   #30
Tinka
Gjør så godt som jeg kan.
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.122
Tinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Bakes det syv sorter til jul?

Delfiakake.

Smultringer.

Pepperkaker og pepperkakehus.

Lefser.

Fattigmenn.

Hvite kakemenn og koner.

Honningkaker.

Også blir det litt av hvert julegodt.

Tinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-06, 19:24   #31
~TM~
trøtt
 
~TM~ sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.757
Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bakes det syv sorter til jul?

Jeg tror ikke jeg kommer til å bake noe i år. Husbonden har ferie store deler av desember og kommer til å ta poden med ut til sin mor og så baker de sammen der.

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-06, 19:26   #32
Beckett
Fornøyd
 
Beckett sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.557
Blogginnlegg: 48
Beckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Bakes det syv sorter til jul?

Jeg baker alltid pepperkaker, serinakaker og verdens beste peppernøtter.

__________________
05 07

Beckett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-06, 19:44   #33
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Bakes det syv sorter til jul?

Opprinnelig lagt inn av blomstermamma, her.

Cola-kaker

Er cola en av ingrediensene?

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-06, 19:51   #34
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.823
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bakes det syv sorter til jul?

Jada her bakes det i vilden sky, men jeg har kuttet kraftig ned de siste årene for det blir jo ikke spist opp. Jeg lager så mye konfekt og annet at det går mindre kaker.

Av type småkaker har vi vanligvis:

- pepperkaker
- (hvite) kakemenn
- nøttetopper
- drømmer
- kokosmakroner
- smultringer
- krumkaker

I tillegg:

- lefser
- kransekake
- Sarah Bernard

Pluss diverse konfekt:

- nøttepraliner
- marsipankonfekter av diverse slag
- ristopper
- seigmenn
- peppermyntekonfekt

Dessuten baker jeg alltid rundt regna en million rundstykker, i hvert fall omkring 200, halvparten grove og halvparten fine, til alle julefrokoster og lunsjer. De pleier å gå med i løpet av en åtte-ti dager.

Vi får se hva vi rekker i år.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-06, 20:00   #35
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.823
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bakes det syv sorter til jul?

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Nei, sirupsnipper er kjevlet ut og skåret i snipper og med en halv mandel på. Det jeg snakker om, er en deig med hakkede mandler i, som formes til tykke pølser og skjæres i skiver før steking. Veldig gode. (Oppskrift her.)

Er romtrøflene på den samme sida? Forkledd som sjokoladetrøfler kanskje?

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-06, 20:03   #36
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Bakes det syv sorter til jul?

Åh jeg tror jeg har lyst å bake/lage lefser i år Sånne med brunost (og kanel og smør?) inni. Er det noen som har oppskrift?

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-06, 20:05   #37
LilleVims
Aktiv
 
LilleVims sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 187
LilleVims er litt kul
Standard

Sv: Bakes det syv sorter til jul?

Nei, det ville ikke blitt spist opp om jeg hadde laget så mye. Men det kommer vel etterhvert. ( om mange år når jeg er skikkelig gammel)

Det viktigste for meg er at jeg lager pepperkaker og rismus

LilleVims er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-06, 20:47   #38
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.774
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bakes det syv sorter til jul?

Jeg kan aldri tenke meg at det blir bakt syv slag. Planen er å lage risboller, pepperkaker og strull (hvis jeg får låne et jern, gidder ikke ha eget strulljern). Jeg skulle gjerne lagd smultringer, men det spørs om jeg må tigge hos tante, for jeg tviler på at jeg får tid.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-06, 20:50   #39
gullet
stille
 
gullet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
Innlegg: 10.937
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bakes det syv sorter til jul?

Tja, er det litt tid til overs og jeg synes det er kos blir det vel litt av hvert i år også. Ifjor ble kakene spist opp før jula!
Far er en skikkelig kakemons.

Serinakaker
Pepperkaker
Tebrød
Kokosmakroner
Kromkaker
Delfiakake (var en kjempehit hos far)
Gjærkringle
Sjokoladekake

og noe konfekt

Og jeg fikk noen tips her :sulten:

gullet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-06, 20:51   #40
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bakes det syv sorter til jul?

Jeg pleier å bake:

Pepperkaker
Kokosmakroner
Knekk-kaker (ligner havreflarn, men er mer karamellaktige)

Bytter med mamma og får:

Sjokoladecookies
Krumkaker

Får av mormor:

Smultringer

Det ble ikke 7.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:47.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no