Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Knallgod salat, god til lam

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-04-11, 10:05   #1
Minerva
guru advisor
 
Minerva sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: I de dype skoger
Innlegg: 5.787
Blogginnlegg: 157
Minerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt av
Standard

Knallgod salat, god til lam

Anbefaler virkelig denne, den ble laget til meg to ganger i påsken. God til lam, og grill. Oppskriften stammer fra Sonja Bock og Tina Scheftekowitz bok: "Flere Suveræne Salater", disse bøkene er geniale. Sikkert ganske karbofri også denne salaten, eller kanskje ikke med honning?

Uansett:

50 gram valnøtter
2 tsk honning (gjerne flytende)
250 g. rød eller oransje paprika
1-2 spsk olivenolje
1 fedd finhakket hvitløk
1 spsk balsamico
300 g friske grønne bønner
150 g. syrlig eple.
Evt. Brønnkarse
Salt og pepper





Rist nøttene med salt på en tør, varm panne. Tilsett honning og rør rundt. La nøttene kjøle av på en tallerken.

Skjær paprika i tynne strimler og stek dem ved middelsterk varme med salt og masse av pepper i 5-6 min., til de er brune og bløte.
Tilsett hvitløk, vend rundt, tilsett balsamico, rør rundt og ta det av varmen.

Rens bønnene og damp dem under lokk i litt vann til de er nesten møre - ca 3 min. Skyll dem straks i kaldt vann.

Fjern kjernehuset fra eplet og skjær eplet i tynne båter.

Bland epler, paprika og bønner forsiktig sammen og smak salaten til med salt, pepper og balsmico.

Ved serveringen:
Klipp brønnkarsen over og rør rundt .
Brekk valnøttene i mindre stykker og pynt med dem. De smaker fantastisk!


Her finnes det innkjøpslister til salatene fra bøkene til Bock og Scheftekowitz:

http://www.salathovederne.dk/omsalat...hovederne.html

Minerva er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-11, 21:57   #2
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Knallgod salat, god til lam

Tusen takk, denne prøvde jeg i dag og den var kjempegod! Det var skikkelig godt med de valnøttene. Jeg hadde ikke bønner så jeg brukte asparges istedet, og brønnkarse måtte vi også klare oss uten. Men det ble godt likevel, og jeg kommer garantert til å lage den flere ganger.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-04-11, 10:49   #3
Minerva
guru advisor
 
Minerva sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: I de dype skoger
Innlegg: 5.787
Blogginnlegg: 157
Minerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt av
Standard

Sv: Knallgod salat, god til lam

Bra at du likte den! Asparges er sikkert nydelig til. Så lenge man har med de honningglaserte nøttene, de gjør susen.

Minerva er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:34.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no